HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista

Kauaskantoisempi ratkaisu bussiliikenteessä olisi linjojen jakaminen BRT-tyyliin usein pysähtyviin ja suhteellisen hitaisiin linjoihin, jotka vastaavat nykybussilinjoja katuverkossa sekä tärkeisiin harvemmin pysähtyviin runkolinjoihin, jotka vastaavat nykybussilinjoja moottoritiellä. Tästähän on jo rajallista kokemusta Jokerilta, joten ihan uusi juttu ei olisi kyseessä.

Ensimmäisessä ryhmässä palvellaan enemmän, mutta matkantekokin on suunniteltu verkkaiseksi. Ruuhkassa osa linjoista toimisi kuten nykyäänkin, matelua maaseudulla ja sitten moottoritietä kaupunkiin (hybridi). Kalustona pääasiassa 2-akselisia matalalattiabusseja.

Toisessa ryhmässä kuljettaja ei palvele ja pysäkeitäkin on harvemmassa; toisaalta pysäkillä tai vaunussa on jo automaatti. Ruuhkan ulkopuolella nämä linjat voisivat hoitaa kaikki moottoritieosuudet, mutta ruuhkassa hybridilinjoja voisi olla. Tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääsisi suoraan runkolinjalla, mutta niiden ulkopuolelle palvelu olisi pääasiassa vaihdollista. Kalustona matalalattiaisia telejä ja niveliä, kenties jopa kaksoisniveliä. Liikennevaloetuudet ja suotuisa katutekniikka. Oma väritys?
 
Viimeksi muokattu:
Tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääsisi suoraan runkolinjalla, mutta niiden ulkopuolelle palvelu olisi pääasiassa vaihdollista. Kalustona matalalattiaisia telejä ja niveliä, kenties jopa kaksoisniveliä.

Eikös jo lähivuosina kaikkiin tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääse metrolla tai lähijunalla?

---------- Viesti lisätty kello 23:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:59 ----------

Kuljettajarahastuksen lopettamisesta olisi sekin hyöty, että kuljettajan ei tarvitsisi keskeyttää matkapuheluaan rahastuksen ajaksi. Viime vuonna, kun matkustin bussilla pääkaupunkiseudulla, kuljettaja puhui koko matkan ajan kännykkäänsä ranskaksi. Varmaan oli välttämätön työhön liittyvä puhelu? Onko kuljettajilla työsuhdekännykkä, johon voi puhua työnantajan laskuun? Matkapuhelut esimerkiksi Saharan eteläpuolelle ovat tosi kalliita.
 
Eikös jo lähivuosina kaikkiin tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääse metrolla tai lähijunalla?

---------- Viesti lisätty kello 23:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:59 ----------

Kuljettajarahastuksen lopettamisesta olisi sekin hyöty, että kuljettajan ei tarvitsisi keskeyttää matkapuheluaan rahastuksen ajaksi. Viime vuonna, kun matkustin bussilla pääkaupunkiseudulla, kuljettaja puhui koko matkan ajan kännykkäänsä ranskaksi. Varmaan oli välttämätön työhön liittyvä puhelu? Onko kuljettajilla työsuhdekännykkä, johon voi puhua työnantajan laskuun? Matkapuhelut esimerkiksi Saharan eteläpuolelle ovat tosi kalliita.

Ranskaksi Saharan eteläpuolelta kotoisin oleva kuljettaja tuskin ainakaan perheasioitaan hoitaa. Olisiko peräti ollut työnjohtoon yhteydessä. Saattaahan olla että mitään muutakaan yhteistä kieltä ei löydy.
 
Eikös jo lähivuosina kaikkiin tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääse metrolla tai lähijunalla?

Ei pääse. Metroa tai lähijunaa ei tule ikinä esimerkiksi Hakunilaan. Tai matkan varrella olevaan Viikkiin, Pihlajamäkeen ja Jakomäkeen. Vähän sivuun menee Kivikko. Junalla ei myöskään ikinä pääse Jumboon ja matkan varrelle jääviin Tammiston, Kartanonkosken ja Pakkalan alueille. Kaikkia näitä ja useita muita alueita HSL-alueella palvellaan epämääräisillä busseilla, jotka palvelevat lähinnä työmatkalaisia ja muita bussiliikenteeseen tottuneita.

Millä ihmeen rahalla sellaiset kiskot voisi edes tehdä? Tunneliin se pakosti menee, kun alueet on jo rakennettu varsin täyteen. Tunnelijunan rakentaminen maksaa jonkin verran alle sata miljoonaa kilometriltä, kuten Länsimetrossa on käynyt (14km). Ainiin, voihan ne asemat sijoittaa jonnekin ihan muualle kuin missä ihmiset ovat, kuten Myllypurossa kävi aikanaan. Pakkohan se on, kun siksakkiakaan ei voi mennä kaupunginosien välillä.

Runkobussailussa bussien määrä ei juuri muutu, ja osa busseista kulkee entistä selkeämmin, nopeammin ja luotettavammin. Investoinnit ovat paikallisia ja täydentävät olemassaolevia katuja ja tieverkkoa.
 
Mun mielestä kuljettajan tulee hallita suomea ensisijaisesti turvallisuuden vuoksi, eli täytyy kyetä tekemään hätäilmoitus ja kuvailemaan, missä ollaan ja mitä on tapahtunut. Sillä kielitaidolla osaa sitten jo myydä lippujakin siinä sivussa.
Tai sitten vaihtoehtoisesti HSL:n tai hätäkeskuksen pitäisi palkata somalin, turkin ja venäjänkieliset päivystäjät. :)

---------- Viesti lisätty kello 22:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:05 ----------

Viime vuonna, kun matkustin bussilla pääkaupunkiseudulla, kuljettaja puhui koko matkan ajan kännykkäänsä ranskaksi. Varmaan oli välttämätön työhön liittyvä puhelu? Onko kuljettajilla työsuhdekännykkä, johon voi puhua työnantajan laskuun? Matkapuhelut esimerkiksi Saharan eteläpuolelle ovat tosi kalliita.
Ranskaksi Saharan eteläpuolelta kotoisin oleva kuljettaja tuskin ainakaan perheasioitaan hoitaa. Olisiko peräti ollut työnjohtoon yhteydessä. Saattaahan olla että mitään muutakaan yhteistä kieltä ei löydy.
No, tämä kartta on kyllä sitä mieltä, että Saharan eteläpuolella nimenomaan on maita, jossa virallinen kieli on ranska. Vaikkei perheasioitaan hoitaisi, niin voi olla muissa asioissa yhteyksissä kotimaahansa, esim. perheensä emigraatioon lähtömaasta Suomeen liittyvässä byrokratiassa.

Ja voipi olla mahdollista, että kyseessä ollut kuljettaja on ollut cityafrikkalainen, jonka äidinkieli vaan sattuu olemaan ranska, tai sitten vaimo on edustanut toista kieliryhmää, jolloin yhdistävänä kielenä on ollut ranska (kuten on ollut laita esim. omalla suomenkielisellä kummitädilläni ja hänen libanonilaisella miehellään).
 
Maailma muuttuu ja joukkoliikenteen matkustajienkin on muututtava sen mukana. Kyllähän pahvisista kuukausikorteista, sekä 10 matkan lipuista matkakortteihin siirryttäessäkin nousi aivan uskomaton itku ja hammasten kiristys, mutta kansa sopeutui kuitenkin.

Periaatteessa kännykkälipulla voi ihan hyvin korvata bussissa myytävän kertalipun. Jos ei tarkoitukseen sopivaa liittymää omista, sellaisen voi helposti hankkia netistä tai mistä tahansa kauppakeskuksesta ja kännykän saa halvimmillaan neljällä kympillä. Asiakas voisi sitten kyseistä kännykkää ja liittymää käyttää vain ja ainoastaan joukkoliikenteen lippujen tilaukseen ja joukkoliikenteessä matkustamiseen. HSL voisi jopa myydä tarkoitukseen erikseen suunniteltuja lippu-tekstariliittymiä, joista sitten tulisi asiakkaalle kerran kuussa käytön mukainen lasku.

Miksi tehdä asioista vaikeita, kun ne eivät sitä ole? ;)
 
Kuljettajarahastuksen lopettaminen nopeuttaisi liikennettä varsinkin tietyillä linjoilla. Itsellä töissä ei sinänsä kiire ole, mutta varmasti muita matkustajia harmittaa kun bussi seisoo kolmekin minuuttia pysäkillä. Olin juuri tilittänyt eikä ollut antaa asiakkaan antamasta 50 euron setelistä takaisin ellen olisi halunnut menettää koko pohjakassaa. Hetken kaivelun jälkeen kolikoita löytyikin, tähän kului aikaa 2-3 minuuttia. Samalle sivulle sattui toinenkin vastaava tapaus ja yhtäkkiä olikin aikaa kulunut 5-6 minuuttia asiaan johon pitäisi mennä 10 sekuntia kun olisi sopiva raha valmiina kourassa. Olin tällä sivulla 8 minuuttia hitaampi kuin vastaavalla sivulla missä ei ollut rahastusongelmia:D
 
Kuljettajarahastuksen lopettaminen nopeuttaisi liikennettä varsinkin tietyillä linjoilla. Itsellä töissä ei sinänsä kiire ole, mutta varmasti muita matkustajia harmittaa kun bussi seisoo kolmekin minuuttia pysäkillä. Olin juuri tilittänyt eikä ollut antaa asiakkaan antamasta 50 euron setelistä takaisin ellen olisi halunnut menettää koko pohjakassaa. Hetken kaivelun jälkeen kolikoita löytyikin, tähän kului aikaa 2-3 minuuttia. Samalle sivulle sattui toinenkin vastaava tapaus ja yhtäkkiä olikin aikaa kulunut 5-6 minuuttia asiaan johon pitäisi mennä 10 sekuntia kun olisi sopiva raha valmiina kourassa. Olin tällä sivulla 8 minuuttia hitaampi kuin vastaavalla sivulla missä ei ollut rahastusongelmia:D
Mieluummin venäläinen tyyli käyttöön ja kaikki ovat tyytyväisiä: Maksa mitä haluat, minimimaksuna nykylistahinta, esim 2.50, maksimina 50. Ei vaihtorahaa. Vähentää myös rahanväärentäjien ilmaantumista: Jos he ovat tahkoneet vääriä viiskymppisiä, he eivät toki riko niitä bussissa, jossa eivät saa siitä 47.50€ vaihtorahaa aitona käteisenä. Tämä olisi myös hyvä juttu, kun kerran busseissa ei ole setelintunnistimia.

Kuljettajarahastusta ei kuitenkaan kannata poistaa busseista kokonaan.
 
Mieluummin venäläinen tyyli käyttöön ja kaikki ovat tyytyväisiä: Maksa mitä haluat, minimimaksuna nykylistahinta, esim 2.50, maksimina 50. Ei vaihtorahaa. Vähentää myös rahanväärentäjien ilmaantumista: Jos he ovat tahkoneet vääriä viiskymppisiä, he eivät toki riko niitä bussissa, jossa eivät saa siitä 47.50€ vaihtorahaa aitona käteisenä. Tämä olisi myös hyvä juttu, kun kerran busseissa ei ole setelintunnistimia.

Kuljettajarahastusta ei kuitenkaan kannata poistaa busseista kokonaan.

Hyvä idea, olen itsekin sitä miettinyt. Onhan tiettyjä parkkimittareitakin ja muita laitteita joista ei saa vaihtorahaa takaisin. Ongelma taitaa vaan olla se, että Suomalaiset ovat aika pihejä;)
 
Ainakaan tämän joulukuussa 2010 julkaistun selvityksen mukaan HSL ei suunnittele bussien kuljettajarahastuksesta luopumista. http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julk...ippujen_myynti_liikennevalineissa_34_2010.pdf

Raitiovaunuissa kyllä ja mahdollisesti myös Jokeri-linjalla. (Linjan 550 nykyinen liikennöintisopimus päättyy elokuussa 2013).

Lainaus selvityksen sivulta 30:
"Kertalippunousujen aiheuttaman lisäviivytyksen osuus (bussilinjan) kokonaisajoajasta oli keskimäärin 1 %, mutta vaihteli lähdöittäin0 %:sta 3,2 %:iin."
 
Kuljettajarahastuksen lopettaminen nopeuttaisi liikennettä varsinkin tietyillä linjoilla. Itsellä töissä ei sinänsä kiire ole, mutta varmasti muita matkustajia harmittaa kun bussi seisoo kolmekin minuuttia pysäkillä. Olin juuri tilittänyt eikä ollut antaa asiakkaan antamasta 50 euron setelistä takaisin ellen olisi halunnut menettää koko pohjakassaa. Hetken kaivelun jälkeen kolikoita löytyikin, tähän kului aikaa 2-3 minuuttia. Samalle sivulle sattui toinenkin vastaava tapaus ja yhtäkkiä olikin aikaa kulunut 5-6 minuuttia asiaan johon pitäisi mennä 10 sekuntia kun olisi sopiva raha valmiina kourassa. Olin tällä sivulla 8 minuuttia hitaampi kuin vastaavalla sivulla missä ei ollut rahastusongelmia:D

Kuljettajienhan ei tarvitse ottaa vastaan yli 20euron seteleitä. Olisit voinut kieltäytyä ottamasta kyytiin tai päästänyt sisään vaa (jälkimmäinen yleisempää).
 
Hyvä idea, olen itsekin sitä miettinyt. Onhan tiettyjä parkkimittareitakin ja muita laitteita joista ei saa vaihtorahaa takaisin. Ongelma taitaa vaan olla se, että Suomalaiset ovat aika pihejä;)

Tiedä sitten nopeuttaisiko yhtään rahastusta, eiköhän sitä ihmiset mieluummin löisi tiskiin lompakon pohjille kertyneet hilut kuin setelirahan, josta ei saa mitään takaisin. Jokusen tovin varmaan ottaa se kun kuski alkaa räknäämään kertyykö senttipinosta minimimaksu.

Ja täysin marginaalinen ongelmahan tämä kuljettajarahastus on noin ajansäästöllisesti, kuten edellä linkatussa selvityksestä käy ilmi. Sen sijaan sen poistaminen olisi äärimmäisen huonoa asiakaspalvelua.
 
kännykkälipulla voi ihan hyvin korvata bussissa myytävän kertalipun. Jos ei tarkoitukseen sopivaa liittymää omista, sellaisen voi helposti hankkia netistä tai mistä tahansa kauppakeskuksesta ja kännykän saa halvimmillaan neljällä kympillä.

Mitäpä luulet, kuinka moni sellainen ihminen jolla ei ole kännykkää tai tarkoitukseen sopivaa liittymää moisen pelkästään bussilipun maksamista varten hommaisi? Oma veikkaukseni on: alle 1% -ellei sitä saisi ilmaiseksi. Ja taas vähenisivät joukkoliikenteen matkustajamäärät...
 
Saahan sitä sanoa, lyhyellä aika välilä tämä ei ainakaan toteudu. Tästä meillä on näyttöä erilaisten mm. HSL ryhmien kokoonpanojen töissä.

Niin kauan kuin ei ole korvaavaa järjestelmää kuljettajien ja konduktöörien myymien lipputulojen kattamiseksi, niin on turha haaveilla ettei kuljettaja myy lippua.

Liikennöitsijät ja työntekijöiden edustajat ovat kuitenkin yhtämieltä siitä, että kuljettajarahastuksesta pitäisi luopua.

Tämä saattaa kuitenkin johtaa ajoaikojen kiristymiseen, kun teknoraatit mittavat tietokoneilla hyödyn lipunmyyntiajasta pois linjan ajoajasta.
 
Tämä saattaa kuitenkin johtaa ajoaikojen kiristymiseen, kun teknoraatit mittavat tietokoneilla hyödyn lipunmyyntiajasta pois linjan ajoajasta.

Lipunmyynnin poisto ei ole mitenkään suoraan kytköksissä aikataulujen kireyteen, vaan ajoaikaa lähtökohtaisesti leikataan vain sen verran mitä lipunmyynnistä säästyy, ei enempää. Bussiliikenteessä ei ymmärtääkseni ole koskaan varattu aikatauluun löysää runsaan lipunmyynnin takia, toisin kuin raitioliikenteessä.
 
Takaisin
Ylös