HSL-lippuautomaatit

Mistä voi ladata HSL'n matkakortille kautta tai arvoa lman että joutuu maksamaan palvelumaksua (Minä ymmärrän palvelumaksut 'pakollisena juomarahana', HSL'n palvelupisteen aiaksapalvelu on jo niin koppavaa ja epäystävällistä että he eivät ole ansainneet 'juomarhoja,). Tai m issä kuntien kirjastoissa päivystää HSL'n palvelunauvoja joka neuvoo miten toimitaan tietokoneen kanssa. Itse kokeilin jokunen vuosi sitten ladata lippua titokoneella ja koin sen erittäin hankalaksi. Tähän asti onel pystynyt lataamaan matkakorttini automaateilla, mutta missä minä pystyn sen tekemään kun seuraavan kerran tarvitsee?
 
Mielestäni HSL tarvitsisi kilpailijan pääkaupunkiseudulla, jottei yhtiö voisi toimia niin itsevaltaisesti ja välinpitämättömästi asiakkaitaan kohtaan.
Ja tämä (oletettetavasti yksityisen sektorin) kilpailijako sitten asentaisi satoja lippuautomaatteja ympäri kaupunki heti aloittaessaan? Ja tarjoaisi halvempia matkoja ja paremman palvelutason, kun nytkin yli 50% HSL:n rahasta tulee kunnilta ja kaupungilta?
 
Mistä voi ladata HSL'n matkakortille kautta tai arvoa lman että joutuu maksamaan palvelumaksua

Vähemmän yllättäen HSL:n sivuilla ei kerrota, että saatetaan periä latausmaksua tai että on olemassa paikkoja, joissa latausmaksua ei peritä, mutta kokeilisin itse kuntien palvelupisteitä. Ne saa näkyviin valitsemalla sellaiset latauspisteet, joista voi hankkia matkortin: https://www.hsl.fi/asiakaspalvelu/myynti-ja-palvelupisteet?display=map&service=manage-personal-card
 
Eilen oli pakko ladata arvoa ja oli kyllä aikamoinen koettelemus. Kuutta automaattia tuli kokeiltua, vain yhdessä korttimaksu onnistui (siinäkin ensimmäinen kerta ei onnistunut, mutta muissa ei onnitunut ollenkaan vaikka miten yritti). Moni automaatti myös jumitti epäonnistuneiden yritysten välissä. Onko nuo aina toiminut noin huonosti vai onkohan niiden ylläpito jo lopetettu?

Aiemmin tänä vuonna piti hoitaa HSL:n palvelupisteellä asiakasryhmäpäivitys, jota ei ollut mahdollista tehdä muualla. Nykyisin ei tällaisenkaan asian yhteydessä saa ladata korttia maksutta, vaan tällöinkin peritään palvelumaksu. Ennen on muistaakseni vielä tällaisessa tilanteessa välttynyt palvelumaksulta. (Asiakasryhmäpäivitys oli toki tässä tapauksessa yhä ilmainen)
 
Ja tämä (oletettetavasti yksityisen sektorin) kilpailijako sitten asentaisi satoja lippuautomaatteja ympäri kaupunki heti aloittaessaan? Ja tarjoaisi halvempia matkoja ja paremman palvelutason, kun nytkin yli 50% HSL:n rahasta tulee kunnilta ja kaupungilta?
En tiedä, mutta aina kannattaa olla kilpailua ettei pääse syntymään monopoleja.
 
Eilen oli pakko ladata arvoa ja oli kyllä aikamoinen koettelemus. Kuutta automaattia tuli kokeiltua, vain yhdessä korttimaksu onnistui (siinäkin ensimmäinen kerta ei onnistunut, mutta muissa ei onnitunut ollenkaan vaikka miten yritti). Moni automaatti myös jumitti epäonnistuneiden yritysten välissä. Onko nuo aina toiminut noin huonosti vai onkohan niiden ylläpito jo lopetettu?

Aiemmin tänä vuonna piti hoitaa HSL:n palvelupisteellä asiakasryhmäpäivitys, jota ei ollut mahdollista tehdä muualla. Nykyisin ei tällaisenkaan asian yhteydessä saa ladata korttia maksutta, vaan tällöinkin peritään palvelumaksu. Ennen on muistaakseni vielä tällaisessa tilanteessa välttynyt palvelumaksulta. (Asiakasryhmäpäivitys oli toki tässä tapauksessa yhä ilmainen)

Sen jälkeen kun kortin nettilataus loppui -väliaikaisesti- vuodenvaihteessa, Louhelan aseman automaatissa ei kortilla maksu toiminut, joulukuun tammikuun, helmikuun tai maaliskuun lopuilla. Ensimmäisellä kerralla olin muutenkin jaloin liikkeellä ja menin Myyrmäen asemalle. Kahdesti sain mennä pummilla Huopalahteen ja kolmannella kerralla kysyin jotakuta toista tarkistamaan ohikulkiessa toimiiko ja kävelin suoraan Myyrmäen asemalle. Tämän kuun puolivälissä kävin ennakoivasti tarkastamaan ja se toimi taas.
 
Viimeksi muokattu:
2020-luvulla ei ole mielestäni liikaa vaadittu, että matkakortin lataaminen ja siihen rinnastettavat asiat hoidetaan lähtökohtaisesti itse netissä. Jos haluaa hoitaa asiat fyysisesti paikan päällä, tai jopa ihmisen palvelemana, niin voi edelleen tehdä, mutta se maksaa.

Jos nettikaupan käyttö on liian hankalaa, lapsenlapset osaa varmasti auttaa;)
 
Tänään oli hyvä juttu hesarissa. Kun kommenttikenttää katsoo ei näytä innostusta uudistukseen löytyvän kovinkaan paljon. Kysymys kuuluukin, kenelle HSL "kehittää" palveluaan?

 
Tänään oli hyvä juttu hesarissa. Kun kommenttikenttää katsoo ei näytä innostusta uudistukseen löytyvän kovinkaan paljon. Kysymys kuuluukin, kenelle HSL "kehittää" palveluaan?

Voi ei, maailma kehittyy. Veikkaan, että alle 60-vuotiaat on aika pieni osa niistä, jotka tästä mielensä pahoittavat. Toki palvelupisteen siirtäminen Pasilaan ei täysin käy omaan järkeen.
 
Voi ei, maailma kehittyy. Veikkaan, että alle 60-vuotiaat on aika pieni osa niistä, jotka tästä mielensä pahoittavat. Toki palvelupisteen siirtäminen Pasilaan ei täysin käy omaan järkeen.
Millä perusteella pidät monipuolisten palveluiden kärismista kehittymisenä? Vaikka moni nuori onkin diginatiivi menee heillä usein sormi suuhun kun google maps tai reittiopas kaatuu. Silloin mennään pummilla ja pystyytään sanomaan kuljettajalle, etten pystynyt ostamaan lippua vaikka tosiasiassa sellaisen olisi ainakin ennen saanut lippuatomaatista tai kuljettajalta. What is not broke don't fix it.
 
Millä perusteella pidät monipuolisten palveluiden kärismista kehittymisenä? Vaikka moni nuori onkin diginatiivi menee heillä usein sormi suuhun kun google maps tai reittiopas kaatuu. Silloin mennään pummilla ja pystyytään sanomaan kuljettajalle, etten pystynyt ostamaan lippua vaikka tosiasiassa sellaisen olisi ainakin ennen saanut lippuatomaatista tai kuljettajalta. What is not broke don't fix it.
No siis ensinnäkin, jatkuvasti kuulee valitusta siitä, että HSL:n liput on älyttömän kalliita. Nyt kun HSL ainakin näyttäisi yrittävän karsia kuluja poistamalla käytöstä lippuautomaatit, joiden ylläpitokustannukset tekevät niistä kannattamattomia, sekään ei kelpaa ihmisille. Tehkää halvemmalla, mutta älkää karsiko niistä palveluista mitä MINÄ käytän!

Toisekseen, väitän jokaiselta suomalaiselta löytyvän nykyään Debit- tai Credit-kortti, jossa on lähimaksuominaisuus. Lipun saa siis ostettua suoraan liikennevälineestä, kuten ennen vanhoina hyvinä aikoina. Tähän ei tarvitse automaattia pönöttämään aseman kulmalle.

Matkakortin lataaminen onnistuu pian taas netissä ilman ylimääräisiä kuluja. Jos nyt jostain syystä on kuitenkin jumittunut menneisyyteen, ja tarvitsee välttämättä hoitaa menemällä erikseen paikan päälle, se onnistuu lisämaksua vastaan.

Ja jos joku HSL:n päättävä elin sattuu tätä lukemaan, niin heitän vielä pari ideaa:
- Kun seuraavan kerran tarkistatte hintoja, hinnoitelkaa kertalipun hinta sisältämään lähimaksun kustannukset kaikilla maksutavoilla, "unohtakaa" mainita asiasta, ja mainostakaa lähimaksun olevan nyt yhtä halpa kuin muutkin kertalipun maksutavat.
- Lisätkää lippukauppaan mahdollisuus tilata uusi matkakortti netistä vahvan tunnistautumisen avulla. Ei tarvi käsitellä valituksia siitä miten hankalaa Pasilaan on kulkea, kun tämänkin saa helposti ja nykyaikaisesti hoidettua itsepalveluna netissä.
 
- Kun seuraavan kerran tarkistatte hintoja, hinnoitelkaa kertalipun hinta sisältämään lähimaksun kustannukset kaikilla maksutavoilla, "unohtakaa" mainita asiasta, ja mainostakaa lähimaksun olevan nyt yhtä halpa kuin muutkin kertalipun maksutavat.
HSL jo unohdin mainita lähimaksumainoksissa ja -julisteissa, että lähimaksu on kalliimpi kuin esim. mobiililippu.
Toisekseen, väitän jokaiselta suomalaiselta löytyvän nykyään Debit- tai Credit-kortti, jossa on lähimaksuominaisuus. Lipun saa siis ostettua suoraan liikennevälineestä, kuten ennen vanhoina hyvinä aikoina. Tähän ei tarvitse automaattia pönöttämään aseman kulmalle.
Jokaisella suomalaisella aikuisella on todennäköisesti lähimaksupankkikortti, mutta lasten lippuja ei voi ostaa lähimaksulla. Sitten lasten lippu maksaa jopa 113% enemmän (lasten ABC = 2.20€ > lähimaksu ABC = 4.70€). On myös harmi, että vuorokausilippuja ei voi ostaa vielä lähimaksulla (eli ei ole päivittäinen hintakatto). Toivottovasti tämä tulee olemassa pian.
- Lisätkää lippukauppaan mahdollisuus tilata uusi matkakortti netistä vahvan tunnistautumisen avulla. Ei tarvi käsitellä valituksia siitä miten hankalaa Pasilaan on kulkea, kun tämänkin saa helposti ja nykyaikaisesti hoidettua itsepalveluna netissä.
Waltin lippukaupalla on ollut juuri tämä mahdollisuus jo vuosia. No, siitä herää toinen kysymys: miksi HSL ei käyttää Waltti-korttia, vaikka HSL auttoivat luomaan Waltti-järjestelmän ja on vielä osa siitä?
 
No siis ensinnäkin, jatkuvasti kuulee valitusta siitä, että HSL:n liput on älyttömän kalliita. Nyt kun HSL ainakin näyttäisi yrittävän karsia kuluja poistamalla käytöstä lippuautomaatit, joiden ylläpitokustannukset tekevät niistä kannattamattomia, sekään ei kelpaa ihmisille. Tehkää halvemmalla, mutta älkää karsiko niistä palveluista mitä MINÄ käytän!
Vaikka ihmisten valitus voi vaikuttaa turhauttavalta, täytyy käsittää, että eri ihmisillä on erilaisia tarpeita ja odotuksia. Lippuautomaattien poistaminen voi olla perusteltua kustannussäästöjen kannalta, mutta se voi myös aiheuttaa ongelmia niille, jotka eivät käytä mobiililippuja tai joilla ei ole mahdollisuutta ostaa lippuja etukäteen. On siis ymmärrettävää, että ihmiset ovat huolissaan palveluiden heikkenemisestä, vaikka se tapahtuisi kustannusten säästämiseksi. Lisäksi, vaikka jotkut palvelut eivät olisi itselle tärkeitä, ne voivat olla elintärkeitä jollekin toiselle.
Toisekseen, väitän jokaiselta suomalaiselta löytyvän nykyään Debit- tai Credit-kortti, jossa on lähimaksuominaisuus. Lipun saa siis ostettua suoraan liikennevälineestä, kuten ennen vanhoina hyvinä aikoina. Tähän ei tarvitse automaattia pönöttämään aseman kulmalle.

Matkakortin lataaminen onnistuu pian taas netissä ilman ylimääräisiä kuluja. Jos nyt jostain syystä on kuitenkin jumittunut menneisyyteen, ja tarvitsee välttämättä hoitaa menemällä erikseen paikan päälle, se onnistuu lisämaksua vastaan.

Kyllä, mutta vaikka kompromissien tekeminen ja priorisointi on tärkeää, pelkkä taloudellinen tai käytännöllinen toteutettavuus ei saisi olla ainoa peruste päätöksille. On myös otettava huomioon sosiaaliset ja eettiset näkökulmat. Joskus kustannussäästöt voivat johtaa epäoikeudenmukaisuuteen tai syrjäytymiseen, jolloin on pohdittava, onko säästöjen arvoista aiheuttaa haittaa tietyille ihmisryhmille. Tasapainon löytäminen vaatii siis kokonaisvaltaista arviointia, jossa otetaan huomioon monia eri tekijöitä. Mielestäni uudistus on etuajassa lippujärjestelmän kehittyneisyyteen nähden.
 
Takaisin
Ylös