Oveen luonnollisesti parhaiden perinteiden mukaisesti lappu: "Varokaa leopardia."
Ai nyt on siis kyse nimenomaan siitä viraston kellarissa sijaitsevasta käytöstä poistetusta vessasta
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Oveen luonnollisesti parhaiden perinteiden mukaisesti lappu: "Varokaa leopardia."
Muutama miljoona puolalaista bussin käyttäjää ihmettelisi kyllä tuollaista ominaisuutta. Puolan kaupungeissa joukkoliikenteen kertaliput ostetaan kioskeista ja kuskilta niitä ei saa.
Leningradin kaupunkiliikenteessä oli sellaiset käsinpyöritettävällä liukuhihnalla varustetut lippaat. Sinne pudotettiin liikennevälineestä riippuen 3, 4 tai 5 kopeekkaa ja sitten viereisestä rullasta otettiin lippu. Lippuja kyllä sai maksamattakin, mutta yleensä laitteen lähistöllä istui varsin yrmeän näköinen täti, joka piti huolta työtätekevän kansan omaisuudesta vahtien, etteivät toverit ota lippua maksamatta.Eikös tämä käytäntö ollut ennen vanhaan koko Itä-Euroopassa?
...ainoat hyväksyttävät kolikot tulisi olla 0,50, 1e ja 2e kolikot. Ei pikkuhiluja joiden laskemiseen kuljettajalla menee tuhottomasti aikaa.
Eikö ynnälaskua enää opeteta citybussikuljettajakursseilla?
Tämän tyyppisillä linjoilla ei juuri ole satunnaismatkustajia
Niiden merkitys matka-aikaan on minimaalinen ja investointi jokaiseen bussiin hankittavasta automaatista on suhteettoman kallis.
Espoossa ja Vantaalla tulee jo vastaan tilanne, jossa läheskään kaikilla natiiveilla ei ole matkakorttia ja kertalippuja myydään siksi paljon. Siellä kertalipun ostajissa iso ryhmä on lapset, joiden vanhemmat eivät käytä joukkoliikennettä ja joille ei osata kotoa ostaa matkakorttia.
Eihän tarkoitus olekaan hankkia busseihin automaatteja, vaan siirtyä mm. Tukholmassa käytössä olevaan malliin, jossa liput on ostettava etukäteen muualta kuin bussista. Jos satut päätymään bussipysäkille ilman matkalippua ja tekstiviestilippuun soveltuvaa kännykkäliittymää, niin voi voi, et pääse bussin vaikka sinulla olisi kuinka paljon rahaa mukana.
Ruotsissa vastaavaan on päädytty kuljettajien vaatimuksesta (ryöstön riski poistuu ja rahastus ottaa kuljettajia muutenkin päähän) ja kuljettajat esittävät vastaavia vaatimuksia pääkaupunkiseudullakin. Kuljettajarahastuksen lopettaminen olisi yksi keino lievittää kuljettajapulaa, joka tulee taas seuraavalla nousukaudella.
En ole koskaan matkustanut Espoon tai Vantaan sisäisillä bussilinjoilla, joten en osaa ottaa tuohon kantaa. Mutta matkustajamäärältään ne lienevät muuten niin minimaalisia, että tuo "iso ryhmä" ei voi olla absoluuttisesti kovin iso. Eli myykö kuljettaja työvuoronsa aikana kertalippuja 2 vai 10 vai 100 kpl, missä suuruusluokissa liikutaan ja mikä merkitys sillä oikeasti on matka-ajan kannalta?
Minulla ei ole edelleenkään selvää tarkoittaako uutisissa mainittu lipunmyynnin poistaminen ylipäänsä avorahastusta. Se mikä siinä taloudellisesti arveluttaa on tarkastuskustannukset, kuvittelisin että tarkastaminen on sitä kalliimpaa mitä vähemmän kulkuneuvossa on matkustajia.Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että bussien pysäkkiaikoja olisi saatava lyhennettyä. Kertalipunmyynnin lopettamisella ei kuitenkaan ole juuri minkäänlaista vaikutusta tähän, sen sijaan avorahastukseen siirtymisellä olisi. Sitten onkin eri juttu, onko avorahastukseen siirtyminen busseissa perusteltua ja mitä se maksaisi liputta matkustavien lisääntymisenä, tarkastajien lisäämisenä ym.
Hyvä huomio. Tulee mieleen linjat 15 (Länsiterminaali), 11 (Korkeasaari) ja 24 (Seurasaari). Ehkä tässä voisi jotain järkeä soveltaa, eli tuollaisilla turistilinjoilla olisi lipunmyynti. Itseasiassa 15 tietyillä lähdöillä jopa erillinen rahastaja pysäkillä voisi olla perusteltu.Yleistäen voisi sanoa, että Helsingin sisäisillä esikaupunkilinjoilla satunnaismatkustajat ovat vähemmistö ja heistäkin iso osa maksaa matkakortin arvolla. Keskustalinjoilla kertalippuja myydään paljon ihan siksi, että niiden varrella on paljon kohteita, joissa ulkopaikkakuntalaiset käy.
Tasarahajärjestelmä olisi busseissa ainakin syytä olla eli vaihtorahan käsittelystä olisi syytä päästä eroon.
Kuljettajarahastuksesta luopuminen helpottaisi varmaan kuljettajapulaa, kun kuskien ei tarvitsisi osata laskea eikä ymmärtää nykyisellä tasolla suomen kieltä.
Hyvä huomio. Tulee mieleen linjat 15 (Länsiterminaali), 11 (Korkeasaari) ja 24 (Seurasaari). Ehkä tässä voisi jotain järkeä soveltaa, eli tuollaisilla turistilinjoilla olisi lipunmyynti. Itseasiassa 15 tietyillä lähdöillä jopa erillinen rahastaja pysäkillä voisi olla perusteltu.
En ole koskaan matkustanut Espoon tai Vantaan sisäisillä bussilinjoilla, joten en osaa ottaa tuohon kantaa. Mutta matkustajamäärältään ne lienevät muuten niin minimaalisia, että tuo "iso ryhmä" ei voi olla absoluuttisesti kovin iso.