Jätkästä saadaan lisää tietoa meille joukkoliikennelautakuntaan vielä tämän vuoden loppuun mennessä eli sitten pääsen tsekkaamaan, että mennäänkö siellä suunnittelupöydällä sillä meidän päättämällämme 2-S:llä vai onko käynyt joku rikkinäinenvirastopuhelin-efekti. Käsittääkseni marraskuussa olisi tulossa samassa läjässä sekä suunnitelmia että vastaus erääseen kirjeeseen, joka asian tiimoilta on jokin aika sitten lautakunnalle lähetetty.
Toivotaan, että siellä kiltisti suunnitellaan 2-S:n mukaan. Pahin tilanne olisi tietysti sellainen, että teille tuotaisiin valmiit hankesuunnitelmat, jotka ovat jotain muuta kuin mitä on sovittu, ja sitten ne nuijittaisiin läpi sillä periaatteella ettei nyt enää ehditä mitään muutoksia tekemään kun ratatyöt pitää jo tilata ja aloittaa...
Mä olen erityisen kiinnostunut kahdesta asiasta. Kun Jätkä oli jlk:ssa viimeksi, niin vuoteen 2015 asti ulottuvissa kartoissa ei ollut mitään Salmisaarenrannan jatkeesta. Kun kyseessä on nyt rakenteilla oleva, huomattavankokoinen alue täysin vailla joukoliikennepalveluja, ja minimaalinen jatke vaatisi enintään yhden uuden vuoron kasille, on aika kummaa, että se on noin vaan "unohdettu".
Toinen asia, josta olen erityisen kiinnostunut, on se, millä perustellaan sitä, että Kampin kautta kulkevan ysin jatkeen sijaan pitäisi ensin tehdä sekundaariyhteys eli hidas kuutosen jatke Hietalahdesta. Jos siellä nyt siis näin esitetään. Niinhän oli viimeksi, kun asia oli infona jlk:ssa.
Huolellisessa valmistelussa teille toki tehdään tästä vertailu ja laskelmat, jossa otetaan huomioon sekä rakennus- että liikennöintikustannukset. Mun ymmärtääkseni vaan on niin, että tuollainen laskelma antaa lopputulokseksi sen, että ysin jatke Kampin kautta on meille veronmaksajille edullisempi sekä Jätkän asukkaille paljon parempaa palvelua, kun matka-aika on puolet siitä mitä Bulsan kautta.
Uutta rataa tarvitaan Kamppi-vaihtoehdossa kyllä enemmän, mutta se investointi saadaan suht nopeasti takaisin huomattavasti pienempinä liikennöintikustannuksina. Siinä ajassa, missä rv 9 ajaa steissiltä Kolmikulmaan, se ehtii Kampin rataa pitkin vähintään Mechelininkadulle asti, ymmärtääkseni jopa pidemmälle sisälle Jätkään. Eli 1 uusi vuoro ysille nykyiseen verrattuna tarjoaa Jätkästä 10 min vuorovälin ja 7 min matka-ajan Saukonpaadesta steissille. Alkuvuosina 10 min vuoroväli riittää vallan hyvin, kun asukkaita ei vielä ole kovin paljon.
Pidentämällä rv 6 tarvitaan todennäköisesti 2 uutta vuoroa, koska vuoroväli on tiheämpi (Jätkän kannalta alkuvaiheessa turhankin tiheä), mutta matka-aika steissille on Bulsan kautta 14 min. Aikamoinen selittäjä saa olla, jos aikoo vakuuttaa Jätkän asukkaat siitä, että ratikassa on niin kiva kulkea, että siellä kannattaa istua tupla-aika! (Aika-arviot KSV:n, eivät siis minun omiani). Mutta tämä ei ole koko totuus.
Linja 6 on Bulevardilla jo nyt niin kuormittunut, etteivät Jätkän matkustajat mahdu sinne mukaan ilman että vuoroväliä tihennetään vielä nykyisestäkin. Ja koko pitkän linjan vuorovälin tihentäminen pelkän Bulevardin-osuuden takia on paitsi kallista lystiä myös typerää rahankäyttöä, kun vaunut sitten kulkevat koko matkan steissiltä Arabiaan vajaakuormalla, samoin Hietalahdesta Jätkään. Tietysti voidaan ajatella jotain 6B-tukilinjaa Hietalahdesta Hakaniemeen, mutta tuollaiset kikkailut ovat sekä Suy:n selkeän linjaston periaatteita vastaan että aikamoista sähläilyä verrattuna selkeään Kamppi-vaihtoehtoon.
Lisäksi linjan 6 vuoroväiln tihentäminen vaikuttaa myös linjan 8 vuoroväliin, koska niiden vuorot on yhdistetty. Samalla tihennettäisiin siis myös turhaan 8:n vuoroväliä. Ja taas palaa rahaa. No, toki tuo yhdistys 6+8 voidaan purkaa, mutta siitäkin tulee lisää kustannuksia lisääntyneiden Arabian-tasausaikojen muodossa.