Mutta sen sijaan on ihan ok, että nyt puhutaan lähijunista, henkilöjunista, taajamajunista, pikajunista, yöjunista, IC-junista, IC2-junista, Pendolinoista ja Allegrosta? Nuo kaikki brändithän ovat käytössä tuolla yhdellä rataverkolla. Vaikkei Helsinkiin asti ajakaan taajamajunia, on se silti sillä rataverkolla käytössä, ja sinähän halusit korostaa juuri sitä rataverkon yhtenäisyyttä.
En ole väittänyt, että on ok. Nämä kaikki voitaisiin korvata kolmella brändillä, kun ei nytkään palvelutaso ole yhden brändin sisällä yhtenäinen - esimerkiksi joissakin Pikajunissa on ravintolavaunu, joissakin ei.
No sen nyt vain johtuu siitä, että meillä ei ole tämän enempää linjoja ja koska ne kaikki tuovat vain yhteen paikkaan, ihan ydinkeskustaan. Tukholmassakin sininen linja kohtaa punaisen ja vihreän vain kaksi kertaa ja senkin vain heikosti eri tasoissa (vaihtomatka on T-centralenissa todella pitkä). Onko sininen linja siis erillään tunnelbana-verkosta?
Sininen linja on alusta alkaen jo ollut osana brändiä, joka vaikuttaa mieltymykseen. Lisäksi se palvelee vain kaupunkialuetta (tiheä asutus) siinä missä kaupunkiratamme menee pian Kivistöön ja Kauklahteen - reilusti kerrostalovyöhykkeen ohi (toisin kuin esimerkkimme Tukholman sininen linja).
...Etenkin kun sivukiskovirroittimien yli ei noin vain mennä. Hakaniemen asema on lähin esimerkki siitä, että vähintään kahdet portaat pitäisi ylös ja alas kiivetä, kun linjaa haluaa vaihtaa. Sen kyllä hiffaa, kun siellä käydessä osaa vähän käyttää mielikuvitusta.
Jos uusi linja pysähtyy nykyisen alla, tarvitaan vain yhdet lyhyet portaat.
Eli: perinteet kunniaan, punainen HSL:n lähijunaliikenteen väriksi ja myös junat punaisiin sävyihin.
Sm5:n värissä ei ole punaista, mutta sinistä kylläkin - kuten myös perinteisesti rautatieasemien opasteissa.
Eikö lähijunaa puoltavat ajatukset kuulu ennemminkin omaan Lähijuna-brändi -keskusteluun? Tässä ketjussa käsitellään ja ideoidaan HSL-alueen kaupunkijunien saamista saman/samankaltaisen brändin alle kuin metro, ei nykyistä tilannetta.
Tässä mietitään uutta tai yhteistä brändiä, ei otsikko uuden keksimistä ainakaan kiellä. Vasta-argumentit kuuluvat myös keskusteluun, vaikka ne sitten puolustaisivat nykyistä brändiä. Nykytilanne on siitä huono, että VR käyttää Lähijuna-brändiä myös HSL-alueen ulkopuolella sekä omiin lippuihinsa. Kuitenkin kaupunkiratojen muuttaminen metroiksi vaatii silti uuden brändin muunmuassa HSL:n Kirkkonummen junille sekä muille kaukoratoja kulkeville, HSL:n sisäisille linjoille.
Uusi kartta olisi jo hyvä alku. Syksyn kartat ovat jo painossa, joten suunnitteluaikaa on lähes vuosi. Lähijuna brändinä ei ole minusta huono, vaan se, ettei se ole vain HSL:n oma brändi. Jos VR ei sitä luovuta, on mielekästä keksiä uusi.
<br>Sanan metro voisi myös korvata HSL:ällä, vaikka HSL Light Rail, HSL Railways, HSL Buses.Metro nimen ongelma on se, ettei metro sana oikein kuulu suomenkieleen. Samoin HSL Rautatiet kuulostaa omituiselta, samoin HSL bussi taikka HSL Kevyt Ratikka:lol:. Englanninkielisiin nimiin Metro tai HSL sopii hyvin.
Miksei? On turha painottaa operaattoria, muttei silti ole tarvetta painottaa, että Keravan kaupunkiradalla kulkee nyt metroja, ei lähijunia. Väliviiva helpottaa sulautumista suomen kieleen: HSL-Rautatiet, HSL-Raitiotiet, HSL-Bussiliikenne, HSL-Metroliikenne, HSL-lauttaliikenne. HSL:ää ei toisteta koskaan liikaa, sillä sen kautta matkustajaa on tarkoitus informoida.
hezec sanoi:
Hyvä puoli, ja samalla osoitus epäloogisuudesta. Yhtä lailla matkustaja voi haluta vaikka Herttoniemeen tai Soukkaan, mutta ei saakaan lippua Tampereelta. Ilman muuta HSL-jatkolipun mahdollisuus olisi hyvä asia, mutta se saisi tosiaan koskea kaikkea liikennettä. Ja miksei saman tien muissakin kaupungeissa. Ainakin Saksassa vastaava toimii, joten kyse on vain yhteistyöhalusta.
Miten ajattelit järjestää bussiliikenteeseen pohjautuvalla HSL-alueella sen, että saat lipun miltä tahansa bussipysäkiltä, miltä tahansa pikku palvelulinjalta lipun minkä tahansa toisen kaupungin mille tahansa vyöhykkeelle lipun? Kaikkea ei voi saada, mutta olisi se nyt järjetöntä, jos Hämeenlinnasta ei voisi ostaa ollenkaan lippua Malmille. Toki mukaan voisi saada sekä VR:n lipun Tikkurilaan ja HSL:n seutulipun siitä eteenpäin, kunhan saisi kertaostolla.
Se on paljon vähemmän paha. Ne, jotka eivät erota, mieltävät HKL:n kuitenkin ihan hyödyllisellä tavalla.
Mitä hyödyllistä tässä on? Tarkoitus on, että kaikki liikenne mielletään HSL:n vastuun ja tiedottamisen piiriin.
Tärkeintä on varmasti se, että juna tulee ja lähtee ajallaan, eli siis aikataulun mukaisesti.
Tuossa jälkimmäisessä on kovastikin tekemistä!
Taidat olla tarkka sekunneistasi, vai valaisitko vähän, mitä tarkoitat? Eikös nimenomaan tämä vuosi ole mennyt erittäin mallikkaasti, myös talvi? Omien kokemuksieni mukaan bussitkin ovat myöhästelleet junia useammin vuodenajasta riippumatta, siis tänä vuonna. Mahdollisuus, että lähijuna tulee max. 3 min myöhässä, lienee yli 95%. Samaa ei voi sanoa busseista.
Tuo metron asema näissä tyytyväisyyskyselyissä on tietyllä tapaa optinen harha. On totta että metro saa parhaimmat pojot, mutta mittari on skaalattu niin, että etenkin graafisessa muodossa täysin mitättömät erot eri härpäkkeiden välillä näyttävät varsin dramaattisilta. Nooh, tietynlaista brändäystä kai tuokin. Mitä tulee metron brändiin tulevaisuudessa, niin aikamoista riskipeliä olisi lähteä laajentamaan sitä nyt ennen kuin tiedetään miten pahaa jälkeä automaattipelleily sille tekee.
Juurikin näin. Se ei tarkoita, etteikö HSL:n ja VR:n lähijunaliikennettä pitäisi erotella toisistaan korostamalla HSL:ää sen omalla kaupunkijunabrändillään.
Kuuluvat molemmat kokemukseen luotettavuudesta. Kymmenen minuuttia riittää metrollekkin, oletko käynyt Mellunmäessä? Ja kyllä kaupunkiin mennään sieltäkin vaikka juna pysähtyy joka asemalla.
Ei kovin suurella volyymilla kuitenkaan, en minäkään jaksaisi körötellä tuota matkaa joka päivä kaksi kertaa. Siitä kertoo myös se, että liityntäpysäköitsijät yrittävät änkeä autoaan mahdollisimman lähelle keskustaa, vaikka tilaa on paremmin mm. Mellunmäessä, lippu on samanhintainen ja löpöä kuluisi vähemmän. h77 ja s741:kin kulkevat Jakomäestä Sörnäisiin ja sieltä Rautatientorille, ja miksi ei, niin kauan, kun ei ole mitään yhtä nopeaa liityntävaihtoehtoakaan. Yksikään Porvoon bussi ei myöskään pääty metroasemalle, sillä se ei säästäisi matkustajan aikaa, päin vastoin. Metroa voisi kutsua nopeaksi mm. alueella, missä pintaliikenne on 8 km/h luokkaa, muttei Mellunmäessä.
Plussaa Puotilan asemalle, joka sentään menee poikittain tien alta palvellen tien molempia puolia.
Itse annan nimenomaan Puotilan asemalle miinusta. Idea on hyvä, mutta lopputulos huono. Puotilantieltä, Varjakanvalkamalta, Kuutsalontieltä, Viikingintieltä, Juorumäeltä, Loosaritieltä ja näiden ympäristöistä metroasemalle kävelyä tulee 1-2 kilometriä. Mieti sitä joka säällä, joka arkipäivä, molempiin suuntiin. Jos aseman pohjoispää olisi Puotilan ostoskeskuksella ja eteläpää Puotilan kartanolla, luku olisi 0-0,9. Nykyisellä pohjoispäällä on 300m säteellä ainoastaan ironisesti bensa-asema, joten palvelu paranisi huomattavasti, jos asema olisi kaakkoisempi. Asema on aika vajaalla käytöllä suhteessa vastaavan asumistiheyden omaaviin muihin asuinalueisiin.
Meillä on jo väritunnukset tietyille suunnille, mutta ne eivät ilmene mitenkään asemalta enkä usko, että kukaan mieltää astuvansa vihreään linjaan, kun astuu E-junaan. Tunnus kertoo, millä pysäkeillä pysähdytään, väri, mihin suuntaan mennään. Asemilla voisi olla linjojen väriset symbolit, joissa mainitaan, mitkä tunnukset asemalla pysähtyy. Väritunnus asemilla nopeuttaisi ainakin kartan lukua, kun osaa katsoa oikeasta kohtaa karttaa. Myös oikean junan erottuminen ehkä helpottuisi, kun se väritunnus olisi junan kyljessä hieman suuremmalla kuin nykyisin. Vai pitäisikö HSL:n linjakartassa kaikki kaupunkiradan junat olla samalla värillä? Se viestisi samasta brändistä, mutta saattaisi olla hankalampaa erottaa reittejä yhdistelmälinjakartasta.
Otetaanpa lisäesimerkki siitä, kuinka lähijunamme ja metromme kulkevat eri verkossa. Kun Keravan kaupunginradalla tehtiin ilkityö, se vaikutti N-junien lisäksi myös R-juniin, mutta jostain kumman syystä metro kulki ajallaan kaikesta huolimatta.