Jätkäsaaren raitiotie

Tahdin määrää radan alla ja ympärillä olevien katujen valmistuminen.

Varsinkin Ruoholahdenkatuahan pompoteltiin virastosta toiseen ja palautettiin liikennesuuunnitelmaa ym. Nyt kun se valmistui, niin heti pitikin tehdä Albertinkadulle yksisuuntaistus kun liikenneympyrä meni tukkoon. Ja nyt kuulema pitäisi saada bussipysäkki lapinrinteen ja Stokkan hallin tunnelin väliin (näin sanoi katusuunnittelija).

Suhtaudun vähän epäilyksellä Ruoholahdenkadun toimintaan jahka raitioliikenne alkaa. Sitten kun länsiväylän bussit aikanaan lopettavat, voi olla seuraava uudistuskierros edessä, ja veikkaan että autoliikenne saa siirtyä naapurikaduille.
 
Ja nyt kuulema pitäisi saada bussipysäkki lapinrinteen ja Stokkan hallin tunnelin väliin (näin sanoi katusuunnittelija).

Yksi kompromissi Ruoholahdenkadun suunnittelussa oli juuri bussipysäkkien pois jättäminen. Länsimetronhan piti valmistua 2013, jolloin bussilinjat poistuvat. Väliajan ysi palvelee useimpia matkoja, mutta yhteydet Ruoholahdenkadun ympäristöstä Lauttasaareen heikentyisivät. Tätä pidettiin aikoinaan hyväksyttävän ratkaisuna, mutta jonkun mieli on sittemmin tainnut muuttua.
 
Tänään havaitsin, että Kekkosenkadun ja Malminrinteen välille on asennettu poikittaiset kannatinlangat. Lisäksi Ruoholahdenkadun alkupäässä oli jo muutama kannatinlangan kiinnike talon seinässä.

Minusta oli mukava nähdä, että Malminrinteessä on käytetty osin myös vanhoja trollikoiden kannatinlankojen koukkuja, samoin kuin Fredalla tehtiin.
 
Malminrinteessä on käytetty osin myös vanhoja trollikoiden kannatinlankojen koukkuja
Näin on, pääsivätpähän hyötykäyttöön.

Päivän havaintona, että Jätkäsaaren pelastusaseman ja Länsiterminaalin välille on ilmestynyt kannatinlankoihin rissapyörät ilmajohtojen vetoa varten.
 
Ruoholahdenkadulle ilmestyi muutama aika sitten kaupungin suuntaan menevän "ratikkakaistan" reunalle liikennekartiot. Siksi leveät ajoneuvot, kuten bussit eivät ole pystyneet ottamaan lisätilaa entiseen tapaan ratikkakaistan puolelta ja ajavat siten lähes kävelyvauhtia Abrahaminkadun risteyksen jälkeen pysäköityjen autojen peilejä varoen. Kun nuo kourallinen pysäköintipaikkoja aiheuttavat jatkuvaa haittaa liikenteelle myös kesällä, tulisi ne välittömästi poistaa. Se ei varmasti onnistu, sillä ne ovat kaupungin ainoat pysäköintipaikat.

Olen myös pidemmän aikaa katsellut rakennettujen raitiovaunupysäkkien lyhyyttä. Piruuttani mittasin "Ruoholahden villat" -pysäkin laiturien tasaisen osuuden (eli ilman päädyn viisteitä). Ja enpä edes hämmästynyt tulosta. Länsisataman suuntaan 25,05m ja kaupungin suuntaan 26,50m. Eli ihan mainio suoritus, kun edes MLNRV -vaunut eivät mahdu kokonaan Länsisataman suunnan pysäkille. Puhumattakaan tulevista Transtechin vaunuista (tai kaksinajosta).

On myös mukavaa, että Ruoholahdenkadulle saatiin liikennevalosumppu. Bussiliikenne muuttuu varmasti sujuvammaksi, kun ne jonottavat ja pysähtelevät valoihin tämänhetkisen jouhevaan liikennevalottomaan liikenteeseen nähden. Ja pääsevätpä jalankulkijatkin kävelemään turvallisesti päin punaisia ratikkavaloissa.

Ja mihinkäs raitiovaunuilla olisikaan kiire. Kuten olemme Raitio -lehdestä voineet lukea, on HSL:ssäkin nostettu kädet pystyyn:
Raitio 2/2012 sanoi:
Koska kokemus on osoittanut, että liikennevaloja tuskin saadaan etuuksineen käyttökuntoon linjaliikenteen alkaessa, on HSL:ssä päädytty lisäämään ysille aiemmista kaavailuista poiketen vielä erillinen ruuhkavuoro. Siten ysillä on elokuussa ruuhka-aikaan liikenteessä yhdeksän vuoroa ja kierrosaika huimat 90 minuuttia.
Näin saadaan mukavasti taas kasvatettua raitioliikenteen tuotantokustannuksia, mutta ei haittaa ollenkaan, kun säästöjä voi hakea vaikkapa karsimalla ylikuormitetuilta neloselta ja kympiltä vuoroja.

Muistaakseni sanoin jotain liikennevaloista helmikuussa.

Kuten tiedetään, on raitioliikenne käytännössä lainsäädännön ulkopuolella. Jos (ja kun) Malminrinteen-Lapinlahdenkadun-Ruoholahdenkadun -risteyksen varoitusvalot eivät välttämättä toimi (varsinkaan LIVAttomilla vaunuilla), ollaan raitiovaununkuljettajan oikeusturvan kannalta mielenkiinoisessa tilanteessa silloin kun raitiovaunu tulee "vastavirtaan" ja joku tunari rysäyttää päin vaunua.

On myös ihan linjaan sopiva älynvälähdys jättää poikkeusvaihteiden osuuksien sähköistäminen johonkin hamaan tulevaisuuteen. Kun vaihteille osataan laskea kaikki mahdolliset ja mahdottomat kustannukset niin on hienoa, kun niitä ei voi käyttää sitä varten, miksi ne on olemassa. Vai pitääkö jonkin vaunun ajaa virrotin solmuun kuten taannoin, ennenkuin poikkeusreiteille liikenee muutama metri ajojohtoa?

Olisi mukava kuulla saksalaisen raitiotieinsinöörin lausunto Länsisataman raitiotien teknisestä toteutuksesta. Jos Saksassa tehtäisiin moderni raitiotie uuteen usean kummenentuhannen asukkaan kaupunginosaan, olisi Länsisataman raitiotie korkeintaan varoittava erimerkki täydellisestä epäonnistumisesta ratatekniikassa sekä liikennesuunnittelussa.

Kuten Veikko Lavi lauloi: joku viisauden taitaa - tyhmyydelle ei löydy laitaa.
 
Liekö kaavion tekijä foorumilla?
Kyllähän tuo tekijä aika säännöllisesti täällä keskustelee. Mutta odotetaan nyt rauhassa, kyllä se sinne ennen pitkää varmaan ilmestyy. Sen verran hyvä ja selkeä, etten toivo ihan minkä tahansa kartantapaisen vaihtoehdon sitä korvaavan, vaan että nykyinen päivitetään ja ladataan sivulle, toivottavasti SVG-tiedostona.
 
Kaavion tekijä oli unohtanut koko jutun, varsinkin kun kasin reitin muuttuessa kone jossa on sekä alkuperäiset tiedostot että ainoa ohjelma jolla niihin pääsee käsiksi oli huollossa. Päivittelen karttoja kunhan kerkiän.
 
Kaavion tekijä oli unohtanut koko jutun, varsinkin kun kasin reitin muuttuessa kone jossa on sekä alkuperäiset tiedostot että ainoa ohjelma jolla niihin pääsee käsiksi oli huollossa. Päivittelen karttoja kunhan kerkiän.

Eikä kannata pitää turhaa kiirettä, vaan tehdä sitten saman tien ysin uusi reitti ja 2/3-linjat uusiksi.
 
No, kun pääsin käsiksi alkuperäiseen tiedostoon oli työmäärä sen verran pieni, että päivitin kaavioon kasin uuden reitin. Muut muutokset tulevat (toivottavasti) sitten, kunhan tulevat ajankohtaisiksi.
 
Ruoholahdenkadulla on parhaillaan kaivinkone puhdistamassa uusien raitiokiskojen uria.
 
Seuraa ummikon tyhmä kysymys, jota on jo ehkä käsitelty ketjussa, mutta en yhtäkkiä löytänyt: Rattivaunun toiseen ketjuun linkkaamissa kuvissa näkyy yhteys Länsiterminaalin radalta kutosen silmukkaan, mutta miksi se on tehty "yksisuuntaiseksi"? Siis nähdäkseni Länsiterminaalilta pääsee ajamaan kutosen silmukkaan, mutta toiseen suuntaan menee peruutteluksi. Kalevankatu on ahdas, mutta tyhmempi luulisi, että tuossa kohtaa Ruoholahdenrannan/Hietalahdenrannan liikennevihreille olisi mahtunut tekemään kiskoille kaarteita.
 
Takaisin
Ylös