Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
17.8.: Kello 13. jälkeen Rautatieaseman pysäkillä linjan 9 vaunu Länsiterminaalin suuntaan; kuljettaja myi lippuja ja vaunun perässä oli viisi vaunua pitkin Kaivokatua, mm linjan 9 seuraava vuoro!
Näittekö päivän Hesarin? Turistit tukkivat liikenteen, kun ysiin sulloudutaan matkalaukkujen kanssa Rautatieaseman pysäkillä. Ja sitten jokainen ostaa kuljettajalta lipun. Ihan niin kuin aiemmin jo ajattelin. 15A olisi pitänyt pitää ysin kanssa rinnalla, jolloin turisteilla olisi oma satamabussi. Sen pitäsi kulkea laivan aikataulun mukaan pari peräkkäistä vuoroa.
Miten bussilinjalla 15A on sitten ehditty myydä lippuja nopeammin kuin raitiolinjalla 9? Aika erikoista.
Jos katsotaan Kamppia, johan siellä on mm. Fredaa, Simonkatua, Urho Kekkosen Katua, Salomonkatua ja Lapinrinnettä rauhoitettu joukkoliikenteelle tai kävelylle, joka on ajanut autot aina vaan pahempiin sumppuihin. Kyllä autojenkin pitää alueella, jolla asutusta ja kivijalkakauppoja voida liikkua.
Miten bussilinjalla 15A on sitten ehditty myydä lippuja nopeammin kuin raitiolinjalla 9? Aika erikoista.
Bussi purkaisi ruuhkautumista aseman ratikkapysäkillä
Mutta eihän tuollaista voi tilata tänne, se on aivan liian monimutkainen. Siinä on neljä painettavaa nappulaa... Ja aivan varmasti se ei toimi Helsingin erityisolosuhteissa, joissa toimivat ainoastaan pysäköintilippuautomaatit.Kyllä tässä nyt tehdään kummallisesta asiasta ongelmaa. Huomaa, että ollaan Helsingin vaikeissa erikoisolosuhteissa. ...
Tällaisesta masiinasta saa Lontoossa kertalippuja. Sitä osaa käyttää ilman koulutustakin. Ja se on täysin epäyhteensopiva Oyster-matkakortin kanssa. (Kuva Wikimedia commonsista)
Ja aivan varmasti se ei toimi Helsingin erityisolosuhteissa, joissa toimivat ainoastaan pysäköintilippuautomaatit.
Vastaus on annettu tämän päivän Hesarin mielipidesivulla: Ei näin voi tehdä, koska näin tehdään Saksassa. Meillähän ei voi raitioliikenteessä tehdä kuten tehdään Saksassa. Meillä ei voi olla valoetuuksia, ei sellaisia ratikkakaistoja, joille eivät autot ulotu, ei suuria vaunuja ja kaksinajoa, ei lippuautomaatteja kaikilla pysäkeillä, ei pysäköintipaikkoja joiden autot eivät ulotu ratikan eteen, ei avorataa, ei nurmirataa, ei syväuraisia vaihteita, ei siirtymäkaarteita. Eikä myöskään lipunmyyjiä ruuhkahetkiin.Kun näitä viestejä lukevat myös HSL:n virkahenkilöt, olisi mukava kuulla selitys sille, mikä estää asettamasta virkapukuista henkilöä tai henkilöitä paikkaamaan puuttuvia lippuautomaatteja Länsisatamaan ja Kaivokadulle?
Sattumalta tämä on tismalleen sama Almexin vempele, joka Helsingissä myy parkkilippuja.
Yksinkertaisimmillaanhan pelkästään linjalla 9 voisi kelvata tuollainen "uniikki" lippu joita myydään vain kaivokadulla, kampintorilla ja länsiterminaalissa. Lipun tiedoissa lukee vain ostopaikka ja kellonaika. lippu on voimassa vain esim. 15min ostohetkestä.. Eli siis yhden matkan rautatieasemalta länsiterminaaliin. Hintakin voisi olla helppo 2e jolloin kaikki ostavat sen ennemmin kuin jonottavat kuljettajalle. (ihan jo tasalukemankin takia)
Miten bussilinjalla 15A on sitten ehditty myydä lippuja nopeammin kuin raitiolinjalla 9? Aika erikoista.
Toki on niin, että lippuautomaatti Länsiterminaalissa on vieraskieliselle liian monimutkainen, siis tilalle kaksi kertalippuautomaattia vaikka. Ja Rautatieaseman pysäkille tarkastajat myymään kertalippuja "pahimpina" aikoina.
Länsisatamaan on saatu pinkki kertalippuautomaatti.