On jotenkin koomista jos vaikka Keravalla laiturin molemmin puolin on samanlaiset junat joista toinen on "metro" ja toinen "lähijuna".
Jo nyt merkittävä osa "metroliikenteestä" kaupunkiradoilla toimii Sm5-junilla, jotka eivät VR-palettiin kuulu lainkaan. Viimeistään HSL:n kilpailuttaessa kaupunkirataliikenteen laiturit erottuvat täysin kaluston perusteella, poikkeustilanteessa toki voi yhä joustaa. Metroistaminen on aikaisintaan relevanttia, kun HSL oikeasti kilpailuttaa kaupunkirataliikennettä joskus 2020-luvulla. Keinot painostaa VR edulliseksi ja luotettavaksi metro-operaattoriksi ovat sitä ennen vähissä.
Siihen mennessä on ihan mahdollista, että oranssibussiset runkolinjat ovat myös metroa jokamiehen suussa. Jokerikin on siihen mennessä realistinen, oransseilla vaunuilla tietenkin. Oranssin itälänsijunan erikoisuus voi olla legendaa.