HSL:n alustava taloussuunnitelma 2012 - 2014

Jos bussit nyt ovat niin pahasti sumppuuntuneet, ettei jonon ensimmäiseen mahdu, niin kuten Aki totesi, ongelma ei korjaannu sillä, että siinä kahden auton letkassa on kohta kolmaskin perässä.

Piti tänään nyt oikein ikuistaa tilanne, kun sattui kohdalle. Vanhalla kännykällä näpätty, joten laatu on vähän heikko. Ensimmäinen pihkana lähti juuri liikkeelle, joten siitä ei ihan saa linjanumerosta selvää, mutta uskokaa pois, 14 se on (ei siis 14B vaan 14). Muut erottaa zoomaamalla, mutta jollei jaksa sitä, seuraavat autot jonossa ovat 14 ja 14B. Ja tämä tapahtui n. 15.30 eli vieläpä ennen ruuhkaa.

15082011370.jpg
 
Piti tänään nyt oikein ikuistaa tilanne, kun sattui kohdalle. Vanhalla kännykällä näpätty, joten laatu on vähän heikko. Ensimmäinen pihkana lähti juuri liikkeelle, joten siitä ei ihan saa linjanumerosta selvää, mutta uskokaa pois, 14 se on (ei siis 14B vaan 14). Muut erottaa zoomaamalla, mutta jollei jaksa sitä, seuraavat autot jonossa ovat 14 ja 14B. Ja tämä tapahtui n. 15.30 eli vieläpä ennen ruuhkaa.

Näytä liitetiedosto 1347
Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä? 14 vuoroväli tuohon aikaan on ollut 8 minuuttia, ei tarvitse ensimmäisen lähteä paljoakaan myöhässä kun toinen saa jo Kampissa kiinni. Ja tuo 14B on iät ja ajat lähtenyt Meilahdesta niin että menee 14 kanssa peräkkäin. Eli tuo 14B ei tähän ketjuuntumiseen liity millään tavalla kun on ihan eri linja kuin 14
 
Kalustosta päätellen (ainakin) toinen 14 on ruuhkavuoro. Mahtaako olla varikolta tulossa?
 
Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä? 14 vuoroväli tuohon aikaan on ollut 8 minuuttia, ei tarvitse ensimmäisen lähteä paljoakaan myöhässä kun toinen saa jo Kampissa kiinni. Ja tuo 14B on iät ja ajat lähtenyt Meilahdesta niin että menee 14 kanssa peräkkäin. Eli tuo 14B ei tähän ketjuuntumiseen liity millään tavalla kun on ihan eri linja kuin 14

Eli et tosiaan näe tässä mitään ongelmaa? Mielenkiintoinen näkökanta.
 
Jos on tylsää niin tilannetta voi seurata omatlahdot.fi sivustolla. Naistenklinikka Pajamäkeen päin 17.35 kuvakaappaus liitteenä.naistenklinikka.JPG

Lähde: http://www.omatlahdot.fi/omatlahdot/web?command=quicksearch&stopid=1150107

Matkustajan arkea, 2 - 11 min vuoroväli.

Jotenkin tältä sen pitäisi näyttää: http://aikataulut.hsl.fi/pysakit/fi/1150107.html

Tarttis varmaan tehdä tolle Töölöön joukkoliikenteelle jotain, ihan vastaava sotku se Manskukin on ainakin ratikoille, varmaan busseillekin.
 
Tarttis varmaan tehdä tolle Töölöön joukkoliikenteelle jotain,

Niin tarttis. Ratkaisun nimi on raitiovaunukaistat ja Munkkivuoren ratikka. Keväällä sitten...

ihan vastaava sotku se Manskukin on ainakin ratikoille, varmaan busseillekin.

Ei se Mansku ratikoilla nyt niin toivoton ole. Hidashan se kyllä on, mutta aika luotettavasti ne kuitenkin siellä kulkee. Kolmosen vuorovälit muistuttavat tuota 14:n tilannetta, mutta esimerkiksi nelonen kulee aika lailla tasaisesti noin yleisesti ottaen.

Monesta voi ratikoita syyttää, mutta keskustan halki ne kulkee sittenkin luotettavammin kuin bussit.
 
Ehkäpä joidenkin mielestä tuo peräkkäinajo on jo niin yleinen ilmiö ettei siihen kannata enää reagoida, hyvin menee jos näin ajatellaan! Kuvan ja sen yläpuolella olevalla lainauksella varmaankin tarkoitettiin että mitä järkeä on laittaa enää yhtään lisäautoa linjalle joka kärsii jo nyt 8 min vuorovälillä peräkkäinajosta, entistä lyhyempi vuoroväli ja entistä enemmän peräkkäinajoa.
 
Eli et tosiaan näe tässä mitään ongelmaa? Mielenkiintoinen näkökanta.
No en juurikaan jos kaksi saman linjan bussia menee kerran päivässä peräkkäin. Ja jos olette tuolla linjalla 14 koskaan kulkeneet niin ei siellä ainakaan liikaa autoja ole, niin täynnä ne yleensä ovat. Tuosta peräkkäin ajosta ei ikinä päästä eroon, siitä ihan turha valittaa kun toisaalta halutaan aina vaan tiheämpää vuoroväliä ja matkustamäärät kasvavat kokoajan... noihin ajoaikoihin kun vaikuttaa noinkin pitkällä linjalla niin moni asia, muu liikenne, liikennevalot jne. Vaikka 2 kuljettajaa ajaisi tasan samalla tavalla, yhdet liikennevalot voivat vaikuttaa niin että toinen saa hetkessä kiinni 2-3 minuuttia, sitten on jo tyhjiä pysäkkejä joka nopeuttaa perässä ajavaa entisestään. Eiköhän maailmassa ole todellisikin murheita, joihin oikeasti voisi vaikuttaa...
 
Pistetään nyt yleisön iloksi vielä toinenkin kuva. Tämä on tosin syyskuulta 2008. Pystyykö joku pistämään paremmaksi: Neljä saman linjan bussia samassa kuvassa? Neljä saman linjan samaan suuntaan menevää bussia samassa kuvassa? 24092008112.jpg
 
Neljä saman linjan samaan suuntaan menevää bussia samassa kuvassa?
Hyvä tuo kysymysmerkki, kun en neljää bussia kuvasta löydä.
Osa tuon linjan jonoutumisen syistä ovat positiivisia: suuret matkustajamäärät.
Ratkaisujia ongelmaan on foorumillakin esitetty ja mietitty.
 
No en juurikaan jos kaksi saman linjan bussia menee kerran päivässä peräkkäin. Ja jos olette tuolla linjalla 14 koskaan kulkeneet niin ei siellä ainakaan liikaa autoja ole, niin täynnä ne yleensä ovat. Tuosta peräkkäin ajosta ei ikinä päästä eroon, siitä ihan turha valittaa kun toisaalta halutaan aina vaan tiheämpää vuoroväliä ja matkustamäärät kasvavat kokoajan... noihin ajoaikoihin kun vaikuttaa noinkin pitkällä linjalla niin moni asia, muu liikenne, liikennevalot jne. Vaikka 2 kuljettajaa ajaisi tasan samalla tavalla, yhdet liikennevalot voivat vaikuttaa niin että toinen saa hetkessä kiinni 2-3 minuuttia, sitten on jo tyhjiä pysäkkejä joka nopeuttaa perässä ajavaa entisestään. Eiköhän maailmassa ole todellisikin murheita, joihin oikeasti voisi vaikuttaa...

Lähdin 17.34 vuorolla linjalla 14 tänään Eirasta. Viiden minuutin päästä oltiin Viiskulmassa mistä matka Kamppiin kesti 20 min. Jonossa yhden henkilöauton päässä oli 17.24 lähtenyt 14 vuoro. Kampista eteen päin köröteltiin peräkkäin, n. kymmenen matkustajaa minun vuorossani, melkein kaikki istumapaikat käytössä edeltävässä bussissa. Kauppakorkean kohdalla saavutettiin 17.13. Eirasta lähtenyt vuoro mikä oli täysin seisomalastissa. Lopulta n. 50 min. lähdöstä olin Pajamäessä, edeltävä vuoro tuli kohta mutta sitä ensimmäisenä lähtenyttä ei edes näkynyt siinä vaiheessa.
 
Pistetään nyt yleisön iloksi vielä toinenkin kuva. Tämä on tosin syyskuulta 2008. Pystyykö joku pistämään paremmaksi: Neljä saman linjan bussia samassa kuvassa? Neljä saman linjan samaan suuntaan menevää bussia samassa kuvassa? Näytä liitetiedosto 1349
Tiedätkö mikä tuon linjan vuoroväli pienimmillään on? 2 minuuttia. Jos parikin kuljettajaa jättää noudattamatta välipysäkkiaikoja niin tuo jono on valmis, välillä muutenkin. Vaimo ajaa jokeria ja ennätys siellä 6 autoa peräkkäin, ei tarvitse isoa liikenne poikkeamaa tai poikkeavaa säätä tms...
 
Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä? 14 vuoroväli tuohon aikaan on ollut 8 minuuttia, ei tarvitse ensimmäisen lähteä paljoakaan myöhässä kun toinen saa jo Kampissa kiinni. Ja tuo 14B on iät ja ajat lähtenyt Meilahdesta niin että menee 14 kanssa peräkkäin. Eli tuo 14B ei tähän ketjuuntumiseen liity millään tavalla kun on ihan eri linja kuin 14

Teoriassa Kampista mun kotiovelle menevät 14 sekä 14B kolmessa minuutissa ja vuoroväli on ruuhkassa nelisen minuuttia, mutta käytännössä on 12 minuutin kävely on luotettavampi vaihtoehto. :icon_frown:
 
Olen nähnyt Jokerilla 3 bussia peräkkäin silloinkin, kun vuoroväli oli vain 5 minuuttia. Ja montakohan bussia ajaa peräkanaa, kun taloussuunnitelman mukaan vuoroväli tihentyy vielä kerran ja sen jälkeen joko tihennetään vielä kerran tai vaihdetaan suurempaan kalustoon. Jos vuoroväli tihentyy kahdesti, voi varmasti nähdä vaikka 8 bussia peräkkäin.
 
Takaisin
Ylös