Ruoholahdenkadulle ilmestyi muutama aika sitten kaupungin suuntaan menevän "ratikkakaistan" reunalle liikennekartiot. Siksi leveät ajoneuvot, kuten bussit eivät ole pystyneet ottamaan lisätilaa entiseen tapaan ratikkakaistan puolelta ja ajavat siten lähes kävelyvauhtia Abrahaminkadun risteyksen jälkeen pysäköityjen autojen peilejä varoen. Kun nuo kourallinen pysäköintipaikkoja aiheuttavat jatkuvaa haittaa liikenteelle myös kesällä, tulisi ne välittömästi poistaa. Se ei varmasti onnistu, sillä ne ovat kaupungin ainoat pysäköintipaikat.
Olen myös pidemmän aikaa katsellut rakennettujen raitiovaunupysäkkien lyhyyttä. Piruuttani mittasin "Ruoholahden villat" -pysäkin laiturien tasaisen osuuden (eli ilman päädyn viisteitä). Ja enpä edes hämmästynyt tulosta. Länsisataman suuntaan 25,05m ja kaupungin suuntaan 26,50m. Eli ihan mainio suoritus, kun edes MLNRV -vaunut eivät mahdu kokonaan Länsisataman suunnan pysäkille. Puhumattakaan tulevista Transtechin vaunuista (tai kaksinajosta).
On myös mukavaa, että Ruoholahdenkadulle saatiin liikennevalosumppu. Bussiliikenne muuttuu varmasti sujuvammaksi, kun ne jonottavat ja pysähtelevät valoihin tämänhetkisen jouhevaan liikennevalottomaan liikenteeseen nähden. Ja pääsevätpä jalankulkijatkin kävelemään turvallisesti päin punaisia ratikkavaloissa.
Ja mihinkäs raitiovaunuilla olisikaan kiire. Kuten olemme Raitio -lehdestä voineet lukea, on HSL:ssäkin nostettu kädet pystyyn:
Raitio 2/2012 sanoi:
Koska kokemus on osoittanut, että liikennevaloja tuskin saadaan etuuksineen käyttökuntoon linjaliikenteen alkaessa, on HSL:ssä päädytty lisäämään ysille aiemmista kaavailuista poiketen vielä erillinen ruuhkavuoro. Siten ysillä on elokuussa ruuhka-aikaan liikenteessä yhdeksän vuoroa ja kierrosaika huimat 90 minuuttia.
Näin saadaan mukavasti taas kasvatettua raitioliikenteen tuotantokustannuksia, mutta ei haittaa ollenkaan, kun säästöjä voi hakea vaikkapa karsimalla ylikuormitetuilta neloselta ja kympiltä vuoroja.
Muistaakseni
sanoin jotain liikennevaloista helmikuussa.
Kuten tiedetään, on raitioliikenne käytännössä lainsäädännön ulkopuolella. Jos (ja kun) Malminrinteen-Lapinlahdenkadun-Ruoholahdenkadun -risteyksen varoitusvalot eivät välttämättä toimi (varsinkaan LIVAttomilla vaunuilla), ollaan raitiovaununkuljettajan oikeusturvan kannalta mielenkiinoisessa tilanteessa silloin kun raitiovaunu tulee "vastavirtaan" ja joku tunari rysäyttää päin vaunua.
On myös ihan linjaan sopiva älynvälähdys jättää poikkeusvaihteiden osuuksien sähköistäminen johonkin hamaan tulevaisuuteen. Kun vaihteille osataan laskea kaikki mahdolliset ja mahdottomat kustannukset niin on hienoa, kun niitä ei voi käyttää sitä varten, miksi ne on olemassa. Vai pitääkö jonkin vaunun ajaa virrotin solmuun kuten taannoin, ennenkuin poikkeusreiteille liikenee muutama metri ajojohtoa?
Olisi mukava kuulla saksalaisen raitiotieinsinöörin lausunto Länsisataman raitiotien teknisestä toteutuksesta. Jos Saksassa tehtäisiin moderni raitiotie uuteen usean kummenentuhannen asukkaan kaupunginosaan, olisi Länsisataman raitiotie korkeintaan varoittava erimerkki täydellisestä epäonnistumisesta ratatekniikassa sekä liikennesuunnittelussa.
Kuten Veikko Lavi lauloi:
joku viisauden taitaa - tyhmyydelle ei löydy laitaa.