Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Totta turiset, ei telit toki turhakkeita ole, vaan h14+18, h43, h54, h58, h79, 550 ja suoraan tulevalle Jokeri-2:llekin tarvittaisiin niveliä. Telit ovat passeleita linjoilla h45, h63, v62/562, sekä kaikilla lentokenttälinjoilla. Keskustasta pitäisi ylipäänsä korvata telit 2-akselisilla ja nivelillä (ja toki ratikoilla jos vain mahdollista). Hukkatilaa? Käyttäkää luovuuttanne : niveliin mahtuisi nivelosan kohdalle molemmille reunoille vaikka polkupyöräpaikka! Pyörä mukaan Westendiin ja loppumatka polkien! Kiireellisille ihmisille kävelyn korvaaminen lähtö- ja määränpäässä pyöräilyllä korvaa sitä jonnekin hukkunutta aikaa. Tuplanivel on todettu jo turhakkeeksi, sillä kustannukset nousevat ja vuoroväli harvenee liialti. Myös kaksikerrosbussit ovat liian hintavia ja hankalia toimivaan eurooppalaiseen nopeatempoiseen joukkoliikenteeseen.Toivottavasti jokin isoista yhtiöistä olisi niin rohkea, että tarjoaisi nivelautoja. Se olisi selkeä parannus nyt täysin ylikuormitetulla linjalle. Lisäksi jos nivelautoja saataisiin jälleen pääkaupunkiseudulle, voisi se muuttaa käsitystä siitä, että mitään telibussia suurempikapasiteetista linja-autoa ei voi ikinä koskaan olla missään tilanteessa. Tunnetusti telibussihan on halvempi kuin nivelauto, mutta kun pääkaupunkiseudulla tällähetkellä ei ole mitään vaihtoehtoa telibussin ja metron välillä, kun ylikuormitettuja bussilinjoja "ei vaan voi" muuttaa raitioteiksi. Esimerkiksi tulevalle 14/18 parille, 58:lle ym. linjoille olisi ensitilassa saatava suurempikapasiteettisia autoja. Samoin esim 79:n tiheää vuoroväliä voisi kasvattaa hiukan hankkimalla suurempia autoja.
Nivelten mahdollinen paluu voisi siis olla päänavaus järjenkäytölle ja eurooppalaisemmalle joukkoliikenteelle.
HSL Hallitus 24.1.2012 sanoi:Kohteen 147 eli Bussi-Jokerin sopimuksen erityisvaatimuksilla varaudutaan avorahastuksen kokeilun käyttöönottoon
Samoin esim 79:n tiheää vuoroväliä voisi kasvattaa hiukan hankkimalla suurempia autoja.
Totta turiset, ei telit toki turhakkeita ole, vaan h14+18, h43, h54, h58, h79, 550 ja suoraan tulevalle Jokeri-2:llekin tarvittaisiin niveliä.
ei telit toki turhakkeita ole
Luettelemani linjat ovatkin niitä, joista olen jäänyt ulos usemmin kuin kerran, kun kaikki paikat ovat loppuneet kesken. Siinä on yhtäkkiä seisomapaikatkin tuntuneet tavallista arvokkaammilta Useimmin tämä on käynyt h54:ssä, kun bussit ketjuuntuvat ja täyttyvät sillä niin helposti ja ovat alttiina Kehä I:n ruuhkille. 550:ssa toisiksi usein, ja silloin pitää toivoa ettei ole kolmen bussin letka juuri mennyt sillä se tarkoittaa että vartin päästä tulee seuraava bussi ja sekin täynnä. Raiteilla ei seisomapaikat ole loppuneet paitsi kerran välipalattomassa kolmosratikassa. Nivelbussit kehiin ja täynnä-valot voivat olla historiaa. Nivelbusseilla saa lisätuloja vuokraamalla niitä viikonloppu- ja iltatapahtumiin ja täysmatalia nivelbusseja omaava yhtiö voisi voittaa helpommin raitiovaunuja ja metroja korvaavia poikkeuslinjoja.Kyllä, telibussit ovat hyvin lunastaneet paikkansa kaupunkiliikknteessä ja ovat tarkoituksenmukaisia suurelle osalle linjastoa. Kuitenkin toivon nivelautojen paluuta raskaasti kuormitetuille linjoille, jossa teliautojen kapasiteetti ei ole enää tarkoituksenmukainen ja/tai riittävä.
Ruuhkalinja voitaisiin erottaa kokonaan 79:stä, esim. h89-ruuhkalinjan voisi pidentää 79-reitille ja Malmilta Itäkeskukseen hilliten epätasaisia ja suurien matkustajavirtoja Malmin ja Itäkeskuksen välillä, kun h54 ei enää jatkossa aja Malmin kautta (pelkät 512+519/520 eivät välttämättä riitä) Linja tahdistettaisiin 79:n kanssa ja molempia ajettaisiin nivelillä niin, että 8 min välein ajetaan joka toinen bussi 79- ja joka toinen 89-reittiä.zige94 sanoi:Tai sitten h79:n liittyen ruuhka-linja linjan ruuhkaisimmalle välille eli (Pihlajamäki?) Latokartano - Länsi-Herttoniemi (Siilitien metroasema). Joku tälläinen linjahan oli, 79V taisi olla, reittiä on muista ihan tarkalleen. Miksi h79 pitää ajaa niin usein Malmilta saakka, ei Malmilta/Malmille tulevia/meneviä niin paljon ole, että tarvitsisi sieltä saakka 6minuutin välein ajaa. Pistettäisiin lyhyt ruuhka-linja Latokartanosta (vanha 57:n päätepysäkki Valintataloa vastapäätä) Siilitien Metroasemalle.
Luettelemani linjat ovatkin niitä, joista olen jäänyt ulos usemmin kuin kerran, kun kaikki paikat ovat loppuneet kesken. Siinä on yhtäkkiä seisomapaikatkin tuntuneet tavallista arvokkaammilta
Heitänpä myös tästä veikkauskupongin sisään
Kohde 147 (550) Helsingin Bussiliikenne TAI Pohjolan Liikenne TAI Nobina
550:lla ei tainnut olla vaihtoehtona nivel ja telibussien yhteistarjousta?
Uskallatko väittää että Jokeri-kalusto on siistissä kunnossa? :lol:
Ja lisäksi Nobinan kuljettajat tietävät keinot, miten Jokeria ajetaan, koska kuten jo aiemmin on mainittu, on se kohtalaisen vaikea linja ajaa.
Mikä siitä tekee erityisen vaikean linjan ajaa?