HSL:n alustava taloussuunnitelma 2012 - 2014

Olen nähnyt Jokerilla 3 bussia peräkkäin silloinkin, kun vuoroväli oli vain 5 minuuttia. Ja montakohan bussia ajaa peräkanaa, kun taloussuunnitelman mukaan vuoroväli tihentyy vielä kerran ja sen jälkeen joko tihennetään vielä kerran tai vaihdetaan suurempaan kalustoon. Jos vuoroväli tihentyy kahdesti, voi varmasti nähdä vaikka 8 bussia peräkkäin.

Ja kuitenkaan ei muka ole perusteita tehdä raidejokeria. Tässä näitä on, suomalaisia erikoisolosuhteita. Kun bussi ei riitä, niin muualla pannaan tilalle ratikka. Meillä pannaan tilalle kaksi bussia, tai kolme. Kas kun kukaan ei ole ehdottanut, että ostetaan Tallinnasta bussiperävaunuja ja kytketään jokeribussien perään. Kun nuo kerran muutenkin ajavat peräkkäin, niin samalla vaivalla kai ne voisi kytkeä yhteen ja säästää toisen kuljettajan palkka.
 
Ja kuitenkaan ei muka ole perusteita tehdä raidejokeria. Tässä näitä on, suomalaisia erikoisolosuhteita. Kun bussi ei riitä, niin muualla pannaan tilalle ratikka. Meillä pannaan tilalle kaksi bussia, tai kolme. Kas kun kukaan ei ole ehdottanut, että ostetaan Tallinnasta bussiperävaunuja ja kytketään jokeribussien perään. Kun nuo kerran muutenkin ajavat peräkkäin, niin samalla vaivalla kai ne voisi kytkeä yhteen ja säästää toisen kuljettajan palkka.

Eikös jokerille sentään liikennesuunnittelman mukaan ole ilmeisesti tulossa jättibusseja, vaikka ratikka olisi toki parempi.
 
Eikös jokerille sentään liikennesuunnittelman mukaan ole ilmeisesti tulossa jättibusseja, vaikka ratikka olisi toki parempi.
Niin ne on niitä tuplniveliä jotka mun käsittääkseni on HSL jo kertaalleen todennut kalliiksi ja hankaliksi. Mutta kieltämättä kolme tuollaista peräkkäin linkussa jäisessä mäessä Oulunkylässä tarjoaa kuvausmahdollisuuksia.:)
 
Eikös jokerille sentään liikennesuunnittelman mukaan ole ilmeisesti tulossa jättibusseja, vaikka ratikka olisi toki parempi.

Se suunnitelma on vaan paperia. Kunhan ovat kilpailuttaneet ne jättibussinsa niin eiköhän ne ota taas lusikan kauniiseen käteen ja tilailee lisää telibussiliikennettä.
 
Voiko telibussi olla muka suurempia busseja kannattavampi matkustajamäärien kasvusta riippumatta? Vaikka suurin osa bussin kuluista koostuu kuljettajasta, silloinkin on järkevää ajaa telibusseja peräkkäin? Tallinnassa tosiaan vakavasti ajetaan kytkettyjen vaunujen kera, toisaalta niissä ei ole toisessa vaunussa lainkaan henkilökuntaa. Onneksi kuitenkaan tälläisiä busseja ei ole vähään aikaan ostettu, vaan on päädytty moderneihin täysmatalayksinivelbusseihin.

Itse kannatan tuplaniveliä heti Jokerille, sitten rakentamaan Raide-Jokeria ja Raide-Jokerin valmistuttua siirrettäisiin tuplanivelet Jokeri-II:lle, jolla taas olisi liikennöity siihen mennessä nykyisillä Jokeriteleillä. Tuplanivelhanke ei missään nimessä ole Raide-Jokerin este, vaan tilapäisratkaisu tälle päättömälle rallille. Yölläkään tuplanivelien ei tarvitsisi olla parkissa: joillain yölinjoilla on niin täyttä, että ne voitaisiin laittaa pakettiin Jokerin kanssa ja vaatia molemmille tuplaniveliä. Myöskin massatapahtumiin voitaisiin ajaa tuplanivelillä, tapahtumathan ovat aina ruuhka-ajan ulkopuolella, joten koko jättikalustoa käytettäisiin kunnolla hyödyksi. Ja metro voitaisiin korvata 21.30-23.30 tuplanivelillä, sillä sen (metron) liikennöinti on tuolloin tappiollista ja metron yömaine on tilastollisestikin synkkää luettavaa. Bussi on turvallisempi/turvallisemman tuntuinen yöaikaan sekä pysäkkien ylläpitokustannukset aika lailla nollissa.

Eikä pidä vertailla tuplanivelhybridin hintaa suoraan dieselteliin, ei kai HSL niin sentään tehnyt? Valmistetaanhan niitä dieselkaksnivelbussejakin.
 
Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

Kaupsun listalta lötyy HSL:n strategia josta selviää seuraavaa vuodelle 2012.
- Helsingin kuntaosuus nousee 172 miljoonaan euroon, se on 2010 162 miljoonaa euroa.
- Lipputulojen arvioidaan Helsingissä nousevan 7 miljoonaa euroa, mikä on seurausta 2% kasvusta lippujen määrässä ja 5% hinnankorotuksesta, jälkimmäisen tuotta lienee 5 - 6 miljoona. Jos lipunhintoja ei haluta nostaa niin Helsingin pitänee kaivaa jostain noin 15 miljoonaa euroa. Tuo on noin 9% vuosikorotus. Valistunut arvaus että ei mene läpi enää toisena vuonna peräkkäin.

Tämä on kieltämättä huolestuttavaa, mutta lieväksi piristykseksi voi lainata samaa kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistaa jossa käydään läpi talousarvio toteutumisennuste. Löytyy täältä: http://www.hel.fi/static/public/hel...1A/Talousarvion_toteutumisennuste_2-2011.html

- Tavoite: Joukkoliikenteen kuljetusosuus aamuliikenteessä keskustaan > 72,5 % (71,6 % syksyllä 2009).
Toteutumisennuste: Tavoite toteutuu.

- Tavoite: Joukkoliikenteen osuus poikittaisliikenteessä > 20 % (18,7 % syksyllä 2009).
Toteutumisennuste: Tavoite toteutuu.

- Tavoite: Jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennematkojen yhteenlaskettu osuus kaikista matkoista kasvaa yhden prosenttiyksikön (68 % vuonna 2007).
Toteutumisennuste: Tavoite toteutuu.

- Tavoite: Energian säästötavoite: 2 %:n säästö vuonna 2011 vuoden 2010 kokonaisenergin kulutuksesta.
Toteutumisennuste: Tavoite toteutuu.

Ei mitään huikeata, mutta kuitenkin joukkoliikenteen matkustustapaosuuden kasvua näköpiirissä. Poikittaisliikenne kaipaa kyllä kunnollista satsausta, myös tässä muissa ketjussa esitellyistä syistä. Olisi muuten kiinnostava nähdä poikittaisliikenteen aamuliikenteen osuus.
 
tänään oli sitte eka koulupäivä ja aamulla h45:ssa oli aika täyttä ja matkustajia jäi eniten Talontiellä ja Kuusitiellä niistä myös tuli porukkaa paljon. Metrossa ainakin viimeinen vaunu oli tyhjillään. Sen mitä 59:n näin siinä ruskeasuolla niin ainakin kaikki penkit taisi olla varattuja! 550:ssa oli taas jonki verran matkustajia.
 
Pistetään nyt yleisön iloksi vielä toinenkin kuva. Tämä on tosin syyskuulta 2008. Pystyykö joku pistämään paremmaksi: Neljä saman linjan bussia samassa kuvassa? Neljä saman linjan samaan suuntaan menevää bussia samassa kuvassa? Näytä liitetiedosto 1349

Keskeltä linjaa ei ole tuollaista kuvaa, mutta RTorilta löytyy kuva, missä neljä 67:aa venailee seuraavaa lähtöaikaa (jokaiselta jäi kierros ajamatta). Kelpaako?:D
 
HSL on päättänyt alentaa Vantaan sisäisten lippujen hinnat samalle tasolle muiden HSL-kuntien kanssa http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...nteen_lippujen_hintoja_alennettiin_yllattaen/ Esimerkiksi Vantaan sisäisen 30 päivän kausilipun osalta päätös tarkoittaa n. 12% alennusta! Tämä oli hieno uutinen, itseäni on harmittanut kun kausilipusta on joutunut maksamaan kuukaudessa monta euroa enemmän kuin Helsingissä.
 
HSL:n taloussuunnitelma 2012 - 2014 sanoi:
Linjan 731 N-vuoroja lisätään Vantaan akselin työpaikka-alueen sekä Nikinmäen joukkoliikenneyhteyksien parantamiseksi

Eihän 731:llä kohta ole enää ollenkaan tavallisia vuoroja (ilman N-tunnusta).
Tämän takia ehdotankin, että N-reitti muutettaisiin linjan 731 perusreitiksi ja suoraan Lahdenväylää ajevien vuorojen tunnukseksi tulisi 731V (tai Z). Selkeyttäisi aikataulua huomattavasti.
 
HSL on päättänyt alentaa Vantaan sisäisten lippujen hinnat samalle tasolle muiden HSL-kuntien kanssa http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunk...nteen_lippujen_hintoja_alennettiin_yllattaen/ Esimerkiksi Vantaan sisäisen 30 päivän kausilipun osalta päätös tarkoittaa n. 12% alennusta! Tämä oli hieno uutinen, itseäni on harmittanut kun kausilipusta on joutunut maksamaan kuukaudessa monta euroa enemmän kuin Helsingissä.

Älytöntä nostaa kuljettajan myymän paperilipun hinta 2.70:n :mad: juuri kun on vajaat pari vuotta sitten päästy pyörittelemästä niitä kymmen ja kakskymmen senttisiä. Lasten lippu maksaa kai sitten 1.40?

Kuljettajalta ostetut liput tuottavat varmasti vain murto-osan rahaa hsl:n pankkitilille, joten eikö tämän korotuksen olisi voinut sisällyttä johonkin muuhun korotukseen?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Älytöntä nostaa kuljettajan myymän paperilipun hinta 2.70:n :mad: juuri kun on vajaat pari vuotta sitten päästy pyörittelemästä niitä kymmen ja kakskymmen senttisiä. Lasten lippu maksaa kai sitten 1.40?

Kuljettajalta ostetut liput tuottavat varmasti vain murto-osan rahaa hsl:n pankkitilille, joten eikö tämän korotuksen olisi voinut sisällyttä johonkin muuhun korotukseen?

Olisi vaan korotettu kertalipun hinta samantien 3 euroon ja lastenlippu 1.50, tämä olisi varmasti ohjannut entistä useamman matkustajan käyttämään matkakortin arvoa kertalipun sijaan.
 
Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?

Kun katselin noita liikennemuutoksia vuosille 2012-2014 niin monille bussilinjoille joudutaan lisäämään autoja jatkuvasti kasvavien matkustajamäärien tai lisääntyvien ruuhkien ja sitä kautta matka-aikojen pitenemisen takia. Ensi vuodelle lisätään 13 autoa, jakautuen seuraaville linjoille:

h14 +1
h57 +1
h58,B,59 +1
h70T +1
h77A +1
h79 +1
h84 +1
h94,95,97 +1
107 +1
132 +1
158 +1
550 +2 (sunnuntaille)

Lisäksi ensi vuonna varaudutaan mahdollisiin kapasiteetti -ja ajoaikalisäyksiin, kustannusvaikutukset:

Helsingin sisäinen liikenne: 1 200 000€
Espoon sisäinen liikenne: 300 000€
Vantaan sisäinen liikenne: 400 000€
Seutuliikenne: 600 000€

h45 +1? Vai olenko väärässä?
 
Takaisin
Ylös