Kauaskantoisempi ratkaisu bussiliikenteessä olisi linjojen jakaminen BRT-tyyliin usein pysähtyviin ja suhteellisen hitaisiin linjoihin, jotka vastaavat nykybussilinjoja katuverkossa sekä tärkeisiin harvemmin pysähtyviin runkolinjoihin, jotka vastaavat nykybussilinjoja moottoritiellä. Tästähän on jo rajallista kokemusta Jokerilta, joten ihan uusi juttu ei olisi kyseessä.
Ensimmäisessä ryhmässä palvellaan enemmän, mutta matkantekokin on suunniteltu verkkaiseksi. Ruuhkassa osa linjoista toimisi kuten nykyäänkin, matelua maaseudulla ja sitten moottoritietä kaupunkiin (hybridi). Kalustona pääasiassa 2-akselisia matalalattiabusseja.
Toisessa ryhmässä kuljettaja ei palvele ja pysäkeitäkin on harvemmassa; toisaalta pysäkillä tai vaunussa on jo automaatti. Ruuhkan ulkopuolella nämä linjat voisivat hoitaa kaikki moottoritieosuudet, mutta ruuhkassa hybridilinjoja voisi olla. Tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääsisi suoraan runkolinjalla, mutta niiden ulkopuolelle palvelu olisi pääasiassa vaihdollista. Kalustona matalalattiaisia telejä ja niveliä, kenties jopa kaksoisniveliä. Liikennevaloetuudet ja suotuisa katutekniikka. Oma väritys?
Ensimmäisessä ryhmässä palvellaan enemmän, mutta matkantekokin on suunniteltu verkkaiseksi. Ruuhkassa osa linjoista toimisi kuten nykyäänkin, matelua maaseudulla ja sitten moottoritietä kaupunkiin (hybridi). Kalustona pääasiassa 2-akselisia matalalattiabusseja.
Toisessa ryhmässä kuljettaja ei palvele ja pysäkeitäkin on harvemmassa; toisaalta pysäkillä tai vaunussa on jo automaatti. Ruuhkan ulkopuolella nämä linjat voisivat hoitaa kaikki moottoritieosuudet, mutta ruuhkassa hybridilinjoja voisi olla. Tärkeimpiin lähiökeskuksiin pääsisi suoraan runkolinjalla, mutta niiden ulkopuolelle palvelu olisi pääasiassa vaihdollista. Kalustona matalalattiaisia telejä ja niveliä, kenties jopa kaksoisniveliä. Liikennevaloetuudet ja suotuisa katutekniikka. Oma väritys?
Viimeksi muokattu: