Ilmastointi

Scalassa ei pysty. Joissakin Volvo 8700:ssa ja Säffleissä on kattolämpö mutta lämmittää vain silloin kun patteritkin lämpenee...
8500, 8700 ja 8900 autoissa jos katolla on ilmastointi niin sieltä löytyy myös kattolämmityselementti, myös jälkiasenteisissa.
 
8500, 8700 ja 8900 autoissa jos katolla on ilmastointi niin sieltä löytyy myös kattolämmityselementti, myös jälkiasenteisissa.
Maakaasu Säffleissä kattolämmitys vaikka ei ilmastointia... Tai ainakin jäähdytin nesteet kiertää kattokanavissa, sitä kun sieltä välillä vuotaa :lol:
 
Maakaasu Säffleissä kattolämmitys vaikka ei ilmastointia... Tai ainakin jäähdytin nesteet kiertää kattokanavissa, sitä kun sieltä välillä vuotaa :lol:
Totta, my bad. Olisi pitänyt huomata mainita 8500 facelift mutta aika nopeastihan tuo asia tuli korjatuksi :)
 
Tuossa tsekissä viime viikon ollessani en kertaakaan törmännyt ilmastoituun sporaan. Lämpöä viimesinä päivinä oli se 25 astetta, auringossa +35. Siellä kun on kuuma niin oikeasti kuuma, enkä minä aainakaan huomannut, että paikalliset olisivat asiasta valittaneet (, voi tosin olla että kun on viikkotolkulla satanut, ei valitusta kuulisi tälläkään foorumilla). Mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että ilmastointi kaupunkibusseissa on mukava lisä, ei ehkä pakollinen mutta mukavuustekijä. Siinä missä myös talvella lämmitys..
 
Eilen matkustin HelB 902:lla ja 903:lla, molemmissa oli kuuma kuin saunassa mm. patterit oli polttavan kuumat ja ilmastointi vaan puhalsi lisää kuumaa ilmaa.:mad:
 
Matkustin tänään Nobinan 760:llä linjalla 107. Ymmärtääkseni kyseisessä autossa on ilmastointi, mutta kuulosti todella pahalta kun joku oli mennyt ja avannut sivuikkunat + kattoluukut ilmastointi huusi kuin viimeistä päivää. Kysyin ohimennen kuskilta tuosta luukkujen avaamisesta ja vastaus oli että ilmastointi toimii paremmin luukut auki.
 
Jospa sitten se oli tämä #670, minkä voisin katsoa mahdollisemmaksi kuin tuon 760:n, vaikka tosin eihän sitä koskaan Nobinasta tiedä.

#670:ssä ei ainakaan ole ilmastointia, joten jos ollut se niin varsin heikko tietotaito kuskilla ilmastoinnin olemassaolon ja oikeaoppisen käytön suhteen, toisaalta siinä tapauksessa onni onnettomuudessa kun sivuikkunat olivat auki.
 
Mahtaako HSL valvoa ilmastoinnin toimivuutta tai käyttöä mitenkään? Tuntuu hiukan turhalta, että siitä maksetaan, jos siitä ei kuitenkaan pääse nauttimaan. Tänäänkin olen ollut parissa autossa joissa kuljettajan mukaan oli ilmastointi rikki, ja yhdessä, jossa kuljettaja ylpeänä ilmoitti, ettei hän ilmastointia tarvitse (matkustajista niin väliä, tietenkään...). Kaikissa oli kyllä kattoluukut auki.
 
Mahtaako HSL valvoa ilmastoinnin toimivuutta tai käyttöä mitenkään? Tuntuu hiukan turhalta, että siitä maksetaan, jos siitä ei kuitenkaan pääse nauttimaan. Tänäänkin olen ollut parissa autossa joissa kuljettajan mukaan oli ilmastointi rikki, ja yhdessä, jossa kuljettaja ylpeänä ilmoitti, ettei hän ilmastointia tarvitse (matkustajista niin väliä, tietenkään...). Kaikissa oli kyllä kattoluukut auki.

Eipä se kai valvo/pysty valvomaan? Edellytetäänkö sen käyttöä, vaikka se varusteena löytyisikin? :lol: Voiko tuollaiselle odottaa pitkää ikää ilman ylikorostettua huoltoa, kun se on toiminnassa täydellä höyryllä (jäähdytetty ilma karkaa 200m välein ovista ulos) muutaman kuukauden vuodesta ja sitten käyttämättömänä loput?

Olin aiemmin viikolla vdl:llä ajossa ja siinä tuo ilmastointi toimi yliaktiivisesti, autossa oli siis oikeasti kylmä. Välillä sitten laitoin sen pois päältä ja hetken päästä taas takaisin päälle.
Kaikenkaikkiaan olen samalla kannalla tuon ylpeän kuljettajan kanssa, ennemmin hikoilen muutaman tunnin, kun kärsin kurkkukivusta ja vuotavasta nenästä pari päivää ;) Ilmastointien yleistyessä neljä vuotta sitten liputin niiden puolesta, mutta nyt neljänä kesänä flunssassa olleena, olen taipunut liputtamaan niitä vastaan. Kunnon kattoluukut ja sivuikkunat oikeissa paikoissa kanavatuuletuksen kera on ihan riittävä suomen lyhyeen kesään.
 
Takaisin
Ylös