Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Helsinki - Espoo raideyhteyden ympäristövaikutusselvityksen http://www.raideyva.fi/ keskeinen ongelma on, että Etelä-Espooseen ei ole suunniteltu nykyaikaisen maantasoisen pikaraitiotien periaatteilla toimivaa linjastoa Matinkylä - Tapiola - Lauttasaari - Ruoholahti - metrolinjan vaihtoehdoksi.
Ehdotan, että käymme tällä foorumilla "ideariihtä", jossa ideoitaisiin toimiva ja kattava Etelä-Espoon pikaraitiotieverkosto. Tästä voitaisiin muokata myös esimerkiksi nettisivu tai "vaihtoehtosuunnitelma" joka esiteltäisiin jossakin vaiheessa sekä annettaisiin lausuntona Raideyvaan.
Etelä-Espoon raideyhteyden kehittely on hyvä mahdollisuus ideoida pikaraitiotien mahdollisuuksia suomalaisessa kaupunkirakenteessa. Erityisiä haasteita asiassa ovat:
Keskustelun teemana on, miten mahdollinen Etelä-Espoon ja Jokerin uusi raideliikennejärjestelmä voidaan integroida muihin raideliikennejärjestelmiin, ja mihin järjestelmiin integrointi on perusteltua. Ajatuksena on, että keskustelu pohjautuu tämän hetken (2005) kokemuksiin ja nykyisin muualla maailmassa noudatettaviin periaatteisiin.
Helsingin seudulla on kolme keskenään yhteensopimatonta raideliikennejärjestelmää:
Integroinnista on jonkin verran selvityksiä, lisätietoa Kaupunkiliikenne.net - sivustossa.
http://www.kaupunkiliikenne.net/Integra.htm
http://www.kaupunkiliikenne.net/yhdiste.htm
Länsisuunnan raideliikenteen integroinnissa on kaksi toisistaan poikkeavaa keskeistä näkökohtaa.
Ehdotan, että käymme tällä foorumilla "ideariihtä", jossa ideoitaisiin toimiva ja kattava Etelä-Espoon pikaraitiotieverkosto. Tästä voitaisiin muokata myös esimerkiksi nettisivu tai "vaihtoehtosuunnitelma" joka esiteltäisiin jossakin vaiheessa sekä annettaisiin lausuntona Raideyvaan.
Etelä-Espoon raideyhteyden kehittely on hyvä mahdollisuus ideoida pikaraitiotien mahdollisuuksia suomalaisessa kaupunkirakenteessa. Erityisiä haasteita asiassa ovat:
- Alue on hyvin monikeskuksinen. Keskeisiä keskuksia, jotka linjaston ainakin tulisi kattaa ovat Helsingin keskusta, Tapiola, Otaniemi, Matinkylä, Iso Omena, Kivenlahti. Lisäksi yhteyksiä mm. Olariin, Suurpeltoon, Kauklahteen, Espoon keskukseen ja Kauniaisiin voisi selvittää. Tarkastelualueen pohjoisrajana voisi olla Rantarata.
- Alueella on yksi maailman tehokkaimmista "bussimetroista" joka nykyisin tarjoaa hyvin nopeat suorat yhteydet Helsingin keskustan ja Espoon eri lähiöiden välillä. Järjestelmä on joukkoliikennettä säännöllisesti käyttävän kannalta varsin hyvin toimiva. Sen sijaan se ei pysty houkuttelemaan lisämatkustajia, koska linjasto on sekava ja monimuotoinen.
- Alue on varsin varakasta ja autoistunutta. Sen vuoksi kilpailukykyisen raideliikenteen tulisi pystyä kilpailemaan ensisijaisesti yksityisauton kanssa.
- Helsingin seudulla on jo kolme keskenään yhteensopimatonta raideliikennejärjestelmää (VR Oy:n lähijuna, HKL:n metro ja HKL:n raitiotie). Minkä järjestelmän kanssa Etelä-Espoon raitiotie on vuoden 2005 asiantuntemuksen perusteella mahdollista ja perusteltua integroida?
Keskustelun teemana on, miten mahdollinen Etelä-Espoon ja Jokerin uusi raideliikennejärjestelmä voidaan integroida muihin raideliikennejärjestelmiin, ja mihin järjestelmiin integrointi on perusteltua. Ajatuksena on, että keskustelu pohjautuu tämän hetken (2005) kokemuksiin ja nykyisin muualla maailmassa noudatettaviin periaatteisiin.
Helsingin seudulla on kolme keskenään yhteensopimatonta raideliikennejärjestelmää:
- HKL raitiotie, raideleveys 1000 mm, vaunun leveys 2,3 m, laiturin korkeus 300 mm sovitettu matalalattiavaunun lattiakorkeuteen, virransyöttö 750 V DC ilmajohto
- HKL metro, raideleveys 1524 mm, vaunun leveys 3,2 m,laiturin korkeus 1050 mm, laiturit sovitettu korkealattiavaunun lattiakorkeuteen, virransyöttö 750 V DC virtakisko
- VR Oy:n RHK:n rataverkolla YTV:n tilauksesta liikennöimä lähijunaliikenne, raideleveys 1524 mm, vaunun leveys 3 m, laiturikorkeus 550 mm, virransyöttö 25 kV 50 Hz AC ilmajohto
Integroinnista on jonkin verran selvityksiä, lisätietoa Kaupunkiliikenne.net - sivustossa.
http://www.kaupunkiliikenne.net/Integra.htm
http://www.kaupunkiliikenne.net/yhdiste.htm
Länsisuunnan raideliikenteen integroinnissa on kaksi toisistaan poikkeavaa keskeistä näkökohtaa.
- Verkollinen hyöty
Mistä toisesta raideverkosta on eniten hyötyä Etelä-Espoon ja Jokerin raideliikenteelle? Mille verkolle vaunujen on syytä voida jatkaa suoraan eli mikä verkko kattaa parhaiten niitä määränpäitä, joihin Etelä-Espoosta matkustetaan?
- Tekninen toimivuus
Mikä integrointiratkaisu voi toimia teknisesti hyvin? Missä ratkaisuissa on teknisiä ongelmia, tai haittoja, jotka hankaloittavat esimerkiksi raideliikenteen linjauksia.