Aivan. Minusta bussiliikenne pitisikin pysäyttää kantakaupungin rajalle tai sen läheisyyteen josta on yhteys runkolinjana joko junalla tai metrolla keskustaan sekä "jakeluyhteys" ratikoilla kantakaupunkiin. Tällöin ratikka ja metro kulkisi kantakaupungin läpi, junn jäädessa keskustaan.
Olen kokeillut tätä ihanuutta käytännössä linjalla h74 joka päättyy Hakaniemeen, enkä kannata. Asun Reittioppaan mukaan 800 metrin päässä Malmin asemalaiturilta, ja yleensä kävelen sinne aamuin illoin, mutta joskus tulee käytettyä lähibussi h74:sta, kun sataa kaatamalla, on pimeää, krapula, laiskottaa, jne. eli ei syystä tai toisesta huvita kävellä.
No mites sillä sitten pääsee keskustaan ja muualle kantakaupunkiin:
Vaihtaa Kurvissa metroon? Jos haluaisin kävellä toista kilometriä niin olisin mennyt junalla.
Vaihtaa ratikkaan? Muihin kuin kutoseen tai kasiin on näpsäkkä kävely-yhteys kaksien liikennevalojen kautta esim. Kurvissa. Erityisesti mieltä lämmittää, että Hakaniemessä matkustajat päästetään pois torin eteläpuolella josta on mahdollisisista pysäkeistä pisin matka ratikkaan ja metroon. Pisin on varsinaisesti päättäriltä torin itäpuolella.
Käytännössä minä ja kanssamatkustajat vaihdamme Kurvissa toiseen bussiin joka tulee ihan samalle pysäkille, koska se on ylivoimaisen nopeaa ja kätevää. Miten tämä vähentää bussien määrää keskustassa on minulle arvoitus.
Linjalla sinänsä on asiallista maakaasukalustoa, en muista minkä firman, jossa on vaan sellainen omituinen vika että linjamerkki näkyy todella huonosti pimeällä.