Re: Integrointi: välijohtopäätöksiä
Alkuvaiheessa mielenkiintoisempi on kuitenkin Espoon pää. Nykyisen bussijärjestelmän suuri heikkous on, että Helsinkiin menevät bussit kulkevat lähiöistä suoraan Länsiväylälle ja palvelevat vain lähiöiden ja Helsingin välisiä yhteyksiä. Espoon sisäistä liikennettä varten pitää olla erillinen bussilinjasto, jossa kuitenkin vuorovälit ovat pitkähköjä.
Hyvän raideratkaisun pitäisi toimia samalla myös Espoon sisäisenä yhteytenä eli lännemmäksi Espooseen menevien linjojen tulisi kulkea maankäytön keskellä, ei moottoritien vartta. Samalla pitää kuitenkin turvata riittävä matkanopeus, jottei matka-aika Lounais-Espooseen muodostu liian pitkäksi verrattuna nykyisiin suoriin busseihin.
Helsingin päässä olennaisin osa on yhteys keskustaan. Linjaus pitäisi vetää uusia kiskoja myöten ydinkeskustaan asti, jos ei haluta kiertää Bulevardin kautta.Mikko Laaksonen sanoi:Jos lähtökohdaksi hyväksyttäisiin 1000 mm integrointi, olisi luonteva seuraava lähtökohta linjaston pohtiminen. Jos Etelä-Espoon ja Jokerin raitiotie on 1000 mm raideleveydellä, se voidaan integroida HKL:n nykyiseen raitiotieverkkoon Ruoholahdessa, Lehtisaaren ja Kuusisaaren kautta Munkkiniemeen, Pitäjänmäestä tai Haagasta Pikku-Huopalahteen, Käpylään ja Viikistä Arabiaan.
Alkuvaiheessa mielenkiintoisempi on kuitenkin Espoon pää. Nykyisen bussijärjestelmän suuri heikkous on, että Helsinkiin menevät bussit kulkevat lähiöistä suoraan Länsiväylälle ja palvelevat vain lähiöiden ja Helsingin välisiä yhteyksiä. Espoon sisäistä liikennettä varten pitää olla erillinen bussilinjasto, jossa kuitenkin vuorovälit ovat pitkähköjä.
Hyvän raideratkaisun pitäisi toimia samalla myös Espoon sisäisenä yhteytenä eli lännemmäksi Espooseen menevien linjojen tulisi kulkea maankäytön keskellä, ei moottoritien vartta. Samalla pitää kuitenkin turvata riittävä matkanopeus, jottei matka-aika Lounais-Espooseen muodostu liian pitkäksi verrattuna nykyisiin suoriin busseihin.