Jätkäsaaren raitiotie

Olisikohan jo aika pistää ysin uuden osuuden poikkeusliikenneyhteydet ajokuntoon? Tänään olisi tarvittu kumpaistakin, kun ensin rekka esti liikenteen Länsiterminaalilla ja myöhemmin henkilöauto Ruoholahdenkadulla. Ensin mainitun aikana ysit johdettiin Kampista Töölön hallille, jälkimmäisessä Hietalahteen kääntymään. Häiriöiden kestot olivat onneksi lyhyet ja kovin montaa vuoroa ei poikkeusreiteille ehtinyt. Länsiterminaali jää kyllä täysin mottiin joukkoliikennepalveluista, jos esim. Ruoholahdenkadulla tapahtuu hieman suurempi mälli. Onko kenelläkään tietoa, milloin ajolangat saadaan varayhteyksiin asennettua?.

HKL-Raitioliikenneyksikkö asentaa Ruoholahdenkadun ja Itämerenkadun välisen varayhteyden ajolangat ma 20.8 ja ti 21.8. välisenä yönä. Kasi laitetaan töiden takia poikkeusreitille noin tunnin ajaksi maanantaina illalla klo 22.30 alkaen ja ajetaan Arkadiankadun kautta Kolmikulmaan. Apollonkadun pysäkin ja Saukonpaaden päätepysäkin välillä liikennöidään korvaavaa bussiliikennnettä, liikennöitsijänä Åbergin Linja.
 
Kävin vähän kuvaamassa tuota paljon puhuttua ongelmakohtaa Ruoholahden Villat (Ruoholahdenkatu HELMI:ssä) pysäkin kohdalla. http://zige94.1g.fi/kuvat/Raitiovaunuja/Ruoholahdenkatu+(Ruoholahden+Villat)+ongelmakohta/
Kuvista näkee selvästi kuinka paljon bussit ovat ratikkakaistan puolella. Yksi ratikka jopa jäi odottamaan vierelleni että bussit menevät, vaikka ratikalla oli vihreät, jottei vahingossakaan kolareita tulisi..

Oikein hyviä kuvia. Tiedostonimistä päätellen olet kuvannut peräkkäisiä busseja, eikä siis niin että olet valinnut sellaisen otannan, jossa bussit olisivat poikkeuksellisen paljon rv-kaistan puolella. Onko näin?

Ratikan kuvasta ei ihan näy koko totuus, se pitäisi päästä kuvaaman suoraan takaapäin eikä yhtään sivulta. Ei helppoa. Koko totuus on se, että ratikan peili ei mahdu ratikkakaistan alueelle ja itse vaunukin peittää reunakivestä noin puolet. Tuollainen "ratikkakaista" on lähinnä huono vitsi.

Saas nähdä mitä tälle kohdalle tapahtuu vai tapahtuuko mitään. Edelleen olen sitä mieltä, että tuo kuvissakin näkyvä tolpitettu keskikoroke pitää tolppineen päivineen siirtää rv-kaistan ja bussikaistan väliin. Mahtaako 100 000 euroa riittää? Tuskin. Tolppien perustukset ovat kalliita.
 
Oikein hyviä kuvia. Tiedostonimistä päätellen olet kuvannut peräkkäisiä busseja, eikä siis niin että olet valinnut sellaisen otannan, jossa bussit olisivat poikkeuksellisen paljon rv-kaistan puolella. Onko näin?

Ratikan kuvasta ei ihan näy koko totuus, se pitäisi päästä kuvaaman suoraan takaapäin eikä yhtään sivulta. Ei helppoa. Koko totuus on se, että ratikan peili ei mahdu ratikkakaistan alueelle ja itse vaunukin peittää reunakivestä noin puolet. Tuollainen "ratikkakaista" on lähinnä huono vitsi.

Saas nähdä mitä tälle kohdalle tapahtuu vai tapahtuuko mitään. Edelleen olen sitä mieltä, että tuo kuvissakin näkyvä tolpitettu keskikoroke pitää tolppineen päivineen siirtää rv-kaistan ja bussikaistan väliin. Mahtaako 100 000 euroa riittää? Tuskin. Tolppien perustukset ovat kalliita.

Juu kaikki ovat kuvattu peräkkäin. Muutamien kuvien välissä olevat numeroiden hyppäykset johtuvat siitä kun nappasin samalla muutamasta uudesta PL:n Volvosta kuvat jotka tulivat Kampista päin, eli en valinnut sellaisia kuvia missä oli bussi reilusti ratikkakaistan puolelle. Lataan kuvasivustolleni samaan kansioon pari videotakin mitä kuvasin. Kohtauskuvia en oikein saanut koska joko ratikka odotti ja päästi bussit, tai busseja ei samaan aikaan tullut.

Videot: Ensimmäisessä videossa 3 bussia lähestyy ja kääntyy Lapinrinteelle. Toisessa videossa muutama bussi kohtaa ratikan. Bussien nopeus hidastuu huomattavasti ja etenkin ensimmäinen Veolian auto hidastaa paljonkin kääntyessään ettei osuisi bussin kulkusuunnan mukaan katsottuna vasemmalle olevaan kivetykseen ja ratikan kylkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Videot: Ensimmäisessä videossa 3 bussia lähestyy ja kääntyy Lapinrinteelle. Toisessa videossa muutama bussi kohtaa ratikan. Bussien nopeus hidastuu huomattavasti ja etenkin ensimmäinen Veolian auto hidastaa paljonkin kääntyessään ettei osuisi bussin kulkusuunnan mukaan katsottuna vasemmalle olevaan kivetykseen ja ratikan kylkeen.

Jälkimmäinen video osoittaa sen, että kyllä siitä mahtuu, mutta se vaatii malttia ja jonkinlaista taitoa bussikuskilta. Ottaen huomioon sen, että kuskit saavat pysäkkikatoksiakin säännöllisesti säpäleiksi, kumpikaan ominaisuus ei taida olla itsestäänselvyys.

Video näyttää karusti senkin, että ratikan "valoetuus" ei taida kuulua niihin kaikkein tehokkaimpiin. Helmi-täti taitaa elää enää tippapullon varassa.
 
Jälkimmäinen video osoittaa sen, että kyllä siitä mahtuu, mutta se vaatii malttia ja jonkinlaista taitoa bussikuskilta. Ottaen huomioon sen, että kuskit saavat pysäkkikatoksiakin säännöllisesti säpäleiksi, kumpikaan ominaisuus ei taida olla itsestäänselvyys.

Video näyttää karusti senkin, että ratikan "valoetuus" ei taida kuulua niihin kaikkein tehokkaimpiin. Helmi-täti taitaa elää enää tippapullon varassa.

Jep, kyllä siitä nipinnapin hätäilemättä pääsee. Mutta sitten jos tuleekin vastaa uusi kuljettaja jolla ei pahemmin kokemusta, niin ollaakin ongelmissa, tai näitä kuuluisia rallikuskeja.

Tuosta Helmi -tädistä vielä sen verran että tuli huomattua muutamien ratikoiden kohdalla myös se, että tuo jälkimmäinen valonetuus toimi joillakin jo Ruoholahden Villojen pysäkin kohdalla, jotkut ratikat joutuivat taas ajamaan melkein tuohon valoille saakka ennen kuin alko vilkkumaan merkkivalo ja valot vaihtumaan autoille punaisiksi. Säädettävää noissa etuuksissakin vielä on.
 
Tuosta Helmi -tädistä vielä sen verran että tuli huomattua muutamien ratikoiden kohdalla myös se, että tuo jälkimmäinen valonetuus toimi joillakin jo Ruoholahden Villojen pysäkin kohdalla, jotkut ratikat joutuivat taas ajamaan melkein tuohon valoille saakka ennen kuin alko vilkkumaan merkkivalo ja valot vaihtumaan autoille punaisiksi. Säädettävää noissa etuuksissakin vielä on.

Siellä on ilmeisesti ollut vikoja ilmaisimissa. Periaatteessa vaunu pitäisi havaita hyvissä ajoin. Se ilmaisin voi olla satojen metrien päässä liikennevaloista, eli ledi alkaa vilkkua tosi ajoissa. En tiedä, missä tämän kohdan ilmaisin on. Mutta jos ilmaisin ei toimi, niin kaikissa valoristeyksissä on lisäksi "kela" joka tunnistaa ihan risteykseen asti ajaneen vaunun ja antaa etuuden vasta sitten. Ilman tätä eivät esimerkiksi työ- tai tilausajovaunut pääsisi valoista läpi.

Tätä voi seurata käytännössä vaikka Kansallismuseon pysäkillä. Jos kaikki toimii ja Helmi-täti tietää, missä vaunu on, niin vaunu pääsee varova-valoista läpi pysähtymättä (tosin se joutuu yleensä kyllä reippaasti hidastamaan, mikä on sääli). Mutta jos Helmi-täti ei tiedä, missä vaunu on, niin silloin vaunu joutuu ajamaan melkein valotolpalle asti, jolloin se sitten tunnistetaan ja aikansa odoteltuaan se saa ajoluvan. Usein sattuu, että vaunut tippuvat pois Helmi-järjestelmästä taikka jostain syystä järjestelmä luulee, että vaunu on jossain muualla kuin missä se oikeasti on. Silloin homma ei oikein toimi.

Munkkiniemen aukion valoetuus toimii erittäin hyvin. Siinä on kaupungista tultaessa ilmaisin todella kaukana valoista, ja esteetön kulku valoihin. Niinpä Helmi-tädillä on aikaa järjestää ratikalle viiveetön tai lähes viiveetön kulku risteyksen yli. Toiseenkin suuntaan etuus toimii hyvin, vaikka Helmi joutuukin arvaamaan Munkkiniemen puistotien pysäkillä kuluvan ajan ja antamaan etuuden sen perusteella. Mutta arvaukset osuvat aika hyvin kohdilleen. Tuota taustaa vasten on vaikea ymmärtää, miksi esimerkiksi etuus Sturenkadun ja Hesarin risteyksessä on niin surkea. Olosuhteet ovat siinä jotakuinkin samat kuin Munkkiniemen aukiolla.
 
Jep, kyllä siitä nipinnapin hätäilemättä pääsee. Mutta sitten jos tuleekin vastaa uusi kuljettaja jolla ei pahemmin kokemusta, niin ollaakin ongelmissa, tai näitä kuuluisia rallikuskeja.

Kyllä tuo kuitenkin näyttää siltä, että ammattiliikenteessä asia olisi hoidettavissa koulutuksella. Se miksei pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä tällainen asia toimi, kertoo isommasta ongelmasta.
 
Kyllä tuo paikka on todella tiukka ajaa bussilla ja haastetta tuo se että kanttikiveys ei ole suorassa vaan siinä on tietty uloke heti aluksi joka pitää kiertää. Kyllä siitä mahtuu, mutta lumien tultua tilanne voi olla toinen :) Eilen joku variokuski oli jäänyt pysäkiltä lähdettyään reilusti risteyksestä ja vetänyt peilit sisään, sitten mahtui hyvin, mutta jos valo-ohjauksessa on vikaa niin aina ei toki voi näin tehdä. Olen myös huomannut että jos bussilla seisoo valoissa ja ratikka toisella puolella, bussille vaihtuu valo ensin ja kun on päässyt ratikan rinnalle vaihtuu sillekin valo. Bussin vihreätä voisi siis viivästyttää 10sek. niin ongelmaa ei olisi
 
Olen myös huomannut että jos bussilla seisoo valoissa ja ratikka toisella puolella, bussille vaihtuu valo ensin ja kun on päässyt ratikan rinnalle vaihtuu sillekin valo. Bussin vihreätä voisi siis viivästyttää 10sek. niin ongelmaa ei olisi
Tietenkin on typerää, että tolpat ja koroke on pantu vastakkaissuuntaisten autokaistojen väliin eikä autokaistan ja ratikkakaitan väliin. Mutta yksinkertaisin ja halvin ratkaisu nykytilanteeseen on tuo, mistä Nak kirjoittaa: Valo-ohjauksella huolehditaan, ettei ahtaalla kaistalla ole ajoneuvoja silloin, kun raiteella KULKEE raitiovaunu. Eli toinen emävirhe tuossa on korokkeen ja pylväiden sijoituksen lisäksi, että raitiovaunu joutuu seisomaan liikennevaloissa.

Jos olisimme vaikkapa Saksassa, tämä paikka toimisi näin:

Raitiovaunu saapuu pysäkille ja kuljettaja arvioi tilanteen mukaan, milloin hän lähtee. Kuljettaja tilaa itselleen kulkutien (rautatietermi) siten, että se on vapaa läpi koko risteyksen silloin, kun on aika lähteä pysäkiltä. Kulkutie varmistetaan siten, että raitiovaunulle on ”vihreät” läpi risteyksen ja samalla autoille tulee punainen niin, ettei tuolle ahtaalle kaistalle päästetä ajoneuvoja. Eli valo-ohjaus toimii siten, ettei ahtaassa paikassa koskaan ole rinnakkain ratikkaa ja autoja. Asian varmistamiseksi ahtaalla autokaistalla on ajoneuvotunnistus. Jos kaistalla on ajoneuvoja, kaistan lähtöpäähän tulee vihreä ja tulopäässä on tietenkin punainen. Tunnistimen avulla järjestelmä tietää, milloin kaista tyhjenee ja ratikan kulkutie on vapaa.

En nyt murehdi sitä, miten ratikan kulkutien turvaamisen ajoitus toimii suhteessä lähiristeysten valoihin. Periaatteessa kysymys on vain priorisoinnista, eli siitä, mikä asia ja mikä suunta autoillakin halutaan synkata lähiristeyksiin. Toisaalta, jos kerran töpeksitään katusuunnittelussa niin, että järjestetään pullonkaula, niin eihän sille sitten mitään mahda, että siitä on haittaa.

Antero
 
HKL kirjoitteli kirjoitukseeni vastausta facebookissa, että ko. kohdan valoja olisi säädetty torstaina, eli heti seuraavana päivänä kun kävin kuvaamassa paikalla. Pitääkin käydä tällä viikolla taas katsomassa tilanne. Ymmärtääkseni tilanne olisi nyt niinettä ratikan pitäisi päästä suoraan pysäkiltä Ruoholahdenkatu alas Ruoholahdenra ja busseilla ymmärtääkseni olisi punaiset koko ajan.
 
HKLFB sanoi:
HKL kirjoitti: "Tässä tarkempaa selvitystä: aikaisemmin raitiovaunulla oli mahdollisuus saada ajolupa kaksi kertaa liikennevalokierron aikana, joista toinen oli yhtä aikaa bussien kanssa. Nyt tämä mahdollisuus on poistettu, eli Kamppiin ajavat bussit ja Länsisatamaan ajavat raitiovaunut eivät aja risteyksestä yhtä aikaa. Muutos ei vaikuta siihen, että risteyksessä voi olla ajolupaa odottava raitiovaunu pysähtyneenä silloin, kun busseille näytetään vihreää valoa. Seuraavaksi KSV selvittää mahdollisuutta muuttaa liikennevaloja vielä siten, että normaalitilanteessa raitiovaunu ei joutuisi pysähtymään Hietalahdenkadun risteykseen lainkaan."
Tässä uusinta tietoa.
 
Eli olen vielä ymmärtänyt asian väärin mitä siis edellisessä postauksessa pistin, mutta niin siis yritetään tehdä ettei ratikan tarvitsisi pysähtyä ollenkaan pysäkiltä lähdettäessä. Tietenkään se ei estä sitä etteikö bussi jäisi sitten siihen pieneen väliin siinä kahdessa risteyksessä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No nyt selvisi miksi myöskään Tallinnassa ja Tukholmassa ei ole toimivia joukkoliikenneyhteyksiä keskustasta satamiin; nehän olisivat liian suosittuja. ;)
Niin juuri! Matkustin kerran Tallinnan satamasta "keskustaan", Viru-keskukseen bussilla. Itse bussimatka kesti 11 minuuttia. Huomattavasti nopeammin olisin kävellyt eikä olisi aikaa kulunut edes bussin odottamiseen. Sateen vuoksi jouduin turvautumaan bussiin.

Tallinnassa voitaisiin satamasta tehdä Viru-keskukseen possujuna kuljettamaan turisteja. Tai nythän sen possujunan voisi jatkaa johonkin Prismaan saakka.
 
Takaisin
Ylös