Suomalaisen suunnittelun perusongelman huomaa myös tällä foorumilla, asioista puhutaan ja tapellaan ja pohditaan ja taas puhutaan (itsekkin olen toki osallistunut).
No mitä muuta tällä foorumilla voisi tehdäkään kuin puhua? Sitähän koko foorumi-sana tarkoittaa. Harva täällä on siinä asemassa, että voisi mitään muutoksia toteuttaa.
Samoin hieman outoa, että joidenkin mielestä täällä pitäisi asioista löytää jokin yksimielisyys tai vähintäänkin kompromissi. Ei tämä ole mikään poliittinen elin, jonka pitäisi pyrkiä ratkaisuihin. Jos olisi, lähestyisin toki asiaa itsekin ihan eri tavoin ja pohtisin paljon enemmän juuri sitä, miten esittämiäni muutoksia lähdettäisiin toteuttamaan. Mutta tällä foorumilla voi keskustella asioista ihan vapaamielisesti myös pohtien ideaaleja lopputilanteita ja sitä, mitkä hyödyt olisivat siinä tilanteessa.
Varmaa on, että ihan oikeissakin paikoissa törmäisin ihan vastaavaan vastatuuleen tuon integroidun metrobrändin kanssa, että "ei niin nyt vain voi tehdä, koska aina ennenkin on ollut näin ja koska me ollaan ihan erilaisia kuin muualla, koska se nyt vain olisi vaikeaa, ihmiset ovat tottuneet, eikä se nyt vain olisi muutenkaan mahdollista, koska ei vain ole".
---------- Viesti lisätty kello 14:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:09 ----------
Sen sijaan että vaan pistetään kaikki reitit kartalle, ei sen tarvitse olla mikään suunnittelun ja modernismin huippunäyte. Kunhan kaikki ovat samalle kartalla, lähijunina, metroina ja runkobusseina.
Eli että viestintään voi suhtautua ihan kevytmielisesti? Kuhan nyt tehdään vaan jotain, niin kaikki on hyvin? Tämä on se iso joukkoliikennettä vaivannut asenneongelma. Kaikkialla muualla liiketoiminnassa on ymmärretty yhtenäisen viestinnän ja markkinoinnin voima, eikä ole mitään syytä miksei se pätisi joukkoliikenteeseenkin. Ei tämä ole vähäpätöinen asia, jonka voi kuitata vain sillä, että "no onhan ne näytetty samalla kartalla, eikö se muka riitä?"
Ja jos halutaan kaikki saman metro nimen alle niin (turisteille suunnattu):
Lähijuna: METROpolitan Railway (Vaikka Kaukometro)
Metro: METRO (Metrojuna, Lähimetro)
Nämä nyt vain ovat täsmälleen sama asia: sana "metro" on juuri lyhennetty edellisestä.
Metro nimen ongelma on se, ettei metro sana oikein kuulu suomenkieleen.
Miten niin? Jokainen suomalainen tietää, mikä on metro: se on se Helsingissä kulkeva raideliikennekapistus, joka muistuttaa junaa. Tai sitten vastaava ulkomailla. Tuolla perusteella suomen kieleen eivät kuulu myöskään sanat televisio, radio ja auto. Lainasana se on, mutta silti täysin suomen kieleen kuuluva. Eikä yhtään sen vaikeampi kuin vaikka metri (jonka etymologia on tosin ihan eri), litra tai nitro.
Yhtä lailla kuin televisiosta ei tullut näköradiota, ei suomen kieleen tarvita toista sanaa kaupunkijunalle. Se on jo metro.
---------- Viesti lisätty kello 14:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:19 ----------
Mennään välillä vanhempiinkin viesteihin.
Onkohan missään käytössä systeemiä, jossa saman brändin alla yksi linja poikkeaa tunnuksen värimaailman osalta kaikista muista linjoista? Kovasti vaikuttaa sekavalta tämä välivaihe. Eikö loogisempaa olisi läiskiä sitä valkoista ämmää eri väripohjille myös jokaisen metrolähijunalinjan kohdalla?
Ei mielestäni olisi. Järjestelmän tunnuksen pitää olla saman näköinen, myös väriltään. Siihen ei saa sotkea linjatunnuksia. Ja sitten risteysasemilla pitäisi olla pahimmillaan neljää eri väriä, kuten keskustan Pisara-aseman sisäänkäynneille tulisi (niille joista pääsisi myös metroon). Linjatunnusten liittäminen mukaan ei tietysti ole huono asia, mutta selvästi erillisenä järjestelmätunnuksesta.
---------- Viesti lisätty kello 14:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:25 ----------
Entäs sitten kun/jos Järvenpää liittyy iloiseen hösselikerhoon, sekä Porvoon ja Histan raideyhteydet on rakennettu? Voipite olla että ihan kaikki ydinhösselimetrobräindäilyjunat eivat siinä vaiheessa enää Pisaraan mahdu.
Pisaraanhan menevät vain kaupunkiratojen junat joka tapauksessa. Ei koskaan Järvenpäästä, Porvoosta tai Histasta tulevat junat. Ne ajavat kaukoliikenteen raiteita rautatieasemalle.
Siinä vaiheessa jos koko VR:n vyöhykealue on liitetty hösselikerhoon ja vyöhykeliput muutettu HSL:n lipuiksi, asia tulee ajankohtaiseksi. Niin kauan ne ovat enemmän VR:n taajamajunia, joihin myös HSL on hankkinut lippuoikeuden. Siinä vaiheessa voidaankin sitten perustaa se HSL:n pendeltåg. Se ei muuta tarvetta HSL:n metrolle. Mielestäni siinäkin tilanteessa on parempi, että nämä lyhyen matkan, lyhyen asemavälin ja lyhyen vuorovälin junat ovat yhdessä kasassa sen sijaan että ne pitäisi pitää yhdessä noiden koko maakuntaan ulottuvien junien kanssa.
Etäisyys ja asemaväli sinänsä eivät ole määräävä tekijä. Jos R-junat jossain vaiheessa täyttävät metron laatuodotukset, voidaan nekin nimetä metroiksi. HSL:n jokaisen metrojunan ei ole pakko ajaa Pisaraan. Mutta ei toki haittaisi, jos HSL:n laiturit olisi jotenkin oman näköisiä ja oloisia steissillä. Samoin kuin esim. Arlanda Express on Stockholm C:ssä.