HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

Hangon rata lienee edelleen sähköistämätön?

Kyllä. Se on yksi harvoja infrainvestointeja, joita tuo vaatisi. Jos kuitenkin oletetaan, että tunnin vuoroväli sinänsä onnistuisi, sähköistys varmaankin tulisi kannattavaksi. Toiseksi sitten voi joutua tekemään kohtauspaikkoja rantaradalle tai Jyväskylän-radalle. Myös tarjontaa R-H-juniin on lisätty yksi vuoro tunnissa, josta en ole varma onnistuuko.
 
Robert Schwandl ehdottaa näköjään jotakuinkin samaa kuin itsekin: HSL-lähijunat voisi jopa yhdistää vaikka metron kanssa (siis tunnuksellisesti).

Robert Schwandl sanoi:
So, I would hope they used some sort of trendy image for this excellent service, maybe even 'metro' and although it is still part of the VR network, it could form a unified metro system with the HKL Metro in the eyes of the passengers. With the completion of the airport ring line, it should even become more metro-like on the inner sections.
 
Tässä taas mietiskelin tätä aloittamaani aihetta.

Mikä voisi olla suomalainen termi kaupunkijunalle, jota voisi käyttää symbolina metron "M"-kirjaimen tapaan?

Ahaa! Sain idean: lanseeraan uuden termin suomen kieleen. Tämä termi on vierasperäinen, kuten vaikkapa "metro", "bussi" tai "auto".

Sana on suburbaani, joka tarkoittaisi esikaupunkia tai kaupunkimaista ympäristöä, joka ei kuitenkaan olisi kaupungin varsinaista keskustaa tai kantakaupunkia.

Näin ollen kaupunkijuna olisi suburbaanijuna ja sen tunnus sen asemilla ja junissa kirjain "S" vihreällä pohjalla (kuten metrolla kirjain "M" metro-oranssilla pohjalla).

Nykyinen lähijuna-asemilla oleva kyltti, jossa on tyylitelty pendoliinojuna on toki parempi kuin sitä edeltänyt

"Liik
enne
vira
sto",

mutta aika mitäänsanomaton ja persoonaton sekin.
 
Pitäisikö tätä ketjua taas avata?

Olen miettinyt HSL-lähiliikenteessä sitä epäkohtaa, että juna-asemilla on Väylän junatunnus asemien kylteissä. Samaa tunnustahan käytetään lähiliikenteen reittikartoissa kaukoliikenteen tunnuksena. Satunnaiselle käyttäjälle tämä saattaa näyttäytyä hyvinkin outona. Tunnus: Sieppaa.PNG

HSL-alueen lähijuna-asemille pitäisi saada kuvan keharata_595x800.png vasemmassa alalaidassa oleva tunnus fyysisenä kylttinä. Muutenkin brändäystä pitäisi vahvistaa. Kaikki (Sm5-)junat pitäisi vihdoinkin saada maalattua liilaksi. Asemilla olevien aikataulujen reunat kuuluisivat olla liilat, samalla tavalla kuin runkolinjojen aikataulut ovat oranssit, tavallisen bussin siniset, ratikan vihreät jne. Mitä muuta parannettavaa tulee mieleen?
 
Kannatan Juhotyypin ideaa. Kuvassa oleva logo kertoo selvästi että kyseessä on taajama-alueen lähijuna. Lähijunasta pitää tehdä brändi, osana pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä.
Kannatan todellakin että logoa käytettäisiin asemien sisäänkäyntien merkitsemiseen, niinkuin metrossa tehdään. Myös asemilla voisi olla aseman nimi violetilla pohjalla, logon kanssa. Logo sopii myös junaliikenteen infomateriaaliin ja aikatauluihin.
Jos ja kun Tampereen seudun lähijunaprojekti lähtee vähitellen toimimaan, voi tätä logoa käyttää, tosin Nyssen brändin värisenä.
 
Toisaalta voi ajatella, että rautatieasemat on neutraali taho, joka tarjoaa kaikille yhtäläisen palvelun. Tällöin on perusteltua, että on merkitty kyltillä kyseessä olevan rautatieasema, mutta ei sitä, mitä junia sieltä lähtee. Metrossa on se, ero että sieltä voi lähteä vain brändiin kuuluvia junia.
 
Tuo olisi todellakin hyvä! Mutta tampereen pitäisi tehdä oma logonsa eikä kopioida tuota.
 
Toisaalta voi ajatella, että rautatieasemat on neutraali taho, joka tarjoaa kaikille yhtäläisen palvelun. Tällöin on perusteltua, että on merkitty kyltillä kyseessä olevan rautatieasema, mutta ei sitä, mitä junia sieltä lähtee. Metrossa on se, ero että sieltä voi lähteä vain brändiin kuuluvia junia.
Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Minkä takia rautatieasemat pitäisi maalata liilaksi ja käyttää HSL:n tunnuksia - eikö samalla logiikalla VR voisi vaatia asemien värjäystä vihreäksi ja VR:n logoja kaikkialle? Ja aloitettaisiinko koko ruljanssi uudestaan, jos HSL päättäisi seuraavien junien oston yhteydessä vaihtaa taas tunnusväriä vaikka oranssiksi muiden runkolinjojen tapaan? Asemia ylläpitää Väylä ja se tarjoaa asemat tosiaan tasapuolisesti kaikkien toimijoiden käyttöön. Jos valtiolla on joku intressi asian suhteen, on se tietysti tukea omistamaansa junayhtiötä eli laittaa VR:n liput salkoon. Veikkaisin, että HSL saa asentaa omaakin rekvisiittaa markkinahintaista korvausta vastaan, mutta ennen kuin heitetään väheneviä rahoja tälläiseen projektiin, haluaisin nähdä tutkimuksen, jonka mukaan tämä muuttaisi HSL:n markkinaosuutta. Juna on itsessään brändi, kun rata ja asemat ovat niin näkyviä, pysyviä ja tunnettuja elementtejä.

Kuinka moni oulunkyläläinen ei tiedä jo nyt, että hänen kaupunginosastaan löytyy rautatieasema, jolta pääsee tiheästi modernilla lähijunalla keskustaan? En usko, että kovin moni. Varmasti kaikki halukkaat ovat junan jo sieltä löytäneet ja loput menevät omista syistään fillarilla, autolla tai bussilla. HSL:llä on jo alueensa lähijunaliikenteen monopoli eli ketä varten brändiä pitäisi vahvistaa ja käyttää koronan syömää kassaa mainostamiseen yhtään enempää? Kuinka monta autoilijaa siirretään junaan sillä, että asemalle tulee pari liilaa kylttiä sinisen tilalle? Turisteja varten voisi toki olla kohdennettua mainontaa vaikkapa päärautatieasemalla ja Lentokentän asemalla. Minusta sinivalkoinen teema on sopivan neutraali ja samalla valtion toimijalle sopiva. Nykyäänkin asemien edessä on metron tapaan tolppa jonka nokassa on junan kuva, ja mikäli asemaa ei asemaksi muuten tunnista ulkoisista tunnusmerkeistä, on myös kaikilla sisäänkäynneillä kyltti "Rautatieasema" och samma på svenska. Tosin jos minulta kysytään, englannin kieli olisi hyvä lisä.
 
Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Minkä takia rautatieasemat pitäisi maalata liilaksi ja käyttää HSL:n tunnuksia - eikö samalla logiikalla VR voisi vaatia asemien värjäystä vihreäksi ja VR:n logoja kaikkialle? Ja aloitettaisiinko koko ruljanssi uudestaan, jos HSL päättäisi seuraavien junien oston yhteydessä vaihtaa taas tunnusväriä vaikka oranssiksi muiden runkolinjojen tapaan? Asemia ylläpitää Väylä ja se tarjoaa asemat tosiaan tasapuolisesti kaikkien toimijoiden käyttöön. Jos valtiolla on joku intressi asian suhteen, on se tietysti tukea omistamaansa junayhtiötä eli laittaa VR:n liput salkoon. Veikkaisin, että HSL saa asentaa omaakin rekvisiittaa markkinahintaista korvausta vastaan, mutta ennen kuin heitetään väheneviä rahoja tälläiseen projektiin, haluaisin nähdä tutkimuksen, jonka mukaan tämä muuttaisi HSL:n markkinaosuutta. Juna on itsessään brändi, kun rata ja asemat ovat niin näkyviä, pysyviä ja tunnettuja elementtejä.

Useimmissa maailman suurkaupungeissa kaupunkialueiden lähijunilla on eri tunnus kuin muilla junilla, ja se että lähijunat pysähtyvät jollain asemalla näkyy matkustajainfossa asemien sisäänkäyynneissä ym. Saksankielisissä maissa ja Kööpenhaminassa se on "S", Pariisissa se on "RER" Tukholmassa on symboli "J", Moskovassakin on uudella kehäradalla joku symboili jne.

Lähijunien reitit on niissä myös piirretty kaupunkien metrokarttoihin.

Kuinka moni oulunkyläläinen ei tiedä jo nyt, että hänen kaupunginosastaan löytyy rautatieasema, jolta pääsee tiheästi modernilla lähijunalla keskustaan? En usko, että kovin moni. Varmasti kaikki halukkaat ovat junan jo sieltä löytäneet ja loput menevät omista syistään fillarilla, autolla tai bussilla. HSL:llä on jo alueensa lähijunaliikenteen monopoli eli ketä varten brändiä pitäisi vahvistaa ja käyttää koronan syömää kassaa mainostamiseen yhtään enempää? Kuinka monta autoilijaa siirretään junaan sillä, että asemalle tulee pari liilaa kylttiä sinisen tilalle? Turisteja varten voisi toki olla kohdennettua mainontaa vaikkapa päärautatieasemalla ja Lentokentän asemalla. Minusta sinivalkoinen teema on sopivan neutraali ja samalla valtion toimijalle sopiva. Nykyäänkin asemien edessä on metron tapaan tolppa jonka nokassa on junan kuva, ja mikäli asemaa ei asemaksi muuten tunnista ulkoisista tunnusmerkeistä, on myös kaikilla sisäänkäynneillä kyltti "Rautatieasema" och samma på svenska. Tosin jos minulta kysytään, englannin kieli olisi hyvä lisä.
Kyse ei ole pelkästään oulunkyläläisistä vaan muista kaupungin asukkaista ja myös ulkopaikkakuntalaisista joilla voi olla asiaa Oulunkylään. Jos on tiedossa että sinne pääsee nopeasti junalla, ei tarvitse erikseen estiä bussireittejä tai lähteä taksilla jos on sinne asiaa.

Pääkaupunkiseudulla on lähijuna-asemien läheisyydessä monta kohdetta jonne ulkopaikkakuntalaisillakin voi olla asiaa, päärautatieaseman ja lentoaseman lisäksi.

t. Rainer
 
Ison kaupunkiseudun joukkoliikenne on brändi, josta lähijunat ovat yksi osa. Tätä brändiä markkinoidaan, hoidetaan tiedoitus, erillän kaupungin/kaupunkiseudun muiden toimialojen tiedotteista. Siksi kannatan HSL-alueen lähijunien logoa, joka poikkeaa VR'n logosta, firmaväreistä. VR markkinoi omaa liikennettään omalla logollaan, HSL omalla, Nysse omalla.
 
Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Minkä takia rautatieasemat pitäisi maalata liilaksi ja käyttää HSL:n tunnuksia - eikö samalla logiikalla VR voisi vaatia asemien värjäystä vihreäksi ja VR:n logoja kaikkialle? Ja aloitettaisiinko koko ruljanssi uudestaan, jos HSL päättäisi seuraavien junien oston yhteydessä vaihtaa taas tunnusväriä vaikka oranssiksi muiden runkolinjojen tapaan? Asemia ylläpitää Väylä ja se tarjoaa asemat tosiaan tasapuolisesti kaikkien toimijoiden käyttöön.

Oma väri ja brändi on paikallaan varsinaisilla kaupunkiradoilla, joilla ei muut junat kulje. Nimenomaan asemalla, jossa pysähtyy sekä kauko- että lähijunia, varsinkin satunnaisemman matkustajan liikkumista helpottaisi, kun selvät eri brändit näyttäisivät heti, miltä laitureilta, miltä sisäänkäynneiltä tai portaista pääsee minkäkin tyypin juniin. Tällöin kaukoliikenteellä pitää tietenkin olla myös oma selvä brändi. Ei välttämättä kovin ilmeisen brändimäinen, mutta mielellään tunnistettava yleisilme, niin kuin nyt jo pitkälti on, kun opasteet, kalusteet jne. ovat asemilla yhtenäiset.

Selvät brändit kertovat myös hyvin vaikkapa lippuja ostettaessa tai matkustajainformaatiota etsiessä, mitä jokin automaatti, näyttö tai kioski tarjoavat. Tämä on arvokasta varsinkin silloin, kun vaikkapa lippujärjestelmät ovat erillisiä. Ei tietenkään ideaalinen tilanne, mutta ei aina voi lähteä siitä, että maailma on täydellinen; ei voi vain jäädä odottamaan isoja parannuksia joskus, vaan on hyvä, että jotain voi tehdä jo heti. Brändien käyttö on oikein hyvä tapa paikata ongelmia nopeasti. Brändääminen ei ole kovin kallista, mutta se tekee kokonaisuudet käyttäjälle selvemmiksi varsinkin silloin, kun ne eivät oikeasti ole sitä.
 
Samaa tunnustahan käytetään lähiliikenteen reittikartoissa kaukoliikenteen tunnuksena.

Eikö HSL-alueen asemilla pysähtyvien kaukojunien tunnus kartassa voisi olla VR:n logo ja teksti kaukoliikenne? Sitten jos joskus tulee muita operaattoreita henkilöliikenteeseen, niin näiden logo myös.
 
Mihin se brändääminen kiskoilla pohjoiseen sitten päätetään: Keravalle, Hyvinkäälle, Riihimäelle, Nokialle, Mänttä-Vilppulaan, ... ?
 
Takaisin
Ylös