Millä perusteella pidät monipuolisten palveluiden kärismista kehittymisenä? Vaikka moni nuori onkin diginatiivi menee heillä usein sormi suuhun kun google maps tai reittiopas kaatuu. Silloin mennään pummilla ja pystyytään sanomaan kuljettajalle, etten pystynyt ostamaan lippua vaikka tosiasiassa sellaisen olisi ainakin ennen saanut lippuatomaatista tai kuljettajalta. What is not broke don't fix it.
No siis ensinnäkin, jatkuvasti kuulee valitusta siitä, että HSL:n liput on älyttömän kalliita. Nyt kun HSL ainakin näyttäisi yrittävän karsia kuluja poistamalla käytöstä lippuautomaatit, joiden ylläpitokustannukset tekevät niistä kannattamattomia, sekään ei kelpaa ihmisille. Tehkää halvemmalla, mutta älkää karsiko niistä palveluista mitä MINÄ käytän!
Toisekseen, väitän jokaiselta suomalaiselta löytyvän nykyään Debit- tai Credit-kortti, jossa on lähimaksuominaisuus. Lipun saa siis ostettua suoraan liikennevälineestä, kuten ennen vanhoina hyvinä aikoina. Tähän ei tarvitse automaattia pönöttämään aseman kulmalle.
Matkakortin lataaminen onnistuu pian taas netissä ilman ylimääräisiä kuluja. Jos nyt jostain syystä on kuitenkin jumittunut menneisyyteen, ja tarvitsee välttämättä hoitaa menemällä erikseen paikan päälle, se onnistuu lisämaksua vastaan.
Ja jos joku HSL:n päättävä elin sattuu tätä lukemaan, niin heitän vielä pari ideaa:
- Kun seuraavan kerran tarkistatte hintoja, hinnoitelkaa kertalipun hinta sisältämään lähimaksun kustannukset kaikilla maksutavoilla, "unohtakaa" mainita asiasta, ja mainostakaa lähimaksun olevan nyt yhtä halpa kuin muutkin kertalipun maksutavat.
- Lisätkää lippukauppaan mahdollisuus tilata uusi matkakortti netistä vahvan tunnistautumisen avulla. Ei tarvi käsitellä valituksia siitä miten hankalaa Pasilaan on kulkea, kun tämänkin saa helposti ja nykyaikaisesti hoidettua itsepalveluna netissä.