HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

Eiköhän tuo liene matkustajan kannalta herttasen yhdentekevää mikä firma liikennöi ja mikä omistaa kaluston ja mikä on kaluston väri.

Matkustajan lopputuloksen kannalta sinänsä nuo ovat yhdentekeviä seikkoja. Mutta valintatilanteessa ne eivät ole. Palvelu voidaan kokea vasta omakohtaisesti käyttämällä. Jotenkin sitä ennen se matkustaja täytyy sinne junaan kuitenkin saada sitä ennen. Ja junasta toiseen. Ja kuulemaan kaverilta suosittelua ja hyvää puhetta siitä palvelusta. Siinä ei ole yhdentekevää, kenen järjestämäksi palveluksi se on viestitty ja miten.

Mutta olet myös oikeassa siinä, että hyvään brändiin liittyy aina se laatuodotus. Sen HSL:n metron kuuluukin nimenomaan tulla ja lähteä ajallaan. Ja nuo seikathan siihen metroon jo nykyisellään yhdistetään. Brändillä sitten korostetaan juuri niitä hyviä asioita. Se kaluston väri on vain identifioiva tekijä noille aineettomille laatuodotuksille. Mutta hyvin tärkeä juuri siinä: se pelkkä väri jo kertoo, että nyt on tarjolla juuri sitä luotettavaa kyytiä kuin aina ennenkin.

Brändi on se paikka, johon hyvät kokemukset ihmisen mielessä muuttavat asumaan. Jollei sitä paikkaa ole, se kokemus ei jää mieleen eikä houkuttele siihen uudestaan.
 
Sen HSL:n metron kuuluukin nimenomaan tulla ja lähteä ajallaan. Ja nuo seikathan siihen metroon jo nykyisellään yhdistetään. Brändillä sitten korostetaan juuri niitä hyviä asioita. Se kaluston väri on vain identifioiva tekijä noille aineettomille laatuodotuksille. Mutta hyvin tärkeä juuri siinä: se pelkkä väri jo kertoo, että nyt on tarjolla juuri sitä luotettavaa kyytiä kuin aina ennenkin.

Sori nyt Elmo, mutta viestisi kuulostaa yksinkertaistettuna siltä, että maalaamalla lähijunat oransseiksi kansa uskoo, että ne kulkevat ajallaan. Ei kansa nyt ihan niin tyhmää kuitenkaan ole.
 
Mutta olet myös oikeassa siinä, että hyvään brändiin liittyy aina se laatuodotus. Sen HSL:n metron kuuluukin nimenomaan tulla ja lähteä ajallaan. Ja nuo seikathan siihen metroon jo nykyisellään yhdistetään. Brändillä sitten korostetaan juuri niitä hyviä asioita. Se kaluston väri on vain identifioiva tekijä noille aineettomille laatuodotuksille. Mutta hyvin tärkeä juuri siinä: se pelkkä väri jo kertoo, että nyt on tarjolla juuri sitä luotettavaa kyytiä kuin aina ennenkin.

Tuo metron asema näissä tyytyväisyyskyselyissä on tietyllä tapaa optinen harha. On totta että metro saa parhaimmat pojot, mutta mittari on skaalattu niin, että etenkin graafisessa muodossa täysin mitättömät erot eri härpäkkeiden välillä näyttävät varsin dramaattisilta. Nooh, tietynlaista brändäystä kai tuokin. Mitä tulee metron brändiin tulevaisuudessa, niin aikamoista riskipeliä olisi lähteä laajentamaan sitä nyt ennen kuin tiedetään miten pahaa jälkeä automaattipelleily sille tekee.
 
Ai niin kuin että emme ole niin iso, että kannattaisi Berliinin tapaan pitää erillistä U-Bahn- ja S-Bahn-järjestelmää, vaan meille riittäisi yksikin?

Eli koska Helsinki on niin "pieni" niin siksikö pitää olla kokonaan eri kohderyhmille suunnatut erilliset joukokliikennejärjestelmät?

Pohjoisessa asuville oma, idässä ja lännessä asuville oma ja kantakaupungissa asuville oma? Ja kaupungissa vieraileville turisteille ja liikemiehille oma ?

t. Rainer

Heeh.. en tietty tätä meinaa. Tässä kommentoin aiempaa kommenttia metropolien usean kerroksen metroasemakomplekseista. Ja aivan samaa mieltä olen myös noista sinisistä, punaisista ja vaikka ruskeista linjoista niiden tarpeellisuuden suhteen tänne meille. Kyllä ne ”liikemiehet” ja turistit oppii käyttämään junia ja metroja kun heille on niistä tarjolla sujuvasti tietoa. Jos taas tietoa ei tarjota, ei he sitä kokovaltakunnan kattavaa metroakaan opi käyttämään.

---------- Viesti lisätty kello 12:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:26 ----------

ja

Matkitaan Tukholman systeemiä sitten: Täällä on kolme kiskovälinettä SL:n brändin alla, samankaltaisin värityksin ja samalla kartalla, T, J ja L. Ihan hyvin toimii. Helsingissäkin voisi olla M, K ja joku muu (J niin kuin Jokeri, R niin kuin raitiotie tai P niin kuin pikaraitiotie). Mikä tässä on niin kauhean huonoa ja epäselvää, ettei kelpaa? Vai onko Tukholmakin aivan liian iso verrokki?

Ei sitäkään mielestäni tarvitse matkia, mutta Stokis on vähäsen lähempänä kokonsa puolesta meikäläistä Helsinkiä. Tietysti isompihan sekin on, mutta toisaalta edustaa myös Pohjoismaista kaupunkia ja muutenkin lähempänä meikäläisiä oloja. Eli ehkä hieman parempi sparrauskohde

---------- Viesti lisätty kello 12:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:28 ----------

se pelkkä väri jo kertoo, että nyt on tarjolla juuri sitä luotettavaa kyytiä kuin aina ennenkin.

Tämä on aika hassunhauska lähtökohta. Vaikka eihän tämä mikään haudanvakava foorumi toki pidäkään olla. Joku taisi kysyä tässä ketjussa aiemmin (en minä), että sekö on parannusta kun maalataan vehkeet oranssiksi ja muutetaan penkit kovaksi. Silloin kysymystä pidettiin jotenkin lapsellisena ja sitähän se tavallaan onkin. Mutta eikö tämä ole aivan yhtä kirkasotsainen olettamus?
Kyllä Suomessa junaliikenne on kuitenkin aikamoisen luotettavaa olosuhteemme huomioiden, vai verrataanko vaikka siihen suht. samoista olosuhteista nauttivaan Tukholmaan ja sen juniin? Tosin nyt en haluaisi viedä keskustelua enempää sivuun.
 
Mutta sen sijaan on ihan ok, että nyt puhutaan lähijunista, henkilöjunista, taajamajunista, pikajunista, yöjunista, IC-junista, IC2-junista, Pendolinoista ja Allegrosta? Nuo kaikki brändithän ovat käytössä tuolla yhdellä rataverkolla. Vaikkei Helsinkiin asti ajakaan taajamajunia, on se silti sillä rataverkolla käytössä, ja sinähän halusit korostaa juuri sitä rataverkon yhtenäisyyttä.
En ole väittänyt, että on ok. Nämä kaikki voitaisiin korvata kolmella brändillä, kun ei nytkään palvelutaso ole yhden brändin sisällä yhtenäinen - esimerkiksi joissakin Pikajunissa on ravintolavaunu, joissakin ei.
No sen nyt vain johtuu siitä, että meillä ei ole tämän enempää linjoja ja koska ne kaikki tuovat vain yhteen paikkaan, ihan ydinkeskustaan. Tukholmassakin sininen linja kohtaa punaisen ja vihreän vain kaksi kertaa ja senkin vain heikosti eri tasoissa (vaihtomatka on T-centralenissa todella pitkä). Onko sininen linja siis erillään tunnelbana-verkosta?
Sininen linja on alusta alkaen jo ollut osana brändiä, joka vaikuttaa mieltymykseen. Lisäksi se palvelee vain kaupunkialuetta (tiheä asutus) siinä missä kaupunkiratamme menee pian Kivistöön ja Kauklahteen - reilusti kerrostalovyöhykkeen ohi (toisin kuin esimerkkimme Tukholman sininen linja).
...Etenkin kun sivukiskovirroittimien yli ei noin vain mennä. Hakaniemen asema on lähin esimerkki siitä, että vähintään kahdet portaat pitäisi ylös ja alas kiivetä, kun linjaa haluaa vaihtaa. Sen kyllä hiffaa, kun siellä käydessä osaa vähän käyttää mielikuvitusta.:)
Jos uusi linja pysähtyy nykyisen alla, tarvitaan vain yhdet lyhyet portaat.
Eli: perinteet kunniaan, punainen HSL:n lähijunaliikenteen väriksi ja myös junat punaisiin sävyihin.
Sm5:n värissä ei ole punaista, mutta sinistä kylläkin - kuten myös perinteisesti rautatieasemien opasteissa.
Eikö lähijunaa puoltavat ajatukset kuulu ennemminkin omaan Lähijuna-brändi -keskusteluun? Tässä ketjussa käsitellään ja ideoidaan HSL-alueen kaupunkijunien saamista saman/samankaltaisen brändin alle kuin metro, ei nykyistä tilannetta.
Tässä mietitään uutta tai yhteistä brändiä, ei otsikko uuden keksimistä ainakaan kiellä. Vasta-argumentit kuuluvat myös keskusteluun, vaikka ne sitten puolustaisivat nykyistä brändiä. Nykytilanne on siitä huono, että VR käyttää Lähijuna-brändiä myös HSL-alueen ulkopuolella sekä omiin lippuihinsa. Kuitenkin kaupunkiratojen muuttaminen metroiksi vaatii silti uuden brändin muunmuassa HSL:n Kirkkonummen junille sekä muille kaukoratoja kulkeville, HSL:n sisäisille linjoille.

Uusi kartta olisi jo hyvä alku. Syksyn kartat ovat jo painossa, joten suunnitteluaikaa on lähes vuosi. Lähijuna brändinä ei ole minusta huono, vaan se, ettei se ole vain HSL:n oma brändi. Jos VR ei sitä luovuta, on mielekästä keksiä uusi.
<br>Sanan metro voisi myös korvata HSL:ällä, vaikka HSL Light Rail, HSL Railways, HSL Buses.Metro nimen ongelma on se, ettei metro sana oikein kuulu suomenkieleen. Samoin HSL Rautatiet kuulostaa omituiselta, samoin HSL bussi taikka HSL Kevyt Ratikka:lol:. Englanninkielisiin nimiin Metro tai HSL sopii hyvin.
Miksei? On turha painottaa operaattoria, muttei silti ole tarvetta painottaa, että Keravan kaupunkiradalla kulkee nyt metroja, ei lähijunia. Väliviiva helpottaa sulautumista suomen kieleen: HSL-Rautatiet, HSL-Raitiotiet, HSL-Bussiliikenne, HSL-Metroliikenne, HSL-lauttaliikenne. HSL:ää ei toisteta koskaan liikaa, sillä sen kautta matkustajaa on tarkoitus informoida.
hezec sanoi:
Hyvä puoli, ja samalla osoitus epäloogisuudesta. Yhtä lailla matkustaja voi haluta vaikka Herttoniemeen tai Soukkaan, mutta ei saakaan lippua Tampereelta. Ilman muuta HSL-jatkolipun mahdollisuus olisi hyvä asia, mutta se saisi tosiaan koskea kaikkea liikennettä. Ja miksei saman tien muissakin kaupungeissa. Ainakin Saksassa vastaava toimii, joten kyse on vain yhteistyöhalusta.
Miten ajattelit järjestää bussiliikenteeseen pohjautuvalla HSL-alueella sen, että saat lipun miltä tahansa bussipysäkiltä, miltä tahansa pikku palvelulinjalta lipun minkä tahansa toisen kaupungin mille tahansa vyöhykkeelle lipun? Kaikkea ei voi saada, mutta olisi se nyt järjetöntä, jos Hämeenlinnasta ei voisi ostaa ollenkaan lippua Malmille. Toki mukaan voisi saada sekä VR:n lipun Tikkurilaan ja HSL:n seutulipun siitä eteenpäin, kunhan saisi kertaostolla.
Se on paljon vähemmän paha. Ne, jotka eivät erota, mieltävät HKL:n kuitenkin ihan hyödyllisellä tavalla.
Mitä hyödyllistä tässä on? Tarkoitus on, että kaikki liikenne mielletään HSL:n vastuun ja tiedottamisen piiriin.
Tärkeintä on varmasti se, että juna tulee ja lähtee ajallaan, eli siis aikataulun mukaisesti.
Tuossa jälkimmäisessä on kovastikin tekemistä!
Taidat olla tarkka sekunneistasi, vai valaisitko vähän, mitä tarkoitat? Eikös nimenomaan tämä vuosi ole mennyt erittäin mallikkaasti, myös talvi? Omien kokemuksieni mukaan bussitkin ovat myöhästelleet junia useammin vuodenajasta riippumatta, siis tänä vuonna. Mahdollisuus, että lähijuna tulee max. 3 min myöhässä, lienee yli 95%. Samaa ei voi sanoa busseista.
Tuo metron asema näissä tyytyväisyyskyselyissä on tietyllä tapaa optinen harha. On totta että metro saa parhaimmat pojot, mutta mittari on skaalattu niin, että etenkin graafisessa muodossa täysin mitättömät erot eri härpäkkeiden välillä näyttävät varsin dramaattisilta. Nooh, tietynlaista brändäystä kai tuokin. Mitä tulee metron brändiin tulevaisuudessa, niin aikamoista riskipeliä olisi lähteä laajentamaan sitä nyt ennen kuin tiedetään miten pahaa jälkeä automaattipelleily sille tekee.
Juurikin näin. Se ei tarkoita, etteikö HSL:n ja VR:n lähijunaliikennettä pitäisi erotella toisistaan korostamalla HSL:ää sen omalla kaupunkijunabrändillään.
Kuuluvat molemmat kokemukseen luotettavuudesta. Kymmenen minuuttia riittää metrollekkin, oletko käynyt Mellunmäessä? Ja kyllä kaupunkiin mennään sieltäkin vaikka juna pysähtyy joka asemalla.
Ei kovin suurella volyymilla kuitenkaan, en minäkään jaksaisi körötellä tuota matkaa joka päivä kaksi kertaa. Siitä kertoo myös se, että liityntäpysäköitsijät yrittävät änkeä autoaan mahdollisimman lähelle keskustaa, vaikka tilaa on paremmin mm. Mellunmäessä, lippu on samanhintainen ja löpöä kuluisi vähemmän. h77 ja s741:kin kulkevat Jakomäestä Sörnäisiin ja sieltä Rautatientorille, ja miksi ei, niin kauan, kun ei ole mitään yhtä nopeaa liityntävaihtoehtoakaan. Yksikään Porvoon bussi ei myöskään pääty metroasemalle, sillä se ei säästäisi matkustajan aikaa, päin vastoin. Metroa voisi kutsua nopeaksi mm. alueella, missä pintaliikenne on 8 km/h luokkaa, muttei Mellunmäessä.
Plussaa Puotilan asemalle, joka sentään menee poikittain tien alta palvellen tien molempia puolia.
Itse annan nimenomaan Puotilan asemalle miinusta. Idea on hyvä, mutta lopputulos huono. Puotilantieltä, Varjakanvalkamalta, Kuutsalontieltä, Viikingintieltä, Juorumäeltä, Loosaritieltä ja näiden ympäristöistä metroasemalle kävelyä tulee 1-2 kilometriä. Mieti sitä joka säällä, joka arkipäivä, molempiin suuntiin. Jos aseman pohjoispää olisi Puotilan ostoskeskuksella ja eteläpää Puotilan kartanolla, luku olisi 0-0,9. Nykyisellä pohjoispäällä on 300m säteellä ainoastaan ironisesti bensa-asema, joten palvelu paranisi huomattavasti, jos asema olisi kaakkoisempi. Asema on aika vajaalla käytöllä suhteessa vastaavan asumistiheyden omaaviin muihin asuinalueisiin.

Meillä on jo väritunnukset tietyille suunnille, mutta ne eivät ilmene mitenkään asemalta enkä usko, että kukaan mieltää astuvansa vihreään linjaan, kun astuu E-junaan. Tunnus kertoo, millä pysäkeillä pysähdytään, väri, mihin suuntaan mennään. Asemilla voisi olla linjojen väriset symbolit, joissa mainitaan, mitkä tunnukset asemalla pysähtyy. Väritunnus asemilla nopeuttaisi ainakin kartan lukua, kun osaa katsoa oikeasta kohtaa karttaa. Myös oikean junan erottuminen ehkä helpottuisi, kun se väritunnus olisi junan kyljessä hieman suuremmalla kuin nykyisin. Vai pitäisikö HSL:n linjakartassa kaikki kaupunkiradan junat olla samalla värillä? Se viestisi samasta brändistä, mutta saattaisi olla hankalampaa erottaa reittejä yhdistelmälinjakartasta.

Otetaanpa lisäesimerkki siitä, kuinka lähijunamme ja metromme kulkevat eri verkossa. Kun Keravan kaupunginradalla tehtiin ilkityö, se vaikutti N-junien lisäksi myös R-juniin, mutta jostain kumman syystä metro kulki ajallaan kaikesta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi se palvelee vain kaupunkialuetta (tiheä asutus) siinä missä kaupunkiratamme menee pian Kivistöön ja Kauklahteen - reilusti kerrostalovyöhykkeen ohi (toisin kuin esimerkkimme Tukholman sininen linja).

Tukholman kaupunkiseutuhan on vähän eri tavalla rakentunutta, lähiönauhoja suurimpien teiden ja raidelinjojen varsilla. Mutta kyllä sininen linja pellot, järvet ja metsät ohittaa. Sitä kun ei vain tunnelista näe.

Jos uusi linja pysähtyy nykyisen alla, tarvitaan vain yhdet lyhyet portaat.
Mutta jälkikäteen ei tällaista kalliotunneliin rakenneta.

Lähijuna brändinä ei ole minusta huono, vaan se, ettei se ole vain HSL:n oma brändi. Jos VR ei sitä luovuta, on mielekästä keksiä uusi.
Ei ole mielekästä. Kyllä VR:n pitää se luovuttaa sille, jolle se kuuluu. Tästä on ymmärtääkseni vähän vaikea olla toista mieltä EU-valtiossa. Ylipäätänsä se, että on olemassa nykyisen kaltainen VR ja nykyisen kaltaiset junaoperointiasetelmat, pitäisi olla mahdotonta. Mutta jotenkin Suomessa on onnistuttu jämähtämään menneeseen.

Vai pitäisikö HSL:n linjakartassa kaikki kaupunkiradan junat olla samalla värillä? Se viestisi samasta brändistä, mutta saattaisi olla hankalampaa erottaa reittejä yhdistelmälinjakartasta.
Jos linjasto on selkeä, ja vaikka jokaisella linjalla olisi sama kirjaintunnus (M), on värikin sivuseikka. Linjanumeron ja määränpään pitäisi kertoa tarpeeksi. Niin se kertoo bussi- ja ratikkamatkustajillekin. Vai muistaakohan kukaan perus-ratikkamatkustaja linjakartan värejä ulkoa?

Otetaanpa lisäesimerkki siitä, kuinka lähijunamme ja metromme kulkevat eri verkossa. Kun Keravan kaupunginradalla tehtiin ilkityö, se vaikutti N-junien lisäksi myös R-juniin, mutta jostain kumman syystä metro kulki ajallaan kaikesta huolimatta.

Niin no: Jos Vuosaaren linjalla tehdään ilkityö, vaikuttaa se myös mitä todennäköisemmin Mellunmäen juniin, eikö? Ja tuolloin kulkee ajallaan A-junat, M-junat ja muut. Kaupunkiradat saadaan kyllä täysin erilleen kansallisista junaradoista, kun niin halutaan.
 
Knightrider sanoi:
Itse annan nimenomaan Puotilan asemalle miinusta. Idea on hyvä, mutta lopputulos huono. Puotilantieltä, Varjakanvalkamalta, Kuutsalontieltä, Viikingintieltä, Juorumäeltä, Loosaritieltä ja näiden ympäristöistä metroasemalle kävelyä tulee 1-2 kilometriä. Mieti sitä joka säällä, joka arkipäivä, molempiin suuntiin. Jos aseman pohjoispää olisi Puotilan ostoskeskuksella ja eteläpää Puotilan kartanolla, luku olisi 0-0,9. Nykyisellä pohjoispäällä on 300m säteellä ainoastaan ironisesti bensa-asema, joten palvelu paranisi huomattavasti, jos asema olisi kaakkoisempi. Asema on aika vajaalla käytöllä suhteessa vastaavan asumistiheyden omaaviin muihin asuinalueisiin.

Nii-in, Puotilan asemalle miinus. Puotila on kuitenkin parhaasta päästä, muilla asemilla on tilanne vielä huonompi. Itäväylä ja sen äpäräkadut tukkivat niiden ympäristön aivan täysin. Pitkä miinus siitä.
 
Eiköhän tuo liene matkustajan kannalta herttasen yhdentekevää mikä firma liikennöi ja mikä omistaa kaluston ja mikä on kaluston väri.
Tärkeintä on varmasti se, että juna tulee ja lähtee ajallaan, eli siis aikataulun mukaisesti.
Tuossa jälkimmäisessä on kovastikin tekemistä!

Taidat olla tarkka sekunneistasi, vai valaisitko vähän, mitä tarkoitat? Eikös nimenomaan tämä vuosi ole mennyt erittäin mallikkaasti, myös talvi? Omien kokemuksieni mukaan bussitkin ovat myöhästelleet junia useammin vuodenajasta riippumatta, siis tänä vuonna. Mahdollisuus, että lähijuna tulee max. 3 min myöhässä, lienee yli 95%. Samaa ei voi sanoa busseista.

Laitoin tuonne nyt koko kommenttini. Ykkösasiana tarkoitan ensimmäistä virkettäni. Olkoon vaikka kenialainen liikennöitsijä ja vaunut vaikka seepranvärisiä, kunhan (ja nyt tulen toiseen virkkeeseeni) homma toimii.
Kolmatta virkettäni kommentoin sillä, että jatkuvastihan täällä on ongelmia rautateillä. On pientä ja isompaa, mutta on. En laske sekunteja enkä kerää myöhästymistietoja. En vertaa eri talvia enkä liikennemuotoja. Myöhästymisiä sattuu (toiveena toimiva tiedotus). Mutta kovin usein on infrassa ongelmaa (olikohan tuo nyt oikea sana;)). Tietokoneet, niiden ohjelmat, yhteydet pätkivät ja jne. Kyllä tiedät.

---------- Viesti lisätty kello 14:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:39 ----------

Nii-in, Puotilan asemalle miinus. Puotila on kuitenkin parhaasta päästä, muilla asemilla on tilanne vielä huonompi. Itäväylä ja sen äpäräkadut tukkivat niiden ympäristön aivan täysin. Pitkä miinus siitä.
Puotilan aseman sijainnista saavat ottaa vastuun Puotilan tuolloiset asukkaat, jotka raivokkaaasti vastustivat alkuperäisen suunnitelman mukaista aseman paikkaa. No tässä asiassa otettiin "kansalaismielipide" huomioon. Tuollainen mielipide on usein vain niiden mielipide, jotka jo periaatteessa vastustavat kaikkea.
 
Tukholman kaupunkiseutuhan on vähän eri tavalla rakentunutta, lähiönauhoja suurimpien teiden ja raidelinjojen varsilla. Mutta kyllä sininen linja pellot, järvet ja metsät ohittaa. Sitä kun ei vain tunnelista näe.
Joka aseman ympäristö on kuitenkin kerrostalovaltaista, toisin kuin Kehäradalla.
Mutta jälkikäteen ei tällaista kalliotunneliin rakenneta.
Tässä ketjussa puhutaan välillä tulevaisuudesta, välillä nykyisyydestä ja välillä ulkomaiden metroista. Tämä ratkaisu olisi siis periaatteessa mahdollinen ja varmastikin löytyy jostain maailman kolkasta.
Jos linjasto on selkeä, ja vaikka jokaisella linjalla olisi sama kirjaintunnus (M), on värikin sivuseikka. Linjanumeron ja määränpään pitäisi kertoa tarpeeksi. Niin se kertoo bussi- ja ratikkamatkustajillekin. Vai muistaakohan kukaan perus-ratikkamatkustaja linjakartan värejä ulkoa?
Raitiovaunuissa, niiden pysäkeillä tai niiden kyljissä ei mainita lainkaan linjan väritunnusta, joten kai se lienee hieman hankalaa muistaa. Juuri sitä näkyvyyttä kaipaisin ja sen voisi tehdä välittömästi, eikä vuosien päästä.
Niin no: Jos Vuosaaren linjalla tehdään ilkityö, vaikuttaa se myös mitä todennäköisemmin Mellunmäen juniin, eikö? Ja tuolloin kulkee ajallaan A-junat, M-junat ja muut.
Juurikin näin. Vaikka periaatteessa lähijunien radat ovat erillään, todellisuudessa kaikki junaliikenne on yhtä soppaa, joka voi mennä kokonaan sekaisin. Samat asetinlaitteet, poikkeustilanteissa vaihdetaan junien kulkureittiä kaupunkiratojen ja kaukoliikenneratojen välillä (suhteellisen useinkin).
 
Ja miksiköhän näin haluttaisiin? Jotta mahdollisissa poikkeustilanteissa voidaan brändäilyn nimissä estää rataverkon joustava käyttö?

Vaikkapa juuri siksi. Kummallisemmistakin syistä on typeriä asioita tehty. Ehdottihan joku varmaan ihan tosissaan lähijunille sivukiskovirtaakin.
Omasta puolestani asemat ja radat voidaan nimellisesti erottaa muusta rataverkosta, mutta tietenkään tätä ei tarvitse fyysisesti oikeasti tehdä. Verkkoaitaa väliin ja M-logoa laitureille riittää. Vaihteet ja muut backupit jätettäköön jäljelle, kun niistä itsessään ei mitään haittaa pitäisi olla, jos vain huolto ja puhdistus pidetään ajan tasalla.

---------- Viesti lisätty kello 17:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:40 ----------

Joka aseman ympäristö on kuitenkin kerrostalovaltaista, toisin kuin Kehäradalla.
Ja tämä pistääkin ihmettelemään, mikä kumma sai aikaiseksi miljardiluokan päätöksen, jonka hyöty lähivuosikymmenillä on vähintäänkin kyseenalainen. Tarkoitus on kuitenkin ymmärtääkseni korjata tämä asia jollain älyttömän pitkällä tähtäimellä.

Vihreällä linjalla muuten on pari asemaa, Åkeshov ja Ängbyplan, jotka sijaitsevat aikalailla pellon laidoilla ja metsien kupeissa ilman kerrostalolähiöitä ympärillä.
Tässä ketjussa puhutaan välillä tulevaisuudesta, välillä nykyisyydestä ja välillä ulkomaiden metroista. Tämä ratkaisu olisi siis periaatteessa mahdollinen ja varmastikin löytyy jostain maailman kolkasta.

Kyllä kyllä. Rahalla saa. Kyllä koko Hakaniemen aseman ympärystön voi repiä uudelleen auki, jopa purkaa Siltasaarenkadun länsipuolen talorumilukset ja rakentaa uudelleen koko aseman malliin T-Centralen. En uskalla edes arvata kuinka monta sataa miljoonaa sellainen halvimmillaan voisi maksaa. Puhutaan kuitenkin sellaisista summista, että varmaan metrokiskan väelläkin voisi vähän vatsanpohjaa kouraista.

Rautatientorin kohdalla juttu onkin sitten toinen. Periaatteessa - siis todellakin periaatteessa - tori ja osa Kaivokatua voidaan kaivaa kokonaan montulle ja rakentaa siihen kaksitasoinen juna-/metroasema, joka korvaisi nykyisen Rautatientorin metroaseman sekä Kaisaniemen aseman. Hinta olisi luultavasti huomattavasti tuota edellä kuvatun Hakaniemi-myllerryksen hintaa pienempi, ja mikä parasta, metroa ei tarvitse välttämättä sulkea koko aseman rakennusajaksi!

Juu, ideat lentää, samoin lehmät. :lol:

Raitiovaunuissa, niiden pysäkeillä tai niiden kyljissä ei mainita lainkaan linjan väritunnusta, joten kai se lienee hieman hankalaa muistaa. Juuri sitä näkyvyyttä kaipaisin ja sen voisi tehdä välittömästi, eikä vuosien päästä.
Voisi, muttei luultavasti tehdä. Yleinen luulo on, että ilmankin pärjätään. Aika kiva lisähän se olisi.
 
Rautatientorin kohdalla juttu onkin sitten toinen. Periaatteessa - siis todellakin periaatteessa - tori ja osa Kaivokatua voidaan kaivaa kokonaan montulle ja rakentaa siihen kaksitasoinen juna-/metroasema, joka korvaisi nykyisen Rautatientorin metroaseman sekä Kaisaniemen aseman. Hinta olisi luultavasti huomattavasti tuota edellä kuvatun Hakaniemi-myllerryksen hintaa pienempi, ja mikä parasta, metroa ei tarvitse välttämättä sulkea koko aseman rakennusajaksi!
Jos Keravan kaupunkirataa uudelleenlinjattaisiin Töölönlahdelta Läntisen Teatterikujan ali Rautatientorille tasossa –1, se saataisiin käytännössä yhdistämään Rautatientorin ja Kaisaniemen metroasemat yhdeksi maanalaiseksi kompleksiksi, kulku siniseltä metrolta oranssin metron laiturille Kompassitason tai Caisan kautta. Koska P-Eliel, vastaava ei onnistu Elielinaukiolla vaan siellä pitäisi jatkaa yhden rogueroikan uurtamaa uraa hotellin läpi ja heivata bussit vaikkapa Länsimetron valmistuessa tarpeettomaksi jäävään Espoon bussien terminaaliin Kamppiin. Olisi kyllä komeaa, kun Sm5:t FLIRTtailisivat ohikulkijoille ihan Kaivokadun kyljessä taksien ja bussien sijaan. :cool:
 
Kummallisemmistakin syistä on typeriä asioita tehty. Ehdottihan joku varmaan ihan tosissaan lähijunille sivukiskovirtaakin.

Suomalaisen metromiehen mielenlaatu on jäykkä. Mahtaisikö pää nyrjähtää paikoiltaan ja aivot mennä solmuun, kun havaitsisi ettei esim. Madridin metrossa ole ollenkaan sivukiskovirroitusta vaan kaikilla linjoilla on ilmajohto. ;) Kyseessä on sentään varsin oikea ja perinteinen metro, jonka ensimmäinen osuus avattiin vuonna 1919.

Ei ole edes ainutlaatuinen tapaus. Maailman metroissa on jonkin verran ilmajohdolla varustettuja joukossa. Eivät ne siksi ole vähemmän metroja.
 
Takaisin
Ylös