HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 37/2015

Tammelundista alkaa tulla jo merkittävä toimija HSL-alueella ja laajenemista ei ainakaan haittaa pienet hallintokulut ja Akt:n tessin ainakin osittainen noudattamatta jättäminen.
Eikö HSL vaadi tarjouskilpailuihin osallistujilta AKT:n tai muun yleissitovan TES:n noudattamista?
 
Eikö HSL vaadi tarjouskilpailuihin osallistujilta AKT:n tai muun yleissitovan TES:n noudattamista?
Ote HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailujen yleisistä ehdoista:

"Liikennöitsijän tulee sopimuskauden aikana noudattaa työnantaja-
ja työntekijäjärjestöjen välisiä sopimuksia sekä niissä erikseen sovittuja
menettelytapoja ja työsuhteen ehtoja (sopimus 8.2.1998/piirisovittelija
Lonka) sekä kulloinkin voimassa olevaa oikeuskäytäntöä."

Aika yksiselitteistä.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin perustat tämän? Tälläsille jutuille/väitteille yleensä odotetaan lähteitä myös.

Useita tuttujani on töissä Tammelundilla. Tarkoitukseni ei ollut tällä viestillä tuomita Tammelundia vaan todeta se, että esim. tuo kohta työsopimuksesta tuo sille kilpailuetua muihin verrattuna.
 
Transdev on siis supistamassa toimintaa rankalla kädellä, kun Lauttasaaren linjat annetaan Tammelundille, vaikka Transdevillä itsellänsä olisi Transdev Helsinki, jonka toinen varikko on ihan Tammelundin varikon vieressä ja toinen (Koskela) vielä lähempänä Lauttasaarta kuin Tattarisuo. Odotan nyt jännityksellä, tarjoaako Transdev enää ollenkaan HSL:n kilpailuihin, vai ajetaanko toiminta vaan alas nykyisten sopimusten päättyessä.

Näyttäisi tosiaan vähän siltä että TDF olisi heittämässä pyyhettä kehään HSL-liikenteessä. Ensi vuonna päättyy linjojen 74, 411, 421, 506, 562, 573 ja 587 sopimukset. Jäljelle jää enää Helsingin linjat 55, 63, 68, 69, 71, 71V sekä Keravan linjat 5, 633, 738 ja 973. Jos TDF ei enää osallistu uusiin kilpailutuksiin, niin silloin operointi HSL-alueella päättyy vuoden 2019 aikana kun Helsingin ja Keravan sopimukset päättyvät.
 
Useita tuttujani on töissä Tammelundilla. Tarkoitukseni ei ollut tällä viestillä tuomita Tammelundia vaan todeta se, että esim. tuo kohta työsopimuksesta tuo sille kilpailuetua muihin verrattuna.
Juu ei itseäni kiinnosta vaikka tuomitsisit Tammenlundia, yleensä vaan tuon kaltaisille heitolle olisi hyvä kertoa lähde, ihan vaikka juuri tuo "tuttujani on töissä Tammenlundilla" :smile: Karosa kuitenkin myös linkkasi ketjuun, jossa aihetta on käsitelty.
Ihan nähtyä heidän työsopimuksesta. Työaika on heillä n. 76 tuntia kahdessa viikossa, eli alittaa 80 tunnin jolloin pekkasia ei kerry -> niitä ei tarvitse maksaa.

EDIT: tässähän siitä olikin juttua: http://jlf.fi/f12/946-tammelundin-liikenne-oy/index4.html#post185497
 
Ihan nähtyä heidän työsopimuksesta. Työaika on heillä n. 76 tuntia kahdessa viikossa, eli alittaa 80 tunnin jolloin pekkasia ei kerry -> niitä ei tarvitse maksaa.

Millähän tavalla tässä ei noudateta TES:iä? Jos pekkasia ei kerry 76 tunnin työajalla, niin sitten ei kerry.

Jos työntekijä haluaa tehdä enemmän kuin 76 tuntia töitä viikossa, on hänellä tietysti oikeus vaihtaa työpaikkaa.
 
Millähän tavalla tässä ei noudateta TES:iä? Jos pekkasia ei kerry 76 tunnin työajalla, niin sitten ei kerry.

Linja-autonkuljettajilla pekkasia kertyy myös 76 tunnin työajalla. TES:ssä lukee: Työajan lyhennys koskee myös osa-aikaisia työntekijöitä riippumatta siitä, miten osa-aikajärjestely on toteutettu. Osa-aikaisen työntekijän työaikaa lyhennetään 2 kohdassa esitetyn taulukon perusteella suhteessa hänen tekemäänsä säännölliseen työaikaan.

Toisaalta suuri määrä 76 tunnin työsuhteita on TES:n vastainen, koska TES:ssä lukee: Säännöllinen työaika on 80 tuntia 2-viikkojaksossa.

En osaa sitten sanoa, onko Tammelundin Liikenne jo muuttanut käytäntöjään tuon n. vuoden takaisen työaika- ja pekkasjupakan jälkeen.
 
Takaisin
Ylös