HSL-lippuautomaatit

Huonoa toimintaa siinä mielessä, että arvio on ollut liian optimistinen jo kaksi kertaa, mutta sentään aiemmasta on opittu ihan vähän. LIJ 2.0 tuli käyttöön vuosia sitten eikä vieläkään toimi täydellisesti; alussa se toimi vielä huonommin.
Toisenlaisessa organisaatiossa olisi ensin rakennettu nettipuoti kuntoon kaikessa rauhassa, ja vasta kun se olisi saatu valmiiksi, tapahtuipa se sitten touko-, kesä- tai marraskuussa, pantu ensimmäinen ylesötiedote ulos, että jee, nyt meillä on tällainen hieno nettipuoti, käykäähän kokeilemassa. Siitä sitten pari viikon päästä olisi tiedotettu, että automaatit suljetaan kuukauden kuluttua.

Meillä jostain syystä toisin.
 
Toisenlaisessa organisaatiossa olisi ensin rakennettu nettipuoti kuntoon kaikessa rauhassa, ja vasta kun se olisi saatu valmiiksi, tapahtuipa se sitten touko-, kesä- tai marraskuussa, pantu ensimmäinen ylesötiedote ulos, että jee, nyt meillä on tällainen hieno nettipuoti, käykäähän kokeilemassa. Siitä sitten pari viikon päästä olisi tiedotettu, että automaatit suljetaan kuukauden kuluttua.

Meillä jostain syystä toisin.
HSL tuntuu olevan aika kujalla monessa suhteessa. Esimerkiksi siirryttiin suorilla 5G- reitittimiin ilman, että jätettiin busseihin varayhteydeksi vanhoja reitittimiä edes joksikin aikaa että olisi todettu toimivuus OK. Tämän takia sitten kuukausien ajan ei LIJ toiminut kunnolla jopa 20% busseista (työnjohdon arvio!)

Eipä toimineet kortinlukijatkaan sitten tietenkään. Noh ilmaiset matkat kelpaavat aina arvokorttilaisille ja muillekin.
 
Onko hankinta varmaa, jos lippua ei saa kilometrienkään etäisyydeltä pysäkistä esim. klo 22 aikaan? Onko lippujen käyttö yksinkertaista, jos on hankittava tietynmallinen älypuhelin ja luottokortti tai debit-kortti, jotta voi kulkea bussilla?
Siis kyllä on. Mun käsityksen mukaan pitää erikseen pyytää saada pankkikortti ilman lähimaksuominaisuutta.

Ja yleensä ne bussit menevät ihan siitä pysäkin kohdalta myös ilta-aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa miksi edelleen on myynnissä pelkän D-vyöhykkeen lippuja, vaikka nykyään hinnat ovat täsmälleen samat kuin CD-lipuissa niin kerta-, sarja-, kausi- kuin vuorokausilippujenkin osalta? Kertalipuissa 10 minuutin ero vaihtoajan pituudessa on ainoa eroavaisuus, joten D-lipun ostaminen tarjoaa vain lyhyemmän vaihtoajan samalla hinnalla kuin CD.
 
Osaako joku sanoa miksi edelleen on myynnissä pelkän D-vyöhykkeen lippuja, vaikka nykyään hinnat ovat täsmälleen samat kuin CD-lipuissa niin kerta-, sarja-, kausi- kuin vuorokausilippujenkin osalta? Kertalipuissa 10 minuutin ero vaihtoajan pituudessa on ainoa eroavaisuus, joten D-lipun ostaminen tarjoaa vain lyhyemmän vaihtoajan samalla hinnalla kuin CD.
D-lipun hinta nostettiin CD-lipun tasolle vuoden alusta, koska myöhemmin tänä vuonna perustetaan E-vyöhyke, jonka myötä pelkkää D-lippua ei enää myydä. Näin D-lipun hintaan ei tule muutoksia kesken vuoden.
 
Iltalehden sovellus tuuttaa jatkuvasti tarjolle Höselin mainosta, jossa kerrotaan, että sarjalipun voimassaoloaikaa on pidennetty. En tiedä, onko se pysyvä vai tilapäinen muutos, mutta mun eka ajatukseni oli, että joko taas pitää tehdä muutoksia. Sinänsähän tuo on ihan hyvä asia, kun se sarjalippu tuntui oikein tarkoituksellisesti sellaiseksi suunnitellulta, ettei siitä ole kellekään mitään hyötyä ja juuri kummallinen voimassaoloaika oli se, mikä eniten herätti kritiikkiä. Mutta tämä "ketterä kehitys", jossa kaikki muuttuu koko ajan, saa aikaan sen, että lippujärjestelmä näyttäytyy sekavana ja hankalasti hahmotettavana. Kukaan ei tiedä, mitä lippuja on olemassa, mikä lippu sopii mihinkin ja kauanko se on voimassa.
 
Eiköhän se syksyllä tule, selaimen reittioppaassa näkyy (etuajassa) jo Näytä liitetiedosto 10066
Tuon kuvan perusteella Järvenpään asema olisi D-vyöhykkeellä, mutta eteläisempi Ainola E:llä? Miten muuten toimitaan tuollaisessa tilanteessa, jossa bussi koukkaisee E-vyöhykkeen kautta - pitääkö olla myös E-vyöhykkeen lippu, mikäli siellä ei nouse kyytiin tai ulos?
 
Miten muuten toimitaan tuollaisessa tilanteessa, jossa bussi koukkaisee E-vyöhykkeen kautta - pitääkö olla myös E-vyöhykkeen lippu, mikäli siellä ei nouse kyytiin tai ulos?
Aika varmana pidän sitä, että pitää olla myös E- vyöhykkeelle lippu. Jos matka kulkee jonkin vyöhykkeen kautta (esim. 550 kulki A-vyöhykkeen kautta) niin lippu sinne on oltava. Poikkeustilanteissa toki on joskus sallittu matkustaminen toisen vyöhykkeen kautta, mutta nyt ei ole kyse sellaisesta.
 
Tuon kuvan perusteella Järvenpään asema olisi D-vyöhykkeellä, mutta eteläisempi Ainola E:llä? Miten muuten toimitaan tuollaisessa tilanteessa, jossa bussi koukkaisee E-vyöhykkeen kautta - pitääkö olla myös E-vyöhykkeen lippu, mikäli siellä ei nouse kyytiin tai ulos?
Aika varmasti Järvenpään asemakin tulee olemaan E-vyöhykkeellä, muutenhan uuden vyöhykeen hyödyt olisi aika pienet. E-vyöhykkeen ei ylipäätänsä ollut tarkoitus näkyä vielä reittioppaassa ja onkin nyt sieltä kadonnut.
 
Takaisin
Ylös