Kyllä kai HSL:ssä pitäisi johdon tajuta että bussi on bussi vaikka voissa paistaisi. Se että kertalipun joutuu ostamaan kuljettajalta on bussin ominaisuus eikä sitä voi mitenkään ohittaa. Jos haluaa päästä nopeammin ja täsmällisemmin niin pitää kulkea metrolla.
No ei se kyllä mikään bussin ominaisuus ole. Esimerkiksi Tallinnassa ja Sveitsissä (Zürich) busseissa (ja trollikoissa) ei mitään lippuja kaupustella, vaan ne on hankittava etukäteen kioskeista, kännykällä tai automaateista. Sveitsissä homma on ratkaistu siten, että automaatteja on lähes jokaisella (vai peräti kaikilla?) pysäkeillä ja Tallinnassa kai lähdetään siitä, että kioskeilta (tai kännykällä) lippujen hankkiminen ei ole kohtuuton vaiva.
Mitä Tukholmaan tulee, niin siellähän on metroissa hauska käytäntö, jossa metrolla voi matkustaa ilmaiseksi, jos asemalla ei satu olemaan henkilökuntaa paikalla. Matkustajan täytyy tällöin vain katsoa kellonaika (ja asema tietenkin) ylös, jos lipuntarkastaja sattuu yllättämään (kuulemma tarkistavat puhelimitse tilanteen).
Tätä voisi teoriassa soveltaa myös bussiliikenteessä tapauksissa, joissa matkustaja voi osoittaa lipun hankinnan olleen kohtuuttoman hankalaa, esimerkiksi rikkoutuneen automaatin vuoksi.
En silti tiedä, onko kovin järkevää lopettaa kuljettajan lipunmyyntiä kokonaan. Sen sijaan käytäntöä voisi muuttaa siten, että kuljettajalta voisi ostaa ainoastaan kalliimpia yhden vuorokauden voimassa olevia lippuja (tyyliin: 24 tunnin seutulippu 15 eurolla). Tällöin lipunmyyntitapahtumat, ja niiden aiheuttamat viiveet, vähenisivät olennaisesti syistä, että:
1) paluumatkalla lipunostoon ei olisi enää tarvetta,
2) korkeampi lipunhinta ohjaisi ihmisiä hankkimaan lipun etukäteen ja
3) lipun hinta voitaisiin määrittää "sopivaksi" tasarahaksi, mikä nopeuttaisi myyntitapahtumia.
Kari