Yksittäisen väärällä kalustolla ajetun lähdön osalta puhutaan usein vain n. 5-10 euron sanktiosta, mutta sanktiot on suhteutettu kapasiteetin osalta siten, että mitä suurempi ero tilatun ja toteuman välillä on, sitä suurempi on sanktioprosentti. Nivelbussin korvaamisesta 2-akselisella bussilla voi tulla sitten enimmillään jo useiden kymmenien prosenttien vähennys kyseisten lähtöjen liikennöintikorvaukseen. Yleinen periaate on, että vaadittua isommalla kalustolla ajamisesta ei sanktioida. Liikennöitsijän näkökulmasta on varmasti usein järkevää, että varakalustona on telibusseja, koska niillä voi korvata A1-, A2- ja telikalustoa ilman sanktiota ja nivelkalustoa korvattaessakin sanktio on pienempi kuin 2-akselisella kalustolla. Kokonaan ajamatta jääneen lähdön kohdalla sanktiosumma voi nousta enimmillään satasiin, eli lähdöt kyllä kannattaa ennemmin ajaa tilattua pienemmällä kalustolla kuin jättää ajamatta. Vaikka sanktio yksittäisen lähdön kohdalla onkin usein aika pieni, Isolla liikennöitsijällä näistä kertyy jo vuositasolla iso summa. HSL seuraa kalustotyypin lisäksi myös muun muassa kaluston keski- ja maksimi-ikää sekä päästötasoa.