Kattokanavatuuletus, joko koneistettu tai ajoviimalla itsekseen toimiva, on ollut kyllä olemassa jo 1970-luvulta lähtien, silloinhan avattavat sivuikkunat jätettiin pois käytöstä. Muistinvaraisesti sanoisin ´80 ja ´90-luvun Wiimoissa olleen kesäisin jonkinmoisen puhalluksen päällä, ikkunain yläpuolella oli katon liepeessä rivi aukkoja joista ilmaa virtasi - tosin ei siis jäähdytettynä.
Jäähdyttävä ilmastointi on täällä foorumilla paljon keskustelua aiheuttanut varustus. Kaupunki- ja paikallisliikenteessä se joutuu kovalle koetukselle jatkuvien ovien aukomisien ja ilmamassan vaihdosten takia. Vikaherkkyyttä esiintyy myös jo kenties liian pitkälle menneessä itsekseentoimivuudessa, ei ole kovinkaan tavatonta, että jäähdytys ja lämmitys ovat yht'aikaa päällä, tietokone kun on keksinyt omiansa.
Kaikkia tuuletus - ja ilmastointijärjestelmiä PITÄÄ siivota tarpeeksi usein, tätä ei meillä - eikä kyllä muuallakaan, hoideta riittävän hyvin. Suuttimet, aukot, ritilät, suodattimet yms. ovat usein paksun nöyhdän ja kuonan peitossa. Jäähdyttävä ilmastointikone on melkoinen bakteeripesä ellei sitä puhdisteta riittävän usein.
Mikäli autossa on avattavat sivuikkunat, niin niitten aukomiseen täytyy olla matkustajilla oikeus, eihän kuljettaja voi olla ravaamassa koko aikaa niitä aukomassa tai sulkemassa. Kattoluukut ovat asia erikseen.
Olen kirjoittanut tämän ennenkin ja kirvoittanut kovat haukut, mutta kirjoitan silti, että Suomen ilmasto ei (vielä nykyisellään) kyllä edellytä jäähdyttävää ilmastointia kaupunkiautoissa. Joka sivuikkunaan voi laittaa avattavan osuuden ja auringon liiallista räkitystä voi vähentää verhoin tai tummennetuin lasein.