HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Tietääkseni, runkolinjat on suunniteltu ruuhkaisille reiteille. Avorahastus niissä on hyvä asia, niin matka sujuu paljon nopeammin. Toki, huono puoli on se, että runkolinjoilla voi matkustaa ilman lippua avorahastuksen takia.
Runkolinjoilla hidastumisen huomaa jo silloin, kun linjalla on poikkeuksellisesti sininen bussi ja osa näyttää lipun, vaikkei oikeasti tarvitsisi.

Jos taas kaikilla linjoilla otettaisiin käyttöön avorahastus, varsinkin kehyskunnissa lippuja ei ihan hirveästi enää ostettaisi, kun tarkastajien kierrättäminen jossain Sipoon koululaislinjoilla ei ihan hirveän tehokasta ole. Jostain syystä ainakin Kerava on monesti ajanut avorahastukseen siirtymistä lausunnoissaa HSL:lle, vaikkei mitään merkittäviä aika- tai rahallisiä säästöjä olisi, kun lyhyillä liityntälinjoilla nousuja ei ole kovin paljoa, vaikka auto olisi täynnä.
 
Tietääkseni, runkolinjat on suunniteltu ruuhkaisille reiteille. Avorahastus niissä on hyvä asia, niin matka sujuu paljon nopeammin. Toki, huono puoli on se, että runkolinjoilla voi matkustaa ilman lippua avorahastuksen takia.
Iso määrä ovia, ulos ja sisään meno ihan eri luokkaa kuin ennen kuin kaikki tunki yhdestä ovesta ja tietysti 10 pennin kolikoilla kertalippua ostava tuli ekanan tukkien ison jonon taakseen...
 
Iso määrä ovia, ulos ja sisään meno ihan eri luokkaa kuin ennen kuin kaikki tunki yhdestä ovesta ja tietysti 10 pennin kolikoilla kertalippua ostava tuli ekanan tukkien ison jonon taakseen...
Runkolinjoilla tuntuu olevan välillä vain keskiovi käytössä ja siinä vasta kestääkin kun kaikki änkeävät sisään ja ulos samasta ovesta.
 
Runkolinjoilla tuntuu olevan välillä vain keskiovi käytössä ja siinä vasta kestääkin kun kaikki änkeävät sisään ja ulos samasta ovesta.
Totta. Joillain kuskeille on selvästi jotain etuovista kulkemista vastaan. Noh, toki kylmä ulkoilma ei tule talvella sisälle ohjaamoon, niin on toki hyötyä siltä osin.
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Joillain kuskeille on selvästi jotain etuovista kulkemista vastaan. Noh, toki kylmä ulkoilma ei tule talvella sisälle ohjaamoon, niin on toki hyötyä siltä osin.
Ehkä tässä kuitenkin katsoisin matkustajien suuntaan. Itse joka päivä runkolinjaa käyttävänä voin sanoa, että yli 99% päästää etuovesta. Silti etuoven käyttäjiä on minun lisäksi hyvin pieni osa matkustajista jotka samaa kulkuvälinettä käyttää kyseisen matkan aikana.
 
Ehkä tässä kuitenkin katsoisin matkustajien suuntaan. Itse joka päivä runkolinjaa käyttävänä voin sanoa, että yli 99% päästää etuovesta. Silti etuoven käyttäjiä on minun lisäksi hyvin pieni osa matkustajista jotka samaa kulkuvälinettä käyttää kyseisen matkan aikana.
Tämä👆
Usein kuski pysähtyy pysäkillä etuovi matkustajien kohdalle, niin melkein kaikki lähtee kävelemään keskiovelle vaikka ovat juuri avatun oven edessä. Tämäkin hidastaa pysäkkitoimintaa. Usein Pasilan sillalla keskiovilla odotetaan pitkään sisäänpääsyvuoroa, kun etuovesta olisi suurin osa matkustajista tullut jo sisälle siinä samassa ajassa.
 
"Oranssiin runkolinjabussiin voit nousta myös keskiovista, myös jos se on tavallisella linjalla. Paitsi jos se tavallinen linja on runkolinjan yöversio. Paitsi jos kuljettajalla on silmälasit. Paitsi jos on karkausvuoden aprillipäivä."
 
Viimeksi muokattu:
Tämä👆
Usein kuski pysähtyy pysäkillä etuovi matkustajien kohdalle, niin melkein kaikki lähtee kävelemään keskiovelle vaikka ovat juuri avatun oven edessä. Tämäkin hidastaa pysäkkitoimintaa. Usein Pasilan sillalla keskiovilla odotetaan pitkään sisäänpääsyvuoroa, kun etuovesta olisi suurin osa matkustajista tullut jo sisälle siinä samassa ajassa.
Mikä on syynä siihen, että matkustajat aktiivisesti välttävät kuljettajan ohi kävelyä?
 
Matkustajiin minäkin viittasin. Ei ole koskaan sattunut vielä sellaista kuljettajaa joka ei etuovesta laskisi sisään.
 
59:llä sellainen ilmiö, että jotkut matkustajat luulee sitä linjaa runkolinjaksi jolla on poikkeuksellisesti sinisiä busseja, ei katsota linjanumeroa ollenkaan. Ainakin Pasilassa, Pitäjänmäessä, Konalassa, Itäväylällä oon huomannut että jotkut tulee takaovesta sisään tai edestä kävellään kuljettajan ohi ilman, että näytetään voimassaolevaa lippua. 59 kulkee pitkälti samoja reittiosuuksia useamman runkolinjan kanssa (500/510, 200 & 30), joilla on lähes päivittäin arkena sinisiä busseja, niin en ole kovin yllättynyt.

23:llakin huomannut muutaman kerran Alppilassa ja Pasilassa matkustajat tullu takaovesta sisään olettaen, että samanlainen avorahastus kuin raitiovaunuilla.
 
Viimeksi muokattu:
59:n kanssa ilmeisesti joka-arkipäiväinen näky Pasilassa, että bussiin noustaan kaikista ovista. Itselle kävi pari viikkoa sitten seillainen, että 8:30 aikaan aamusta tuli kaksi 59:iä Herttoniemen suuntaan peräkkäin aseman pysäkille ja vaikka menin takimmaiseen, niin sekin täyttyi tuulilasikuormaan kuskin huitoessa ulkona etuovella jonottavia menemään suoraan keskiovesta sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on syynä siihen, että matkustajat aktiivisesti välttävät kuljettajan ohi kävelyä?

Ei oo mitään rationaalista syytä.

Jos runkolinjalla on 1+2+1 ovellinen bussi ja se saapuu suositulle pysäkille, nousen itse yleensä kyytiin joko etu-tai takaovesta, ja molemmissa tapauksissa ehtii rauhassa istua paikalleen ennen kuin kaikki keskiovesta änkeävät matkustajat ovat päässeet kyytiin ja vaunu lähtee liikkeelle. Yleensä ainakin 75 % nousee kyytiin keskiovesta. Jos etu- ja takaovi on suunnilleen yhtä lähellä, kannattaa valita takaovi, koska sen lähellä on enemmän paikkoja kuin etuoven.

Jos on 2+2+2 ovellinen bussi ja suosittu pysäkki, suunnilleen yhtä paljon matkustajia nousee kyytiin keski- ja takaovesta, jolloin bussin kuormaaminen käy hieman joutuisammin, mutta silti olisi rationaalista, että matkustajia nousisi enemmän kyytiin myös etuovesta. Etuovesta nousee paljon vähemmän matkustajia kyytiin kuin sen lähellä olisi istumapaikkoja auton sisällä.

Tuntuu oudolta, että asia olisi näin, mutta noiden runkolinjojen tapauksessa on pakko olla niin, että kuljettajan kohtaaminen koetaan usein jotenkin kuormittavana ja jos nousee keskiovesta sisään, voi välttyä tuolta kuormittavalta kohtaamiselta. Kyse ei siis ole siitä, että pelättäisiin kuljettajan huomauttavan jostain tai tekevän jotain, vaan toisen ihmisen kohtaaminen itsessään on mahdollisesti kuormittavaa osalle väestöstä. Mitään muutakaan selitystä on vaikea keksiä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Runkolinjoilla hidastumisen huomaa jo silloin, kun linjalla on poikkeuksellisesti sininen bussi ja osa näyttää lipun, vaikkei oikeasti tarvitsisi.

Uskoisin itse, että 1+2+1 bussien ovitettujen bussien avorahastus on hitaampaa kuin suljettu rahastus, koska suljetussa rahastuksessa matkustajat nousee kyytiin etuovesta ja poistuu keski- ja takaovesta silloin kun on suosittu pysäkki. Eli matkustajat nousee kyytiin ja poistuu kyydistä samanaikaisesti. Ois kyllä mielenkiintoista, jos joku sais tutkittua ajoaika- ja matkustajamäärädatan perusteella, onko 1+2+1 busseilla avorahastus vai suljettu rahastus nopeampaa. Pelkän ajoaikadatan perusteella ei pysty tutkimaan, koska eri syistä runkolinjalla menee keskimäärin enemmän matkustajia kuin samaa reittiä kulkevalla sinisellä bussilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä👆
Usein kuski pysähtyy pysäkillä etuovi matkustajien kohdalle, niin melkein kaikki lähtee kävelemään keskiovelle vaikka ovat juuri avatun oven edessä. Tämäkin hidastaa pysäkkitoimintaa. Usein Pasilan sillalla keskiovilla odotetaan pitkään sisäänpääsyvuoroa, kun etuovesta olisi suurin osa matkustajista tullut jo sisälle siinä samassa ajassa.
560 aukeaa hyvin aina kaikki ovet ja ihmiset menevät nopeasti edes takaisin, aivan kuten 570... en ole havainnut ongelmaa ettei ovet avautuisi kaikki tai ei osattaisi mennä kaikista ovista
 
560 aukeaa hyvin aina kaikki ovet ja ihmiset menevät nopeasti edes takaisin, aivan kuten 570... en ole havainnut ongelmaa ettei ovet avautuisi kaikki tai ei osattaisi mennä kaikista ovista

Jos tulkitsen Bussitutkaa ja Bussidataa oikein, noilla näyttäisi kulkevan pääasiassa busseja, joissa on kaksilehtinen takaovi ilman portaikkoa. Tällöin ongelma on paljon lievempi, koska matkustajat käyttävät sekä keski- että takaovea. Ongelma koskee busseja, joissa on yksilehtinen takaovi portaikolla. Tällöin matkustajat keskittyvät keskiovelle.
 
Takaisin
Ylös