- Liittynyt
- 11 Toukokuu 2006
- Viestit
- 365
Espoon sisäisellä linjalla 51 aletaan jostain syystä ajaa V-vuoroja sunnuntaisin Kuurinniitystä 10:04-19:55. Ilmeisesti tällä tavalla saadaan säästöjä aikaan. Onhan kyseessä kuitenkin melko vähän käytetty linja. Nyt kuitenkin Kauniaisten lenkiltä Leppävaaraan meno hankaloituu. Minua hämää tuo paikannimi Kuurinniitty, olen aina mieltänyt tuon alueen Kuurinmäeksi. Wikipedian mukaan Kuurinmäki on Kuurinniityn osa-alue ja muodostaa Kuurinniityn yhdessä Kuurinkallion kanssa.
Kun kerta linjan 270 A-vuoroja on hiljalleen lisätty, niin ehkä pitäisi vielä lisätä yksi A-vuoro arkisin Helsingistä lähteväksi 14:57-16:33 väliin. Kun kerta tarjotaan Jorvista ja Espoon keskuksesta niin paljon yhteyksiä Kuurinniittyyn, tuollainen tauko keskellä parasta ruuhka-aikaa ei ole oikein järkevää.
Mikä järki muuten on tuossa lauantaipäivänä ajettavassa 270A:n vuoroparissa Elienaukiolta 10:30/Kuuriniitystä 11.43. Tämä sama pari ajetaan jo nyt kesäaikaan. Tuolla tietenkin pääsee Kuurinniitystä vaikka Espoon keskukseen, mutta seuraava Kuurinniittyyn menevä vuoro lähteekin Helsingistä vasta niinkin myöhään kuin 22:05. Tietenkin noilla aamun ensimmäisillä ja illan viimeisillä vuoroilla halutaan paikata linjaa 51, mutta tuolloinhan (11:43) se on jo kulussa, mutta tosin vain tunnin vuorovälillä. Koko matka linjalla 270A kestää kuitenkin sen verran, että se ei taida houkutella juuri ketään matkustamaan reittiä päästä päähän.
Suurpellosta Tapiolan kautta Helsinkiin aletaan liikennöidä seuraavan vuoden alusta alkaen linjatunnuksella 107 120:n sijaan. Niin pitkään kun tuon linjan on tarkoitus lähteä Suurpellosta, eikä jatkaa esimerkiksi sinne Karamalmiin, mielestäni voitaisiin harkita sitä, että osa 107:n vuoroista lähtisikin Henttaalta ja ajaisi sieltä Suurpellon päättärille, josta jatkaisi normireittiään kohti Helsinkiä. Tällä järjestelyllä voisi ainakin korvata linjan 121 ruuhka-aikoina ajettavia K-vuoroja ja vaikka linjan 16 sunnuntailiikennettä, jolloin tosin suora yhteys Henttaan ja Olarin väliltä menetettäisiin. Tietenkin jos Suurpellosta tulisi matkustajia myös linjalle 16, niin silloin tätä muutosta ei tarvittaisi.
Niin tuo 231:n uusi arkinen aamuvuoro 4:05 Hämevaarasta on ihan mielenkiintoinen. Sehän kulkee yötaksan aikaan. Paljon joukkoliikennettä käyttävälle ja paljon yötaksan aikaan matkaavalle on tietenkin mahdollisuus hankkia suoraveloituslippu, jonka käyttäjän ei tarvitse yötaksaa maksaa.
Jos hiljalleen aletaan lisätä varhaisen aamun tai milteipä aamuyön vuoroja, kuten jo viime vuonna 147KT:lle arkisin Kivenlahdesta 4:36 lähtevä vuoro, voisi Tapiolan ja Helsingin välisiä varhaisia yhteyksiä alkaa parantamaan. Tulevassa aikataulussa arkena Sampokujalta Helsingin keskustaan menevistä vuoroista varhaisin on Sampokujalla 5:17 (110T).
Vuosaaren sataman yhteydet paranevat muuten huomattavasti linjan 562 myötä, joka alkaa liikennöidä joka päivä aamusta iltaan.
Kun kerta linjan 270 A-vuoroja on hiljalleen lisätty, niin ehkä pitäisi vielä lisätä yksi A-vuoro arkisin Helsingistä lähteväksi 14:57-16:33 väliin. Kun kerta tarjotaan Jorvista ja Espoon keskuksesta niin paljon yhteyksiä Kuurinniittyyn, tuollainen tauko keskellä parasta ruuhka-aikaa ei ole oikein järkevää.
Mikä järki muuten on tuossa lauantaipäivänä ajettavassa 270A:n vuoroparissa Elienaukiolta 10:30/Kuuriniitystä 11.43. Tämä sama pari ajetaan jo nyt kesäaikaan. Tuolla tietenkin pääsee Kuurinniitystä vaikka Espoon keskukseen, mutta seuraava Kuurinniittyyn menevä vuoro lähteekin Helsingistä vasta niinkin myöhään kuin 22:05. Tietenkin noilla aamun ensimmäisillä ja illan viimeisillä vuoroilla halutaan paikata linjaa 51, mutta tuolloinhan (11:43) se on jo kulussa, mutta tosin vain tunnin vuorovälillä. Koko matka linjalla 270A kestää kuitenkin sen verran, että se ei taida houkutella juuri ketään matkustamaan reittiä päästä päähän.
Suurpellosta Tapiolan kautta Helsinkiin aletaan liikennöidä seuraavan vuoden alusta alkaen linjatunnuksella 107 120:n sijaan. Niin pitkään kun tuon linjan on tarkoitus lähteä Suurpellosta, eikä jatkaa esimerkiksi sinne Karamalmiin, mielestäni voitaisiin harkita sitä, että osa 107:n vuoroista lähtisikin Henttaalta ja ajaisi sieltä Suurpellon päättärille, josta jatkaisi normireittiään kohti Helsinkiä. Tällä järjestelyllä voisi ainakin korvata linjan 121 ruuhka-aikoina ajettavia K-vuoroja ja vaikka linjan 16 sunnuntailiikennettä, jolloin tosin suora yhteys Henttaan ja Olarin väliltä menetettäisiin. Tietenkin jos Suurpellosta tulisi matkustajia myös linjalle 16, niin silloin tätä muutosta ei tarvittaisi.
Niin tuo 231:n uusi arkinen aamuvuoro 4:05 Hämevaarasta on ihan mielenkiintoinen. Sehän kulkee yötaksan aikaan. Paljon joukkoliikennettä käyttävälle ja paljon yötaksan aikaan matkaavalle on tietenkin mahdollisuus hankkia suoraveloituslippu, jonka käyttäjän ei tarvitse yötaksaa maksaa.
Jos hiljalleen aletaan lisätä varhaisen aamun tai milteipä aamuyön vuoroja, kuten jo viime vuonna 147KT:lle arkisin Kivenlahdesta 4:36 lähtevä vuoro, voisi Tapiolan ja Helsingin välisiä varhaisia yhteyksiä alkaa parantamaan. Tulevassa aikataulussa arkena Sampokujalta Helsingin keskustaan menevistä vuoroista varhaisin on Sampokujalla 5:17 (110T).
Vuosaaren sataman yhteydet paranevat muuten huomattavasti linjan 562 myötä, joka alkaa liikennöidä joka päivä aamusta iltaan.