Itse kannatan melko lämpimästi kaupunkiratajunien liittämistä metroksi, mutta hyvin tehty sisarbrändikään ei olisi huono. Muutostarve on kuitenkin mielestäni hetki hetkeltä ajankohtaisempi, enkä ymmärrä, miksi HSL:n kanssa kaikki tällainen tuntuu olevan kovin hidasta.
Mielestäni tarvittaisiin pitemmän aikavälin brändistrategia joukkoliikenteelle. Sitä toteuttamaan tehtäisiin luonnollisesti operatiiviset suunnitelmat, joissa päätettäisiin aikataulu ja kustannukset, joilla koko HSL-alueen sisällä pysyttelevä joukkoliikenne yhdistetään visuaalisesti ja miksei äänimaailmankin puolesta (kuulutukset ym.) ihan oikeasti yhdeksi järjestelmäksi, ja miten U-linjat ja VR:n kaukoliikenneraiteita käyttävät lähijunat siihen maailmaan sovitetaan mukaan.
Kaikille runkolinjoille antaisin itse aina numeron etuliitteeksi kirjaimen, oli kyse sitten mistä yhteydestä vain. Esimerkiksi näin:
M1, M2 jne. yhdistetyn metro- ja kaupunkirataliikenteen linjat
R raitioteiden runkolinjat, eli esim. raide-jokeri voisi olla valmistuessaan R5
B runkobussit
S seudulliset junat, eli nykyiset S, U, Y, R jne.
U ulkopaikkalinjoille niin kuin nytkin, mutta U numeron eteen viestimään erilaisista (rajallisista) HSL-lippukäytännöistä linjalla
Näistä siis S- ja U-linjoilla voi matkustaa HSL-alueen ulkopuolelle liikennöitsijän omilla lipputuotteilla. Loput linjat, eli käytännössä normibussit ja hidasratikat, olisivat pelkällä numerolinjatunnuksella niin kuin nykyäänkin.
Mielestäni tarvittaisiin pitemmän aikavälin brändistrategia joukkoliikenteelle. Sitä toteuttamaan tehtäisiin luonnollisesti operatiiviset suunnitelmat, joissa päätettäisiin aikataulu ja kustannukset, joilla koko HSL-alueen sisällä pysyttelevä joukkoliikenne yhdistetään visuaalisesti ja miksei äänimaailmankin puolesta (kuulutukset ym.) ihan oikeasti yhdeksi järjestelmäksi, ja miten U-linjat ja VR:n kaukoliikenneraiteita käyttävät lähijunat siihen maailmaan sovitetaan mukaan.
Kaikille runkolinjoille antaisin itse aina numeron etuliitteeksi kirjaimen, oli kyse sitten mistä yhteydestä vain. Esimerkiksi näin:
M1, M2 jne. yhdistetyn metro- ja kaupunkirataliikenteen linjat
R raitioteiden runkolinjat, eli esim. raide-jokeri voisi olla valmistuessaan R5
B runkobussit
S seudulliset junat, eli nykyiset S, U, Y, R jne.
U ulkopaikkalinjoille niin kuin nytkin, mutta U numeron eteen viestimään erilaisista (rajallisista) HSL-lippukäytännöistä linjalla
Näistä siis S- ja U-linjoilla voi matkustaa HSL-alueen ulkopuolelle liikennöitsijän omilla lipputuotteilla. Loput linjat, eli käytännössä normibussit ja hidasratikat, olisivat pelkällä numerolinjatunnuksella niin kuin nykyäänkin.