Ilmastointi

Pitäisköhän muistuttaa taas liikennöitsijöistä siitä että opettaa kuljettajilleen sen ilmastoinnin käytön? :D Nyt parina päivänä ollut mukavat helteet, kahdella bussilla matkustanut, 74N (uusi VDL 1217) ja 76B (NF 807) eikä kummassakaan ollut ilmastoinnista tai edes kattokanavapuhalluksesta tietoakaan. 74N:n kuski ei edes tiennyt miten sellainen toimii, kukaan kuulemma ikinä kertonut. Ihmekkään jossei ilmastoinnit sun muut ole päällä kun kuljettajia ei opasteta niitä käyttämään, vai annetaanko kuskeilla vaan joku ohjekirjanen?
 
Eikös noissa oo automaattinen ilmastointi? Voi myös olla että se on noissa ollut epäkunnossa.

Volvoissa (ainakin Nobinan 8500LE:ssä) muistaakseni ainakin on nappi josta se ilmastointi kuitenkin kytkeytyy päälle, ellen sitten väärin muista... VDL:stä ei ole mitään tietoakaan. Kai niissä on kuitenkin nappi josta menee päälle ja pois vaikka muuten olisikin automatisoitu?
 
Volvoissa (ainakin Nobinan 8500LE:ssä) muistaakseni ainakin on nappi josta se ilmastointi kuitenkin kytkeytyy päälle, ellen sitten väärin muista... VDL:stä ei ole mitään tietoakaan. Kai niissä on kuitenkin nappi josta menee päälle ja pois vaikka muuten olisikin automatisoitu?

Hmm, varmasti näin onkin, mutta eikös napeissa yleensä oo joku iconi tai vastaavaa, ja viimeistään teksti sen alapuolella mihin se on.. Ja uskoisin että se manuaali mikä uudesta bussista annetaan, kertoo viimeistään sen.

Ainakin Nobinalla ne mitä 8900LE:stä sekä VDL Citea LLE-120:sta jaettiin, oli hyviä, ja ne kertoivat selkeästi jokaisen toiminnon.
 
Hmm, varmasti näin onkin, mutta eikös napeissa yleensä oo joku iconi tai vastaavaa, ja viimeistään teksti sen alapuolella mihin se on.. Ja uskoisin että se manuaali mikä uudesta bussista annetaan, kertoo viimeistään sen.

Ainakin Nobinalla ne mitä 8900LE:stä sekä VDL Citea LLE-120:sta jaettiin, oli hyviä, ja ne kertoivat selkeästi jokaisen toiminnon.

Tekstiä ei ainakaan Nobina 8500LE:ssä ole, mutta se kuva siinä napissa on... No vähintäänkin kyseenalainen, ota siitä selvää mitä yritetään ilmaista... :lol:

Mun mielestä aika kehnoa jos vain annetaan "manuaali" käteen, eikä näytetä kunnolla etenkää kun, uskaltaisikohan sanoa puolet HSL-liikenteen bussikuskeista on ulkomaalaisia tai ulkomaalaistaustaisia ja uskaltaisikohan sanoa että neljäsosa ei puhu hyvin suomea.
 
Viimeksi muokattu:
Volvossa 8500/8700/8900 06-> on ilmastointinappulana selkeä lumihiutale. Volvossa ilmastointi toimii automaattisesti, mutta tuosta napista sen voi pakkokytkeä päälle.
Vdl:ssä (ainakin lle) on A/C nappi josta se kytketään päälle. Se on päällä jos on, mutta voi olla myös poiskin päältä, riippuu kuka sitä on painanut viimeksi ja miksi. Sen vieressä on kyllä merkkivalo.

Tietysti jos tai kun ilmastoinnissa on vikaa, ei tähän auta vaikka päällään pomppisi ;)

Ulkolais kuskeja alkaa varmaan olemaan 3/4 osaa ja 2/4 osaa kaikista kuskeista puhuu / ymmärtää heikosti suomea :p
 
Volvossa 8500/8700/8900 06-> on ilmastointinappulana selkeä lumihiutale. Volvossa ilmastointi toimii automaattisesti, mutta tuosta napista sen voi pakkokytkeä päälle.
Ainakin kaikissa Helbin Volvoissa(8700), missä ilmastoisti ollut uudesta asti, ilmastointi on auto käynnistettäessä aina päällä, napista sen saa sitten halutessaan kytkeä pois. Mannissa taas lämmitys ja tuuletus järjestelmä, matkustamon kaikki puhaltimet(saman napin takana kaikki) on automaattisesti päällä(napista sammuu sitten kaikki), ilmastointi pitää erikseen laittaa päälle. Scalassa lämmitys ja ilmastointi täysin automatisoitu, kuljettaja ei saa ilmastointia pois päältä.
 
Ainakin kaikissa Helbin Volvoissa(8700), missä ilmastoisti ollut uudesta asti, ilmastointi on auto käynnistettäessä aina päällä, napista sen saa sitten halutessaan kytkeä pois. Mannissa taas lämmitys ja tuuletus järjestelmä, matkustamon kaikki puhaltimet(saman napin takana kaikki) on automaattisesti päällä(napista sammuu sitten kaikki), ilmastointi pitää erikseen laittaa päälle. Scalassa lämmitys ja ilmastointi täysin automatisoitu, kuljettaja ei saa ilmastointia pois päältä.

Volvon napissa on kolme asentoa. Valo palaa, niin se toimii automaattisesti, kun valo vilkkuu se on pakkokytkettynä päälle ja valo sammuksissa se on pois päältä. Tosin meillä ei yhteenkään 8700 Volvoon ole uutena tullut ilmastointia, vaan jälkiasennetuissa on uudemman mallin lämmönsäätimet ja napit. 658-664:ssä ilmastointinappi on erikseen lämmönsäätimestä.
Scalastakin sen koko järjestelmän saa sammumaan kun räpläilee sitä valikkoa. En tiedä sitten miten ilmastointi toimii Helbin 9xx Scaloissa, eikö niissä ollut ilmastoinnin ohjaus erikseen?
 
Volvon napissa on kolme asentoa. Valo palaa, niin se toimii automaattisesti, kun valo vilkkuu se on pakkokytkettynä päälle ja valo sammuksissa se on pois päältä. Tosin meillä ei yhteenkään 8700 Volvoon ole uutena tullut ilmastointia, vaan jälkiasennetuissa on uudemman mallin lämmönsäätimet ja napit. 658-664:ssä ilmastointinappi on erikseen lämmönsäätimestä.
Scalastakin sen koko järjestelmän saa sammumaan kun räpläilee sitä valikkoa. En tiedä sitten miten ilmastointi toimii Helbin 9xx Scaloissa, eikö niissä ollut ilmastoinnin ohjaus erikseen?
Juu 9xx-Scaloissa saa säädettyä manuaalisesti, myös lämpötilan. Ja 9xx-Volvoissa meillä ilmastointi alkuperäisenä...
 
Viitaten taannoiseen mielipiteeseeni olen edelleen sitä mieltä, että avattavat sivuikkunat olisivat parasta ilmastointia. Jotain mätää täytyy olla, kun nyt kesäsäiden saavuttua, joka kerta kun istun Volvo 8900:ssa, on kuin olisin saunassa. Eroa ei ole Nobinan, Veolian eikä Pohjolan liikenteen autoissa. Sen sijaan Veolioan VDL:issä ilmastointi toimii. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
PS Myös ratikoissa ilmastointi yleensä toimii.
 
Viitaten taannoiseen mielipiteeseeni olen edelleen sitä mieltä, että avattavat sivuikkunat olisivat parasta ilmastointia. Jotain mätää täytyy olla, kun nyt kesäsäiden saavuttua, joka kerta kun istun Volvo 8900:ssa, on kuin olisin saunassa. Eroa ei ole Nobinan, Veolian eikä Pohjolan liikenteen autoissa. Sen sijaan Veolioan VDL:issä ilmastointi toimii. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
PS Myös ratikoissa ilmastointi yleensä toimii.

Ei ainakaan välipalanivelissä toimi. Ei se mikään ihmekään ole kun ovet ovat niin väljät ja ihmiset yleensä avaavat ikkunat. Eilen matkustin Sm5:lla ja Sm1/2:lla ja kyllä tuli selväksi miten hyvä ilmastointi avattavat sivuikkunat on verrattuna kunnon kylmäkoneisiin. Aivan sama onko ne ikkunat auki vai ei.
 
Viitaten taannoiseen mielipiteeseeni olen edelleen sitä mieltä, että avattavat sivuikkunat olisivat parasta ilmastointia.
Ei todellakaan ole.:lol:
Jotain mätää täytyy olla, kun nyt kesäsäiden saavuttua, joka kerta kun istun Volvo 8900:ssa, on kuin olisin saunassa. Eroa ei ole Nobinan, Veolian eikä Pohjolan liikenteen autoissa. Sen sijaan Veolioan VDL:issä ilmastointi toimii. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Minulla taas on päinvastainen kokemus, itse kun olen noilla Volvoilla matkustanut niin kyllä niissä ilmastointi toimii ihan hyvin.:) Aina kun olen mennyt noilla Veolian VDL:llä niin joka kerta näissä on ollu kuuma kuin saunassa.:mad:
 
Olen myös huomannut, että kun Volvo 8900:n ilmastoasetus (kojelaudan monitoiminäytöstä) on tilassa "auto", on jäähdytys aika heikkoa. Kun muutan kattopuhaltimen asetuksen tilaan "max" jäähdytys on tehokkaampaa.

Paras ilmastointi on mielestäni Irisbus Crossway LE:issä. Myös matkustamissani VDL:issä on ollut tehokas jäähdytys.
 
Olen myös huomannut, että kun Volvo 8900:n ilmastoasetus (kojelaudan monitoiminäytöstä) on tilassa "auto", on jäähdytys aika heikkoa. Kun muutan kattopuhaltimen asetuksen tilaan "max" jäähdytys on tehokkaampaa.

Paras ilmastointi on mielestäni Irisbus Crossway LE:issä. Myös matkustamissani VDL:issä on ollut tehokas jäähdytys.

Olen Crosswayista ihan samaa mieltä, siksi olkin hämmästyttävää n. viikko sitten ajaessani s74:ssä. Siellä nimittäin oli kuuma, olsiko ilmastointi unohtunut laittaa päälle?
 
Takaisin
Ylös