Jätkäsaaren raitiotie

En tiedä toisaalta, kyllähän ihmiset kävelevät ihan suhteellisen tyytyväisinä Opintoputkea Kluuvin kauppakeskukselta Kaisaniemen metroasemalle. Olkoonkin, että tuo taitaa olla pituudeltaan vain n. 200 metriä putken päästä varsinaiselle metroasemalle. Väittäisin silti, että Länsilinkin sisäänkäynti olisi sen verran kätevä, että sitä kannattaisi ainakin harkita. Tietenkin vain jos 300 metrin käytävästä saadaan jotensakin viihtyisä ja turvallinen.
Vaatisi kyllä että maanalaiselle liiketilalle olisi kysyntää tuolla välillä. Tai sitten jonkun people moverin. Jos olisi kaksisuuntaratikoita niin tuosta yhdellä raiteella tunnelissa kutonen Ruoholahden metrolaiturille, olisi ainakin yksi kunnollinen laiturilla vaihto metrosta tässä kaupungissa. :)

---------- Viesti lisätty kello 16:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:15 ----------

Mutta tuo pointti opintoputkesta on kyllä hyvä. Metrossahan saa kuljettaa fillareita, tuostahan pääsisi suoraan sinne Baanalle metrosta.
 
Vs: HLJ 2011 lausunnoilla

Minulle on vähän epäselviä sen sillan hyödyt muutenkin. Saatiin sillä kaksi suojatietä poistettua; kai se sitten nopeutti autoliikennettä. Ja kävellessä ei tarvitse odottaa valoissa, eikä pyörälläkään jos vähän kiertää.

En nyt tiedä nopeuttiko... kun viime viikolla menin iltaruuhka-aikana 20:llä Erottajalta Katajaharjuun, niin matka-aika oli yli tunnin (normaalisti sivu kestää 20 min). En huomannut mitään muuta häiriötä liikenteessä kuin että Viron laivasta tuleva liikenne oli koko ajan poikittain tukkimassa tuota risteystä.

Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HLJ 2011 lausunnoilla

En nyt tiedä nopeuttiko... kun viime viikolla menin iltaruuhka-aikana 20:llä Erottajalta Katajaharjuun, niin matka-aika oli yli tunnin (normaalisti sivu kestää 20 min). En huomannut mitään muuta häiriötä liikenteessä kuin että Viron laivasta tuleva liikenne oli koko ajan poikittain tukkimassa tuota risteystä.

Mitenköhän mahtaa ysi pärjätä siinä sumpussa sitten? Onhan sillä omat kaistat Jätkän puolella, mutta jos risteys ajetaan tukkoon, kuten Helsingissä liian usein tehdään, niin risteyksen yli pääsy voi olla hankalaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
KSV arvioi vuonna 2006, että matka-aika Jätkäsaaresta Kaivokadulle olisi raitiovaunulla 7 min uuden Kampin läpi kulkevan radan kautta. Tämä aika-arvio on synnyttänyt valtavasti keskustelua ja kaikenlaisia väärinkäsityksiä foorumilla, joten ajattelin ruotia tätä vielä vähän.

Jotta kaikki tiedämme, mistä puhutaan ja jotta puhumme samasta asiasta, niin selvennetään ensin muutama seikka. Ohessa on KSV:n kuva, jossa tuo matka-aika-arvio esiintyy. Arvio on Rautatieaseman ratikkapysäkin ja Jätkäsaaren keskuspysäkin eli Saukonpaaden väliseen matkaan kuluva aika raitiovaunulla, joka ajaa reittiä Simonkatu - Ruoholahdenkatu - Länsilinkki - Välimerenkatu. Välimerenkadun rataa saamme odottaa vielä ainakin viisi vuotta, joten aikaa menee, ennen kuin nähdään, mikä matka-aika todellisuudessa tulee olemaan.

Yllä selostettua reittiä pitkin matkan pituudeksi näiden kahden pysäkin välillä tulee pyöreästi 2300 metriä. Jos 2,3 km matka taittuu 7 minuutissa, on keskinopeus 19,7 km/h.

Jos haluamme arvioida arvion paikkansapitävyyttä, arvioimme siis väitettä "Onko 19,7 km/h realistinen matkanopeus raitiovaunulle?"

Kysymykseen ei voi vastata selkeästi kyllä tai ei. Asiaa täytyy hiukan avata.

Sanomattakin on selvää, että jos helsinkiläiset liikennöintikäytännöt pysyvät nykyisinä, liikenneympäristö ei muutu ja liikennevaloetuudet säilyvät samantasoisena kuin tällä hetkellä, niin tuo 7 min matka-aika-arvio on utopiaa. Jos siis lähdemme liikkeelle "koskaan et muuttua saa" –oletuksesta, niin voimme varmuudella sanoa, että Jätkäsaaren keskuksesta ei pääse Kaivokadulle 7 minuutissa.

Toisaalta on kuitenkin niin, ettei tuo 19,7 km/h matkanopeus ole mitenkään mahdoton taikka epärealistinen saavuttaa, jos ollaan valmiita kehittämään raitioliikennettä ja sen toimintaympäristöä. Jos liikennöintikäytäntöjä kehitetään, liikenneympäristöä muutetaan ratikalle suotuisammaksi, valoetuuksista tehdään toimivia ja samalla vähennetään yhden pisteen kautta kulkevien vaunujen määrää, voidaan matkanopeutta nostaa nykytilasta huomattavasti. Tuo 19,7 km/h ei vielä ole hämmästyttävän korkea tai epärealistinen luku, vaan arkipäivää Euroopassa, myös kantakaupunkiraitioteillä. Kehittämiseen olisi viisi vuotta aikaa.

Itse arvioisin, että todellinen matka-aika vuonna 2016-17, kun rata avataan liikenteelle, on noin 11 minuuttia Rautatieaseman pysäkiltä Saukonpaaden pysäkille.

Tiivistetysti:

- 7 min matka-aika nykyisillä käytännöillä on utopiaa
- 7 min matka-aika kehitetyillä käytännöillä ja liikenneympäristöllä on mahdollinen
- itse en usko, että käytännöt ja liikenneympäristö kehittyvät siten, että tuo aika saavutetaan vaan todellinen aika lie noin puolitoistakertainen
 

Liitetiedostot

  • ajoajat.jpg
    ajoajat.jpg
    63.1 KB · Lukukerrat: 1,487
- 7 min matka-aika kehitetyillä käytännöillä ja liikenneympäristöllä on mahdollinen

Jos laskin oikein, tuolla 2300 metrin pituiseksi kertomallasi matkalla on 7 pysäkinväliä: Kaivokatu-Simonkatu-Kamppi-Ruoholahdenkatu-Länsilinkki-Tyynenmerenkadun risteys-Välimerenkadun puoliväli-Saukonpaasi. Jos näin on ja matkakin on oikein, pysäkkiväli on keskimäärin 330 metriä. Sitäkin olisi pakko muuttaa, jos halutaan päästä perille ripeästi. Toki paljon voi tehdä vielä nykyiselläkin pysäkkivälillä ja kannattaa aloittaa kaikesta muusta kuin pysäkkien lakkauttamisesta.

Arvioisin muuten matka-ajan nykytilanteessa suunnilleen samoin. 1,5 minuuttia per pysäkinväli tuntuu pätevän yllättävän hyvin. Joskus pitää lisätä minuutti ison risteyksen takia. Vastaavasti hyvin vähän käytettyjen pysäkkien välit saattavat mennä nopeamminkin. Länsisataman väliaikaiselle päätepysäkille on tietääkseni arvioitu Kaivokadulta 12 minuuttia.
 
Nyt myös Malminrinteen hyvältä näyttävät korotetut kaistat on pilattu, kun etelään vievä autokaista on saanut lopullisen asfalttikerroksensa. Tuo kerros on niin paksu, että rv-kaistan "korotukseksi" on jäänyt noin 4 cm. No, parempi kuin ei mitään.
 
Tulevien talviaikataulujen mukaan linja 8 alkaa kulkea Jätkäsaareen jo 1.1.2012, joten alle puolen vuoden päästä pääseekin jo ratikalla Jätkäsaareen! Tosin aluksi Jätkäsaaren puolella on päättärin lisäksi vain yksi pysäkkipari.
 
Alun perin kasin piti ajaa Jätkään jo tämän vuoden syysliikenteen alusta. Sähkönsyöttöaseman asennuksen viivästyminen aiheutti muutoksen.
 
Jotain omaa HSL on sentään keksinyt. Uudessa aikataulukirjassa, tai ainakin netin pdf-versiossa, on kartta linjan 8 uudesta reitistä. Kartassa on sekaisin vanhoja, käytännössä kadonneita katuja kadunnimineen sekä uusia katuja uusine nimineen. Näistä Tyynenmerenkadun HSL on nimennyt uudelleen Valtamerenkaduksi.
 
Jotain omaa HSL on sentään keksinyt. Uudessa aikataulukirjassa, tai ainakin netin pdf-versiossa, on kartta linjan 8 uudesta reitistä. Kartassa on sekaisin vanhoja, käytännössä kadonneita katuja kadunnimineen sekä uusia katuja uusine nimineen. Näistä Tyynenmerenkadun HSL on nimennyt uudelleen Valtamerenkaduksi.

Viittaatko Itäiseen Vaihdekujaan ja Valtamerenkatuun? Kyllä se Itäinen Vaihdekuja siellä edelleen minusta hyvin fyysisesti on läsnä, vaikka onkin häviämässä aika pian. Mm. rekkaliikenne terminaaliin on ohjattu sitä kautta, henkilöautot Tyynenmerenkatua. Valtamerenkatu taas on alkuperäinen esitys Tyynenmerenkadulle ja löytyy Jätkäsaaren osayleiskaavastakin.
 
Hmm. Mitä nopealla googlaamisella löysin, niin näyttäisi siltä, että tällä hetkellä tuo "Valtamerenkatu" tottelee vielä nimeä Hietasaarenkuja. Sille on ehdotettu jossain kaavoissa nimeksi Valtamerenkatua, mutta sellaista siitä ei kuitenkaan tule, vaan Tyynenmerenkatu. Mitä ilmeisimmin on niin, ettei Helsingissä ole sen paremmin paperilla kuin todellisuudessakaan Valtamerenkatua, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Kartassa pitäisi minusta siksi olla joko Hietasaarenkuja tai mieluummin Tyynenmerenkatu, muttei tuollaista kummajaista.

Ne "kadonneet" kadut, joista mainitsin, ovat lähinnä Länsisatamankadun länsipuolella nimettöminä. Oikeasti siellä on sorakasoja ja asvalttikenttiä. No, alue tietysti muuttuu hyvää vauhtia niin että se saattaa tammikuussa hyvinkin muistuttaa enemmän tuota HSL:n karttaa kuin tänä päivänä. Tai sitten päinvastoin.
 
Mitä ilmeisimmin on niin, ettei Helsingissä ole sen paremmin paperilla kuin todellisuudessakaan Valtamerenkatua, ei nyt eikä tulevaisuudessa.

Korjaus: ei enää, mutta ihan selkeästi se on ollut kadun "virallinen tuleva" nimi. Kuten sanoin, se on osayleiskaavassa, eli jokseenkin virallinen nimi tulevalle kadulle. Tämä siis on minusta lieventävä asianhaara, eli ei HSL:n itse keksimä nimi, vaan vain vanhan suunnitelmakartan vuoksi mukaan tullut nimi.

Ja minusta tällä hetkellä se on jo ihan fyysisesti Tyynenmerenkatu.
 
Takaisin
Ylös