KSV arvioi vuonna 2006, että matka-aika Jätkäsaaresta Kaivokadulle olisi raitiovaunulla 7 min uuden Kampin läpi kulkevan radan kautta. Tämä aika-arvio on synnyttänyt valtavasti keskustelua ja kaikenlaisia väärinkäsityksiä foorumilla, joten ajattelin ruotia tätä vielä vähän.
Jotta kaikki tiedämme, mistä puhutaan ja jotta puhumme samasta asiasta, niin selvennetään ensin muutama seikka. Ohessa on KSV:n kuva, jossa tuo matka-aika-arvio esiintyy. Arvio on Rautatieaseman ratikkapysäkin ja Jätkäsaaren keskuspysäkin eli Saukonpaaden väliseen matkaan kuluva aika raitiovaunulla, joka ajaa reittiä Simonkatu - Ruoholahdenkatu - Länsilinkki - Välimerenkatu. Välimerenkadun rataa saamme odottaa vielä ainakin viisi vuotta, joten aikaa menee, ennen kuin nähdään, mikä matka-aika todellisuudessa tulee olemaan.
Yllä selostettua reittiä pitkin matkan pituudeksi näiden kahden pysäkin välillä tulee pyöreästi 2300 metriä. Jos 2,3 km matka taittuu 7 minuutissa, on keskinopeus 19,7 km/h.
Jos haluamme arvioida arvion paikkansapitävyyttä, arvioimme siis väitettä "Onko 19,7 km/h realistinen matkanopeus raitiovaunulle?"
Kysymykseen ei voi vastata selkeästi kyllä tai ei. Asiaa täytyy hiukan avata.
Sanomattakin on selvää, että jos helsinkiläiset liikennöintikäytännöt pysyvät nykyisinä, liikenneympäristö ei muutu ja liikennevaloetuudet säilyvät samantasoisena kuin tällä hetkellä, niin tuo 7 min matka-aika-arvio on utopiaa. Jos siis lähdemme liikkeelle "koskaan et muuttua saa" –oletuksesta, niin voimme varmuudella sanoa, että Jätkäsaaren keskuksesta ei pääse Kaivokadulle 7 minuutissa.
Toisaalta on kuitenkin niin, ettei tuo 19,7 km/h matkanopeus ole mitenkään mahdoton taikka epärealistinen saavuttaa, jos ollaan valmiita kehittämään raitioliikennettä ja sen toimintaympäristöä. Jos liikennöintikäytäntöjä kehitetään, liikenneympäristöä muutetaan ratikalle suotuisammaksi, valoetuuksista tehdään toimivia ja samalla vähennetään yhden pisteen kautta kulkevien vaunujen määrää, voidaan matkanopeutta nostaa nykytilasta huomattavasti. Tuo 19,7 km/h ei vielä ole hämmästyttävän korkea tai epärealistinen luku, vaan arkipäivää Euroopassa, myös kantakaupunkiraitioteillä. Kehittämiseen olisi viisi vuotta aikaa.
Itse arvioisin, että todellinen matka-aika vuonna 2016-17, kun rata avataan liikenteelle, on noin 11 minuuttia Rautatieaseman pysäkiltä Saukonpaaden pysäkille.
Tiivistetysti:
- 7 min matka-aika nykyisillä käytännöillä on utopiaa
- 7 min matka-aika kehitetyillä käytännöillä ja liikenneympäristöllä on mahdollinen
- itse en usko, että käytännöt ja liikenneympäristö kehittyvät siten, että tuo aika saavutetaan vaan todellinen aika lie noin puolitoistakertainen