HSL:n liikennemuutokset, kesä 2010 - kesä 2011

Linjojen 57 ja 58 reitit Munkkivuoressa muuttuvat, jatkossa kummatkin linjat ajavat Raumantien päätepysäkille Naantalintien kautta, etenkin 58:n kierrättäminen Huopalahdentien ja Naantalintien kautta tuntuu hölmöltä

Syynä reitin muutokseen on ahtaalla ostoskeskuksen parkkipaikalla sattuneet kymmenet peltivahingot ja väärinpysäköidyistä henkilöautoista aiheutuneet pitkät myöhästymiset.
 
Syynä reitin muutokseen on ahtaalla ostoskeskuksen parkkipaikalla sattuneet kymmenet peltivahingot ja väärinpysäköidyistä henkilöautoista aiheutuneet pitkät myöhästymiset.
Liikenne on tainnut lisääntyä ja kauppakeskus vilkastua, koska en muista itse 2000-luvun alkupuoliskolla 57:llä ja 58:lla ollessani jääneeni ostoskeskuksen parkkipaikalle koskaan jumiin. Aina sieltä sentään läpi pääsi. Vai onko parkkipaikkaa uusittu ahtaammaksi?
 
Liikenne on tainnut lisääntyä ja kauppakeskus vilkastua, koska en muista itse 2000-luvun alkupuoliskolla 57:llä ja 58:lla ollessani jääneeni ostoskeskuksen parkkipaikalle koskaan jumiin. Aina sieltä sentään läpi pääsi. Vai onko parkkipaikkaa uusittu ahtaammaksi?
Ei siellä mitään ole uusittu. Eikä minulla ole edelleenkään ollut ongelmaa päästä läpi. Vai ovatko Pölhölän uudet juuri kurssilta tulleet kuljettajat pussailleet pysäköityjä autoja? Tilaahan ei toki liikaa ole.
 
Ei siellä mitään ole uusittu. Eikä minulla ole edelleenkään ollut ongelmaa päästä läpi. Vai ovatko Pölhölän uudet juuri kurssilta tulleet kuljettajat pussailleet pysäköityjä autoja? Tilaahan ei toki liikaa ole.

Nykyisin ei tahdo päästä läpi, siis niemenomaan talvisaikaan (olen "Pölhölän kuski", mutten ihan tuorea alalla kuitenkaan).

Juuri tänäänkin olin h58:lla ja Munkkivuoren ostarilla oli yllinkyllin liian leveästi tai muuten väärin parkkerattuja autoja ja jos olisi ollut talvi ja kinokset, niin siellä oltaisiin taas seisty ja odoteltu. Viime talvena siellä oli varsin tasaisesti h57:aa sekä h58:a jumissa. Jälkimmäinen varsinkin herkkä jäämään, kun osa vuoroista on kankeampia telibusseja. Myös allekirjoittanut odotteli siellä moneen otteeseen, että arvoisia yksityis- tai pakettiautolija malttaisi tulla siirtämään ajokkiaan, jotta pääsisi parkkialueen läpi.

Ratkaisevia, bussiliikenteen sujuvuuden helposti haavoitavia "achilleen kantapäitä" tuolla Munkkivuoren ostarin parkkialueen pysäköintiruuduista ovat kokemukseni mukaan sen vinoparkkialueen toinen ruutu (Dextran suunnalta oikean puoleinen ruutu), jonka päässä viime talvena oli melkoinen lumi- ja jääkasa ja siihen pysäköityjen autojen perät jäivät aina liian pitkälle, ulos ruudusta. Myös ko. ruutua vastapäätä olevat kadunsuuntaiset ruudut ovat herkkiä tukkimaan kääntyvän bussin reitin, jos niihin pysäköity auto ei ole tarkalleen ruutujen sisällä. Niin, eihän noin saisi pysäköidä, sehän on kiellettyä. Kokemukseni mukaan poliisi tai lappuliisat eivät olleet juurikaan kiinnostuneita noista kaoottisista tilanteista, joissa vaikkapa vain yksi tai kaksi väärinpysäköityä autoa jumitti ensin yhden bussin ja sitten koko muun ajoneuvoliikenteen taakseen. Siellä jonossa oli sitten usein myös noiden em. bussilinjojen seuraavia vuoroja ja siten aikataulut olivat sekaisin.

Mutta kuitenkin tästä pienestä reittiuudistuksesta ensi maanantaista alkaen: minusta on varsin valitettava tilanne, että nimenomaan joukkoliikenteen (eli tässä tapauksessa bussilinjat h57 ja h58) palvelua joudutaan hieman huonontamaan ja sen täytyy väistää sen vuoksi, että yksityisautolijat saavat edelleenkin parkkeerata Munkkivuoren ostoskeskuksen parkkialueille aivan miten sattuu. Tuon alueen yksi tärkeimmistä ja käytetyimmistä bussipysäkeistä eli se Dextran edessä oleva pysäkki siirtyy kuitenkin pois ja korvataan kauempana olevilla pysäkeillä. Noita linjoja käyttävät paljon mm. huonostikuljevat vanhukset ja muuten liikuntarajoitteisetkin. Heille tulee nyt enemmän käveltävää ennenkuin saapuvat kohteeseensa.

Toki varsinainen päätepysäkki linjoille h57 ja h58 säilyy samana ja nähtäväksi jääkin, kuinka sujuvaa on ostari takaa kiertäminen Naantalintien kautta, joka sekin on kuitenkin varsin kapea (ja molempisuuntainen) katu.

Harmi, ettei Munkkivuoren ostarille mene raitiolinjoja. Jos menisi, niin kyllä se olisi yksityisautoilijoiden parkkipaikka, joka siitä väistäisi, jos ongelmia tulisi, eikä niin kuin nyt päinvastoin: bussit pois ja niiden palvelua huonommaksi, jotta autolija pääsee kaupan oven eteen, vaikka sitten poikittain. ;)

---------- Viesti lisätty kello 16:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:10 ----------

Lisään tähän vielä sen, että varsinkin tuossa Munkkivuoren ostarin kanssa toimimme aina niin, että jos vähänkin näytti, että uhkaa tulla kolhuja tiukassa paikassa (tien pinta oli usein jäinen ja liukas), niin emme ottaneet pienintäkään riskiä tyyliin: "mahtuu-ei mahdu", sillä se on kuitenkin aina se kolhija, joka on syyllinen ja vilut maksaa (eli tässä tapauksessa bussinkuljettaja), vaikka pysäköity auto olisikin väärin pysäköity. Niinpä odottelimme ko. auton omistajaa ja yleensä häntä etsi pahimmissa tukoshetkissä jo puoli ostaria. Ja sai kyllä kuulla asiasta vaivauduttuaan paikalle.
 
Viimeksi muokattu:
Syynä reitin muutokseen on ahtaalla ostoskeskuksen parkkipaikalla sattuneet kymmenet peltivahingot ja väärinpysäköidyistä henkilöautoista aiheutuneet pitkät myöhästymiset.
Kyseisellä katuosuudella ei todellakaan ole paljon tilaa kuten 23.01.2009 otettu kuva osoittaa
 

Liitetiedostot

  • P1232857BBBA.jpg
    P1232857BBBA.jpg
    137.3 KB · Lukukerrat: 651
Liikenne on tainnut lisääntyä ja kauppakeskus vilkastua, koska en muista itse 2000-luvun alkupuoliskolla 57:llä ja 58:lla ollessani jääneeni ostoskeskuksen parkkipaikalle koskaan jumiin. Aina sieltä sentään läpi pääsi. Vai onko parkkipaikkaa uusittu ahtaammaksi?
Olin 2000-luvun alussa silloisen HKL-Bussiliikenteen työnjohdossa ja kyllä muistan, että sieltä tuli talvisin aika tasaisen tiuhaan soittoja jumiutuneiden bussivuorojen kuljettajilta.

Mutta ehkäpä nykyisin tilanne on muuttunut vieläkin kaoottisemmaksi, kun katujen kunnossapito ja auraus talvisin on nykyisin huonommalla tolalla (toki viime talvi oli erityisen luminen) ja voisi sanoa, että joka kierroksella (linjalla h58) jännitti hieman, että mitä siellä milloinkin oli odotettavissa.

---------- Viesti lisätty kello 17:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:25 ----------

Kyseisellä katuosuudella ei todellakaan ole paljon tilaa kuten 23.01.2009 otettu kuva osoittaa
Tuossahan on vielä reilusti tilaa pahimpiin tilanteisiin nähden ;). Kuten sanoin käännös Dextran edestä "parkkisuoralle" oli se ratkaiseva paikka ja sen tuntumassa olleet pysäköidyt autot olivat (ja ovat edelleenkin) pahimmat ongelmat.

---------- Viesti lisätty kello 17:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:27 ----------

Tässä näkyy Munkkivuoren ostarin ongelmapaikat:

http://maps.google.fi/maps?f=q&sour...oid=JRrOXyEool5i9yqlsy6E-Q&cbp=12,290.28,,0,5

Kuvaonttohetkellä ei ole ongelmia, mutta jos tuo punainen henkilöauto (Nissan?), oikeanpuoleisen vinoruuturivin toisessa ruudussa, (eka ruutuhan on ko. kuvatilanteessa vapaa), ei ole ajanut tarpeeksi pitkälle, kuten viime talvena moneen otteeseen kävi ja valkoisen VW-pakettiauton paikalla, kadun vieressä ollut auto, oli vähänkään vinossa tai muuten ulos ruudusta, niin telibussilla ei kannattanutkaan yrittää siitä "rännistä" läpi. Tai: pari kertaa yritin ja totesin, ettei mahdu. Ja kuten sanottu: kolareita tai peltivahinkojakaan emme tahallaan aiheuta. Odotellaan sitten...

Kerran soitin poliisillekin, mutta eipä ollut juurikaan apua siitäkään. "Koeta nyt pärjätä vaan...", tai jotain sellaista taisi olla kehoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mitään uutta auringon alla, voisi tuohon sanoa. Kun 1990-luvun alkupuolella ajoin 58:aa, oli tilanne Munkkivuoren ostarilla talvisin aivan sama. Koskaan ei tiennyt pääseekö läpi.
 
Westendille tuli tuo yölinja. Onkohan sille teliauto-pakko vai pärjääkö kaksakselisella? Muistaakseni Westendillä ei telejä vielä nykyisin ole. Sitten näköjään linjalle 231 tuli m-p uusi vuoro Hämevaarasta 4.05.

Täsmennettäköön jo tässä vaiheessa, kun kerran tämä viesti meni minulta jo aiemmin ohi, että linja 400N tulee olemaan Veolian liikennöimä. Voisi sanoa, että onneksi, sillä en usko wessulaisten kaivanneen riesakseen pahimpia laatoitusvuoroja. :)

Tietenkin jos Suurpellosta tulisi matkustajia myös linjalle 16, niin silloin tätä muutosta ei tarvittaisi.

Otat liikennesuunnitelmaan esille ja katsot uudestaan Suurpellon linjakarttaa. Lisäksi sama informaatio löytyy uusimmasta aikataulukirjasta. Espoon linja 16 liikennöi ilmiselvästi Suurpellon kautta, sillä Henttaalta ei ole muuta reittiä pois - ainakaan laillisesti moottoriajoneuvoilla. Lisäksi molemmat linjat kulkevat samaa reittiä Suurpellossa. Linja 16 siirtyy nyt uuden sopimuskauden myötä normaalikokoisella kalustolla liikennöitäväksi nimenomaan siksi, että linjalla 16 tulevat Suurpellon koululaiset kulkemaan kouluihin Niittykumpuun ja ensisijaisesti Kuitinmäkeen, ennenkaikkea pikkumuksut, jotka menevät Päivänkehrän kouluun.

Linjan 121K voisi nyt viimeistään suosiolla lopettaa, sillä se ei tarjoa mitään käytännössä järkevää yhteyttä. Linja ajaa edestakaisin Ruomelantietä reitillään ja koukkaus Kuunkehrän kautta on henttaalaisille todellista ajanhaaskausta. En usko, että jatkossa juuri kukaan enää matkustaa sillä. Jo nyt käytännönkuormat Henttaalta/Henttaalle ovat luokkaa 0-4 matkustajaa. Jatkossa Henttaalta kannattaa ennemmin kävellä 5 min Suurpellon päätepysäkille tai ottaa linja 16/16A/16B Suurpeltoon. Linja 107 kannattaa pitää Suurpellon linjana ja mahdollisesti ehkä jatkaa 107A-tunnuksella jokunen vuoro Henttaalle asti, jos todellista kysyntää syntyy.
 
Linjan 121K voisi nyt viimeistään suosiolla lopettaa, sillä se ei tarjoa mitään käytännössä järkevää yhteyttä. Linja ajaa edestakaisin Ruomelantietä reitillään ja koukkaus Kuunkehrän kautta on henttaalaisille todellista ajanhaaskausta. En usko, että jatkossa juuri kukaan enää matkustaa sillä. Jo nyt käytännönkuormat Henttaalta/Henttaalle ovat luokkaa 0-4 matkustajaa. Jatkossa Henttaalta kannattaa ennemmin kävellä 5 min Suurpellon päätepysäkille tai ottaa linja 16/16A/16B Suurpeltoon. Linja 107 kannattaa pitää Suurpellon linjana ja mahdollisesti ehkä jatkaa 107A-tunnuksella jokunen vuoro Henttaalle asti, jos todellista kysyntää syntyy.

Kävely 107:lle lienee vaihtoehto numero yksi. Aikatauluja tutkailemalla voi huomata, että ainakin aamussa 107 ehtii juuri sopivasti 16 alta pois, ettei vaan kukaan tule kyytiin.

107 voisi ainakin lauantai-illoissa kauppojen kiinnimenon jälkeen jatkaa hyvin Henttaalle asti. Ja voisi hyvin ajaa vaikka Kuitinmäen kautta, Orionille tuskin kukaan (tai ainakaan moni) haluaa la-su.
 
Otat liikennesuunnitelmaan esille ja katsot uudestaan Suurpellon linjakarttaa. Lisäksi sama informaatio löytyy uusimmasta aikataulukirjasta. Espoon linja 16 liikennöi ilmiselvästi Suurpellon kautta, sillä Henttaalta ei ole muuta reittiä pois - ainakaan laillisesti moottoriajoneuvoilla. Lisäksi molemmat linjat kulkevat samaa reittiä Suurpellossa. Linja 16 siirtyy nyt uuden sopimuskauden myötä normaalikokoisella kalustolla liikennöitäväksi nimenomaan siksi, että linjalla 16 tulevat Suurpellon koululaiset kulkemaan kouluihin Niittykumpuun ja ensisijaisesti Kuitinmäkeen, ennenkaikkea pikkumuksut, jotka menevät Päivänkehrän kouluun.

En minä sitä kirjoittanutkaan, että linja 16 ei kulkisi Suurpellon kautta. Kyllä minä muutenkin tiedän, että se kulkee. Olen itsekin matkustanut sillä Henttaalle/Suurpellolle aina silloin tällöin. Kirjoiten muuten viestissäni näin:

minä itse sanoi:
Tällä järjestelyllä voisi ainakin korvata linjan 121 ruuhka-aikoina ajettavia K-vuoroja ja vaikka linjan 16 sunnuntailiikennettä, jolloin tosin suora yhteys Henttaan ja Olarin väliltä menetettäisiin. Tietenkin jos Suurpellosta tulisi matkustajia myös linjalle 16, niin silloin tätä muutosta ei tarvittaisi.

Kirjoitin tuossa linjan 16 sunnuntailiikenteestä. Kun linjalla 107 alkaa päästä Tapiolaan ja Helsinkiin ja kun kerran linja 35 ja 43 kulkevat kohtuullisen lyhyen kävelymatkan päästä Suurpellon aloituskortteleista, ei ole mielestäni mitenkään itsestäänselvää, että sunnuntaina matkustajia riittäisi Suurpellosta linjalle 16. Arkisin rengaslinjalla 16A/B riittää matkustajia-varsinkin koulupäivinä ja tämä onkin ihan tarpeellista palvelua.
 
Olen tässä miettinyt, että voisikohan h57/h58:n päätepysäkin järjestää Munkkivuoren ostarilla mitenkään niin, ettei niiden tarvitsisi kiertää tuota ikävää parkkipaikka-aluetta ollenkaan? Mikä olisi sopiva keino?
 
Olen tässä miettinyt, että voisikohan h57/h58:n päätepysäkin järjestää Munkkivuoren ostarilla mitenkään niin, ettei niiden tarvitsisi kiertää tuota ikävää parkkipaikka-aluetta ollenkaan? Mikä olisi sopiva keino?

Jos hyödynnetään nyt olemassa olevaa tieverkostoa, niin ensimmäinen idea, mikä ainakin itselle tuli mieleen, olisi seuraava:

h52 on aika mutkainen ja pitkä linja. Ainakin minun mielestäni. Jos h52:n siirtäisi kulkemaan reittiä Munkkiniemen päätepysäkki - Huopalahdentie - Lapinmäentie... ja siirtäisi Munkkivuoren kiertämisen joko h57:lle tai h58:lle.

h58 on myös aika pitkä linja joten itse laittaisin Munkkivuoren-kierroksen h57:lle. Vaikkapa vastapäivään, koska h18 kiertää myötäpäivään. Päätepysäkki esimerkiksi Muusantorille niin, ettei h18 kävisi Muusantorilla ollenkaan h57:n liikennöintiaikana, koska siellä olisi aika ahdasta jos h57 olisi päätepysäkillä odottamassa lähtöaikaa ja samalla h18 yrittäisi änkeä ohi.

h58:n reitin voisi jatkaa Vanhalle viertotielle, siellähän on edelleen bussinkääntöpaikka, jota on käyttänyt ainakin linja 541 ennen vanhaan.

Toinen vaihtoehto voisi olla tämä:

h52 kiertää Munkkivuoren vastapäivään, päätepysäkki Muusantorilla. h18 ei tarvitsisi käydä Muusantorilla ollenkaan, koska h52 liikennöi joka päivä.

h58 kääntyisi Paciuksenkadulta suoraan Huopalahdentielle ja sieltä Vanhalle viertotielle kääntöpaikalle.

h57 ajaisi reittiä ...Lapinmäentie - Huopalahdentie - Ulvilantie - Professorintie - Laajalahdentie - Munkkiniemen puistotie - h52:n nykyinen päätepysäkki.
 
Jos hyödynnetään nyt olemassa olevaa tieverkostoa, niin ensimmäinen idea, mikä ainakin itselle tuli mieleen, olisi seuraava:

h52 on aika mutkainen ja pitkä linja. Ainakin minun mielestäni. Jos h52:n siirtäisi kulkemaan reittiä Munkkiniemen päätepysäkki - Huopalahdentie - Lapinmäentie... ja siirtäisi Munkkivuoren kiertämisen joko h57:lle tai h58:lle.

h58 on myös aika pitkä linja joten itse laittaisin Munkkivuoren-kierroksen h57:lle. Vaikkapa vastapäivään, koska h18 kiertää myötäpäivään. Päätepysäkki esimerkiksi Muusantorille niin, ettei h18 kävisi Muusantorilla ollenkaan h57:n liikennöintiaikana, koska siellä olisi aika ahdasta jos h57 olisi päätepysäkillä odottamassa lähtöaikaa ja samalla h18 yrittäisi änkeä ohi.

h58:n reitin voisi jatkaa Vanhalle viertotielle, siellähän on edelleen bussinkääntöpaikka, jota on käyttänyt ainakin linja 541 ennen vanhaan.

Toinen vaihtoehto voisi olla tämä:

h52 kiertää Munkkivuoren vastapäivään, päätepysäkki Muusantorilla. h18 ei tarvitsisi käydä Muusantorilla ollenkaan, koska h52 liikennöi joka päivä.

h58 kääntyisi Paciuksenkadulta suoraan Huopalahdentielle ja sieltä Vanhalle viertotielle kääntöpaikalle.

h57 ajaisi reittiä ...Lapinmäentie - Huopalahdentie - Ulvilantie - Professorintie - Laajalahdentie - Munkkiniemen puistotie - h52:n nykyinen päätepysäkki.

Muusantorilta pitäisi päästä keskustaan mielellään ilman vaihtoa, joten 18 on siksi ainoa järkevä vaihtoehto, tai ainakin 58, joka sentään menee Meilahteen, Pasilaan ja Itäkeskukseen vaihdotta. Tässä ratkaisuni
 
Olen tässä miettinyt, että voisikohan h57/h58:n päätepysäkin järjestää Munkkivuoren ostarilla mitenkään niin, ettei niiden tarvitsisi kiertää tuota ikävää parkkipaikka-aluetta ollenkaan? Mikä olisi sopiva keino?

Ostarin laajennuksen yhteydessä Raumantie menee uusiksi. Katualuetta levennetään. Parkkipaikat sijoittuvat lähemmäs ostaria kahteen riviin, joiden väliin tulee kapea 1-suuntainen ajoväylä. Tämä erotetaan korokkeella vars. kadusta, josta tulee 2-kaistainen ilman pysäköintiä. Kadun reunaan tulee lisäksi bussipysäkit ja taksiasema. Raumantien ja Naantalintien risteykseen tulee kiertoliittymä, joka mitoitetaan busseille.

Tämä oli tilanne ainakin noin vuosi sitten. KSV:n sivuilta löytynee jostain liikennesuunnitelmakuvat. Sitä en tiedä, milloin tuo toteutetaan. Liikennesuunnitelmassa otetaan huomioon myös raitiotien sijoitus alueelle myöhemmin.
 
Muusantorilta pitäisi päästä keskustaan mielellään ilman vaihtoa, joten 18 on siksi ainoa järkevä vaihtoehto, tai ainakin 58, joka sentään menee Meilahteen, Pasilaan ja Itäkeskukseen vaihdotta. Tässä ratkaisuni
Ps. Jos linkki ei toimi, kokeile tätä tai tätä
Ostarin laajennuksen yhteydessä Raumantie menee uusiksi. Katualuetta levennetään. Parkkipaikat sijoittuvat lähemmäs ostaria kahteen riviin, joiden väliin tulee kapea 1-suuntainen ajoväylä. Tämä erotetaan korokkeella vars. kadusta, josta tulee 2-kaistainen ilman pysäköintiä. Kadun reunaan tulee lisäksi bussipysäkit ja taksiasema. Raumantien ja Naantalintien risteykseen tulee kiertoliittymä, joka mitoitetaan busseille.

Tämä oli tilanne ainakin noin vuosi sitten. KSV:n sivuilta löytynee jostain liikennesuunnitelmakuvat. Sitä en tiedä, milloin tuo toteutetaan. Liikennesuunnitelmassa otetaan huomioon myös raitiotien sijoitus alueelle myöhemmin.
Kuulostaa hyvältä kun ei tarvitse pysäköivien autojen välistä ajella ja itse kannatan Munkkivuoren ratikkaa
kunhan se ei korvaa suoraa yhteyttä keskustan suuntaan mm. Talinrannasta tai Ulvilantien lenkiltä. Yksi vaihtoehto olisikin jatkaa Munkkivuoren ratikkaa Pajamäkeen jolloin linja 14 korvattaisiin mutta 18 jäisi palvelemaan Ulvilantien lenkkiä reitillä Liisanpuistikko-Merihaka-53:n reitti päästä päähän-Ulvilantien lenkki (korvaten toki linjan 53)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös