HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Vielä niitä ei ole bongattu linjalla lainkaan. Viikolla ainakin yksi seisoi Ruskeasuon varikolla.

HelB ylipäätään näyttää pärjäävän aika pienellä kalustomäärällä, vaikka se liikennöi myös "ylimääräisenä" 8X:ää tällä hetkellä. Aikaisemmassa viestissäni arvelin, että jotakin lisäkalustoa olisi vielä tarvittu, mutta sellaista ei ole näkynyt. Kaasubusseista 1904 ja 1905 ovat tosin jatkaneet liikenteessä, mutta ne ovat vain kaksi bussia. Linkkereillä taas ei ole ajettu ollenkaan.
 
Olen nyt viime päivinä eksynyt tuonne itä-vantaan suunnalle ja totesin, että nuo HelB:in hybridi volvot ovat turhan pieniä linjoille 631 & 735. Seisovia matkustajia on enemmän kuin istuvia ja pandemia ei tietysti auta tätä suhdannetta tippaakaan.

Linja 619 on lyhyt eikä matkustajiakaan ole paljoa. Omasta mielestä noi volvot soveltuisi tuolle linjalle vakioiksi
 
Olen nyt viime päivinä eksynyt tuonne itä-vantaan suunnalle ja totesin, että nuo HelB:in hybridi volvot ovat turhan pieniä linjoille 631 & 735. Seisovia matkustajia on enemmän kuin istuvia ja pandemia ei tietysti auta tätä suhdannetta tippaakaan.

Linja 619 on lyhyt eikä matkustajiakaan ole paljoa. Omasta mielestä noi volvot soveltuisi tuolle linjalle vakioiksi
#1201 taitaa olla huollossa mutta tosiaan nuo sopisi 588 ja 619:n vakioksi.
 
Varsinainen liikennöintisopimus HelB:n kanssa on allekirjoitettu. Koska sopimuksen alkaminen lykkääntyi markkinaoikeusvalituksen vuoksi, on sekä liikennöintikauden alkua että päättymistä siirretty vuodella eteenpäin ja uusi liikennöintikausi on 8/2022 - 8/2029 + 3 vuoden optio.

Sopimuksen kalusto on:
31.12.2023 asti: 16 x uusi sähkö-D, 40 x uusi sähkö-A1, 6 x uusi A2, 1903, 1610, 1121 - 1124, 1101 - 1107, 1110 - 1112, 1009, 1010, 1016 - 1022, 955 - 957, 950, 953, 1838, 1703, 1704, 1530 - 1534, 1403, 1404, 1410 - 1412, 1301 - 1304, 1206, 1207, 1209 - 1217, 1003, 1004
1.1.2024 - 31.12.2024: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x uusi sähkö-A2, 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1601 - 1610, 1121 - 1124, 1101 - 1107, 1110 - 1112, 1021, 1838, 1703, 1704, 1530 - 1534, 1403, 1404, 1410 - 1412, 1301 - 1304, 1206, 1207, 1209 - 1217, 1003, 1004
1.1.2025 - 31.12.2025: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x uusi sähkö-A2, 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1601 - 1610, 1121 - 1124, 1102, 1104 - 1107, 1110 - 1112, 1838, 1703, 1704, 1503 - 1517, 1522 - 1534
1.1.2026 - 31.12.2026: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x sähkö-A2 (2025), 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1801 - 1815, 1608 - 1610, 1601 - 1604, 1816 - 1838, 1703, 1704, 1503 - 1507
1.1.2027 -: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 8 x uusi sähkö-A2, 3 x sähkö-A2 (2025), 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 14 - 24, 1920, 4 - 13, 1913 - 1919, 1816, 1817, 1819, 1820, 1822, 1828 - 1831, 1833, 1834, 1837, 1838
Tämä keväällä 2021 tehty listaus on erittäin mielenkiintoinen. Nyt on puolisen vuotta kulunut, ja liikennöinti Ojangon paketilla (50/2020) väliaikaissopimuksen puitteissa on ehtinyt käynnistyä. Pyrin listaamaan tämän paketin kaluston syksyn 2021 tilanteen mukaisesti. Lähteenä ovat omat havaintoni valokuvieni toimiessa tukena, samoin Bussitutka.

Kaksiakseliset: 610 - 616, 626 - 628, 712, 725, 726, 804 - 808, 810 - 815, 816 - 825, 908 - 911, 920 - 929, 941, 947 - 951, 953, 955 - 957, 1009, 1010, 1016 - 1022, 1101 - 1107, 1109 - 1112, 1121 - 1124, 1201, 1202, 1602 ja 1603.

Telit: 619, 620, 621 - 624, 701 - 706, 722 - 724, 737 - 739, 1206, 1207, 1209 - 1217, (1219*), 1301 - 1304, 1403, 1404, 1410 - 1412, 1522 - 1526, 1703, 1704 ja 1838.

* = HelB 1219 oli koko alkusyksyn Ojangon paketin linjoilla, mutta aivan viime päivinä se onkin liikkunut muualla.

Kaksiakselisista suurin osa edustaa kalustotyyppiä A2. A1-ketjuille on sijoitettu tämän vuoksi huomattavan paljon myös eri ikäisiä A2:sia, samalla kun autot 626 - 628 sekä 1201 ja 1202 ilmeisesti ovat nimenomaan A1-ketjujen vakiokalustoa etenkin Vantaan puolella.

Linjalla 570 liikkuu muitakin oransseja telejä kuin 619, 620, 622 - 624, 701 - 706 sekä 737 - 739. Niiden (lähinnä 13- ja 15-teliyksilöiden) sijoitusvarikosta minulla ei ole tarkkaa käsitystä. Ja muutenkin, yllä olevan listan tarkoitus on esittää viestiketjun sopimuksen kalusto, jotain osaa tästä liikenteestä periaatteessa voidaan hoitaa esimerkiksi Uuden Varhan varikolta (Roihupelto) enkä sulkisi pois sitäkään, että Ojangosta voitaisiin hoitaa ainakin joitakin yksittäisiä muiden pakettien vuoroja.
 
Linjalla 570 liikkuu muitakin oransseja telejä kuin 619, 620, 622 - 624, 701 - 706 sekä 737 - 739. Niiden (lähinnä 13- ja 15-teliyksilöiden) sijoitusvarikosta minulla ei ole tarkkaa käsitystä. Ja muutenkin, yllä olevan listan tarkoitus on esittää viestiketjun sopimuksen kalusto, jotain osaa tästä liikenteestä periaatteessa voidaan hoitaa esimerkiksi Uuden Varhan varikolta (Roihupelto) enkä sulkisi pois sitäkään, että Ojangosta voitaisiin hoitaa ainakin joitakin yksittäisiä muiden pakettien vuoroja.

Itse olen havainnut, että Itä-Helsingin liityntälinjat ajetaan uudesta Varhasta, mutta sieltä puolestaan on siirtynyt runkolinjan 560 liikennettä Ojankoon. Sen sijaan esimerkiksi linjaa 69 ei käsittääkseni ole ajettu Ojangosta, vaikka sen Jakomäen päätepysäkki olisikin hyvin lähellä tuota varikkoa. Kalustosiirtoja varikolta toiselle voinee selittää se, että joitakin huolto-/korjaustoimenpiteitä on ehkä keskitetty jollekin varikolle. Ilmeisesti ainakin Ojangon ja Varhan välillä on alkusyksyn aikana tapahtunut pientä vaihtumista (esimerkiksi silloin tällöin liityntälinjoilla on näkynyt Ojangosta ajettavilla linjoillakin liikkuneita Scaloja).
 
Olenko mä ainoa, jonka mielestä näiden tolppien pystyttely ympäri lähiöitä (ja jopa keskustaa) on aivan hölmöläisen hommaa? Vähän kuin HSL asentaisi busseihin CD-soittimia tai PSKL korvaisi sähkövaihteet vaihteenkääntäjämuijilla.

PK-seutu alkaa olla täynnä ihan oikeita ja ilmeisesti toimivia sähköbusseja, joita liikennöitsijät on ottaneet käyttöön ihan omaehtoisesti, kuten kuuluukin. Eikä niitä varten tarvitse mitään tolppia pystytellä.
 
Olenko mä ainoa, jonka mielestä näiden tolppien pystyttely ympäri lähiöitä (ja jopa keskustaa) on aivan hölmöläisen hommaa? Vähän kuin HSL asentaisi busseihin CD-soittimia tai PSKL korvaisi sähkövaihteet vaihteenkääntäjämuijilla.

PK-seutu alkaa olla täynnä ihan oikeita ja ilmeisesti toimivia sähköbusseja, joita liikennöitsijät on ottaneet käyttöön ihan omaehtoisesti, kuten kuuluukin. Eikä niitä varten tarvitse mitään tolppia pystytellä.
Osa noista sähköbusseista on sellaisia, että niitä ladataan myös linjalla (esim. linjoilla 20, 30, 40 ja nyt myös 570).
 
Osa noista sähköbusseista on sellaisia, että niitä ladataan myös linjalla (esim. linjoilla 20, 30, 40 ja nyt myös 570).

Olen siitä tietoinen ja pidän tuota täysin vastuuttomana virkamiehistöltä. Sellanen on vanhanaikaista tekniikkaa ja sulaa hulluutta hankkia ja vielä tukea sellaista. Sama kuin menisi ostamaan kaupasta CD-soittimen vuonna 2022.
 
Olen siitä tietoinen ja pidän tuota täysin vastuuttomana virkamiehistöltä. Sellanen on vanhanaikaista tekniikkaa ja sulaa hulluutta hankkia ja vielä tukea sellaista. Sama kuin menisi ostamaan kaupasta CD-soittimen vuonna 2022.
Nykyisissä sähköbusseissa on kyllä isot akut (eivät ole siis "linkkereitä"), mutta ajoittain niitäkin pitää ladata. Ja kylmällä säällä useammin.
Autokierrot on suunniteltu niin, että ne tulevat kyllä myös varikolle lataukseen, mutta saattavat olla kuitenkin pitkiä aikoja linjalla. On kuitenkin edullisempaa ja tehokkaampaa pitää niitä linjalla kuin varikolla lataamassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:31 ----------

Varsinkin tiheästi liikennöidään runkobussilinjat (joita liikennöidään sähköbusseilla) ovat eräänlaisia "johdinautolinjoja" ja ne ovat aikalailla riippuvaisia noista päätepysäkeillä olevista latausasemista (vaikka niitä pitää ladata harvemmin kuin esimerkiksi Linkkereitä).

HSL:n politiikka on sellainen, että dieselbusseista halutaan eroon.
 
Tämä on aihe josta mä tiedän aika vähän. Käsitykseni on, että ne Linkkerit oli ihan sutta ja sekundaa eikä koskaan toimineet kunnolla.

Mutta eikö ole niin, että PL hankki ihan omasta aloitteestaan sähköbusseja ihan vaan siksi, että laskivat sen tulevan edullisemmaksi kuin dieselbussit ainakin jossain Leppävaaran suunnalla? Ehkä siitä sai kilpailutuksessa jotain lisäpisteitäkin, en tiedä, mutta Höseli kuvitteli saavansa dieseltarjouksia ja saikin sähkötarjouksen, joka vieläpä voitti. Ilman, että pitää yhteiskunnan varoilla rakennella niitä tolppia, jotka eivät ole kovin kauniitakaan. Mä näen asian sillä tavalla, että dieseleistä on ihan hyvä päästä eroon, mutta kun tekniikka kehittyy ja on jo kehittynyt tällaista vauhtia, niin on aivan tyhjäpäistä lähteä investoimaan, ja vielä rakentamaan infraa, joka on vanhentunutta jo valmistuessaan.

Jos mun muistikuvat tuosta PL/Leppävaara-keissistä on oikeat, niin silloinhan ne varikolla ladattavat sähköbussit on edullisempia kuin dieselit, vaikka pitäisikin sitten käydä kesken päivän lataamassa varikolla.

Ja sitten samaan aikaan Höseli typeryyksissään pakottaa liikennöitsijöitä tarjoamaan pysäkeillä ladattavia busseja noille runkolinjoille. Vaikka niiden aika jo meni. No, ehkä Höseli haluaa kohta tilata myös höyryveturiliikennettä Kauklahteen ;)
 
Takaisin
Ylös