Se on onnistunut brändi 550:lle yksinään, mutta kun jo bussin kyljessä mainostetaan yhtä nimenomaista reittiä, muiden runkolinjojen yhdistäminen siihen vaatisi joka tapauksessa brändin uudistamista. Eikä kai runkobussejakaan olla varsinaisesti yhdistämässä metrobrändiin; luotetaan vain, että ihmisille syntyy mielleyhtymä oranssin värin kautta. Sitä en vain ymmärrä, miksei lähijunille voida tehdä samaa, kun ne kuitenkin palvelevat verkostossa hyvinkin samaa tarkoitusta.
Lähijunille? Nyt et selventänyt, mille lähijunille. Kaikilleko? Mites K ja T? Entäs E? Mitäs ne ovat, metroja vai junia? Mikä metro menisi Matinkylästä tulevaisuudessa Östersundomiin pysähtymättä väliasemilla?
Y-, Z-, H-(, T-) ja R-junat ovat täysin eri tuote kuin HSL:n tilaamat lähijunat (kaikki loput). Siksi se tulisi tulla brändissä ja tuotteistuksessa selkeämmin esiin.
Täysin eri tuote, niinpä niin. Kuinkakohan moni matkustaja ajattelee noita junia täysin eri tuotteina, tai edes tietää, että mitä HSL tilaa ja mistä HSL maksaa HSL-matkoista?
3 minuutin ero yhden junan kohdalla ei muuta tuotteen olennaisinta olemusta. Se ei tee lähijunasta express-vuoroa. Ne tulevat entistä enemmän olemaan sama tuote Pisaran myötä.
Kyllä sinne Pisaraan menee ne Z H R Y junatkin, eli
lähijunat. Miten kutsut Pisara-asemaa sitten?
Sekä että. Mutta HSL ei tarvitse kahta erinimistä ja -näköistä mutta muuten täysin samanlaista metrotuotetta. Jos tuote kaikilta olennaisilta osiin on samanlainen, sen tulee olla samanniminenkin. Silloin metro-brändi pääsee vahvistamaan myös tätä toista metrotuotetta. Ja jollei lähijunien laatutaso kaikilta osin vastaa metroa, sekin tulee pikimmiten korjata.
No, aloitetaan repimällä irti pehmeät penkit, verhot ja lehtihylly. Sitten poistetaan eteisten ja osastojen väliset seinät, äänimaailman yhdistämiseksi. Sitten poistetaan konnarit. Vastaako jo metron palvelutasoa? Kyllä vain. Sitten nimitetään rautatieasemia "hybridiasemiksi" mistä pääsee sekä metroihin, lähikaukojuniin että kaukojuniin. Lakkaa kirjoittamasta joka viestiin, ettet näe lähijunissa ja metroissa mitään eroa - uskotaan jo.
Runkobussilinjojen maalaaminen oranssiksi _ei_ ole sen yhdistämistä metrobrändiin. Ne ovat edelleen täysin oma brändinsä.
HSL tarvitsee siis kaksi samannäköistä, mutta erinimistä brändiä. ok.
Elmo Allen sanoi:
Y-junalla pääsee Leppävaaraan ja Masalaan sekä kyytiin Inkoosta ja Siuntiosta. Se on niiden pääasiallinen funktio. Lisäksi ne ovat halvempi vaihtoehto piheille. Ne eivät kuitenkaan ole HSL:n liikennettä, vaan HSL maksaa niistä nettoperiaatteella, eli VR saa pitää kaikki lipputulot ja HSL maksaa vain HSL-alueen sisäisistä matkoista, ja niitäkin toistaiseksi vain vanhan HSL-alueen mukaan, eli ei Kirkkonummelle ulottuvia matkoja. Varsinaisesti Y-junat ovat LVM:n tilaamaa liikennettä, mutta sekin maksaa nettoperiaatteella. Kaikilta olennaisilta osin Y-junat ovat siis vain ja ainoastaan VR:n järjestämää liikennettä, jota valtio subventoi ja johon HSL maksaa itselleen matkustusoikeuden.
Miten haluat tätä muuttaa? Kaikilla lähijunilla saa HSL-alueella matkustaa HSL-lipuilla, thats it. Kaukojunat ja lähijunat ovat aivan eri tuote..
Elmo Allen sanoi:
Ja kuinka monta kertaa olet nähnyt metrossa ostettavan lipun konnarilta? Et yhtään kertaa, koska siellä ei lippuja myydä. Onko siitä valitettu HSL:lle? Mikä on se olennainen ero, miksi lähijuna-nimisessä metrossa pitäisi saada lippu konnarilta, kun ei metrossakaan saa?
Metroissa on ollut konduktöörejä - 0 vuotta. Junissa - 150 vuotta. Metroilla ei maalainen tule Helsinkiin, joten hänellä ei ole tätä ongelmaa. Päärautatieasemalla onkin HSL:n palvelupiste, josta hän saa kaiken tarvitsemansa tiedon metromatkustamisesta.
Metrossa se hoidetaan vartijoilla, kuten järjestyksen ylläpito kuuluukin. Konduktööri on vain sivutoiminen järjestyksen ylläpitäjä eikä sitä paitsi voi toimia kuin lipunmyyntiosastossa. Ja jos kerran konnari pitää järjestystä yllä, miksi sitten siitä huolimatta junissa ja asemilla näkyy vartijoita?
Väittäisin, että suhteessa asemien määrään lähijunilla on saman verran henkilökuntaa. Se vasta olisikin palvelua, kun 150 vuoden perinteen jälkeen junasta saisi vain tarkastusmaksuja ja vartijoiden tyhmiä ilmeitä kysyessä lippua Keravalle, joka tässä skenaariossa erosi HSL:stä. Vartija vastaa vanhukselle, että ostapa automaatista, mutta Keravalle asti metro ei aja - Kerava erosi eikä halunnut maksaa Länsimetrosotkuja saadakseen palan "metroa" kaupunkiin, metrorata purettiin.
Ja siinä vaiheessa on syytäkin, että RHZ-junat ovat korostuneesti eri tuote kuin IK-junat (tai mikä Kehäradalla nyt silloin ajaakaan).
Ei ne siitä korostu miksikään, ellei HKL ala kuskaamaan ihmisiä Kehäradalla. Edelleen, eri operaattorit ovat juurikin yhdentekevää HSL-alueella. HSL-junat, HSL-metrot, HSL-lautat, sehän on juuri lopullinen tarkoitus.
Ja K-junat kulkevat nykyistä reittiään Kehäradan jälkeenkin, nykyisten suunnitelmien mukaan, joten ne kulkevat vain Helsinki-Hiekkaharju-osuuden Kehärataa, ja sen jälkeen epävarmaan HSL-kuntaan, Keravalle.
Siinä tapauksessa A-, M-, I- ja K-juna ovat ihan selkeästi metroja. Niiden yhteys muuhun rataverkkoon on käytännössä yhtä vähäinen kuin metrollakin
Metrot pysähtyvät kerran suuntaansa VR:n rataverkon läheisyydessä. Lähijunat kulkevat VR:n radalla, ikkunoista näkyy VR:n muita junia, kaupunkiratalähijunat ovat kaukolähijunien kanssa samoilla näytöillä, niihin mennään samoista asemarakennuksista ja molempien reitit saa VR:n sivuilta, kuten jotkut ovat tottuneet rautatieasemalta toiselle päästäkseen. VR myös tiedottaa poikkeustilanteista asemilla nopeammin kuin HSL. Vielä kummallisempaa olisi, jos lähijunista soiteltaisiin HKL:lle.
En näe syytä kutsua lähijunaa metroksi, vaan metroa lähijunaksi. Koska Helsingin metro on enemmän lähijuna kuin metro.
Millä tavalla? Jos nykyiset suunnitelmat tulevat voimaan, Helsingin metro on.. (kirjoitin tämän jo mutta kokeillaas uudestaan)
- joka asemalla pysähtyvä
- hidas: 35-40 kmh keskinopeus. Nopeutta ei voida kasvattaa, koska katso kohta 1
- suurimmaksi osin laituriovin varustettu
- maan alla, sillalla tai kuopassa pysähtyvä, ei koskaan maan tasalla
- eritasoinen kaikilta radanylitysratkaisuiltaan
- lippuportteja harkitaan
- ei konduktööriä, ei ole koskaan ollutkaan
tyyppistä liikennöintiä. Mikä tässä on (lähi)junamaista?
Syy on se, että "metro" on HSL:n brändeistä kaikkein voimakkaimmin hyvään ja säännölliseen laatuun yhdistettävä.
Joka kesä katkoksia, laituriovet toimivat niin tai näin, paljon huligaaneja, kun on tupaten täynnä, läkähtyy ilman ilmastointia, Länsimetro viivästyy, hidastaa hieman Espoolaisten keskimääräisiä jl-matkoja Helsinkiin, automaattimetrosotku.. kuinkakohan kauan tämä on vielä maailman paras metro? Samaan aikaan lähijuna parantaa uskottavuuttaan 98-prosenttisin aikataulussa pysymisin - tämä vuosihan on mennyt ensimmäisestä päivästä alkaen mainiosti. Lähijuna ei tarvitse "pelastavaa, täydellistä" metrobrändiä pysyäkseen uskottavana jl-muotona.
jodo sanoi:
Nyt täytyy kyllä sen verran sanoa, että Sm1 ja 2 junat häviävät
Lyhensin viestiäsi. Kyllä, Sm1 ja 2 junat häviävät HSL-alueelta pian, sitä mukaa kun Sm5-kalusto saadaan raiteillemme. Kirkkonummelle saattaa vielä Y-junan muodossa mennä vanhaa kalustoa, mutta oliko se Y-juna nyt kaukojuna vai metro? Menin jo sekaisin.