HSL:n liikennemuutokset, kesä 2010 - kesä 2011

Vs: Toukokuun alun liikennemuutoksia keskustassa

olisiko metro pois käytöstä välillä Kulosaari-Herttoniemi kesällä?

Samaisessa aikataulukirjassa metron linjakaaviossa lukee Kulosaaren aseman kohdalla: "Asema ei käytössä kesällä 2010".
 
Vs: Toukokuun alun liikennemuutoksia keskustassa

HSL:n sivuille ilmestyneiden kesäaikataulujen mukaan kesällä liikennöi myös linja 16X, Herttoniemi (M) - Kulosaari (M), 8 minuutin välein ruuhkassa ja muuten 10-15 minuutin vuorovälein jopa sunnuntaisin: olisiko metro pois käytöstä välillä Kulosaari-Herttoniemi kesällä? :eek:

Kulosaaresta keskustaan matkaaville olisi varmaan ollut parempi, että linja olisi mieluummin suunnannut kohti Kalasatamaa. Siellä tosin olisi ollut vaikeaa kääntää, minkä vuoksi olisi tullut kalliimmat liikennöintikustannukset.

21V, 55, 55A, 55AK, 55K, 65A ja 66A (ja 04N?) siirtyvät kulkemaan Pohjoisen Rautatiekadun kautta, 21V:n päätepysäkiksi tulee se pysäkki, mikä on tällä hetkellä 65A:lla ja 66A:lla ensimmäinen pysäkki Rautatientorin jälkeen Lauttasaaren suuntaan mentäessä.

Ensi tuntuma oli, että Kaivokadun pysäkille tulee toimivuusongelmia. Mutta toki muut linjat siirtyvät Postikadulle. Sen jälkeen ei enää pääse Lauttasaareen samalta pysäkiltä Rautatieaseman tienoilta. Tulee muutaman vuoden takainen Lauttasaaren linjojen pysäkkijako taas keskustaan. Toiseen suuntaan linjat taitavat ajaa Eteläistä Rautatiekatua :)

Illan viimeisen 85:n tunnukseksi Herttoniemestä tulee 85B (Yliskylän kautta), samoin viikonloppujen ensimmäisten lähtöjen tunnuksiksi.

YTV:llä olisi joskus B tarkoittanut pääreittiä lyhyempää linjaa :)
 
Vs: Toukokuun alun liikennemuutoksia keskustassa

Tässä päätettiin kuitenkin noudattaa yhtenäistä käytäntöä linjojen 82B ja 86B kanssa.
Tammisalon vuorot ovat B-kilvitettyjä, koska ennen oli olemassa linjat 93&93B, niin uudet linjatunnukset olivat toki 82&82B. Linjaa ex-93-B tehdessä on luultavasti ajateltu,
ettei Tammisalon vuoro ole jotain kautta kiertävä linja vaan vastapäivään ajettava lenkki, eli B-tunnus käy parhaiten. Asiahan ei kuitenkaan ole näin,
vaan se on reitin keskellä ajettava kiertoreitti, joka oikeastaan ei ole edes kokonainen kierros. Lisäksi "lenkki", toisin kuin 83:sen, ajetaan myös myötäpäivään.

Muuten, B tarkoittaa lyhennetyn linjan lisäksi jo kiertolinjaa vastapäivään joten eikös lyhennetylle linjalle muuten kävisi parhaiten V-tunnus?
 
Vs: Toukokuun alun liikennemuutoksia keskustassa

Muuten, B tarkoittaa lyhennetyn linjan lisäksi jo kiertolinjaa vastapäivään joten eikös lyhennetylle linjalle muuten kävisi parhaiten V-tunnus?

Eikös se V taas vastaa ruuhkalinjaa? Vrt. nykylinjoista 21V historiallisessa tilanteessaan, 94V jne..
 
Vs: Toukokuun alun liikennemuutoksia keskustassa

Linjaa ex-93-B tehdessä on luultavasti ajateltu,
ettei Tammisalon vuoro ole jotain kautta kiertävä linja vaan vastapäivään ajettava lenkki, eli B-tunnus käy parhaiten. Asiahan ei kuitenkaan ole näin,
vaan se on reitin keskellä ajettava kiertoreitti, joka oikeastaan ei ole edes kokonainen kierros. Lisäksi "lenkki", toisin kuin 83:sen, ajetaan myös myötäpäivään.

Vanhalla 93B:llä ajettiin Herttoniemi - Tammisalo - Roihuvuori - Marjaniemi - Itäkeskus ja toiseen suuntaan suorempaan Itäkeskus - Roihuvuori - Tammisalo - Herttoniemi, eli se oli kuin olikin ympyrälinja vastapäivään. :)
 
Vs: Toukokuun alun liikennemuutoksia keskustassa

Eikös se V taas vastaa ruuhkalinjaa? Vrt. nykylinjoista 21V historiallisessa tilanteessaan, 94V jne..
No, sitten keksitään uusi tunnus, vaikkapa C.
Ja sama juttu A:n kanssa, pitenpää linjaa voisi tarkoittaa vaikkapa P.
Vanhalla 93B:llä ajettiin Herttoniemi - Tammisalo - Roihuvuori - Marjaniemi - Itäkeskus ja toiseen suuntaan suorempaan Itäkeskus - Roihuvuori - Tammisalo - Herttoniemi, eli se oli kuin olikin ympyrälinja vastapäivään. :)
Niin taisi olla, mutta nykyään ei. 82B:n kuuluisi olla 82K, jos loogisia oltaisiin. Sama juttu 86B:llä.
 
U290:lle on tullut näköjään uusia reittivariaatioita. 290B päättyy Munkkiniemeen ja 290BT Leppävaaraan. Jääköhän tuo ihan Turuntien pysäkille vai meneekö edes asemalle..
 
Viimeksi muokattu:
09N:n reitti muuten näköjään muuttuu kesäaikatauluihin siirryttäessä tuolla Käpylän ja Oulunkylän alueilla - voisi sanoa että vihdoinkin. Käpylän yöyhteydet parantuvat huomattavasti kun 620N aloittaa kesäaikataulujen alussa ja lisäksi 09N alkaa kulkemaan Rautatientorilta Oulunkylään asti 64N:n reittiä.
 
Helb rupeaa näköjään ajamaan linjaa h16K, josta kuulin nyt ekaa kertaa. Löytyy sivulta 80
 
Helb rupeaa näköjään ajamaan linjaa h16K, josta kuulin nyt ekaa kertaa. Löytyy sivulta 80

Linjalla 16K kuskataan syksyn ajan koululaisia aamulla Herttoniemestä Kulosaareen ja iltapäivällä takaisin. Kulosaaressa on neljä koulua, joihin tulee paljon oppilaita saaren ulkopuolelta. Järjestely liittyy Kulosaaren metroaseman remonttiin. 16K ajetaan pääosin linjojen 81/81B autoilla ja tästä syystä linjalla 81B ei ainakaan syksyllä ajeta ruuhkasuuntaa vastaan eli aamulla Herttoniemestä Herttoniemenrantaan ja iltapäivällä Herttoniemenrannasta Herttoniemeen. Näillä lähdöillä on ollut vain muutamia matkustajia, jotka mahtuvat hyvin samaa reittiä kulkevan linjan 81 kyytiin.
 
Westendille tuli tuo yölinja. Onkohan sille teliauto-pakko vai pärjääkö kaksakselisella? Muistaakseni Westendillä ei telejä vielä nykyisin ole. Sitten näköjään linjalle 231 tuli m-p uusi vuoro Hämevaarasta 4.05.
 
Westendille tuli tuo yölinja. Onkohan sille teliauto-pakko vai pärjääkö kaksakselisella? Muistaakseni Westendillä ei telejä vielä nykyisin ole.

Linja 400N on samassa kaaviossa linjojen 452 ja 453 kanssa eli eiköhän se ole 2-akselisilla suunniteltu ajettavaksi. Lähtöjen määräkin tuplaantuu kahdesta neljään. Linja 410N lakkautetaan ja korvataan tuolla 400N:n tihentämisellä sekä uudella Vihdintien yölinjalla 300N.
 
Takaisin
Ylös