No niin, tästä näin myymään ideaa VR:lle.
Sen verran ammattilaista jälkeä, että menee täydestä. Melkein kirjoitin ton urlinkin katsoakseni uutta vrcity-nettisivua
Turun IC:t lopetettu, nyt vain tunnin välein juna Tampereelle (CX4), jossa vaihto Jyväskylän suunnan juniin. Vaikea ajatella, että kysyntää olisi vielä erillisille IC-junille. Tiheämpi vuoroväli ja Auran pysähdys kompensoivat. Periaatteessa näitä CX-junia voisi jatkaa myös Tampereelta eteenpäin ei-CX:inä, mutta itse näkisin mielelläni tällä omanvärisen kaluston, jota ei muuhun käytetä.
Ei vaihtoa, vaan paikallaan istumista
kalustokierto kun menee VALI-aikatauluilla niin, että on järkevintä ajaa sama kalusto Hki–Tku–Tpe-väliä, ja sitten edelleen Jyväskylään
Tampereen IC2:lle (CX2) lisätty Kerava, vastapainona IC-junilta poistettu Hämeenlinna ja Toijala (selkeämpi ero) ja ovat nyt lähes pendolinoja.
Näin, ja IC-junien aikatauluminuutit ovat samat kuin Pendolinoilla, mikä on mahdollista heti kun saadaan kokonaan kaksikerroksiset IC-junat ravintolavaunuin liikennöimään Hki–Tpe–Sk–Oulu/Vaasa…
R-junia nyt kaksi tunnissa, toinen Poriin (C2) ja toinen Kouvolaan (C3). […]
Porin-juna voisi toisaalta olla myös CX2:n jatko, mikä parantaisi Helsingin-yhteyksiä, mutta nyt tekee toistaalta vahvemman Tampereen-heilurin. Väli Pori-Tampere ei myöskään välttämättä ole ihan Express-nimen arvoinen.
En lähtisi sotkemaan Porin junan aikatauluja. Porin juna kulkee Tampereella tasatunnin ympärillä, R-juna puolen tunnin ympärillä. Parempi ajaa niitä pinkkejä junia Poriin asti, kuten siinä seuraavassa iteraatiossa esititkin (vaikket sitä tänna ladannutkaan vielä).
Z-juna jatkettu Kouvolaan Nastolan pysähdyksellä (CX3), edelleen IC2-nopeuksien veroinen yhteys.
Nastolan pysähdys on nopealle junalle täysin turha, koska kyseessä on käytännössä sorakuopan ja teollisuusalueen välissä oleva laituri. CX-zetan sijaan kannattaisi harkita nykyisen IC2:n kaltaista palvelua ehkä Mäntsälän pysähdyksellä ja sitten nykyisen zetan tapainen seisakejuna Kouvolaan saakka, kalustona Sm4 ja Eil-prolevaunustot (jotka maalataan tietysti City-brändiin).
Ylipäätään lähtisin tuota CityExpressiä toteuttamaan nimenomaan niin, että kalusto on yhteiskäyttöistä InterCity-junien kanssa ja geneerisessä VR-ekovärityksessä. Lisänä voisi olla joku helposti irroitettava pinkki CityExpress-dekaali, kun kerran rungot on tarkoitus pitää enimmän aikaa yhdessä, mutta joskus niitä täytyy heitellä konepajalle ja sieltä sitten takaisin junaroikkien jatkoksi – helpottaa huomattavasti, jos ei tarvitse stressata sen suhteen, onko runkoon pajalta tuleva vaunu oikean värinen.
Ruuhka-Suomen ulkopuolella CityExpress-junaksi tms. voisi ottaa sähköistettävän Ylivieska-Iisalmi-radan junaparit, jotka tulevaisuudessa liikennöisivät Kokkolasta Kuopioon saakka. Palvelutaso olisi tosin selkeästi kehnompi ainakin, jos ajetaan vain kaksi päivittäistä junaparia.
Laskin muuten huvikseni tuohon CityExpressiin tarvittavan kaluston: Olettaen, että kolmen vaunun rungoilla + ohjausvaunu pärjätään, Hki-Tku-Tpe-Jy-liikenne sitoo siis 36 kaksikerrosvaunua. Hki-Tpe 12 vaunua, Hki-Kv-linjalla voidaan pärjätä jopa 9 vaunulla. Poriin voisi riittää CX-juna kahden tunnin välein, jolloin se lisäisi kalustotarvetta 6 vaunua.
Yhteensä siis 63 vaunua + ohjausvaunut, joita tarvittaisiin kaikkiaan 23, kun VR:n hankinta + optio on yhteensä 25 ohjausvaunua.
Eli kaksi ohjausvaunua ja kahdeksan vaunua tarvittaisiin vararungoiksi, jotka voisivat seisoa Helsingissä ja Tampereella. Lisäksi varavararunkoina yksikerroksinen IC-runko ja pikajunarunko jokaisella risteysasemalla.
Noin 80 kaksikerrosvaunua + 15 kaksikerroksista ravintolavaunua olisi käytettävissä pitkän matkan IC-liikenteeseen. Oulun ja Vaasan IC-liikenne vaatii noin seitsemän runkoa eli 7 raflaa + vaikk 7x5 = 35 tavallista 2-kerrosvaunua. Joensuun liikenne vaatii kanssa joku 5 runkoa ja kalustokierron vuoksi vaikka sen 5x5 eli 25 vaunua. Vielä on 20 vaunua ja pari kerrosraflaa käytettäväksi Savon radalle ja erilaisiin sekajuniin (kuten yöjunat), joissa hyödynnetään yksikerroksista IC-kalustoa. Ei se tän vaikeampaa olekaan!