Jätkäsaaren raitiotie

Kyllä siinä on molemmat radat kutosen päättärin ja Länsisataman välillä. Huomaa kaksoisraiteet kuvaajan takana oleviin taaksevedettyihin vaihteisiin. Vaihteet kutosen päättäriltä Kamppiin päin puuttuvat.
 
I see. Katsoin sarjassa pari pykälää myöhempää kuvaa kutosen silmukasta, jossa toista raidetta ei näy, mutta se johtui vaan näköjään kuvan rajauksesta. Menin tuosta ohikin männä viikolla, mutta mitään muistikuvia ei ilmeisesti aivoihin tarttunut.

Poikkeusreitillä kutosen päättäriltä Länsiterminaaliin päinvastaiset suunnat kulkevat aika reippaan pätkän erillään, mutta poikkeusreitin kai pitääkin olla vähän hämmentävä.
 
Huomaa kaksoisraiteet kuvaajan takana oleviin taaksevedettyihin vaihteisiin. Vaihteet kutosen päättäriltä Kamppiin päin puuttuvat.
Tämä ei nyt niin kamalan tärkeää ole. Mutta ne ovat vaihteita, joissa on eteen vedetty kielisovitus.
 
Kulkeeko ratikat muuten koko tuon uuden osuuden omilla kaistoillaan Kamppia lukuunottamatta?

Ruoholahdenkadulla ja Jätkäsaaressa on raitiovaunuilla "omaa kaistaa", eli sitä samaa täysin liian kapeaa kuin kaikkialla muuallakin kaupungissa. Poukkoilevia autoja ja raskaan kaluston peilejä saa varoa koko osuudella. Ja Jätkäsaaressa tunnetusti kulkee melko paljon ammattiliikenteen ajoneuvoja. Eli rata on koko osuudeltaan sitä samaa surkeaa hidasratikkaa. Se on parasta mitä täällä osataan tehdä. :(
 
Aika lyhyeksi näyttää koeajoaika jäävän. Työvaunun pitäisi päästä Jätkään ensi viikon alkupäivinä, mutta 30.7. alkaen Simonkatu onkin sitten kiinni 12.8. asti katulämmityksen korjaustöiden vuoksi.
 
Aika lyhyeksi näyttää koeajoaika jäävän. Työvaunun pitäisi päästä Jätkään ensi viikon alkupäivinä, mutta 30.7. alkaen Simonkatu onkin sitten kiinni 12.8. asti katulämmityksen korjaustöiden vuoksi.

Eikö sinne ollut Fredalta kääntyviä vaihteita?
 
Tosin vielä ei ole kerrottu vaikuttaako katulämmityksen korjaus myös raitiovaunuliikenteeseen.
Onko lämmitys myös kiskojen alla?

Se on nimenomaan kiskojen alla Simonkadun mäessä helpottamassa kulkua jyrkässä mäessä. Muistaakseni autokaistoja ei ole lämmitetty. Ja vaikuttaa – 3T kulkee Arkadiankatua.
 
Se on nimenomaan kiskojen alla Simonkadun mäessä helpottamassa kulkua jyrkässä mäessä. Muistaakseni autokaistoja ei ole lämmitetty. Ja vaikuttaa – 3T kulkee Arkadiankatua.

Ratikoiden käyttämä kaistahan on bussikaista, eli kadulla on neljä kaistaa autoille. Ajorata on lämmitetty koko leveydeltään, mutta ei alhaalta ylös asti, vain Lasipalatsinaukion/Forumin hallin liittymän paikkeille.
 
Ratikoiden käyttämä kaistahan on bussikaista, eli kadulla on neljä kaistaa autoille. Ajorata on lämmitetty koko leveydeltään, mutta ei alhaalta ylös asti, vain Lasipalatsinaukion/Forumin hallin liittymän paikkeille.

Siis Manskulta Forumin parkkihallille vai parkkihallilta Annankadulle?
 
Ensimmäinen koeajo raitiovaunulla Länsiterminaaliin tehtiin tänään. Työvaunu 2010 lähti Vallilasta klo 9 maissa. Uudisrata ajettiin kävelyvauhtia läpi. Työvaunun edellä kulki torniauto seuraamassa virroittimen kulkua ajolangalla. Koeajo sujui hyvin ja vailla yllätyksiä. SRS-uutisiin tulee kuvia.

Kannattaa liikuskella noilla main tämän viikon aikana. Huomenna työvaunu käy hiomassa ja puhdistamassa radan ja loppuviikosta radalla käyvät ainakin nivelvaunu ja variotram. Sitten tuleekin taas taukoa, kun Simonkadun työt katkaisevat liikenteen 30.7. alkaen.

Poikkeusyhteyksien ajolangat pyritään vetämään 13.8. mennessä.
 
Takaisin
Ylös