HSL:n liikennemuutokset, kesä 2010 - kesä 2011

Linjojen 57 ja 58 reitit Munkkivuoressa muuttuvat, jatkossa kummatkin linjat ajavat Raumantien päätepysäkille Naantalintien kautta, etenkin 58:n kierrättäminen Huopalahdentien ja Naantalintien kautta tuntuu hölmöltä varsinkin kun välissä on kahdet liikennevalot, Ulvilantieltä Huopalahdentielle ja Huopalahdentieltä Naantalintielle, täytyypä käydä ensi viikolla katsastamassa miten tuo järjestely toimii.

Jos oikein reittimuutoksesta kertovan HSL:n kartan ymmärrän, niin linjan 58 kierros Huopalahdentien kautta jää kuljettajan päätettäväksi. Päätepysäkkiä edeltävä pysäkki olisi ilmeisesti ennen ostoskeskuksen risteystä. Hiljaisina aikoina ja hyvillä keleillä voi ajaa vanhaa reittiä. Matkustajista oletettavasti suuri osa jää edelleen toiseksi viimeisellä pysäkillä, kun jatkossa pitkä kierros ei välttämättä houkuta.

57:n kannalta reitti lyhenee jonkin verran. Ruuhka-aikaan tosin tuo vanhan reitin mukainen kierros on ollut nopeampi, jos on käyttänyt Lapinmäentien vasenta kaistaa kääntymiseen.

Ostarin laajennuksen yhteydessä Raumantie menee uusiksi. Katualuetta levennetään. Parkkipaikat sijoittuvat lähemmäs ostaria kahteen riviin, joiden väliin tulee kapea 1-suuntainen ajoväylä. Tämä erotetaan korokkeella vars. kadusta, josta tulee 2-kaistainen ilman pysäköintiä. Kadun reunaan tulee lisäksi bussipysäkit ja taksiasema. Raumantien ja Naantalintien risteykseen tulee kiertoliittymä, joka mitoitetaan busseille.

Jos suunnitelman mitat ovat jossakin suhteessa, niin kiertoliittymä tulee olemaan ahdas. Kuvaruudulta viivoittimella mitattuna kiertoliittymän halkaisija on vain 20 metriä, kun vanhoilla mitoilla kääntymisvaatimus on 29 metriä. Uudet EU-määräykset edellyttävät kääntymistä 25 metrin halkaisijassa (12,5 metrin säteellä). No, toivotaan, että joko omat tietoni ovat vääriä tai mittaukseni epäonnistui.
 
Jos oikein reittimuutoksesta kertovan HSL:n kartan ymmärrän, niin linjan 58 kierros Huopalahdentien kautta jää kuljettajan päätettäväksi. Päätepysäkkiä edeltävä pysäkki olisi ilmeisesti ennen ostoskeskuksen risteystä. Hiljaisina aikoina ja hyvillä keleillä voi ajaa vanhaa reittiä. Matkustajista oletettavasti suuri osa jää edelleen toiseksi viimeisellä pysäkillä, kun jatkossa pitkä kierros ei välttämättä houkuta.
Kyllä meillä roikkuu seinällä, ilmoitustaululla, HSL:n määräys ajaa nimenomaan uutta reittiä pitkin. Mitään muuta ei oletetakaan.
 
Linjan 94V päätepysäkki siirtyy Kontulassa Keinulaudantielle, samasta paikasta lähti aikoinaan linja 519B, varmasti ihan hyvä ratkaisu koska linjan 94A käyttämä päätepysäkki on ahdas ja 94V:llä on ollut vaikeuksia mahtua samalle pysäkille.

Itseäni ihmetyttää tämä muutos sillä edelleen kun lähdetään kontulan metroasemalta kontulankaarelle niin bussi joutuu ajamaan tästä "terminaalin" läpi eli 94A:n ohitse, samasta paikasta josta aina ennenkin... Ehkäpä ainoa syy jolla tätä voisi perustella on se että bussi ei seiso "väärällä" puolella tietä. Eli matkustajat pääsevät nousemaan kyytiin korkeammalta kuin ajorata on.
 
Ehkäpä ainoa syy jolla tätä voisi perustella on se että bussi ei seiso "väärällä" puolella tietä. Eli matkustajat pääsevät nousemaan kyytiin korkeammalta kuin ajorata on.

Nimenomaan tästä syystä se päätepysäkki siirrettiin. Terminaalin läpi ajamisen pitäisi onnistua vaikka siinä pari 94A:n autoa seisoisikin. Joskus tulevaisuudessa Kontulan terminaali korvattaneen kadunvarsipysäkeillä sekä Kontulantien ja Kontulankaaren risteyksen muuttamisella kiertoliittymäksi.
 
Helsingin kaupungin Pihlajamäen asukasillassa 30.11.2010 kerrottiin kaksi reittimuutosta kesän 2011 alusta lähtien. 71 alkaa ajaa Viikinmäen kautta (ilmeisesti Ristiretkeläistenkatua ja Harjannetietä), kun asunnot ovat siellä valmistuneet. Ja 71V alkaa ajaa suoraan Kustaa Vaasan tietä ja Koskelantietä, ilman Arabianrannan reittiosuutta (Hämeentietä) sekä kiertämään Pihlajiston kautta, jotta yhteydet sinne paranisivat. Jos joku haluaa katsoa tuon asukasillan, se löytyy Helsinki-kanava -sivustolta. Noiden reittimuutosten kartat näkyvät aika alkupäässä videota.

Jääköhän 08N muuten vielä Hernepellontielle noiden uudistusten jälkeen?
 
Helsingin kaupungin Pihlajamäen asukasillassa 30.11.2010 kerrottiin kaksi reittimuutosta kesän 2011 alusta lähtien. 71 alkaa ajaa Viikinmäen kautta (ilmeisesti Ristiretkeläistenkatua ja Harjannetietä), kun asunnot ovat siellä valmistuneet. Ja 71V alkaa ajaa suoraan Kustaa Vaasan tietä ja Koskelantietä, ilman Arabianrannan reittiosuutta (Hämeentietä) sekä kiertämään Pihlajiston kautta, jotta yhteydet sinne paranisivat. Jos joku haluaa katsoa tuon asukasillan, se löytyy Helsinki-kanava -sivustolta. Noiden reittimuutosten kartat näkyvät aika alkupäässä videota.

Jääköhän 08N muuten vielä Hernepellontielle noiden uudistusten jälkeen?

Kappas kappas! Edesmenneelle HKL:lle jätin tuosta 71V:n reitistä toimenpide-ehdotuksen jo vuonna 2005, mutta silloin todettiin, että Rautatientorin ja Arabian väliset yhteydet ruuhkassa heikkenisivät liioin.

Tajusivat sitten lopultakin, että Pihlajamäen matka-aikaakin olisi syytä inhimillistää.
 
Tässä vielä kuvat noista reittimuutoksista.
 

Liitetiedostot

  • 71.JPG
    71.JPG
    20.9 KB · Lukukerrat: 484
  • 71V.JPG
    71V.JPG
    26.7 KB · Lukukerrat: 582
Nopeuttaakohan 71V:n muuttaminen Koskelantie - Kustaa Vaasantielle oikeasti. Ainakin aamuruuhka-aikaan on sen verran tukkoista. Olen todennut että henkilöautollakin kannattaa ajaa Pihlajistosta Arabian kautta Kustaa Vaasantien sijasta kello 8:n maissa jos tuolloin on keskustaan päin menossa.
 
Nopeuttaakohan 71V:n muuttaminen Koskelantie - Kustaa Vaasantielle oikeasti. Ainakin aamuruuhka-aikaan on sen verran tukkoista. Olen todennut että henkilöautollakin kannattaa ajaa Pihlajistosta Arabian kautta Kustaa Vaasantien sijasta kello 8:n maissa jos tuolloin on keskustaan päin menossa.

Kyllähän Kustaa Vaasantien bussikaista vetää yllättävän hyvin. Ruuhkaahan alkaa olla sitten vasta arabian ja paavalin kirkon välisellä sillalla kun autoilijat ajavat tässä kohtaa usein molempiin suuntiin bussikaistaa siinä.
 
SRS-uutisista bongasin tiedon, että Helsinkiin palaa ensi kesänä väliaikaisesti raitiolinja 5. Tietääkö joku jo tästä enemmän vai odotellaanko kiltisti SRS-uutisten päivitystä, joka lupaa lisätietoa tänään päivällä? :smile:

---------- Viesti lisätty kello 14:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:16 ----------

No nyt se vahvistus löytyy SRS:n sivuilta. Linjakartta näyttää ensi kesänä tältä. Vitonen palvelee Kaivopuiston lenkkiä myötäpäivään. Ykkönen siirtyy Rautatientorin silmukkaan - mielenkiintoista nähdä, mikä vaikutus tällä on matkustajamääriin.
 
Taannoinen 3T / 3B-uudisjako toimii erittäin hyvin poikkeustilanteissa, kuten nytkin. 3T Terminaali!
 
SRS-uutisista bongasin tiedon, että Helsinkiin palaa ensi kesänä väliaikaisesti raitiolinja 5. Tietääkö joku jo tästä enemmän vai odotellaanko kiltisti SRS-uutisten päivitystä, joka lupaa lisätietoa tänään päivällä? :smile:

---------- Viesti lisätty kello 14:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:16 ----------

No nyt se vahvistus löytyy SRS:n sivuilta. Linjakartta näyttää ensi kesänä tältä. Vitonen palvelee Kaivopuiston lenkkiä myötäpäivään. Ykkönen siirtyy Rautatientorin silmukkaan - mielenkiintoista nähdä, mikä vaikutus tällä on matkustajamääriin.

Mistä johtuu mun kesän poikkeusreitit? Onko kenelläkään tietoa? Kartan perusteella Eirassa olisi Eiran sairaalan ja Kauppatorin välillä toiseen suuntaan mentäessä jotain mikä tuohon vaikuttaa? Vai onko se muuten tuo Kauppatorilta Aleksille mentäessä oleva kohta?
 
Viimeksi muokattu:
Mistä johtuu mun kesän poikkeusreitit?

Syy on kyllä mainittu siellä uutisen yhteydessä. Katariinankadulla siirretään kiskoja ja tehdään kaikenlaisia sähkö-, valaistus-, viemäri- ja kaukolämpö/kylmätöitä. Pelkkä kiskonsiirto ei olisi isokaan juttu, mutta nuo muut työt tekevät tuosta pitkän työmaan. Sääli.

Taannoinen 3T / 3B-uudisjako toimii erittäin hyvin poikkeustilanteissa, kuten nytkin. 3T Terminaali!

Nojoo, kaikki on suhteellista. Vanhaan aikaan varmaan olisi tiedotettu, että 3B kulkee normaalireittiä ja 3T reittiä Kamppi - Töölö - Kallio - Kamppi. On sekin selkeää, ja Eiran kannalta parempaa palvelua.
 
Mistä johtuu mun kesän poikkeusreitit? Onko kenelläkään tietoa? Kartan perusteella Eirassa olisi Eiran sairaalan ja Kauppatorin välillä toiseen suuntaan mentäessä jotain mikä tuohon vaikuttaa? Vai onko se muuten tuo Kauppatorilta Aleksille mentäessä oleva kohta?

No juurikin se.
 
Takaisin
Ylös