Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Hangon rata lienee edelleen sähköistämätön?
Robert Schwandl sanoi:So, I would hope they used some sort of trendy image for this excellent service, maybe even 'metro' and although it is still part of the VR network, it could form a unified metro system with the HKL Metro in the eyes of the passengers. With the completion of the airport ring line, it should even become more metro-like on the inner sections.
Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Minkä takia rautatieasemat pitäisi maalata liilaksi ja käyttää HSL:n tunnuksia - eikö samalla logiikalla VR voisi vaatia asemien värjäystä vihreäksi ja VR:n logoja kaikkialle? Ja aloitettaisiinko koko ruljanssi uudestaan, jos HSL päättäisi seuraavien junien oston yhteydessä vaihtaa taas tunnusväriä vaikka oranssiksi muiden runkolinjojen tapaan? Asemia ylläpitää Väylä ja se tarjoaa asemat tosiaan tasapuolisesti kaikkien toimijoiden käyttöön. Jos valtiolla on joku intressi asian suhteen, on se tietysti tukea omistamaansa junayhtiötä eli laittaa VR:n liput salkoon. Veikkaisin, että HSL saa asentaa omaakin rekvisiittaa markkinahintaista korvausta vastaan, mutta ennen kuin heitetään väheneviä rahoja tälläiseen projektiin, haluaisin nähdä tutkimuksen, jonka mukaan tämä muuttaisi HSL:n markkinaosuutta. Juna on itsessään brändi, kun rata ja asemat ovat niin näkyviä, pysyviä ja tunnettuja elementtejä.Toisaalta voi ajatella, että rautatieasemat on neutraali taho, joka tarjoaa kaikille yhtäläisen palvelun. Tällöin on perusteltua, että on merkitty kyltillä kyseessä olevan rautatieasema, mutta ei sitä, mitä junia sieltä lähtee. Metrossa on se, ero että sieltä voi lähteä vain brändiin kuuluvia junia.
Tuo olisi todellakin hyvä! Mutta tampereen pitäisi tehdä oma logonsa eikä kopioida tuota.
Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Minkä takia rautatieasemat pitäisi maalata liilaksi ja käyttää HSL:n tunnuksia - eikö samalla logiikalla VR voisi vaatia asemien värjäystä vihreäksi ja VR:n logoja kaikkialle? Ja aloitettaisiinko koko ruljanssi uudestaan, jos HSL päättäisi seuraavien junien oston yhteydessä vaihtaa taas tunnusväriä vaikka oranssiksi muiden runkolinjojen tapaan? Asemia ylläpitää Väylä ja se tarjoaa asemat tosiaan tasapuolisesti kaikkien toimijoiden käyttöön. Jos valtiolla on joku intressi asian suhteen, on se tietysti tukea omistamaansa junayhtiötä eli laittaa VR:n liput salkoon. Veikkaisin, että HSL saa asentaa omaakin rekvisiittaa markkinahintaista korvausta vastaan, mutta ennen kuin heitetään väheneviä rahoja tälläiseen projektiin, haluaisin nähdä tutkimuksen, jonka mukaan tämä muuttaisi HSL:n markkinaosuutta. Juna on itsessään brändi, kun rata ja asemat ovat niin näkyviä, pysyviä ja tunnettuja elementtejä.
Kyse ei ole pelkästään oulunkyläläisistä vaan muista kaupungin asukkaista ja myös ulkopaikkakuntalaisista joilla voi olla asiaa Oulunkylään. Jos on tiedossa että sinne pääsee nopeasti junalla, ei tarvitse erikseen estiä bussireittejä tai lähteä taksilla jos on sinne asiaa.Kuinka moni oulunkyläläinen ei tiedä jo nyt, että hänen kaupunginosastaan löytyy rautatieasema, jolta pääsee tiheästi modernilla lähijunalla keskustaan? En usko, että kovin moni. Varmasti kaikki halukkaat ovat junan jo sieltä löytäneet ja loput menevät omista syistään fillarilla, autolla tai bussilla. HSL:llä on jo alueensa lähijunaliikenteen monopoli eli ketä varten brändiä pitäisi vahvistaa ja käyttää koronan syömää kassaa mainostamiseen yhtään enempää? Kuinka monta autoilijaa siirretään junaan sillä, että asemalle tulee pari liilaa kylttiä sinisen tilalle? Turisteja varten voisi toki olla kohdennettua mainontaa vaikkapa päärautatieasemalla ja Lentokentän asemalla. Minusta sinivalkoinen teema on sopivan neutraali ja samalla valtion toimijalle sopiva. Nykyäänkin asemien edessä on metron tapaan tolppa jonka nokassa on junan kuva, ja mikäli asemaa ei asemaksi muuten tunnista ulkoisista tunnusmerkeistä, on myös kaikilla sisäänkäynneillä kyltti "Rautatieasema" och samma på svenska. Tosin jos minulta kysytään, englannin kieli olisi hyvä lisä.
Tätä olin tulossa itsekin sanomaan. Minkä takia rautatieasemat pitäisi maalata liilaksi ja käyttää HSL:n tunnuksia - eikö samalla logiikalla VR voisi vaatia asemien värjäystä vihreäksi ja VR:n logoja kaikkialle? Ja aloitettaisiinko koko ruljanssi uudestaan, jos HSL päättäisi seuraavien junien oston yhteydessä vaihtaa taas tunnusväriä vaikka oranssiksi muiden runkolinjojen tapaan? Asemia ylläpitää Väylä ja se tarjoaa asemat tosiaan tasapuolisesti kaikkien toimijoiden käyttöön.
Samaa tunnustahan käytetään lähiliikenteen reittikartoissa kaukoliikenteen tunnuksena.