HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Ei minullakaan ole pahaa sanottavaa HelB:n tai PL:n palvelusta, ihan hyvin on menny ja itse kyl toivon että linjan 550 voittaisi HelB tai Pohjolan Liikenne!
 
Toivottavasti jokin isoista yhtiöistä olisi niin rohkea, että tarjoaisi nivelautoja. Se olisi selkeä parannus nyt täysin ylikuormitetulla linjalle. Lisäksi jos nivelautoja saataisiin jälleen pääkaupunkiseudulle, voisi se muuttaa käsitystä siitä, että mitään telibussia suurempikapasiteetista linja-autoa ei voi ikinä koskaan olla missään tilanteessa. Tunnetusti telibussihan on halvempi kuin nivelauto, mutta kun pääkaupunkiseudulla tällähetkellä ei ole mitään vaihtoehtoa telibussin ja metron välillä, kun ylikuormitettuja bussilinjoja "ei vaan voi" muuttaa raitioteiksi. Esimerkiksi tulevalle 14/18 parille, 58:lle ym. linjoille olisi ensitilassa saatava suurempikapasiteettisia autoja. Samoin esim 79:n tiheää vuoroväliä voisi kasvattaa hiukan hankkimalla suurempia autoja.

Nivelten mahdollinen paluu voisi siis olla päänavaus järjenkäytölle ja eurooppalaisemmalle joukkoliikenteelle.
 
Toivottavasti jokin isoista yhtiöistä olisi niin rohkea, että tarjoaisi nivelautoja. Se olisi selkeä parannus nyt täysin ylikuormitetulla linjalle. Lisäksi jos nivelautoja saataisiin jälleen pääkaupunkiseudulle, voisi se muuttaa käsitystä siitä, että mitään telibussia suurempikapasiteetista linja-autoa ei voi ikinä koskaan olla missään tilanteessa. Tunnetusti telibussihan on halvempi kuin nivelauto, mutta kun pääkaupunkiseudulla tällähetkellä ei ole mitään vaihtoehtoa telibussin ja metron välillä, kun ylikuormitettuja bussilinjoja "ei vaan voi" muuttaa raitioteiksi. Esimerkiksi tulevalle 14/18 parille, 58:lle ym. linjoille olisi ensitilassa saatava suurempikapasiteettisia autoja. Samoin esim 79:n tiheää vuoroväliä voisi kasvattaa hiukan hankkimalla suurempia autoja.

Nivelten mahdollinen paluu voisi siis olla päänavaus järjenkäytölle ja eurooppalaisemmalle joukkoliikenteelle.
Totta turiset, ei telit toki turhakkeita ole, vaan h14+18, h43, h54, h58, h79, 550 ja suoraan tulevalle Jokeri-2:llekin tarvittaisiin niveliä. Telit ovat passeleita linjoilla h45, h63, v62/562, sekä kaikilla lentokenttälinjoilla. Keskustasta pitäisi ylipäänsä korvata telit 2-akselisilla ja nivelillä (ja toki ratikoilla jos vain mahdollista). Hukkatilaa? Käyttäkää luovuuttanne : niveliin mahtuisi nivelosan kohdalle molemmille reunoille vaikka polkupyöräpaikka! Pyörä mukaan Westendiin ja loppumatka polkien! Kiireellisille ihmisille kävelyn korvaaminen lähtö- ja määränpäässä pyöräilyllä korvaa sitä jonnekin hukkunutta aikaa. Tuplanivel on todettu jo turhakkeeksi, sillä kustannukset nousevat ja vuoroväli harvenee liialti. Myös kaksikerrosbussit ovat liian hintavia ja hankalia toimivaan eurooppalaiseen nopeatempoiseen joukkoliikenteeseen.
 
Riippunee pitkälti siitä, mitä kalustovaatimuksien osalta tarkoittaa, että

HSL Hallitus 24.1.2012 sanoi:
Kohteen 147 eli Bussi-Jokerin sopimuksen erityisvaatimuksilla varaudutaan avorahastuksen kokeilun käyttöönottoon

Mikäli tämän myötä teliautojen(kin) tulisi olla taakse asti matalia kuten oletan avorahastuksessa vaadittavan (voin vain kuvitella kun LE-mallin takaoven portaikossa ihmiset tungeksivat sisään), pidän jopa ihan todennäköisenä että linjalla tullaan näkemään nivelautoja. Tämä osittain siitä yksinkertaisesta syystä, että markkinoilla lienee paremmin valinnanvaraa nivel- kuin teliautoissa. Onko tällä hetkellä edes saatavilla täysmatalia teliautoja muilta valmistajilta kuin MAN? Nivelautoissahan valikoimaa löytyy (Volvo, Scania, MAN, Mercedes, Solaris jne.), enkä usko että hintakaan olisi mitenkään päätähuimaavasti suurempi - tietysti oletuksena että mahdollisimman pitkälti eurooppalaisen standardin mukaiset nivelautot täyttävät asetetut vaatimukset.

Kaluston osalta odotan siis jännityksellä ratkaisuja - luulen, että tässä ainakin Veolia, Nobina ja HelB, miksei Pohjolakin voivat pärjätä. Jos lähtisin veikkaamaan, sanoisin että tämän kohteen vie Nobina: nykyiseltä sopimuskaudelta kerätyn kokemuksen pohjalta ja toisaalta Nobina otti vastikään Oslossa kilpailuvoiton ja hankkinee sinne useamman kymmenen uusia MAN-niveliä - jospa samanlaisia nähtäisiin vihdoin Jokerillakin?
 
En tajua miksi H45:lle ei voitu tarjota telejä? Elokuusta lähtien ei H39 aja Neulastielle. Voi tulla 40-paikkaiseen pikkusen täyttä.
 
Samoin esim 79:n tiheää vuoroväliä voisi kasvattaa hiukan hankkimalla suurempia autoja.

Totta turiset, ei telit toki turhakkeita ole, vaan h14+18, h43, h54, h58, h79, 550 ja suoraan tulevalle Jokeri-2:llekin tarvittaisiin niveliä.

Tai sitten h79:n liittyen ruuhka-linja linjan ruuhkaisimmalle välille eli (Pihlajamäki?) Latokartano - Länsi-Herttoniemi (Siilitien metroasema). Joku tälläinen linjahan oli, 79V taisi olla, reittiä on muista ihan tarkalleen. Miksi h79 pitää ajaa niin usein Malmilta saakka, ei Malmilta/Malmille tulevia/meneviä niin paljon ole, että tarvitsisi sieltä saakka 6minuutin välein ajaa. Pistettäisiin lyhyt ruuhka-linja Latokartanosta (vanha 57:n päätepysäkki Valintataloa vastapäätä) Siilitien Metroasemalle.
 
ei telit toki turhakkeita ole

Kyllä, telibussit ovat hyvin lunastaneet paikkansa kaupunkiliikknteessä ja ovat tarkoituksenmukaisia suurelle osalle linjastoa. Kuitenkin toivon nivelautojen paluuta raskaasti kuormitetuille linjoille, jossa teliautojen kapasiteetti ei ole enää tarkoituksenmukainen ja/tai riittävä.
 
Kyllä, telibussit ovat hyvin lunastaneet paikkansa kaupunkiliikknteessä ja ovat tarkoituksenmukaisia suurelle osalle linjastoa. Kuitenkin toivon nivelautojen paluuta raskaasti kuormitetuille linjoille, jossa teliautojen kapasiteetti ei ole enää tarkoituksenmukainen ja/tai riittävä.
Luettelemani linjat ovatkin niitä, joista olen jäänyt ulos usemmin kuin kerran, kun kaikki paikat ovat loppuneet kesken. Siinä on yhtäkkiä seisomapaikatkin tuntuneet tavallista arvokkaammilta;) Useimmin tämä on käynyt h54:ssä, kun bussit ketjuuntuvat ja täyttyvät sillä niin helposti ja ovat alttiina Kehä I:n ruuhkille. 550:ssa toisiksi usein, ja silloin pitää toivoa ettei ole kolmen bussin letka juuri mennyt sillä se tarkoittaa että vartin päästä tulee seuraava bussi ja sekin täynnä. Raiteilla ei seisomapaikat ole loppuneet paitsi kerran välipalattomassa kolmosratikassa. Nivelbussit kehiin ja täynnä-valot voivat olla historiaa. Nivelbusseilla saa lisätuloja vuokraamalla niitä viikonloppu- ja iltatapahtumiin ja täysmatalia nivelbusseja omaava yhtiö voisi voittaa helpommin raitiovaunuja ja metroja korvaavia poikkeuslinjoja.
zige94 sanoi:
Tai sitten h79:n liittyen ruuhka-linja linjan ruuhkaisimmalle välille eli (Pihlajamäki?) Latokartano - Länsi-Herttoniemi (Siilitien metroasema). Joku tälläinen linjahan oli, 79V taisi olla, reittiä on muista ihan tarkalleen. Miksi h79 pitää ajaa niin usein Malmilta saakka, ei Malmilta/Malmille tulevia/meneviä niin paljon ole, että tarvitsisi sieltä saakka 6minuutin välein ajaa. Pistettäisiin lyhyt ruuhka-linja Latokartanosta (vanha 57:n päätepysäkki Valintataloa vastapäätä) Siilitien Metroasemalle.
Ruuhkalinja voitaisiin erottaa kokonaan 79:stä, esim. h89-ruuhkalinjan voisi pidentää 79-reitille ja Malmilta Itäkeskukseen hilliten epätasaisia ja suurien matkustajavirtoja Malmin ja Itäkeskuksen välillä, kun h54 ei enää jatkossa aja Malmin kautta (pelkät 512+519/520 eivät välttämättä riitä) Linja tahdistettaisiin 79:n kanssa ja molempia ajettaisiin nivelillä niin, että 8 min välein ajetaan joka toinen bussi 79- ja joka toinen 89-reittiä.
 
Luettelemani linjat ovatkin niitä, joista olen jäänyt ulos usemmin kuin kerran, kun kaikki paikat ovat loppuneet kesken. Siinä on yhtäkkiä seisomapaikatkin tuntuneet tavallista arvokkaammilta;)

Näin juuri. Täällä erityisolosuhteissa tämäkin asia on vain päässyt hämärtymään. Tällähetkellä ainoa, mikä merkkaa mitään on istumapaikkojen määrä. Kun matalissa nivelautoissa niitä kokolailla on saman verran kun teliautoissa, jotka ovat halvempia, ei ole mitään epäselvyyttä mitä autoja liikennöitsijät hankkivat. Tilaajalla pitäisi vain olla "munaa" vaatia osaan kohteista niveliä, vaikka kustannukset siten jonkinverran kasvaisivat. Nykyisin vain hyväksytään se, että jotkin linjat ovat kroonisesti ylikuormitettuja ja herkästi ketjuuntuvia alimitoitetun kapasiteettinsa vuoksi. Tietenkään asialle "ei tarvitse" tehdä mitään.

Jos 58:n kaltaisia ylikuormitettuja linjoja ajettaisiin riittävämmän kapasiteetin omaavilla nivelautoilla, olisi sillä linjan imagoa parantava vaikutus, kun mahtuisi kyytiin jo ensimmäiseen autoon, eikä tarvitsisi jäädä odottelemaan sitä joskus tulevaa seuraavaa tuulilasikuormassa kulkevaa vuoroa. Vastaavasti ylikuormitetuilla linjoilla matkustajamäärät voisivat nousta lisää, kun matkustajille jää mielikuva luotettavammasta palvelusta. Moni on varmasti muuttanut kulutottumuksiaan välttämään ruuhkaisimpia epäluotettavampia linjoja, joko siirtymällä vaihtoehtoisille reiteille tai henkilöautoiluun.
 
Heitänpä myös tästä veikkauskupongin sisään

Kohde 147 (550) Helsingin Bussiliikenne TAI Pohjolan Liikenne TAI Nobina

Nobina voisi kyllä jatkaa Jokerin liikennöintiä, koska he ovat sen tähän asti lähes erinomaisesti hoitaneet. Ja lisäksi Nobinan kuljettajat tietävät keinot, miten Jokeria ajetaan, koska kuten jo aiemmin on mainittu, on se kohtalaisen vaikea linja ajaa.

550:lla ei tainnut olla vaihtoehtona nivel ja telibussien yhteistarjousta?

Ei ollut, tarjous pitää tehdä joko C tai D -kalustolla.

Uskallatko väittää että Jokeri-kalusto on siistissä kunnossa? :lol:

Eivät Jokeri-bussit ainakaan omasta mielestäni ole sen huonommassa kunnossa kuin muutkaan HSL-alueen n. 6 vuotta vanhat autot.
 
Mikä siitä tekee erityisen vaikean linjan ajaa?

No ei kai sinänsä reitissä mitään vaikeaa ole, haastavan siitä kyllä tekee vallitseva lumitilanne ja muut autoilijat. Ruuhkaisimmat osuudet taitaa edelleen olla itis-viikki, ogeli-haaga ja leppävaara-otaniemi. Tiukkaa tekee keskellä päivääkin, yhden suomalaisen jokeri-kuskin kans juttelin ja sanoi et ei meinaa keskipäivälläkään ehtiä westendistä itikseen 55 minuutissa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kalustona Jokerilla olisi hienoa nähdä jo testissäkin käynyttä MB Capacityä, mutta mahtaako olla ratkaisevan paljon kalliimpi esim. MB Citaro niveleen tai Volvon nivelbussiin verrattuna? Kuitenkin uskon että _jos_ niveliä hankitaan, ovat keskieurooppalaiset merkit vahvoilla tässä(MB, MAN).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nakin mainitsemien lisäksi näkisin Solariksen Urbino 18:n myös vahvana kandidaattina, mikäli niveliin tosiaan päädytään. CapaCityllä matkustaisin mielelläni, tuli testattua kyseinen peli kun se kävi koekäytössä ja mukavaa kyytiä oli.
 
Mun veikkaus :cool:

Kohde 137 (h16) Nobina tai Veolia
Kohde 138 (h18,h18N) Helsingin Bussiliikenne tai Nobina
Kohde 139 (h39,h39N,h45) Pohjolan Liikenne tai Nobina
Kohde 140 (h55) Tammelundin Liikenne tai Nobina
Kohde 147 (550) Pohjolan Liikenne tai Nobina
 
Takaisin
Ylös