HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

L-junan yövuoro Siuntioon loppuu. Tuollaiseen paikkaan menee melko vähän matkustajia öisin, joten kokonaisen junan ajattaminen on melkoista ylitarjontaa, mutta mietin, voisiko jokin yöllä Turunväylän kautta Lohjalle kulkevista busseista (ks. kartta) kulkea yöllä reittiä Helsinki – Länsiväylä – Siuntion asemakylä – Siuntio kk – Lohja – Virkkala. Vaikka mitään matkustajaryntäystä ei olisi odotettavissa, reitti olisi vain kymmenisen minuuttia hitaampi.

1738017790567.png
 
Ilmeisesti noita runkoyölinjoja päivitetään vielä sinne, kun 400 ylöspäin ei vielä löydy vaikka 570 ja 600 kulkee läpi yön ja viime kesänä 600:lla oli juuri kokeiluna tällainen yöversio.
Nyt on lopuillekkin runkolinjoille ilmestyneet N-versiot. Näistä 600N näytetään sinisenä bussina kun taas loput ”yörunkolinjat” näkyvät oransseina.
 
Nyt on lopuillekkin runkolinjoille ilmestyneet N-versiot. Näistä 600N näytetään sinisenä bussina kun taas loput ”yörunkolinjat” näkyvät oransseina.
Eivätköhän loputkin muutu aikanaan sinisiksi. Kuljettajaohjeissa on aika yleistä, että tuollainen tieto tulee kohtuullisella viivellä. Eipä sillä olekaan kauheasti väliä ennen, kuin liikennöinin alku alkaa lähestyä. Mm. pikaratikka 15 ja runkobussi 20 näkyivät aika pitkään pikkubussi 15:n ja Lauttasaaren linja 20:n tiedoilla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Nämä on myös merkitty alkamaan kesäliikenteen alusta ja päättymisaika on 2050, eli ilmeisesti niistä tulee pysyviä.
Lisätään tähän samalla, että päättymisaika vuonna 2050 yleensä tarkoittaa vain, ettei linjoille ole suunnitteilla muutoksia lähitulevaisuudessa. Linjoilta saattaa siis loppua kaikki liikenne joksikin aikaa (esim. liikennettä saattaa olla vain kesäkausina), mutta samalla tunnuksella ei ajeta eri reittiä. Tästä esimerkkeinä vaikkapa 16X ja 24S, jotka kummatkin kulkevat säännöllisen epäsäännöllisesti joka vuosi tai 245/245A, jolla on kausivaihtelua.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on kaikki kuljettajaohjeessa näkyvät runkolinjojen N versiot.
eli kaikki runkolinjat
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2025-01-29 11.19.11.png
    Screenshot 2025-01-29 11.19.11.png
    889 KB · Lukukerrat: 59
Vissiin melko aikaisin illasta loppuu avorahastus, kun myös linjalla 500 on yöversio, vaikka sen liikennöinti loppuu jo melko aikaisin. Viimeiset vuorot lähtee molemmilta päätepysäkeiltä hieman ennen puoltayötä.
 
Onko joku laskenut paljonko sinistä kalustoa näille linjoille tarvitaan? Riittääkö esim. Nobinan autot, kuitenkin merkittävä osa sinisistä teleistä on sähkökäyttöisiä ja päivän päätteeksi voi akku olla aika vähissä. Pohjolan Liikenteellä on kanssa paljon sähkötelejä.
 
Onko joku laskenut paljonko sinistä kalustoa näille linjoille tarvitaan? Riittääkö esim. Nobinan autot, kuitenkin merkittävä osa sinisistä teleistä on sähkökäyttöisiä ja päivän päätteeksi voi akku olla aika vähissä. Pohjolan Liikenteellä on kanssa paljon sähkötelejä.
Tuleeko muuten oranssin kaluston käytöstä "sinisellä" linjalla sanktiota?
 
Vissiin melko aikaisin illasta loppuu avorahastus, kun myös linjalla 500 on yöversio, vaikka sen liikennöinti loppuu jo melko aikaisin. Viimeiset vuorot lähtee molemmilta päätepysäkeiltä hieman ennen puoltayötä.

Viime kesänä kun asiaa kokeiltiin 600N:llä, lähdöt klo 22 alkaen olivat yöversiota klo neljään asti.
 
Takaisin
Ylös