Ei niin kovin hyvä. Metroa perusteltaessa luvattiin, että bussiliikenteen kustannukset laskevat noin 20 M€. Ja niiden tilalle tulevat sitten metron kustannukset, joista yksi Espoon oma arvio on noin 40 M€ vuodessa. Espoon joukkoliikenteen kokonaiskustannukset (bussit ja junat) ovat olleet noin 55 M€/vuosi. Junat luultavasti puuttuvat tuosta 46 M€ bussikustannuksesta. Mielestäni rehellistä uutisointia olisi ollut kertoa nimenomaan tästä kokonaisuudesta, ei luoda mielikuvaa siitä, että metro säästää 4,5 M€.
Antero
Noissa kilpailukierroksen 37 kustannuksissa on mukana lähes 40 auton kohde Pohjois-Helsingin liikennettä sekä lukuisia Espoon poikittaislinjoja, joten luvuista ei voi suoraan tehdä päätelmiä Länsimetron liityntäliikenteen tai Espoon joukkoliikenteen kustannuksista. Toisaalta joitakin uusia Etelä-Espoon linjoja tullaan liikennöimään nykyisten liikennöintisopimusten optioilla eli nämä linjat eivät olleet mukana tuossa kilpailussa. Ottamatta kantaa Länsimetron mielekkyyteen totean vielä, että kokonaan oma lukunsa on toki sitten se, että tulevat liityntälinjat tulevat tosiasiassa palvelemaan myös Espoon sisäisiä liikkumistarpeita kuten koulu-, asiointi- ja vapaa-ajanmatkoja (aivan kuten liityntälinjat Itä-Helsingissäkin) eli puhtaasti metron kustannuksiksi niitä ei oikein voi laskea.