Tuo alustava taloussuunnitelma on kyllä aika outo. Perustetaan sitä, tätä ja tuota. Kuninkaantammeenkin kaksi bussilinjaa. Busseille on lueteltu vaikka mitä, ratikoille ei mitään. Toukokuulle päivätyssä paperissa puhutaan sujuvasti linjoista 01N ja 02N, jotka kuitenkin lakkautetaan jo elokuussa 2011. Kai se nyt oli toukokuussa tiedossa? Minusta taloussuunnitelmaa pitäisi edeltää jonkinlainen lyhyen tähtäimen linjastosuunnitelma, jollaista käsittäkseni ei ole tehty. Esimerkiksi kantakaupungin bussilinjoissa on paljonkin miettimistä eivätkä ongelmat ratkea sillä, että laitetaan lisäauto 14:lle.
Toivottavasti ennen seuraavaa taloussuunnitelmaa HSL tekee kunnollisen linjastosuunnitelman, jossa ratkaisut on mietitty tarkoin ja perusteltu hyvin. Niiden pohjalta voi sitten miettiä taloussuunnitelmaa.
Ja raitiolinjojen muutoksetkin olisi kiva ottaa mukaan taloussuunnitteluun. Siellä ne isot rahat ovat, eivät missään uusissa ruuhkabussivuoroissa.
Summat ovat myös todella kummallisia. Joko on laskettu väärin tai kirjattu jotain muuta väärin. Katsokaapa esim. Keravaa. Nyrkkisääntönähän on ollut, että yksi bussien kokopäivävuoro on noin 300 000 e/v. No, Keravalla lisätään sisäiseen liikenteeseen yksi auto lauantaisin. Siis vain lauantaisin. Se maksaa 300 000 e/v! Samalla linjalle 973 lisätään kaksi autoa ma-la ja tästä tulee kustannuslisäystä 597 000 e/v. Jälkimmäinen summa tuntuu loogiselta, ensimmäinen ei ollenkaan.
Ainakin linjoilla 14, 58, 58B, 59 ja 84 on jouduttu jättämään porukkaa pysäkeille.
Nämä ovat kasinelosta lukuunottamatta kaikki linjoja, joilla bussit eivät pärjää muutenkaan. Jos bussit nyt ovat niin pahasti sumppuuntuneet, ettei jonon ensimmäiseen mahdu, niin kuten Aki totesi, ongelma ei korjaannu sillä, että siinä kahden auton letkassa on kohta kolmaskin perässä.
Sekä 14 että 58 hyötyisivät todennäköisesti enemmän siitä, että epäsynkassa vajaalla kuormalla kulkevat B-vuorot lopetettaisiin ja autot siirrettäisiin päälinjalle. Kustannukset eivät muuttuisi, mutta palvelutaso paranisi. Epäsynkkaa ei ehkä ole paperilla, mutta kun molemmat päälinjat ovat epäluotettavia, niin se kesken matkaa mukaan tunkeva B-vuoro ei osu siihen mihin oli tarkoitus, kun emolinjan autot eivät tule silloin kun niiden pitäisi.
84 on mielenkiintoinen tapaus, yksi tiheimmistä liityntälinjoista. Siellä se lisäauto ehkä sitten puolustaa paikkaansa. Kun nyt Laajasalon ratikka jotenkin etenisi, että saisi jatkossa massat kuljetettua massojen kuljettamiseen optimoiduilla kulkuneuvoilla.