HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 37/2015

Mitenkä Transdevin voittamassa kohteessa ei puhuta mitään teliautoista? 20N liikennöi myös viikonlopun aamuöinä ja silloinhan kaikki kalusto on telejä.
Eikö tuosta ole aika selvästi pääteltävissä, että ensi syksynä 20N:ää ei enää ajeta teleillä.

Jatkuvasti nousevat kuntaosuudet, jotka aiheuttavat kunnissa tyytymättömyyttä sekä hulppeat korotukset lipunhintoihin tilanteessa, jossa maan inflaatio on nollassa tai jopa miinuksella.

Kuten tiedät, nousevat kuntaosuudet ja lippujen hinnat johtuvat pääosin infrahankkeista, ei HSL:stä.
 
Kuten tiedät, nousevat kuntaosuudet ja lippujen hinnat johtuvat pääosin infrahankkeista, ei HSL:stä.

Tiedän. Ja tiedän myös, että kuntapäättäjät ovat tehneet HSL:stä tässä sijaiskärsijän taikka syntipukin, koska kansahan näkee vain kalliimmat liput (ja huonomman liikennepalvelun), eikä se osaa syyttää rakennusliikkeitä tai esimerkiksi edesmennyttä Loukoa. Nostan hattua sille, että HSL yrittää tuoda tilannetta esiin tiedotteillaan. Mutta kyllä tuossa olisi silti paikallaan ottaa järeämmät aseet käyttöön. Kivenlahden-metro viimeistään tekee seudun joukkoliikenteestä poskettoman kallista, jos sekin pitäisi sisällyttää lippujen hintoihin. Ja kun päättäjät heräävät tuon huomaamaan, niin silloin hyvätkin hankkeet, kuten Laajasalo tai Jokeri, jätetään tekemättä lippujen hinnannoston pelossa.
 
Tiedän. Ja tiedän myös, että kuntapäättäjät ovat tehneet HSL:stä tässä sijaiskärsijän taikka syntipukin, koska kansahan näkee vain kalliimmat liput (ja huonomman liikennepalvelun), eikä se osaa syyttää rakennusliikkeitä tai esimerkiksi edesmennyttä Loukoa. Nostan hattua sille, että HSL yrittää tuoda tilannetta esiin tiedotteillaan. Mutta kyllä tuossa olisi silti paikallaan ottaa järeämmät aseet käyttöön. Kivenlahden-metro viimeistään tekee seudun joukkoliikenteestä poskettoman kallista, jos sekin pitäisi sisällyttää lippujen hintoihin. Ja kun päättäjät heräävät tuon huomaamaan, niin silloin hyvätkin hankkeet, kuten Laajasalo tai Jokeri, jätetään tekemättä lippujen hinnannoston pelossa.

Metropolihöyrypäiden tavoitteena on ahtaa seutu täyteen asukkaita. Jos he onnistuvat, on lipunmaksajiakin enemmän. Ja ehkä veronmaksajiakin, jos joku muistaa haalia asuntojen lisäksi yrityksiä eli työpaikkoja.
 
Tiedän. Ja tiedän myös, että kuntapäättäjät ovat tehneet HSL:stä tässä sijaiskärsijän taikka syntipukin, koska kansahan näkee vain kalliimmat liput (ja huonomman liikennepalvelun), eikä se osaa syyttää rakennusliikkeitä tai esimerkiksi edesmennyttä Loukoa. Nostan hattua sille, että HSL yrittää tuoda tilannetta esiin tiedotteillaan.
Asia on noinkin, mutta ei ihan niin, että HSL on vain katsonut sivusta, kun metroon syydetään rahaa. Jo silloin, kun Espoon joukkoliikennettä suunniteltiin HSL-aikakautta edeltäneessä YTV:ssä, sen johdolla tehty Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2002 liputti vahvasti Länsimetron rakentamisen puolesta. Hintalappu oli silloin YTV:n papereissa 412 miljoonaa. Joten ei HSL (YTV) ole tässä ollut mikään puolueeton sivustakatsoja tai uhri.
 
Asia on noinkin, mutta ei ihan niin, että HSL on vain katsonut sivusta, kun metroon syydetään rahaa. Jo silloin, kun Espoon joukkoliikennettä suunniteltiin HSL-aikakautta edeltäneessä YTV:ssä, sen johdolla tehty Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma 2002 liputti vahvasti Länsimetron rakentamisen puolesta. Hintalappu oli silloin YTV:n papereissa 412 miljoonaa. Joten ei HSL (YTV) ole tässä ollut mikään puolueeton sivustakatsoja tai uhri.

HSL on tietysti YTV:n perillinen monessakin mielessä, vähän liikaakin. Silti en haluaisi syyttää nykyisiä höseliläisiä menneiden vuosien metrofanaatikoiden toilailuista. Onhan sieltä pantu pahimmat propellipäät pihalle jo vuosia sitten. Ja toisaalta – Kivenlahden metron Louko vei päätöksentekoon käytännössä välittämättä HSL:n ajatuksista. Mahdettiinko niitä ajatuksia edes kysyä missään vaiheessa, HLJ:n wishlistiä lukuunottamatta?

Mä pelkään, että nämä loukoilut ovat pilanneet pitkäksi aikaa investointimahdollisuudet myös hyviltä investoinneilta. Laajasalon uskon olevan poikkeus, koska Helsinki ajaa sitä nyt voimakkaasti ja koska sen hyödyt ovat sen verran suuret. Mutta senkin kohdalla pitäisi tehdä päätös siitä, millä se maksetaan. Maanarvon nousulla, kunnallisverotulojen kasvulla, uusien joukkoliikennematkustajien lipputuloilla vaiko lipunhintoja korottamalla. Jos HSL ei lähde taistelemaan sopimusten muuttamisesta tältä osin, olen pettynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Miten on mahdollista, ettei se vaikuta kuljettajatilanteeseen?

Helbin kokoisessa yrityksessä pelkästään eläkkeelle jääviä ja muuten työpaikkaa vaihtavia on niin paljon, että irtisanomisia ei tarvita ja ainahan voi purkaa pekkaskertymiä.
 
Hesari kertoo http://www.hs.fi/kaupunki/a1449717414901 , että liityntäliikenteen kustannukset ovat 46 Me vuodessa, mikä on 9 % budjetoitua vähemmän. Jos toimittaja on kirjannut tuon oikein, niin 50,5 Me oli siis budjetti ja nyt pärjätään 4,5 Me halvemmalla. Hyvä näin.
 
Hesari kertoo http://www.hs.fi/kaupunki/a1449717414901 , että liityntäliikenteen kustannukset ovat 46 Me vuodessa, mikä on 9 % budjetoitua vähemmän. Jos toimittaja on kirjannut tuon oikein, niin 50,5 Me oli siis budjetti ja nyt pärjätään 4,5 Me halvemmalla. Hyvä näin.
Ei niin kovin hyvä. Metroa perusteltaessa luvattiin, että bussiliikenteen kustannukset laskevat noin 20 M€. Ja niiden tilalle tulevat sitten metron kustannukset, joista yksi Espoon oma arvio on noin 40 M€ vuodessa. Espoon joukkoliikenteen kokonaiskustannukset (bussit ja junat) ovat olleet noin 55 M€/vuosi. Junat luultavasti puuttuvat tuosta 46 M€ bussikustannuksesta. Mielestäni rehellistä uutisointia olisi ollut kertoa nimenomaan tästä kokonaisuudesta, ei luoda mielikuvaa siitä, että metro säästää 4,5 M€.

Antero
 
Tuo uutinenhan kertoi vain, paljonko liikennöitsijöiden liityntäliikenteestä tarjouskilpailussa vaatima korvaus erosi kyseiselle kilpailukierrokselle ennakkoon budjetoidusta. Kyseiset luvut eivät vastaa siihen, paljonko metro+liityntä-konseptin hintaero on nykyiseen bussiratkaisuun.
 
Takaisin
Ylös