HSL:n liikennemuutokset, kesä 2010 - kesä 2011

Espoon sisäisellä linjalla 51 aletaan jostain syystä ajaa V-vuoroja sunnuntaisin Kuurinniitystä 10:04-19:55. Ilmeisesti tällä tavalla saadaan säästöjä aikaan. Onhan kyseessä kuitenkin melko vähän käytetty linja. Nyt kuitenkin Kauniaisten lenkiltä Leppävaaraan meno hankaloituu. Minua hämää tuo paikannimi Kuurinniitty, olen aina mieltänyt tuon alueen Kuurinmäeksi. Wikipedian mukaan Kuurinmäki on Kuurinniityn osa-alue ja muodostaa Kuurinniityn yhdessä Kuurinkallion kanssa.

Kun kerta linjan 270 A-vuoroja on hiljalleen lisätty, niin ehkä pitäisi vielä lisätä yksi A-vuoro arkisin Helsingistä lähteväksi 14:57-16:33 väliin. Kun kerta tarjotaan Jorvista ja Espoon keskuksesta niin paljon yhteyksiä Kuurinniittyyn, tuollainen tauko keskellä parasta ruuhka-aikaa ei ole oikein järkevää.

Mikä järki muuten on tuossa lauantaipäivänä ajettavassa 270A:n vuoroparissa Elienaukiolta 10:30/Kuuriniitystä 11.43. Tämä sama pari ajetaan jo nyt kesäaikaan. Tuolla tietenkin pääsee Kuurinniitystä vaikka Espoon keskukseen, mutta seuraava Kuurinniittyyn menevä vuoro lähteekin Helsingistä vasta niinkin myöhään kuin 22:05. Tietenkin noilla aamun ensimmäisillä ja illan viimeisillä vuoroilla halutaan paikata linjaa 51, mutta tuolloinhan (11:43) se on jo kulussa, mutta tosin vain tunnin vuorovälillä. Koko matka linjalla 270A kestää kuitenkin sen verran, että se ei taida houkutella juuri ketään matkustamaan reittiä päästä päähän.

Suurpellosta Tapiolan kautta Helsinkiin aletaan liikennöidä seuraavan vuoden alusta alkaen linjatunnuksella 107 120:n sijaan. Niin pitkään kun tuon linjan on tarkoitus lähteä Suurpellosta, eikä jatkaa esimerkiksi sinne Karamalmiin, mielestäni voitaisiin harkita sitä, että osa 107:n vuoroista lähtisikin Henttaalta ja ajaisi sieltä Suurpellon päättärille, josta jatkaisi normireittiään kohti Helsinkiä. Tällä järjestelyllä voisi ainakin korvata linjan 121 ruuhka-aikoina ajettavia K-vuoroja ja vaikka linjan 16 sunnuntailiikennettä, jolloin tosin suora yhteys Henttaan ja Olarin väliltä menetettäisiin. Tietenkin jos Suurpellosta tulisi matkustajia myös linjalle 16, niin silloin tätä muutosta ei tarvittaisi.

Niin tuo 231:n uusi arkinen aamuvuoro 4:05 Hämevaarasta on ihan mielenkiintoinen. Sehän kulkee yötaksan aikaan. Paljon joukkoliikennettä käyttävälle ja paljon yötaksan aikaan matkaavalle on tietenkin mahdollisuus hankkia suoraveloituslippu, jonka käyttäjän ei tarvitse yötaksaa maksaa.

Jos hiljalleen aletaan lisätä varhaisen aamun tai milteipä aamuyön vuoroja, kuten jo viime vuonna 147KT:lle arkisin Kivenlahdesta 4:36 lähtevä vuoro, voisi Tapiolan ja Helsingin välisiä varhaisia yhteyksiä alkaa parantamaan. Tulevassa aikataulussa arkena Sampokujalta Helsingin keskustaan menevistä vuoroista varhaisin on Sampokujalla 5:17 (110T).

Vuosaaren sataman yhteydet paranevat muuten huomattavasti linjan 562 myötä, joka alkaa liikennöidä joka päivä aamusta iltaan.
 
Tässä joitakin huomioita Itä-Helsingin linjojen aikatauluista verrattuna viime talveen:

  • Linjalle 78 tulee välipisteaika Mellunmäen metroasemalle. Lisäksi aikataulu muuttuu siten, että tahdistus linjan 90 kanssa toimii myös Kallvikintieltä Vuosaaren metroasemalle. Liikenne alkaa aamulla hieman aiempaa aikaisemmin ja päättyy illalla hieman myöhemmin.

  • Linjan 80 ns. Neles-lähtöjä ei enää ajeta (toteutettu jo kesäksi 2010)

  • Linjat 80, 82 ja 83 ajavat ruuhka-aikoina 12 min välein eli yhteisellä osuudellaan noin 4 min välein
  • Linja 84 ajaa ruuhkassa pääosin 8 minuutin välein (aiemmin 6-7 min välein) sekä arkisin päivällä 10 minuutin välein (toteutettu jo kesäksi 2010)
  • Linja 85 ajaa ruuhkassa pääosin 8 min välein (aiemmin aamulla 8-12 min välein ja iltapäivällä 12 min välein)
  • Linjojen 85 ja 86 iltapäiväruuhkan tihempää liikennettä on jatkettu noin klo 19 asti
  • Linjan 86B vuoroväli on pääosin 20 min (totetettu jo kesäksi 2010, aiemmin epätasainen 15 - 25 min)
  • Linja 89 ei aja enää myöhäisillassa, mutta linja 88 ajaa 20 minuutin välein eli aiempaa tiheämmin
  • Vuosaaren yölinjat 90A, 90N ja 96N ajavat alkuyöstä kukin puolen tunnin välein, jolloin vuoroväli yhteisellä osuudella on tasainen 10 min. Aamuyönliikenteeseen on suurten matkustajamäärien takia lisätty seitsemäs auto, joten linjojen 90N ja 96N vuoroväli tihenee noin 25 minuuttiin. Myös yölinjojen 92N, 94N, 95N ja 97N aikatauluihin tulee paljon muutoksia. Linjan 95N viimeinen lähtö on klo 1.38 ja linjan 96N viimeinen su-to -lähtö on klo 1.40. Rautatientorin klo 1.35 yhteislähtöä on siis hieman tasattu muillekin lähtöminuuteille.
  • Linjan 90A aamulähdöt ajetaan edelleen. Nämä lähdöt puuttuvat aikataulukirjasta.
  • Linja 90B on tahdistettu paremmin linjan 519A kanssa. Vuoroväli ruuhka-aikaan on 16 min ja muulloin pääosin 30 min (toteutettu jo kesäksi 2010)
  • Linjojen 91 ja 91K päätepysäkki siirtyy Länsisalmesta Rapuojantien risteykseen. Rapuojantien varressa sijaitsevat talot ovat kaikki Helsingin puolella, mutta Rapuojantielle pääsee vain Vantaan puolelta. Reittimuutos palvelee Rapuojantiellä asuvia koululaisia, jotka ovat aiemmin kulkeneet taksilla. Vaihtoyhteydet linjan 93/K ja U-linjojen kanssa näyttäisivät toimivan aiempaa paremmin.
  • Linjalle 93/93K tulee kolmas bussi, joka liikennöi arkena ruuhka-aikaan. Ruuhkan vuoroväli on jatkossa noin 20 min. Kahdella autolla ajetaan arkisin noin klo 20 asti ja lauantaisin noin klo 9 - 18. Kaikki 93/K:n lähdöt ajetaan isolla bussilla. Tahdistus U-linjojen kanssa yhteisellä osuudella Itäkeskus - Landbon tienhaara näyttäisi toimivan molempiin suuntiin varsin hyvin.
  • Linjojen 94, 94A ja 95 Kontulankaaren yhteisen osuuden tahdistus paranee viikonloppuaamuisin.
  • Linjat 95 ja 97V ajavat iltaisin 20 minuutin välein ja viikonloppuaamuisin 30 min välein (aiemmin vuoroväli oli epätasainen 20/30 min)
  • Linjojen 96 ja 98 viikonloppuaamujen lähtöjä on siirretty linjalle 98A
  • linja 98A ajaa iltaisin 20 minuutin välein (aiemmin vuoroväli oli epätasainen 20/30 min)
 
Omia havaintojani lähinnä yöliikenteen muutoksista:

  • 20N:n viimeinen lähtö Lauttasaaresta Kannelmäkeen vasta 1.30, Erottajalta Kannelmäkeen 1.55.
  • 23:n aamun ensimmäiset lähdöt ajetaan 23N-tunnuksin.
  • Monien idän yölinjojen (92N, 94N, 95N, 96N) liikennöinti aloitetaan 10-40 minuuttia aikaisemmin. Tämä on hyvä asia, koska tähän asti joka ilta illan ensimmäinen 90A Vuosaaren satamasta kello 23.15 on ollut myös illan ensimmäinen bussi metron liikennöinnin loputtua Vuosaaresta, Rastilasta, Puotilasta, Itäkeskuksesta, Siilitieltä, Herttoniemestä ja Kulosaaresta keskustaan ja omien kokemusten perusteella usein jo Herttoniemessä on jouduttu jättämään porukkaa pysäkille viikonloppuisin. Nyt luulisi illan ensimmäisten 90A:n, 92N:n ja 96N:n (jonka ensimmäinen vuoro Vuosaaresta lähtee muuten peräti 45 minuuttia aikaisemmin kuin nykyään) osuvan edes suunnilleen samaan aikaan Siilitielle ja Herttoniemeen.
  • 09N:n vuoroväli pidennetään 30 minuuttiin, lähtöajat kello 2.05-4.35.
  • 550:lle lisätään yksi lähtö Westendinasemalta kello 0.28.
 
Viimeksi muokattu:
Omia havaintojani lähinnä yöliikenteen muutoksista:

  • 23:n aamun ensimmäiset lähdöt ajetaan 23N-tunnuksin.

Linjan 23N reitti siirtyy Alppilassa Porvoonkadulta ja Viipurinkadulta Aleksis Kiven kadulle, jolloin se korvaa ratikka ysiä aamuvarhaisella ja iltamyöhällä. Porvoonkadullehan pääsee kolmosella yölläkin.
 
Linjan 23N reitti siirtyy Alppilassa Porvoonkadulta ja Viipurinkadulta Aleksis Kiven kadulle, jolloin se korvaa ratikka ysiä aamuvarhaisella ja iltamyöhällä. Porvoonkadullehan pääsee kolmosella yölläkin.

Tämähän on fiksua. Käännytäänkö AKK:lta Sturelle ja siitä eteenpäin Linjoille?
 
Tämähän on fiksua. Käännytäänkö AKK:lta Sturelle ja siitä eteenpäin Linjoille?

Vaikuttaa siltä. Pysäkkiluettelon mukaan (http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/Documents/Talvi10-11/Helsinki_11_47.pdf, s. 94:

(pysäkki), reittikatu
(Pasilansilta), Ratapihantie >
(Savonkatu), Aleksis Kiven katu >
(Sipoonkatu), Aleksis Kiven katu >
(Kotkankatu), Aleksis Kiven katu >
(Porvoonkatu), Sturenkatu 8 >
(Sturenkatu), Sturenkatu 4 >
(Wallininkatu), Alppikatu 8 >
(Kuntatalo), Toinen linja 14
 
Vaikuttaa siltä. Pysäkkiluettelon mukaan (http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/Documents/Talvi10-11/Helsinki_11_47.pdf, s. 94:

(pysäkki), reittikatu
(Pasilansilta), Ratapihantie >
(Savonkatu), Aleksis Kiven katu >
(Sipoonkatu), Aleksis Kiven katu >
(Kotkankatu), Aleksis Kiven katu >
(Porvoonkatu), Sturenkatu 8 >
(Sturenkatu), Sturenkatu 4 >
(Wallininkatu), Alppikatu 8 >
(Kuntatalo), Toinen linja 14
Kyllä, ja myös toisessa ajosuunnassa ajetaan vastaavaa reittiä, vaikka sama tietolähde antaisi muuta ymmärtää.
 
Eikö 23N pysähdy ollenkaan siinä Sturen ja AKK:n risteyksessä olevalla yhdistetyllä bussi- ja rv-pysäkillä?

Ei liene ainakaan valo-ohjausta kuin suoraan meneville kulkimille? Vähän samanlainen tilanne kuin 15(V):llä Itämerenkadulta Mechelininkadulle kääntyessä.
 

Aikataulut on piilotettu näköjään tulostettavien aikataulujen alle. Itselläni oli ainakin vaikeuksia niitä löytää, mutta yo. linkin avulla kuitenkin löytyivät.

Ei liene ainakaan valo-ohjausta kuin suoraan meneville kulkimille? Vähän samanlainen tilanne kuin 15(V):llä Itämerenkadulta Mechelininkadulle kääntyessä.

Sekä Itämerenkadulla että Aleksis Kiven kadulla ovat joukkoliikenteen erityisliikennevalot oikealle kääntyville. Itämerenkadulta Mechelininkadulle etelään ei ole ratikoita kääntymässä, joten valot ovat vain busseille (ks. kuva liitteessä). Vaihe tulee säännöllisesti joka kierrolla.

Aleksis Kiven kadulta voivat ratikat kääntyä myös Sturenkadulle oikealle. Siten nuolivalo on olemassa. Jos olen oikein havainnut, niin nuolivalot vaihtuvat "vihreäksi" ainoastaan pyynnöstä kadulla olevan ilmaisimen avulla. Oletuksena on, että pysäkiltä jatketaan suoraan. Oikealle kääntyvien vaihetta ei koskaan tule ilman pyyntöä. Ainoastaan kun ratikka on kääntymässä Sturenkadulle, annetaan oikealle kääntyvä vaihe. Tieto saataneen vaihteen asennosta (voin olla hyvinkin väärässä, joten saa vapaasti korjata). Oikealle kääntyvä vaihe voisi olla muutoin samanaikaisesti suoraan menevien kanssa, mutta esteenä on suojatien samanaikainen vihreä vaihe. Kun kyse on nuolivalosta, ei samanaikaisesti voi olla suojatiellä vihreää. Ongelman voisi ratkaista sillä, että linja 23N saisi vihreän vaiheen Helmin kautta. Helmi ei taida olla kuitenkaan riittävän luotettava tähän.

Tässä joitakin huomioita Itä-Helsingin linjojen aikatauluista verrattuna viime talveen:
  • Linjalle 78 tulee välipisteaika Mellunmäen metroasemalle. Lisäksi aikataulu muuttuu siten, että tahdistus linjan 90 kanssa toimii myös Kallvikintieltä Vuosaaren metroasemalle. Liikenne alkaa aamulla hieman aiempaa aikaisemmin ja päättyy illalla hieman myöhemmin.
  • Linja 84 ajaa ruuhkassa pääosin 8 minuutin välein (aiemmin 6-7 min välein) sekä arkisin päivällä 10 minuutin välein (toteutettu jo kesäksi 2010)
  • Linja 85 ajaa ruuhkassa pääosin 8 min välein (aiemmin aamulla 8-12 min välein ja iltapäivällä 12 min välein)
  • Linjojen 85 ja 86 iltapäiväruuhkan tihempää liikennettä on jatkettu noin klo 19 asti

Muutokset vaikuttavat oikein myönteisiltä. Välipisteaikojen esittämisen osalta olisin Tukholman ja Köpiksen aikataulujen kannalla. Layoutissa pitäisi tosin siirtyä nykyisestä pystysuunnasta vaakusuuntaan. Olisi kuitenkin helpompi havaita aikataulukirjasta, miten pitkään matka kestää.

Vaikuttaisi erittäin hyvältä, että nyt päiväaikaan nopeimmilla on jokaiselta metrolta yhteys Kuvernöörintielle asti.

  • Vuosaaren yölinjat 90A, 90N ja 96N ajavat alkuyöstä kukin puolen tunnin välein, jolloin vuoroväli yhteisellä osuudella on tasainen 10 min. Aamuyönliikenteeseen on suurten matkustajamäärien takia lisätty seitsemäs auto, joten linjojen 90N ja 96N vuoroväli tihenee noin 25 minuuttiin. -- Rautatientorin klo 1.35 yhteislähtöä on siis hieman tasattu muillekin lähtöminuuteille.

Tasaus on mukava asia ainakin myöhemmiltä pysäkeiltä tulevien kannalta. Yhteislähtöä on ymmärtääkseni joskus perusteltu turvallisuudella, mutta kai perusteen voi vähän kyseenalaistaa.

Yksi mieleentuleva vaihtoehto olisi, että linjojen 90N ja 92N kesken vaihtaisi Länsi-Herttoniemen kierroksen. 92N voisi ajaa Länsi-Herttoniemeen, josta Viikintie, Viilarintien ja Kauppamyllyntien kautta Myllypuroon. Roihupeltoa voisi tällöin palvella 90N tai vaihtoehtoisesti 90A, jos haluaisi työpaikka-alueelle aamuyhteyksiä. Taitaa tosin olla 92N jo ennestään ikävän mutkainen ja hidas.

Yleisesti ottaen aikatauluissa on sovellettu aiempaan enemmän HKL:n vakiominuuttiselvitystä, mikä on myönteinen asia.
 

Liitetiedostot

  • HPIM7061.jpg
    HPIM7061.jpg
    151.4 KB · Lukukerrat: 812
Eilen 24.7. illalla korostui noiden metron poikkeusaikataulujen takia se, miksi oli hyvä, että noiden idän yölinjojen ensimmäisiä lähtöaikoja aikaistettiin. Normaalisti illan ensimmäisen 90A:n ei ole tarvinnut jättää matkustajia pysäkille ennen Herttoniemeä. Nyt, kun kello 23.18 ja 23.30 oli Vuosaaresta vielä lähtenyt 2 metroa myöhemmin kuin mitä normaalisti lähtee, ja ne olivat tyhjentäneet matkustajansa Itäkeskukseen, oli Itäkeskuksen bussipysäkki täynnä matkustajia. Osa jouduttiin jättämään pysäkille jo Itäkeskuksessa eikä muilta pysäkeiltä pystytty ottamaan kyytiin yhtään matkustajaa. Herttoniemessä oli sen verran porukkaa pysäkillä odottamassa että kaikki tuskin mahtuivat vielä seuraavaankaan bussiin.

Vuosaaren metroasemalla ei muuten aikataulunäytöissä näy h90A:n eikä h519A:n lähtöaikoja jostain syystä, joten Vuosaaressa viimeisen metron missanneet matkustajat eivät tiedä 90A:sta mitään vaan jäävät odottamaan 20 minuuttia myöhemmin lähtevää 90N:ää. Ne 90A:n ja 519A:n ohitusajat voisi kyllä ihan hyvin lisätä sinne Vuosaaren metroaseman aikataulunäyttöihin.
 
Katsoin noita Keravan aikatauluja ja tässä huomioni:
Sisäiset linjat:
Linja 5: perjantai- ja lauantaiöihin tulee yölähtöjä
Linja 8: linjan reitti muuttui Keravan asema-Kytömaa-Vankila - Kaskela. Kuusisaaren tarvittaessa poikkeamiset poistui ja Vanhalta Lahdentieltä ...-Lahdentie-Kaskelantie-Laineentie-Kaskelantie-Lahdentie-... Reittiosuus Asema-Kurkela-Virrenkulma siirrettiin linjalle 973
Linja 9: Uusi linja aloittaa reitillä Keravan asema-Porvoonkatu-Kaskelantie-Päivöläntie-Porvoonkatu-Kuusisaari
Linjojen 8 ja 9 lähdöt hoidetaan samalla pikkubussilla.
Seutulinjat:
Linja 633: Linjalle tulee uusia N-vuoroja jotka ajavat päälinjasta poiketen ...Tuusulantie-Simonkyläntie-Laaksotie-Koivukylänväylä-Haapatie-Koivukylän puistotie-Kytötie-Peijaksentie-Asolanväylä-Sairaalakatu-Sydäntie-Sairaalakatu-Asolanväylä-Urpiaisentie-Korson asema-Korsontie-Saviontie-... eli Koivukylän, Peijaksen ja Korson kautta. N-lähtöjä ajetaan perjantain ja lauantain jälkeisinä öinä klo 01.00-05.00 välisenä aikana, lisäksi lauantaisin ja sunnuntaisin aamulähdöt klo 05.57-09.17 ovat myöskin N-lähtöjä. Eli viikonlopun liikennetarjonta linjalla 633 lisääntyy.
Linja 738: keskipäivälle tulee yksi Helsingin kierros lisää. Keravalta 12.02K ja Helsingistä 13.10K ja Keravalta ennen tyhjänä meno Helsinkiin on muuttunut lähdöksi 13.03K Keravalta.
Linja 973: Linjan perusvuorojen reitti muuttuu ...-Saviontie-Karhuntassuntie-Alikeravantie-Sibeliuksentie-Keskustan Kehä-Aleksis Kiven tie-Paasikivenkatu-Asemanaukio-Asemantie-Paasikivenkatu-Kurkelankatu-Ylikeravantie-Suorannankatu-Virrenkulma eli Alikeravan, aseman ja Kurkelan kautta Virrenkulmaan (Kytömaata vastapäätä radan toisella puolella). Arkipäivien yhteydet Kurkelaan ja virrenkulmaan paranevat huomattavasti ja käytetyn kaluston koko muuttuu normaaliksi bussiksi (2005-2010 vain pikkubussilla)
K- vuorojen reitti muuttuu ...-Saviontie-Koivikontie-Lehmuskatu-Marttilankatu-Kannistonkatu-Saviontie-...-Keravan asema-Paasikivenkatu-Sibeliuksentie-Tuusulantie-Metsolantie eli reitti kulkee Savion aseman, Marttilan ja kanniston kautta asemalle josta 973:n vanhaa reittiä terveyskeskukselle, samalla alkaa lauantaivuorot terveyskeskukselle.
Syysliikenteen alkaessa Keravan joukkoliikennepalvelut monipuolistuu ja tulee lisää liikennöintiaikaa. Saviontien väli Savion asema-Kanniston tienhaara menettää joukkoliikennepalvelut kun 973,B kulkee radan toista puolta ja K-vuorot ajavat Marttilan ja Kanniston kautta, kyseisellä osuudella on 3 pysäkkiä suuntaansa. Moni Marttilassa ja kannistossa asuva on toivonut suoraa yhteyttä Uimahallille syysliikenteen alussa tuo totetuu. Virrenkulmassa ja Kurkelassa istumapaikat lisääntyy ison auton myötä ja liikennöintiaika pitenee näiden lisäksi suorat yhteydet Ali Keravan, Korson ja Peijaksen suuntaan. Etelä Kaskelassa liikennetarjonta lisääntyy. Ahjoon, Kiltaan ja mattilanpuistoon tulee muutama lisävuoro. Eli liikennetarjonta Keravalla pääsääntöisesti lisääntyy syysliikenteen alkaessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjat 69 ja 83 yhdistetään linjaksi Tikkurila-Sotunki-Hakkila, linja kulkee Tikkurilassa uuden Valkoisenlähteentien tunnelin kautta, lisäksi linja tarjoaa Sotungista Hevoshaantieltä yhteyden Hakunilaan.

Eilen selailin postiluukusta tipahtanutta, aikataulua ja huomasin myös tämän muutoksen. Ja myös sen että linja 69 alkaa kulkemaan Ma-su välein :)
Mutta itseäni jäi vielä mietityttämään, että missä on linjan 69 päätepysäkki hakunilassa? Samassa paikassa kuin pienkalustolinja 3:n ? ja huomattavaa oli myös että ruuhka-aikoina ajetaa K tunnuksilla tuo 83 reitti ...Tikkurilantie-Vanha Porvoontie-Koivukylänväylä-Lahdentie-Itäinen Valkoisenlähteentie.. Kun normaali tunnuksella ajetaan suoraan honkanummentietä ja kaskipolkua.


Huomasin myös että oli perustettu uusi linja 300N ja lakkautettu 410N (ollut jo aiemmin puhetta) mutta myös että liikennöitsijä oli Helb? eihän tätä kuitenkaan ole kilpailutettu, joten eikö se olisi kuulunut joko PL:lle kun ovat ajaneet 410N:ää tai WL:lle kun voittivat linjan 400N
 
Eilen selailin postiluukusta tipahtanutta, aikataulua ja huomasin myös tämän muutoksen. Ja myös sen että linja 69 alkaa kulkemaan Ma-su välein :)
Mutta itseäni jäi vielä mietityttämään, että missä on linjan 69 päätepysäkki hakunilassa? Samassa paikassa kuin pienkalustolinja 3:n ?

Huomasin myös että oli perustettu uusi linja 300N ja lakkautettu 410N (ollut jo aiemmin puhetta) mutta myös että liikennöitsijä oli Helb? eihän tätä kuitenkaan ole kilpailutettu, joten eikö se olisi kuulunut joko PL:lle kun ovat ajaneet 410N:ää tai WL:lle kun voittivat linjan 400N

Linjan 69 uusi päätepysäkki lähellä Hakunilan S-marketia Hakunilantien ja Vaunukalliontien risteyksessä. Tuolla on ollut bussille mitoitettu kääntöpaikka jo vuosikausia, mutta bussin kääntöpaikkana tuo ei liene koskaan aiemmin toiminut. Linjan 69 uuden reitin myötä Hevoshaantieltä pääsee taas vaihdottomalla yhteydellä Hakunilan keskustaan ja Tikkurilaan. Tällainen yhteys oli jonkin aikaa parikymmentä vuotta sitten, kun linja 40 ajoi Mellunmäestä Tikkurilaan Hevoshaantien kautta.

Linjojen 400N ja 410N sopimuskausi on katkolla talviliikenteeseen siirryttäessä. Linja 300N on samassa sopimuksessa kuin linjat 360 - 364 ja linja 400N kilpailutettiin yhdessä linjojen 452 ja 453 kanssa.
 
Linjojen 57 ja 58 reitit Munkkivuoressa muuttuvat, jatkossa kummatkin linjat ajavat Raumantien päätepysäkille Naantalintien kautta, etenkin 58:n kierrättäminen Huopalahdentien ja Naantalintien kautta tuntuu hölmöltä varsinkin kun välissä on kahdet liikennevalot, Ulvilantieltä Huopalahdentielle ja Huopalahdentieltä Naantalintielle, täytyypä käydä ensi viikolla katsastamassa miten tuo järjestely toimii. Linjan 94V päätepysäkki siirtyy Kontulassa Keinulaudantielle, samasta paikasta lähti aikoinaan linja 519B, varmasti ihan hyvä ratkaisu koska linjan 94A käyttämä päätepysäkki on ahdas ja 94V:llä on ollut vaikeuksia mahtua samalle pysäkille.
 
Takaisin
Ylös