HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

Mikseivät muut saa esittää ajatuksiaan ilman että perustelet ne kumoon omalla aatteellasi?
Kyllä täällä minun nähdäkseni esitetään omia ajatuksia, sekä puolesta että vastaan. Itsekin olen yhteinäisten brändäysten kannalla ja Elmo on perustellut niitä tässä ketjussa erittäin järkevästi ja mielenkiintoisesti. Jos ei itse sitä kannata, en ymmärrä että pitää tulla siitä tänne väkisin väittelemään. Vaikka itselläkin olisi kelpoja vastaväiteitä, ei se sitä tarkoita, että ne olisi ihan absoluuttisen tosia.

Eikö lähijunaa puoltavat ajatukset kuulu ennemminkin omaan Lähijuna-brändi -keskusteluun? Tässä ketjussa käsitellään ja ideoidaan HSL-alueen kaupunkijunien saamista saman/samankaltaisen brändin alle kuin metro, ei nykyistä tilannetta.

Päivitänpä allekirjoitustani.

Niinpäs teit. Et ole myöskään lähijuna noiden kaikkien muiden lisäksi. Aikamoinen hommahan siinä olisi olla.;)
 
Kyllä täällä minun nähdäkseni esitetään omia ajatuksia, sekä puolesta että vastaan. Itsekin olen yhteinäisten brändäysten kannalla ja Elmo on perustellut niitä tässä ketjussa erittäin järkevästi ja mielenkiintoisesti. Jos ei itse sitä kannata, en ymmärrä että pitää tulla siitä tänne väkisin väittelemään. Vaikka itselläkin olisi kelpoja vastaväiteitä, ei se sitä tarkoita, että ne olisi ihan absoluuttisen tosia.

Eikö lähijunaa puoltavat ajatukset kuulu ennemminkin omaan Lähijuna-brändi -keskusteluun? Tässä ketjussa käsitellään ja ideoidaan HSL-alueen kaupunkijunien saamista saman/samankaltaisen brändin alle kuin metro, ei nykyistä tilannetta.



Niinpäs teit. Et ole myöskään lähijuna noiden kaikkien muiden lisäksi. Aikamoinen hommahan siinä olisi olla.;)

Hyviä Elmon viestit ovat, en kiistä. 10-11 päivää kestävä väittely tasan samasta aiheesta on kyllä jo aika pitkäveteistä (Ei ole pakko lukea tätä ketjua, tiedän). Mutta toki joskus hyvinkin mielenkiintoisia juttuja osuu sekaan :).
Minusta tuo "metrolähijuna" on ihan hyvä ajatus (kansanvälisempikin ehkä), epäilen sitä siksi koska jotkut ihmiset todella ovat hyvin hitaita oppimaan tai käsittämään uusia asioista tai termejä. Tämän takia sitä ei uskalleta ottaa käyttöön. Itse "kannatan" ideaa, mutta ajattelen miten se toimii tai ei toimi käytännössä. Koko lähijuna verkko pitäisi tehdä uusiksi kyseisellä metro periaateella, ja ihmisille pitäisi alkaa jankuttamaan uusista reiteistä ja nimestä (eivätkä ihmiset toki opi vaan varmasti olisivat täysin pihalla kyselemässä ja päivittelemässä kaikkialla. Mutta ehkä joskus...). paras olisi jos tämmöiset palvelua oikeasti parantavat asiat jyrättäisiin pakolla ja nopeutetusti läpi, jolloin ihmisten on opittava ja pidettävä tai sitten lakattava käyttämästä "lähijunametroa". Suomalaisessa valitus ja päivittely kulttuurissa ei oikein voi tehdä muutoksia, edes pieniä ilman vuosien valitus käsittelyjä ja rahanmenoa. Itse pistäisin kaikki metro ja lähijuna sekä bussiverkot uusiksi oikein kunnolla, mutta Suomessa ei vaan saa tehdä muutoksia, joku voi jopa pahoittaa mielensä. Ja minkä takia vaikka Raidejokerin suunnittelun saadaan menemään vuosikymmeniä, ja silti se ehkä saadaan valmiiksi vasta joskus 2020- luvulla. :mad:
Ei tuossa ideassa ole mitään vikaa, homma vaan ei toimi Suomessa jossa vaan jahkaillaan ja valitetaan vuosikymmeniä ennen kuin saadaan edes kunnon suunnitelmat aikaan.

Eikö ketjun nimessä olekkaan "lähijuna"? "HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus". :???:

Eh? Et näköjään lukenut vikaa sanaa (onkohan kukaan muukaan...), no päivitin taas. :lol:
 
Kyllä tuo taas on esimerkki niistä tilanteista, joissa lähijunien brändääminen metroksi juuri selkeyttäisi tilannetta. Varsinkin siinä vaiheessa kun meilläkin ne lähijunametrot ajavat keskustassa maan alle: Tavallisilla junilla pääsee rautatieasemalle, metrolla ympäri kaupunkia eri tunneliasemiin sekä vaihtamaan helposti sille toiselle metrolinjalle.

Entäs sitten kun/jos Järvenpää liittyy iloiseen hösselikerhoon, sekä Porvoon ja Histan raideyhteydet on rakennettu? Voipite olla että ihan kaikki ydinhösselimetrobräindäilyjunat eivat siinä vaiheessa enää Pisaraan mahdu.

Eikö lähijunaa puoltavat ajatukset kuulu ennemminkin omaan Lähijuna-brändi -keskusteluun?

No enpä tiedä. Ainakaan kuningasajatus jakaa Tampereen pikaratikkaketju yleiseen ja tunneliin ei mielestäni oikein ottanut tuulta siipiensä alle. Molemmissa keskusteltiin sekaisin samoista asioista.
 
Hyviä Elmon viestit ovat, en kiistä. 10-11 päivää kestävä väittely tasan samasta aiheesta on kyllä jo aika pitkäveteistä (Ei ole pakko lukea tätä ketjua, tiedän). Mutta toki joskus hyvinkin mielenkiintoisia juttuja osuu sekaan :).

Kaiken järjen mukaan ei siis pitäisi olla mitään ongelmaa, vaan ketju toimii, niin kuin pitääkin. Väitteistä ja vastaväitteistä syntyy ideoita, ideoista kasvaa suurempia ideoita. Jossain välissä joku sitten saattaakin kirjoittaa sellaisen viestin, joka sisältää niin hyvän paketin, kaiken tarvittavan uuteen visuaaliseen ilmeeseen koko pääkaupunkiseudun raskasjunalikenteeseen, että muuta ei sitten tarvitsekaan. Ja kohta tämä näkyykin sitten jo HSL:n papereissa hieman köykäisempänä versiona. :D
Minusta tuo "metrolähijuna" on ihan hyvä ajatus (kansanvälisempikin ehkä), epäilen sitä siksi koska jotkut ihmiset todella ovat hyvin hitaita oppimaan tai käsittämään uusia asioista tai termejä.

Kukaan ei varmaankaan ole sitä mieltä, että tällainen uudelleenbrändäys tulisi tehdä yhdessä yössä. Siirtymäaika voi puolestani olla vaikka 10 vuotta. Mutta jonkinlainen yhteinen ulkoasu HSL-alueen junaliikenteelle pitäisi saada. Metrolla on toimiva brändi ja lähijunat, joilla ei omaa selkeätä brändiä ole, istuu mielestäni ihan kivasti siihen soppaan. Siitä voi muokata jonkun sellaisen kokonaisuuden, että homma selkeytyy ja kaikki on tyytyväisiä, niin pihtiputaan mummo, saksalainen turisti, espoolainen kuin paljasjalkainen stadin kundi.

Ei tuossa ideassa ole mitään vikaa, homma vaan ei toimi Suomessa jossa vaan jahkaillaan ja valitetaan vuosikymmeniä ennen kuin saadaan edes kunnon suunnitelmat aikaan.
Hiljaa hyvä tulee ja jostain se on aloitettava. :smile:

Eikö ketjun nimessä olekkaan "lähijuna"? "HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus".
Ketjun nimessä on myös sana "tunnus". Ja sitä tässä ketjussa nyt vähän haetaan. Voihan otsikon toki ajatella myös kysymyksenä ja siihen voi myös vastata "ei". Mutta ne jotka vastaa "kyllä", myös varmaan mielellään haluaa perustella sitä ja keskustella siitä. Voisin kuitenkin veikata, että ketjun alkuperäinen tarkoitus on hakea foorumilaisilta ideoita selkeään tunnukseen ja tunnistautumiseen, ei ottaa selvää, ketkä on sen puolella ja ketkä sitä vastaan.

Eh? Et näköjään lukenut vikaa sanaa (onkohan kukaan muukaan...), no päivitin taas. :lol:
Luin viimeisenkin sanan. Se kertoi, että et ollut myöskään uskonto. Nyt menee viesti paremmin perille. :)
 
No enpä tiedä. Ainakaan kuningasajatus jakaa Tampereen pikaratikkaketju yleiseen ja tunneliin ei mielestäni oikein ottanut tuulta siipiensä alle. Molemmissa keskusteltiin sekaisin samoista asioista.

Juu, sekaannuksen vaara on suuri. Tunneli- ja katupikaratikat voi molemmat kyllä helposti sotkea vahingossa vaikka johdinautoihin. :lol:
 
Entäs sitten kun/jos Järvenpää liittyy iloiseen hösselikerhoon, sekä Porvoon ja Histan raideyhteydet on rakennettu? Voipite olla että ihan kaikki ydinhösselimetrobräindäilyjunat eivat siinä vaiheessa enää Pisaraan mahdu.

Tehdään metrot ja automatisoidaan kaikki, niin mahtuu! :lol:
 
Millähän rahalla?

Toistaiseksi ainakin vielä euroilla.

Jäken taloudellisesta tilanteesta ei ole hajuakaan, kuvittelin sen olevan samoilla hehtaareilla Keravan kansssa, mutta ehkä se onkin Keski-Uudenmaan Vantaa, jossa talousasioiden hoito on ulkoistettu koulutetuille apinoille.

En nyt kuitenkaan pidä aivan mahdottomana skenaariona sitä, että Järvenpääkin jossain vaiheessa hösselinatsat kauluksiinsa ompelisi.
 
Mä olen sitä mieltä, että lähijuna on tunnetumpi tuote kuin metro jos ajatellaan Etelä-Suomessa noita kulkumuotoja käyttäviä matkustajia, johtuen aivan pelkästään liikenneverkostojen kattavuudesta. En näe noista perusteluista huolimatta edelleenkään syytä nimittää nykyisiä lähi-tai kaupunkijunia metroksi tai nykyistä metroa lähijunaksi. Oikeastaan täysin päinvastoin. Jos nytkin menee Metro ja M-juna jollain sekaisin, niin miten mahtaa olla sitten jos/kun Pisara aikanaan rakennetaan.
Etkö nyt perustellut itsellesi, minkä takia brändiuudistus on välttämätön? Sekä VR että HKL operoivat HSL:n toimivalta-alueella muusta junaliikenteestä omille raiteilleen eroteltua metromaista kaupunkijunaliikennettä. Toiset junat ovat HKL:n omalla rataverkolla liikennöiviä oransseja keskustassa ja Espoossa tunnelissa kulkevia, toiset taas Vantaalla metsän ja lentokentän alla tunnelissa kulkevia (2014 alkaen) eri värisiä junia.

Jo nyt on sekavaa, että pelkällä M-kirjaimella varustettuja junia on sekä pohjois–etelä-suunnassa että länsi–itä-suunnassa. Nämä eri M-junat pitää erottaa toisistaan, mutta löytää niiden yhteinen nimittäjä: kaikki ne ovat pohjimmiltaan saman palvelutason linjoja, joten annettakoon niille yhteinen tunnus, mutta jokaiselle linjalle oma numeronsa. Siispä M1, M2, M3, M4, M5 ja M6. Tarvittaessa välivaiheessa voi nykyisillä kaupunkiratojen lähijunilla olla jokin muukin tunnus erotuksena keskustaa paremmin kuin yhdellä asemalla palvelevalla M-kaupunkiradalla (viittaan avattareeni), kuitenkin käyttäen eri tunnusta kuin niillä linjoilla, jotka jatkavat ainakin Riihimäelle ja Lahteen, mutta jopa Tampereelle ja Kouvolaan saakka. Olenpa muuten joskus WJA:n aikana istunut H- tai R-junassa, joka kulki Helsingistä aina Imatralle saakka ja tunnuksettomassa Eil-lähijunassa, jonka pääteasema oli Seinäjoki…

Kirkkonummen junat on rajatapaus. Ne ovat ehkä puhtain perinteinen lähijunalinja pysähtyen Algebran länsipuolella pääsääntöisesti joka asemalla samalla radalla kaukojunien kanssa noin 15 min vuorovälillä, eivätkä siten ole taajamajunia (toisin kuin Y/R/H/Z eivätkä metroja. Espoon kaupunkirata tekee Kirkkiksen junista taajamajunia, koska tällöin pysähdyskäytäntö Espoo C:n ja Helsingin välillä vastaa Pääradan taajamajunia.

Esposeenkin suihkitaan sitten Rautatientorilta metrolla vieläpä kahdesta eri kerroksesta, parhaimmillaan joissain poikkeustilanteissa ehkä jopa kolmesta. Ikävä vaan, että ekan kerroksen metro ei vie samalle suuntaa Espoota kuin se tokan kerroksen metro. Tottakai noitakin opittaisiin ennenpitkää käyttämään, olipa minkänimisiä vaan. Mutta tosiaan hyötyjä mä en tuosta osaa kaivaa.
Perussettiä metropoleissa, että eri metrolinjat risteävät toisensa eri tasoissa. Yhteinen vaihtoterminaali, joka on toki käytettävyydeltään ratikkapysäkkiä selvästi kehnompi, mutta samassa kompleksissa kuitenkin.

Kaikkihan on käytön helppoudessa asiakkaan näkökulmasta kiinni siitä, miten asemien opasteet ja muut systeemit on toteutettu ja miten systeemejä ja vaihtoyhteyksiä muutenkin markkinoidaan sekä synkataan. Näitä tuskin voi liikaa kehittää ja niiden edelleenkehittäminen on minustakin suotavaa, mutta silti tämä metro-brandaily ei minua vakuuta.
Selkeintä on yhdistää saman palvelutason (raskas)raidejärjestelmät yhteen ja erottaa pitemmän matkan harvempi palvelu erikseen. Onhan Porvoon vakiovuorobussitkin ihan eri tuote kuin Espoon bussit.

Koko lähijuna verkko pitäisi tehdä uusiksi kyseisellä metro periaateella, ja ihmisille pitäisi alkaa jankuttamaan uusista reiteistä ja nimestä (eivätkä ihmiset toki opi vaan varmasti olisivat täysin pihalla kyselemässä ja päivittelemässä kaikkialla. Mutta ehkä joskus...). paras olisi jos tämmöiset palvelua oikeasti parantavat asiat jyrättäisiin pakolla ja nopeutetusti läpi, jolloin ihmisten on opittava ja pidettävä tai sitten lakattava käyttämästä "lähijunametroa". Suomalaisessa valitus ja päivittely kulttuurissa ei oikein voi tehdä muutoksia, edes pieniä ilman vuosien valitus käsittelyjä ja rahanmenoa.
Ihmiset ovat omaksuneet ihme kyllä kaikki Itellat, Sonerat ja Elisat, ja jopa ylikäyttävät brändiä. Ainakin Itellaa käytetään joskus jopa sielläkin, jossa Itella itse käyttää konsernin kuluttajabrändiä Postia (kaikki kotimaan kirjeenkanto tapahtuu Itella Posti Oy:n kautta). Koskapa olet viimeksi kuullut puhuttavan Telen tai HPY:n puhelinliittymistä historiallisen kontekstin ulkopuolella?

Eikö ketjun nimessä olekkaan "lähijuna"? "HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus". :???:

Ketjun nimessä on myös sana "tunnus". Ja sitä tässä ketjussa nyt vähän haetaan. Voihan otsikon toki ajatella myös kysymyksenä ja siihen voi myös vastata "ei". Mutta ne jotka vastaa "kyllä", myös varmaan mielellään haluaa perustella sitä ja keskustella siitä. Voisin kuitenkin veikata, että ketjun alkuperäinen tarkoitus on hakea foorumilaisilta ideoita selkeään tunnukseen ja tunnistautumiseen, ei ottaa selvää, ketkä on sen puolella ja ketkä sitä vastaan.

hsl_lähijuna.png
Tässä se kaivattu tunnus. End of discussion? :lol:
 
Ihmiset ovat omaksuneet ihme kyllä kaikki Itellat, Sonerat ja Elisat, ja jopa ylikäyttävät brändiä. Ainakin Itellaa käytetään joskus jopa sielläkin, jossa Itella itse käyttää konsernin kuluttajabrändiä Postia (kaikki kotimaan kirjeenkanto tapahtuu Itella Posti Oy:n kautta). Koskapa olet viimeksi kuullut puhuttavan Telen tai HPY:n puhelinliittymistä historiallisen kontekstin ulkopuolella?

Nuo ovat päivittäisiä asioita. Ihmiset ovat oppineet ne koska ne näkyvät joka paikassa, laskut ja paketit tulevat noilla nimillä varustettuina yms. Ne on pakkosyötetty ihmisille.

Joukkoliikenne ei kosketa/kiinnosta ihmisiä niin paljoaa että he vaivautuisivat opettelemaan siihen liittyviä termejä tai yhtiöiden nimiä (HKL- bussi, HSL- bussi). "Ihan sama mikä sen nimi on, kunhan pääse sinne minne on menossa".

Sanassa HSL- bussi on se vika, että ihmiset luulevat sen olevan kirjaimillisesti HSL:n bussi. Vaikka liikennöitisijä onkin oikeasti vaikka Pohjolan Liikenne.
Palautteissa lukee vaikka (kylkinumerot ovat päästä heitettyjä) "HSL- bussi 1021 oli myöhässä", "HSL- bussi 1021 jätti pysäkille", "HSL bussi 1021 tuli etuajssa". Kaikki kuitenkin ovat eri yhtiöiden, joten palaute menee hukkaan.

Tai vaikka:

"HSL- bussi (tai kenties "HKL.n bussi" ;)) 82 tuli myöhässä". Tässä on kyseessä h82 linjalla oleva Nobinan bussi vaikka numero 787, mutta mistä palautteen lukija voi sen varmaksi tietää?
 
Viimeksi muokattu:
Tarvittaessa välivaiheessa voi nykyisillä kaupunkiratojen lähijunilla olla jokin muukin tunnus erotuksena keskustaa paremmin kuin yhdellä asemalla palvelevalla M-kaupunkiradalla (viittaan avattareeni)

Onkohan missään käytössä systeemiä, jossa saman brändin alla yksi linja poikkeaa tunnuksen värimaailman osalta kaikista muista linjoista? Kovasti vaikuttaa sekavalta tämä välivaihe. Eikö loogisempaa olisi läiskiä sitä valkoista ämmää eri väripohjille myös jokaisen metrolähijunalinjan kohdalla?

---------- Viesti lisätty kello 17:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:28 ----------

Palautteissa lukee vaikka (kylkinumerot ovat päästä heitettyjä) "HSL- bussi 1021 oli myöhässä", "HSL- bussi 1021 jätti pysäkille", "HSL bussi 1021 tuli etuajssa". Kaikki kuitenkin ovat eri yhtiöiden, joten palaute menee hukkaan.

Tai vaikka:

"HSL- bussi 82 tuli myöhässä". Tässä on kyseessä h82 linjalla oleva Nobinan bussi vaikka numero 787, mutta mistä palautteen lukija voi sen varmaksi tietää?

Ihmiset tylyttää hösseliä, joka puolestaan tylyttää kyseistä liikennöitsijää. Näin kai sen pitääkin mennä. Ei kukaan normaali ihminen niin hullu ole, että lähtisi opettelemaan jatkuvasti vaihtelevia bussikioskeja ulkoa.
 
kouvo sanoi:
Entäs sitten kun/jos Järvenpää liittyy iloiseen hösselikerhoon, sekä Porvoon ja Histan raideyhteydet on rakennettu? Voipite olla että ihan kaikki ydinhösselimetrobräindäilyjunat eivat siinä vaiheessa enää Pisaraan mahdu.
Eivät mahdu, mutta Porvooseen tai Histaan ei kyllä vapaaehtoisesti matkustaisi vanha Erkkikään junalla, joka pysähtyy metromaisesti jokaisella pikku väliasemalla (paitsi ehkä sunnuntaina aamuyöllä, kun vaihtoehto on satasen taksimatka). Niin pitkälle on pakko ajaa jotakin muuta kuin metroja. Koko kysymyshän on se, onko kaupunkirataa ajava lähijuna lähempänä metroa vai pitkämatkaista taajamajunaa, eli mistä pistetään "tuotteiden" välinen raja menemään. Vertailun vuoksi:

Etäisyys / Kesto / Vuoroväli arkipäivänä / Linjanopeus / Keskim. asemaväli

Metro Ruoholahti-Mellunmäki: 17 km / 23 min / 10 min / 45 km/h / 1,3 km
M-juna Helsinki-Vantaankoski: 15 km / 22 min / 10 min / 40 km/h / 1,5 km
N-juna Helsinki-Kerava: 30 km / 37 min / 10 min / 48 km/h / 2,1 km
E-juna Helsinki-Kauklahti: 25 km / 29 min / 30 min* / 51 km/h / 2,5 km
H/R-juna Helsinki-Riihimäki: 73 km / 49-58 min / 30 min / 76-89 km/h / 6,5-10 km

Oma johtopäätökseni näistä luvuista on, että M- ja N-junat ovat aivan selkeästi lähempänä metroa kuin R-junaa. Organisaatiorajakin (HSL:n tilaama vs. VR:n oma) tukee tätä näkemystä. E-juna on vähän siinä rajalla, mutta S/U-junien avulla vähän lähempänä (*) ja parin vuosikymmenen päästä toivottavasti oikeasti lähellä. Tietysti siinä ajassa muuttuu moni muukin asia.

Ja vaikka brändimuutokseen (minkäänlaiseen) menisi pitkäkin aika, niin
Vesa Nurminen sanoi:
Hiljaa hyvä tulee ja jostain se on aloitettava. :smile:
 
Viimeksi muokattu:
Nuo ovat päivittäisiä asioita. Ihmiset ovat oppineet ne koska ne näkyvät joka paikassa, laskut ja paketit tulevat noilla nimillä varustettuina yms. Ne on pakkosyötetty ihmisille.

Joukkoliikenne ei kosketa/kiinnosta ihmisiä niin paljoaa että he vaivautuisivat opettelemaan siihen liittyviä termejä tai yhtiöiden nimiä (HKL- bussi, HSL- bussi). "Ihan sama mikä sen nimi on, kunhan pääse sinne minne on menossa".
Joukkoliikenne on HSL-alueella asuville vähintään yhtä päivittäinen ja luonnollinen asia kuin posti ja puhelin. Joukkoliikenteeseen on mahdoton olla "törmäämättä" ja kun sitä HSL-tamburiinia, M-symbolia ja raidekaaviota näkyy vähän joka suunnalla, ei yhtenäinen M-junabrändi (metro ja kaupunkiradat) ole yhtään vähemmän pakkosyötetty kuin Port Payé Finlandé tai 040.

Eikä posti- ja telealakaan kiinnosta muuta kuin posti- ja telealojen harrastajia + tietysti poliitikkoja.

Onkohan missään käytössä systeemiä, jossa saman brändin alla yksi linja poikkeaa tunnuksen värimaailman osalta kaikista muista linjoista? Kovasti vaikuttaa sekavalta tämä välivaihe. Eikö loogisempaa olisi läiskiä sitä valkoista ämmää eri väripohjille myös jokaisen metrolähijunalinjan kohdalla?
Ilman muuta olisi loogisempaa. En kannata oranssipohjaista ämmää ilmajohtovirroitteisille radoille, vaan RHK-sinistä Pääradalle, HSL:n lähijunalogon limenvihreää Rantaradalle ja Kehäradalle esim. keltaista, koska Länsi-itä-metrolla on jo punaoranssi. Tai sitten kellerretään metron oranssi takaisin siihen, mitä se ruukasi olla ja otetaan Kehäradalla VR:n entinen kirkkaanpunainen lähijunaväri käyttöön.

Tai vielä jännempi, harmaa linja. Tällöin Flirttien jokaiselle värille valkoista ja mustaa lukuunottamatta olisi oma linjansa.
 
Nuo ovat päivittäisiä asioita. Ihmiset ovat oppineet ne koska ne näkyvät joka paikassa, laskut ja paketit tulevat noilla nimillä varustettuina yms. Ne on pakkosyötetty ihmisille.

Joukkoliikenne ei kosketa/kiinnosta ihmisiä niin paljoaa että he vaivautuisivat opettelemaan siihen liittyviä termejä tai yhtiöiden nimiä (HKL- bussi, HSL- bussi). "Ihan sama mikä sen nimi on, kunhan pääse sinne minne on menossa".

Sanassa HSL- bussi on se vika, että ihmiset luulevat sen olevan kirjaimillisesti HSL:n bussi. Vaikka liikennöitisijä onkin oikeasti vaikka Pohjolan Liikenne.
Palautteissa lukee vaikka (kylkinumerot ovat päästä heitettyjä) "HSL- bussi 1021 oli myöhässä", "HSL- bussi 1021 jätti pysäkille", "HSL bussi 1021 tuli etuajssa". Kaikki kuitenkin ovat eri yhtiöiden, joten palaute menee hukkaan.

Tai vaikka:

"HSL- bussi (tai kenties "HKL.n bussi" ;)) 82 tuli myöhässä". Tässä on kyseessä h82 linjalla oleva Nobinan bussi vaikka numero 787, mutta mistä palautteen lukija voi sen varmaksi tietää?
Palautteissa pitää olla tarkemmat tunnistustiedot (kuin "bussi 82 tuli myöhässä), muuten niitä on aika vaikea käsitellä.

Ja aivan oikein, HSL-bussiliikenne on nimenomaan HSL-bussiliikennettä, jonka aliurakoitsijana toimii kulloinenkin liikennöitsijä. Samoin HSL-alueen raitio-, metro-, lähijuna- sekä lauttaliikenne on samaa HSL-liikennettä. Ei sen käyttäjän tarvitse välttämättä tietää muuta.

Mutta, kysymykseni idea oli selkeyttää informaatiota ja brändiä HSL-alueella. Kerronko matkustajalle, että "mene tuohon Liikenneviraston Mäkkylän rautatieasemalle ja ota siitä sähköjuna Helsinkiin" vai "mene Mäkkylän metroasemalle ja ota E-linjan metrojuna Helsingin Keskusta-asemalle"?

Saksankielissä maissa tuo U- ja S-Bahn-jako (kuten myös niiden symbolit ovat hyviä) on mielestäni hyvä ja kummankin mieltää kulloisenkin kaupungin/alueen paikallisliikenteeksi.
 
Takaisin
Ylös