Liikennöintisuunnitelma hyväksyttiin ja tiedote on julkaistu.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Se on osa Taksikuljetuksen Tuusulan sopimusta. Noin pientä sopimusta ei ylipäätänsä varmastikaan ikinä kilpailutettaisi, vaan sisällytettäisiin vaikka useampaan olemassa olevaan sopimukseen mielumminTuli tässä vaan mieleen, että tuleeko tuo 968 uusi linja kilpailutukseen tässä kevään/kesän aikana vai kuka sitä ajamaan?
Siinähän olisi valmis kertosäe jos Iso-D tekisi klassikkokappaleelleen (Kesäkatu) jatko-osan
Tätä aattelin itekkin mut en ollu varma tästäSe on osa Taksikuljetuksen Tuusulan sopimusta. Noin pientä sopimusta ei ylipäätänsä varmastikaan ikinä kilpailutettaisi, vaan sisällytettäisiin vaikka useampaan olemassa olevaan sopimukseen mielummin
Ihan keskikesälläkin oli täyttä bussissa, tärkeä linja joka menee alueen läpi, esimerkiksi Jorvi-Pähkinärinne väli, josta juuri pitäisi saada ihmiset autoista pois ja joukkoliikenteeseenNo ei siellä Espoon perämetsässä ketään kulje ruuhka-aikanakaan
Uudet yölinjat 102N (Kamppi-Lauttasaari-Otaniemi-Tapiola) ja 202N(Elielinaukio - Lehtisaari - Otaniemi - Leppävaara) korvaavat 108N:n
Todennäköisesti KAH, koska ne ajavat tällä hetkellä 108N.Onko tietoo, kenelle menee uudet yölinjat?
Siis nyt mietin hetken uudestaan tuota kun eihän siinä 617 vuorovälien harventamisessa ole päätä eikä häntää kun ei 614K tulisi kulkemaan aviapoliksesta joten mikäköhän lienee syynä?Uuden liikennöintisuunnitelman luonnos on hallituksen ensi viikon kokouksen esityslistalla. https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025254-2
Listaan tähän merkittävimmät muutokset.
- 37 ja 59 Naapuripellontielle 2025 aikana(piti tapahtua jo kahtena edellisenä talvena)
- Uusi 66K Vanhan Maunulan kautta Maunulan peruskoulun väistötilaan siirtymisen takia
- Pohjois-Espoon linjastotarkastelu: Päätös kevään aikana
- 166 ja 167 pois Lasihytistä kulkemaan suoraan Hansatietä
- Uudet variantit 174Z Veikkola-Matinkylä ja 175K (Luoman kautta) 901B (Gesterbynkaari - Hirssala)
- 181K loppuu, korvataan 912K:lla. Uusi variantti 182K Siuntio - Pikkala - Kirkkonummi
- Uudet linjat 183 ja 184 korvaamaan siirtyvää Y-vuoroa keskipäivältä
- 614K klo 18-22 kulkemaan Tasetien kautta. 614 ja 617 vuoroväli harvenee 30 minuuttiin
- 968 Hyrylä - Ruskeala - Pajala
- Useita reittimuutoksia Siuntion linjoille 912-916
Isoja muutoksia Espoon yölinjastoon:
- Uudet yölinjat 102N (Kamppi-Lauttasaari-Otaniemi-Tapiola) ja 202N(Elielinaukio - Lehtisaari - Otaniemi - Leppävaara) korvaavat 108N:n
- 235N jaetaan 227N:ksi ja 235N:ksi
- 118N Kuurinniityn kautta, Kauniaisissa korvaa 114N reittimuutos, 134N loppuu, korvaa 125N:ää Ruomelantiellä, joka siirtyy Olarinkadulle.
- 165N Martinsillantien kautta, 146N loppuu, 173N Höyrylaivantien kautta
- 510 liikennöintiaikoja laajennetaan
Isompien projektien vaikutuksia:
- Vartiokylänlahden sillan katkos, 99V korvaa
- Rantaradan 5 viikon katkos kesällä 2025, Katkon aikana myös U-junia Helsinki-Leppävaara 20min välein
- Pitkäsillan ratikkakatko, Aleksis kiven kadun työmaa
- Linnanrakentiajantien katutyöt kesästä 2025 alkaen
- Mäkelänkadun perusparannus syksystä 2025 alkaen. Ei mainintaa raitioliikenteen vaikutuksista
- Vantaan ratikan työmaa, IKP-junilla harvennetu vuoroväli 23.6.-27.7.2025. Bussiterminaali kiinni alkuvuodesta 2026 alkaen. Lähtöpysäkit kahdessa paikassa Ratatien varressa. Kielotie kiinni vuoden 2026 aikana kahdessa vaiheessa
- Sellon ja Leppävaaran terminaalin rakennuistyöt aikaisintaan vuodesta 2025 lähtien
Vuorovälitihennyksiä:
- A-junalle 10min vuoroväli lauantiaisin
- Y-junalle vuoropari lisää arkisin
- 4 ja 10 7,5min vuorovälillä Mannerheimintien 2. vaiheen valmistuttua
- TTS:ssä olleet 23 ja 63, 69 ja 77, 80 ja 82
- 71 ruuhkavuoroväli 6-7minuuttiin
- 962:lle "Kohdistettu" viikonloppuliikenne
Linjoja 614 ja 617 ajetaan iltapäiväruuhkassa seuraavasti: 614 Hakaniemi–Ylästö -> siirtoajo Ylästö–Aviapolis -> 617 Aviapolis–Hakaniemi jne. (ja sama toiseen suuntaan aamulla). Näin saadaan vain ruuhkasuunnan liikennettä kyseisille linjoille, mutta vuorovälit ovat tietysti sidottuna toisiinsa. Oletettavasti kummankin linjan matkustajamäärät ovat olleet sen verran matalat, että vuoroväliä pystyy harventamaan. Vuorovälien harvennuksilla saaduista säästöistä voidaan sitten ajaa iltapäiväruuhkan jälkeistä liikennettä linjalla 614K, jolloin laajemmat liikennöintiajat Helsingin ja Ylästön välillä eivät maksa HSL:lle mitään.Siis nyt mietin hetken uudestaan tuota kun eihän siinä 617 vuorovälien harventamisessa ole päätä eikä häntää kun ei 614K tulisi kulkemaan aviapoliksesta joten mikäköhän lienee syynä?
614 vuorovälien harventamisen ymmärrän vielä mut en sitä et siihen tungetaan 617 mukaan mikä linja ajaa aviapoliksesta tammiston kautta hakaniemeen? ja on siinä 617 matkan varella aika paljon matkustajia kun siinä matkalla on esim tokmanni.
Ajan välillä linjaa 617 ja olen huomannut että kyllä siinä matkustajia riittää ihan joka pysäkillä. Erityismaininnat:Aviapolis hakaniemeen, Flamingon pysäkki hakaniemen suuntaan, Tammiston kauppatien pysäkki hakaniemen suuntaan ja aviapoliksen suuntaan, Tammimäentie molempiin suuntiin, Käpylän asema molempiin suuntiin, Koskelantie aviapolikseen ja Mäkelänrinne molempiin suuntiin. Siksi en näe järkeväksi harventaa 617 vuorovälejä. ja sitten palaan siihen siirtoajoihin. Kuljettajat voivat odottaa lähtöaikaa aviapoliksen käännöllä. Ja sitten ylästössä siinä pysäkillä voisi odottaa lähtöaikaa.Linjoja 614 ja 617 ajetaan iltapäiväruuhkassa seuraavasti: 614 Hakaniemi–Ylästö -> siirtoajo Ylästö–Aviapolis -> 617 Aviapolis–Hakaniemi jne. (ja sama toiseen suuntaan aamulla). Näin saadaan vain ruuhkasuunnan liikennettä kyseisille linjoille, mutta vuorovälit ovat tietysti sidottuna toisiinsa. Oletettavasti kummankin linjan matkustajamäärät ovat olleet sen verran matalat, että vuoroväliä pystyy harventamaan. Vuorovälien harvennuksilla saaduista säästöistä voidaan sitten ajaa iltapäiväruuhkan jälkeistä liikennettä linjalla 614K, jolloin laajemmat liikennöintiajat Helsingin ja Ylästön välillä eivät maksa HSL:lle mitään.
Niin voi, mutta siltikään vain toisen linjan vuorovälin harventaminen ei toisi toivottuja säästöjä, sillä jonkin bussin (on se sitten linjalla 614, 617 tai siirtoajona) pitäisi kulkea tiheämmin ajetun linjan vuorovälillä vastakkaiseen suuntaan.ja sitten palaan siihen siirtoajoihin. Kuljettajat voivat odottaa lähtöaikaa aviapoliksen käännöllä. Ja sitten ylästössä siinä pysäkillä voisi odottaa lähtöaikaa.
Sinä varmasti tiedät linjan kuormituksesta paremmin, eli onko siis niin, että kolmen lähdön verran matkustajia ei mahtuisi kahden bussin kyytiin? Jos mahtuu niin kaikki hyvin, jos ei niin tästä tulee mieleen vähän sama kuin tuo E- ja U-junien lyhennys.Ajan välillä linjaa 617 ja olen huomannut että kyllä siinä matkustajia riittää ihan joka pysäkillä. [...] Siksi en näe järkeväksi harventaa 617 vuorovälejä.
Ei ole tähän mennessä meinannut mahtua. Joudun useesti jättää pysäkille matkustajia jotka haluu kyytii jos on liian täynnä.Sinä varmasti tiedät linjan kuormituksesta paremmin, eli onko siis niin, että kolmen lähdön verran matkustajia ei mahtuisi kahden bussin kyytiin? Jos mahtuu niin kaikki hyvin, jos ei niin tästä tulee mieleen vähän sama kuin tuo E- ja U-junien lyhennys.
Onko tietoo, kenelle menee uudet yölinjat?