HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Sinne sopisi paremmin h91:n autot 1119 ja 1120 ;) Eikös h91 oltu lakkauttamassa vai muistanko väärin?

Ei olla lakkauttamassa. Jollainhan Östersundomin alueen koululaiset täytyy kuskata.

---------- Viesti lisätty kello 19:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:26 ----------

Kaikkihan ne telit tietääkseni menevät s39/B :lle

Periaatteessa näin, mutta HelB:n kalustotarjouksesta käy ilmi, että he ovat tarjonneet teliautoilla suuremman osan liikenteestä kuin tarjouspyynnössä edellytettiin. Näin ollen voi hyvinkin olla, että ruuhka-ajan ulkopuolella myös 45:lla näkyy joissakin lähdöissä teliautoja.
 
Eli ilmeisesti niveliä ei ole tulossa, vaan Helbin hankintapolitiikan tuntien, saamme arvatenkin jatkossa matkustaa Jokerilinjalla teli-Scaloilla. :(

Toivotaan että Scalaa ei tule Jokerille, ne kun ovat suht ahtaita sisätiloiltaa, enkä näe sitä sopivana avorahastukseen sellaisenaan. Toisella foorumilla on ollut enemmänkin jo juttua siitä että Scalan valmistus olisi päättymässä tässä tämän vuoden aikana.

Mannea kun ei enää saa telinä, voisin pistää arvauksen Mb citaron teliversion piikkiin. Helbillä kuitenkin jonkinverran kokemusta mesestä, ja Mersu on kuitenkin tunnetusti aika luotettu merkki. Vehoakin voisi kiinnostaa bussien toimitus Jokerille hyvän mainosarvon takia :)
 
Korkeaperäiset LE-autot toimivat ihan hyvin Tallinnan avorahastuksessa. Takaovi menettelee, kun auto on tuulilasikuormassa, muutoin on helppoa siirtyä keskioven kautta.
 
Mitä niin erikoista suomalaisessa tuulilasikuormassa on, että se toimisi olennaisesti huonommin kuin tallinnalainen vastaava? Takaosan korkeudella on siis käytännössä väliä vain silloin, kun käytävää pitkin ei pääse keskiovelle -- tuulilasikuormassa.
 
Mitä niin erikoista suomalaisessa tuulilasikuormassa on, että se toimisi olennaisesti huonommin kuin tallinnalainen vastaava? Takaosan korkeudella on siis käytännössä väliä vain silloin, kun käytävää pitkin ei pääse keskiovelle -- tuulilasikuormassa.

Jokeri ei toimi nyttenkään niin hyvin kun se voisi toimia, saatikka vielä kun aletaan LE-mallisella telillä ja avorahastuksella pysäkeillä ihmettelemään että "tuletko sinä ensin ylös ja sitten minä alas" - "eikun te vain ensin" - "eikun te arvon erkki esimerkki"

Ei, ehdottomasti ei.
 
Millasia kuormituksia noilla Tallinnan bussilinjoilla on? Jos halutaan välttää yksi kompastuskivi pysäkkinopeuden suhteen, niin matala 2-lehtinen takaovi on kyllä aika selkeä valinta. Ainakin niin kauan kun kuljettajalipunmyynti jatkuu - sen loppuun saakkahan ykkösoven tukkivat lipunostajat, kakkosen lastenvaunut ym. kuormat, ja lopuille jää sitten kolmosovi.
 
Jokeri ei toimi nyttenkään niin hyvin kun se voisi toimia, saatikka vielä kun aletaan LE-mallisella telillä ja avorahastuksella pysäkeillä ihmettelemään että "tuletko sinä ensin ylös ja sitten minä alas" - "eikun te vain ensin" - "eikun te arvon erkki esimerkki"

Ei, ehdottomasti ei.

Kyllä se silti onnistuisi, takaovesta vain ulos PISTE. Etu- ja keskiovesta sitten sisään ja ulos... Mutta siitä kyllä olen samaa mieltä että LE-malli ei kuitenkaan ole mikään paras ratkaisu, täysmatala se kyllä pitää olla ehdottomasti, jopa siksi että on paljon avarampi tila. Tulisi ainakin itselläni Scalassa ahdas olo...
 
Millasia kuormituksia noilla Tallinnan bussilinjoilla on? Jos halutaan välttää yksi kompastuskivi pysäkkinopeuden suhteen, niin matala 2-lehtinen takaovi on kyllä aika selkeä valinta. Ainakin niin kauan kun kuljettajalipunmyynti jatkuu - sen loppuun saakkahan ykkösoven tukkivat lipunostajat, kakkosen lastenvaunut ym. kuormat, ja lopuille jää sitten kolmosovi.

Viikonloppumatkailijan silmin kuormat ovat aivan valtavat, pitkin päivää ei päässyt istumapaikoille kuin heilureiden keskipisteestä Viru-korttelissa. Vertailukohta Jokeriin on toimiva ainakin viikonloppuisin.

---------- Viesti lisätty kello 21:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:27 ----------

"Avarampi tila" tarkoittaa siis seisomapaikkoja. Nyt odotellaan sitä, että foorumin bussi-istuinosasto herää tähän vääryyteen!
 
---------- Viesti lisätty kello 21:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:27 ----------
"Avarampi tila" tarkoittaa siis seisomapaikkoja. Nyt odotellaan sitä, että foorumin bussi-istuinosasto herää tähän vääryyteen!
:lol: jopa murjaisit. Scala on siis liian ahdas, pää osuu kattoon jos kolmannelta penkiltä nouset, volvossa näin ei käy, ei myöskään mannessa, ei myöskään mersussa käynyt ulkomailla käydessäni.
Muutenkin vain ehdoton EI.
HelB ei ole ostanut vielä mitään vaan päättää kalustonsa Jokerille viimeistään kesäkuun aikana.
 
Kiva kun Jokeriin tulee avorahastus. Nousen takaovesta Pihlajiston pysäkillä ja jään seuraavalla eli Viikin Prisman pysäkillä pois ja maksan arvolipullani vain jos autossa on tarkastajan näköisiä tyyppejä. Voin tietysti olla kaivavani taskuja lippua etsien ja eihän se yhdellä pysäkkivälillä ehdi löytyä.
 
Kiva kun Jokeriin tulee avorahastus. Nousen takaovesta Pihlajiston pysäkillä ja jään seuraavalla eli Viikin Prisman pysäkillä pois ja maksan arvolipullani vain jos autossa on tarkastajan näköisiä tyyppejä. Voin tietysti olla kaivavani taskuja lippua etsien ja eihän se yhdellä pysäkkivälillä ehdi löytyä.

Yhteiskunta kiittää. Toimintasi nimittäin tulee sille halvemmaksi kuin nykyinen, jossa kasvatat Jokerin kustannuksia hidastuttamalla sitä, kun yhden pysäkkivälisi matkalla jonotat parinkymmenen muun kanssa ovensuussa hitaalle laitteelle, lasket tavarasi maahan ja painelet kaikin voimin sitä ykköspainiketta kunnes pääset siirtymään sisälle.

Miltä muuten näyttää "tarkastajan näköinen tyyppi"?
 
Miten Helb pystyi voittamaan 139 paketin jollain vanhoilla autoilla?

Kun kalusto -ja hintapisteet laskettiin yhteen niin Helb teki parhaan tarjouksen, Kohteesta teki tarjouksen Helb, Veolia, Tammelund sekä Pohjola, Helb sai selvästi paremmat hintapisteet eikä kalustopisteissäkään kovin isoja eroja ollut, pohjolan kalustopisteet olivat jopa hitusen huonommat kuin helbin.
 
Takaisin
Ylös