Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
kun kuljettajia ei opasteta niitä käyttämään, vai annetaanko kuskeilla vaan joku ohjekirjanen?
Eikös noissa oo automaattinen ilmastointi? Voi myös olla että se on noissa ollut epäkunnossa.
Volvoissa (ainakin Nobinan 8500LE:ssä) muistaakseni ainakin on nappi josta se ilmastointi kuitenkin kytkeytyy päälle, ellen sitten väärin muista... VDL:stä ei ole mitään tietoakaan. Kai niissä on kuitenkin nappi josta menee päälle ja pois vaikka muuten olisikin automatisoitu?
Hmm, varmasti näin onkin, mutta eikös napeissa yleensä oo joku iconi tai vastaavaa, ja viimeistään teksti sen alapuolella mihin se on.. Ja uskoisin että se manuaali mikä uudesta bussista annetaan, kertoo viimeistään sen.
Ainakin Nobinalla ne mitä 8900LE:stä sekä VDL Citea LLE-120:sta jaettiin, oli hyviä, ja ne kertoivat selkeästi jokaisen toiminnon.
Ainakin kaikissa Helbin Volvoissa(8700), missä ilmastoisti ollut uudesta asti, ilmastointi on auto käynnistettäessä aina päällä, napista sen saa sitten halutessaan kytkeä pois. Mannissa taas lämmitys ja tuuletus järjestelmä, matkustamon kaikki puhaltimet(saman napin takana kaikki) on automaattisesti päällä(napista sammuu sitten kaikki), ilmastointi pitää erikseen laittaa päälle. Scalassa lämmitys ja ilmastointi täysin automatisoitu, kuljettaja ei saa ilmastointia pois päältä.Volvossa 8500/8700/8900 06-> on ilmastointinappulana selkeä lumihiutale. Volvossa ilmastointi toimii automaattisesti, mutta tuosta napista sen voi pakkokytkeä päälle.
Ainakin kaikissa Helbin Volvoissa(8700), missä ilmastoisti ollut uudesta asti, ilmastointi on auto käynnistettäessä aina päällä, napista sen saa sitten halutessaan kytkeä pois. Mannissa taas lämmitys ja tuuletus järjestelmä, matkustamon kaikki puhaltimet(saman napin takana kaikki) on automaattisesti päällä(napista sammuu sitten kaikki), ilmastointi pitää erikseen laittaa päälle. Scalassa lämmitys ja ilmastointi täysin automatisoitu, kuljettaja ei saa ilmastointia pois päältä.
Juu 9xx-Scaloissa saa säädettyä manuaalisesti, myös lämpötilan. Ja 9xx-Volvoissa meillä ilmastointi alkuperäisenä...Volvon napissa on kolme asentoa. Valo palaa, niin se toimii automaattisesti, kun valo vilkkuu se on pakkokytkettynä päälle ja valo sammuksissa se on pois päältä. Tosin meillä ei yhteenkään 8700 Volvoon ole uutena tullut ilmastointia, vaan jälkiasennetuissa on uudemman mallin lämmönsäätimet ja napit. 658-664:ssä ilmastointinappi on erikseen lämmönsäätimestä.
Scalastakin sen koko järjestelmän saa sammumaan kun räpläilee sitä valikkoa. En tiedä sitten miten ilmastointi toimii Helbin 9xx Scaloissa, eikö niissä ollut ilmastoinnin ohjaus erikseen?
Viitaten taannoiseen mielipiteeseeni olen edelleen sitä mieltä, että avattavat sivuikkunat olisivat parasta ilmastointia. Jotain mätää täytyy olla, kun nyt kesäsäiden saavuttua, joka kerta kun istun Volvo 8900:ssa, on kuin olisin saunassa. Eroa ei ole Nobinan, Veolian eikä Pohjolan liikenteen autoissa. Sen sijaan Veolioan VDL:issä ilmastointi toimii. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
PS Myös ratikoissa ilmastointi yleensä toimii.
Ei todellakaan ole.:lol:Viitaten taannoiseen mielipiteeseeni olen edelleen sitä mieltä, että avattavat sivuikkunat olisivat parasta ilmastointia.
Minulla taas on päinvastainen kokemus, itse kun olen noilla Volvoilla matkustanut niin kyllä niissä ilmastointi toimii ihan hyvin. Aina kun olen mennyt noilla Veolian VDL:llä niin joka kerta näissä on ollu kuuma kuin saunassa.Jotain mätää täytyy olla, kun nyt kesäsäiden saavuttua, joka kerta kun istun Volvo 8900:ssa, on kuin olisin saunassa. Eroa ei ole Nobinan, Veolian eikä Pohjolan liikenteen autoissa. Sen sijaan Veolioan VDL:issä ilmastointi toimii. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Olen myös huomannut, että kun Volvo 8900:n ilmastoasetus (kojelaudan monitoiminäytöstä) on tilassa "auto", on jäähdytys aika heikkoa. Kun muutan kattopuhaltimen asetuksen tilaan "max" jäähdytys on tehokkaampaa.
Paras ilmastointi on mielestäni Irisbus Crossway LE:issä. Myös matkustamissani VDL:issä on ollut tehokas jäähdytys.