Jätkäsaaren raitiotie

Vielä perjantaina näkyi tällainenkin tapaus. Jotain lähti kuljettaja viereiseen liikkeeseen viemään tai hakemaan. Toivottavasti vähenevät koeajojen myötä, jotta taulapäätkin alkavat ymmärtää, että nyt tässä oikeasti kulkee junia.2012-07-23T12-34-55_0.jpg
 
Ensimmäinen koeajo raitiovaunulla Länsiterminaaliin tehtiin tänään. Työvaunu 2010 lähti Vallilasta klo 9 maissa. Uudisrata ajettiin kävelyvauhtia läpi. Työvaunun edellä kulki torniauto seuraamassa virroittimen kulkua ajolangalla. Koeajo sujui hyvin ja vailla yllätyksiä. SRS-uutisiin tulee kuvia.
SRS-uutiset! Nyt on kuvia.
 
Linjaoppaassa on muuten merkitty ajoajaksi Länsiterminaali-Rautatieasema 7 minuuttia (tosin toiseen suuntaan 9 min). Eikös tuo ollut se KSV:nkin virallinen arvaus ratikkaa piirrettäessä? Nyt sitten käytännössä nähdään, miten äijän käy...
 
Länsiterminaaliin on tänään ajettu koeajoja oikein urakalla. Aamulla 9.20 aikoihin työvaunu 2010 sekä vaunu 205 koeajoivat radan. 205 oli siten ensimmäinen linjaliikennevaunu uudisradalla. Klo 10 aikoihin vaunu 82 eli välipala aloitti koekierroksen uudisradalla.

Vielä ovat vuorossa pitkä manne sekä laihialainen, tällä tietoa vaunut 162 ja 12. Jos liikutte tuolla päin, niin olkaahan valppaina!

Yllätyksiä ei tullut. Johonkin tolppaan otti peili vähän kiinni, korjautuu tolppaa hiukan siirtämällä. Tyynenmerenkadun raitiovaunukaistan ahtaus ei yllättänyt, siinä tullaan menemään hissukseen, kun rekkojen ja bussien peilit ovat jatkuvasti tiellä. Ei ole "korotuksesta" paljon iloa.

Jätkäsaarenlaiturilla on kaivettu jo kertaalleen asennetut reunakivet ylös. Mitähän tässä on tapahtumassa? Toivottavasti ei ainakaan kavenneta ratikkakaistaa, tämä kun on ainoa uudisradan (vanhalla) suositusleveydellä toteutettu osuus, jossa todennäköisyys osua niihin sivupeileihin on edes vähän pienempi kuin Tyynenmerenkadulla.
 
Ensimmäinen koeajo raitiovaunulla Länsiterminaaliin tehtiin tänään. Työvaunu 2010 lähti Vallilasta klo 9 maissa. Uudisrata ajettiin kävelyvauhtia läpi. Työvaunun edellä kulki torniauto seuraamassa virroittimen kulkua ajolangalla. Koeajo sujui hyvin ja vailla yllätyksiä. SRS-uutisiin tulee kuvia.

Kannattaa liikuskella noilla main tämän viikon aikana. Huomenna työvaunu käy hiomassa ja puhdistamassa radan ja loppuviikosta radalla käyvät ainakin nivelvaunu ja variotram. Sitten tuleekin taas taukoa, kun Simonkadun työt katkaisevat liikenteen 30.7. alkaen.

Poikkeusyhteyksien ajolangat pyritään vetämään 13.8. mennessä.

Juuri sopivasti 53 vuotta ja 53 päivää linjan 6 reitin muutoksesta jolloin Marian sairaalelle kulkenut linjaosuus lakkautettiin. 6 alkoi kulkea Hietalahteen nykyistä reittiä 01.06.1959
 
Linjaoppaassa on muuten merkitty ajoajaksi Länsiterminaali-Rautatieasema 7 minuuttia (tosin toiseen suuntaan 9 min). Eikös tuo ollut se KSV:nkin virallinen arvaus ratikkaa piirrettäessä? Nyt sitten käytännössä nähdään, miten äijän käy...

Vilkkaaseen aikaan veikkaisin viisi minuuttia lisää tuohon. Toisinaan kymmenenkin minuuttia, jos autoliikenteessä on jotain erityistä tökkimistä. Suunnilleen sen verran tasausaikaa yksi ylimääräinen vuoro myös tuo linjalle.
 
Vielä ovat vuorossa pitkä manne sekä laihialainen, tällä tietoa vaunut 162 ja 12. Jos liikutte tuolla päin, niin olkaahan valppaina!
Vaunu #12 ajoi Malminrinnettä ylöspäin tasan klo 12. Vastakkaiseen suuntaan ei olisikaan ollut ajamista, sillä kiskoille oli pysäköity henkilöauto.
 
Vaunu #12 ajoi Malminrinnettä ylöspäin tasan klo 12. Vastakkaiseen suuntaan ei olisikaan ollut ajamista, sillä kiskoille oli pysäköity henkilöauto.

Näyttikö samalta kuin Elmon kuvassa? Melkein toivoisi että se olisi sama, niin olisi vain yksi opetettava... Jos se auto olisi siinä myös media-ajon aikana, voisi näyttää medialle vähän raitioliikenteen arkipäivää.
 
Näyttikö samalta kuin Elmon kuvassa? Melkein toivoisi että se olisi sama, niin olisi vain yksi opetettava...
Uskallan veikata, että ei. Viime aikoina melkein joka kerta kun olen mennyt kohdasta ohi, joku on pysäköinyt kiskoille. Viimeisin oli BMW-katumaasturi, joka on kyllä etenkin siinä kohdassa varsinainen piittaamattoman pröystäilyn perikuva. Mutta eipä muualla kaupungissa noin räikeää käytöstä näy, joten eivätköhän ihmiset opi kunhan liikenne alkaa.
 
Näyttikö samalta kuin Elmon kuvassa? Melkein toivoisi että se olisi sama, niin olisi vain yksi opetettava... Jos se auto olisi siinä myös media-ajon aikana, voisi näyttää medialle vähän raitioliikenteen arkipäivää.
Saattoi muuten jopa olla. Hyvin samantapainen joka tapauksessa.
 
Uskallan veikata, että ei. Viime aikoina melkein joka kerta kun olen mennyt kohdasta ohi, joku on pysäköinyt kiskoille.

Mä taas olen Ruoholahdenkadulla ihan säännönmukaisesti huomannut, että pysäköintiä on silläkin puolella katua, jolla kiskot ovat lähes kadun reunassa. Mutta eiköhän nuo opi, oppivat ne muuallakin. Sen sijaan toivoa sopii, että Ruoholahdenkadun sallituille parkkipaikoille autonsa jättävät oppivat jättämään riittävästi rakoa kiskoihin.

Vilkkaaseen aikaan veikkaisin viisi minuuttia lisää tuohon. Toisinaan kymmenenkin minuuttia, jos autoliikenteessä on jotain erityistä tökkimistä.

Onko se Ruoholahdenkatu tosiaan niin ruuhkainen vieläkin, liikennevalojen poistamisen jälkeen? Nyt sitä ei pääse havainnoimaan näin heinäkuiseen loma-aikaan, mutta mun mielestä siinä ei ole iltaruuhkan aikaan ihan niin pahoja autojonoja ollut kuin takavuosina.

Te, jotka ajatte esim. 65A- ja 66A-busseja, mitkä kokemukset teillä on Ruoholahdenkadusta ruuhka-aikaan? Ihan toivotonko?

Ruoholahdenkadulle ilmestyi muutama aika sitten kaupungin suuntaan menevän "ratikkakaistan" reunalle liikennekartiot. Siksi leveät ajoneuvot, kuten bussit eivät ole pystyneet ottamaan lisätilaa entiseen tapaan ratikkakaistan puolelta ja ajavat siten lähes kävelyvauhtia Abrahaminkadun risteyksen jälkeen pysäköityjen autojen peilejä varoen. Kun nuo kourallinen pysäköintipaikkoja aiheuttavat jatkuvaa haittaa liikenteelle myös kesällä, tulisi ne välittömästi poistaa. Se ei varmasti onnistu, sillä ne ovat kaupungin ainoat pysäköintipaikat.

Tuli tänään mieleen: jos poistaminen on vaikeaa, niin entä "siirtäminen"? Lapinlahdenkadun bussipysäkithän poistuvat käytöstä pysyvästi, kun bussin 55 reitti muuttuu elokuussa. Niiden kohdalla kai voisi sallia jatkossa pysäköinnin ja vastaavasti kieltää sen Ruoholahdenkadulla. Pysäkit eivät nytkään ole käytössä, mutta olettaisin pysäköinnin vielä olevan kiellettyä niiden kohdalla.
 
Näyttikö samalta kuin Elmon kuvassa? Melkein toivoisi että se olisi sama, niin olisi vain yksi opetettava... Jos se auto olisi siinä myös media-ajon aikana, voisi näyttää medialle vähän raitioliikenteen arkipäivää.

Olisi kyllä ihan suotavaa esitellä medialle Helsinkiläisen liikennekulttuurin helmiä...

Pysäköinti raitiovaunukaistalle Malminrinteessä ja Ruoholahdenkadulla on ollut täysin yleistä ja laajamittaista siitä lähtien kun kiskotyöt päättyivät. Parhaimmillaan kaduilla on ollut yhtäaikaa kiskoille pysäköitynä lähes kymmenen ajoneuvoa kuorma-autoista alkaen.

Toki pysäköinti raitiotielle on yksiselitteisesti kiellettyä on siinä liikennettä tai ei. Parkkipirkkoja saati kaupunkia ei vain ole kiinnostanut puuttua härskiin pysäköintiin lainkaan. Ilmeisesti on mukavampaa hinailla HE 125:lla pois autoja ensimmäisinä liikennepäivinä, kun on opetettu autoilijoille, että ratikkakaistalle voi pysäköidä täysin mielensä mukaan ilman pelkoa mistään sanktioista.

Ruoholahdenkadun sujuvuuteen liittyen täytyy todeta, että se on toiminut huomattavasti paremmin ilman liikennevaloja, vaikkakin ruuhka-aikana liikenneympyrät ruuhkautuvat. Odotan pelonsekaisin tuntein Ruoholahdenakulle asennettujen liikennevalojen käyttöönottoa. Ne yhdessä ratikoiden palokuntavalojen kanssa puurouttavat liikenteen todennäköisesti yhtä huonolle tolalle, kuten aiemmin, tosin nimenomaan joukkoliikenteen vahingoksi. Eikä ratikoiden varoitusvaloissa sinällään mitään, mutta kun autoilijat eivät yksinkertaisesti niiden merkitystä ymmärrä tai piittaa lainkaan. Lähin paikka missä voi todeta, ettei palokuntavaloista saada suunniteltua hyötyä, on Simonkatu. Vaikka valot syttyvätkin liian myöhään, haittaavat silti eteen kiilaavat ja risteyksen tukkivat liikennesääntöjä rikkovat autoilijat.

Ruoholahdenkadun ja Malminrinteen välinen liikenneympyrä tulee olemaan ongelma, kun jokin leveä ajoneuvo on raitiovaunukaistan puolella raitiovaunun edessä, kun raitiovaunun varoitusvalot syttyvät jää ratikka edessään olevan autojonon taakse mottiin.

Mitä tulee parkkipaikkoihin Ruoholahdenkadulla, voi niitä toki korvata lähikaduilla, mutta en näe sitä mitenkään tarpeellisena. Tärkeillä joukkoliikenneväylillä ei yksinkertaisesti ole mitään mitään syytä järjestää kadunvarsipysäköintiä. Eihän muillakaan tärkeillä väylillä ole sallittu liikenteen sujuvuutta heikentäviä kadunvarsipaikkoja. Lisäksi Ruoholahdenkadun parkkipaikkojen määrästä saatu "hyöty" suhteessa niiden jatkuvasti aiheuttamaan ja raitioliikenteen alkaessa yhä vakavampaan haittaan nähden on mitätön.

Ennen raitioliikenteen alkua Ruoholahdenkadulla voi jokainen käydä havainnoimassa, että parkkipaikkojen kohdalla kaupunkiinmenevän raiteen autokaistan puoleinen kisko kiiltää, kun ratikkakaistaa käytetään jatkuvasti autokaistan jatkeena. Esimerkiksi busseista mutu-otannalla n. 95% ottaa vuodenajasta riippumatta tilaa (jo valmiiksi liian kapealta) ratikkakaistalta.

Mutta virkamiehillä ja "kaupunginosa-aktiiveilla" löytyy varmasti tuhat syytä miksi tulee mailmanloppu jos Ruoholahdenkadun parkkipaikat poistetaan.

Viikon verran voisi 65A:ta ajaa panssarivaunuilla ja ysiä rautatietykeillä niin alkaisivat autoilijat oppimaan tavoille. :twisted:
 
Vaunu #12 ajoi Malminrinnettä ylöspäin tasan klo 12. Vastakkaiseen suuntaan ei olisikaan ollut ajamista, sillä kiskoille oli pysäköity henkilöauto.

Kun Sanna hieman antoi vinkistä äänimerkkiä kärryn ohitustilanteessa, niin täältä http://maps.google.fi/maps?q=helsin...=Vf9n13nlzAdeNneV6M0RJQ&cbp=12,316.88,,1,3.84 liikehuoneistosta tuli muuan ei-suomalainen mies kiireenvilkkaa ulos ja lähti siirtämään autoaan heti pois raiteelta. Auto oli siis jonkun maahanmuuttaja-bisnesmiehen tai kaverinsa kärry, ja pysäköimistottumukset olivat siis kaukaa etelän-ulkomailta hankitut.
 
Takaisin
Ylös