Jätkäsaaren raitiotie

Ainakaan tuo Mlahdenm:n vuoro ei ollut myöhässä. Mä olen mennyt vain pari kertaa uudella ysillä ja silloin on kyllä päättäreillä seisty. Pasilassa pidempäänkin. Arkena keskipäivällä ysin keskinopeus näkyy olevan aikataulun mukaan 14,7 km/h ja iltaruuhkassa 13,0 km/h. Voiko tuo oikeasti olla liian kireää?

Surkeastihan raitioliikenteellä kyllä menee ja pidän HSL:n aikataulusuunnittelun varovaisuutta liiallisena. Kympin keskinopeus Pikkiksestä Tarkk'ampujankadulle iltaruuhkassa on 13,4 km/h ja lähes koko matka mennään sentään Mannerheimintietä, jonka valtakatuna pitäisi olla yksi nopeimpia osuuksia. Tuolle on nyt varattu 31 min. Jos päästäisiin tällaisella valtakatua kulkevalla linjalla realistiseen ja silti melko vaatimattomaan 20 km/h keskinopeuteen, niin matkaan kuluisi vajaa 21 min. Kolmasosa pois.

"Useampia minuutteja" on aika hämärä määre, mutta "useampia minuutteja" voi kulua jo pelkästään lipunmyynnissä. Ellei sitten puhuta yli kymmenestä minuutista, niin pitkään en ole rahastanut kuin pari kartaa. Sitten vielä matkustamon tarkistaminen ja mahdolliset kuljettajan tarpeet päälle. Pasilaan ei voida kunnollista päättäritasausta aikatauluttaa, koska ei ole tilaa, seiskan pitää mahtua ohi. Kyllä miten hidas aikataulu vaan voi olla tiukka, jos matkaan kuluu enemmän.

Ja Helsingissä kyllä riittää paikkoja missä sitä aikaa kuluu. Helposti sillä kympilläkin kestää, kun vaikkapa pysäkkiajat venähtävät minuuttiin per pysäkki. Tai jos joka toisiin valoihin pysähdytään, mikä on Helsingin keskiarvo.
 
Pasilaan ei voida kunnollista päättäritasausta aikatauluttaa, koska ei ole tilaa, seiskan pitää mahtua ohi.

Mitäs varten se kiva kiskoristikko siinä ysin ja 7:n pysäkkien luona on.. Eikös se oli juuri sitä varten että seiska mahtuu ohittamaan ysin jos ysi on omalla pysäkillään, ja ysi seiskan jos seiska on omalla pysäkillään? Vai meinaatko nyt, että jos on tilanne jossa on useampi ysi peräkkäin?
 
Mitäs varten se kiva kiskoristikko siinä ysin ja 7:n pysäkkien luona on.. Eikös se oli juuri sitä varten että seiska mahtuu ohittamaan ysin jos ysi on omalla pysäkillään, ja ysi seiskan jos seiska on omalla pysäkillään? Vai meinaatko nyt, että jos on tilanne jossa on useampi ysi peräkkäin?

Kunnollisen pituisella päättäritasauksella nimenomaan useamman saman linjan vaunun ketjuttuminen päättärillä yleistyy. Ja toisaalta kuljettajan on vaikeaa saada työrauhaa päättäritoimintoihin, jos edellinen vaunu ei ole lähtöpysäkillä kun vaunu saapuu purkupysäkille. Porukka hyppii kyytiin viimeisiltä pysäkeiltä ja purkupysäkiltä, kun pitäisi olla tyhjä vaunu läpikäytävänä. HSL:n kantahan on, että purkupysäkkejä ei oikeasti ole vaan kyytiin voi nousta mistä huvittaa.

Nytkin näkee varsin usein seuraavan 7B:n höökivän jo perässä kun edellinen lähtee, vaikka tasaukset on minimoitu.
 
Ja toisaalta kuljettajan on vaikeaa saada työrauhaa päättäritoimintoihin...

Mitä nämä päättäritoiminnot ovat? Niillä kerroilla kun itse olen noussut päätepysäkiltä sellaiseen vaunuun, joka vasta saapuu, kuljettaja tauon aikana lähinnä joko istuu ohjaamossa tai seisoo etuoven vieressä tupakalla tai muuten ulkoilemassa. Näitä toimintoja matkustajat tuskin sanottavasti haittaavat.

Porukka hyppii kyytiin viimeisiltä pysäkeiltä ja purkupysäkiltä, kun pitäisi olla tyhjä vaunu läpikäytävänä. HSL:n kantahan on, että purkupysäkkejä ei oikeasti ole vaan kyytiin voi nousta mistä huvittaa.

Olen varmaan aistimuksineni väärässä, mutta minusta tästä aistii vähän sellaista asennetta, että kuljettajan työ olisi kovasti paljon mukavampaa, kun matkustajia ei olisi ollenkaan.

Nytkin näkee varsin usein seuraavan 7B:n höökivän jo perässä kun edellinen lähtee, vaikka tasaukset on minimoitu.

Ajoajoissa on niin valtavasti löysää, että kuljettajan on hankala välttää tulemasta reippaasti etuajassa päättärille. Siinä sitten seistään, kolme vaunua Kirralla vaikkei mahdukaan.

Helposti sillä kympilläkin kestää, kun vaikkapa pysäkkiajat venähtävät minuuttiin per pysäkki.

Miten ihmeessä saat tärvättyä minuutin per pysäkki? Lasipalatsilla ehkä, ja Ooperan valot ovat kamalat. Mutta muuten 20 sekuntiakin on monella pysäkillä yläkanttiin.
 
Olen varmaan aistimuksineni väärässä, mutta minusta tästä aistii vähän sellaista asennetta, että kuljettajan työ olisi kovasti paljon mukavampaa, kun matkustajia ei olisi ollenkaan.

No niinhän se onkin. Raskaskiskopuolella mukavimpia matkustajajunia ovat ns. tyhjävaunujunat, joissa ei tarvitse pysähdellä asemilla lainkaan, eikä matkustajia ole lainkaan. Saa huristella vapaasti välittämättä aikatauluista tai pysähtelyistä laitureihin.

Tämä ei tarkoita tietenkään sitä, että kaluston ajeleminen tyhjänä olisi mitenkään tavoiteltavaa tai tehokasta liikennöintiä. Mutta kun suunnitelluista tai suunnittelemattomista syistä kohdalle sattuu tyhjävaunujuna, niin kyllähän se nyt vain on mukavampaa. :)
 
Mitä nämä päättäritoiminnot ovat? Niillä kerroilla kun itse olen noussut päätepysäkiltä sellaiseen vaunuun, joka vasta saapuu, kuljettaja tauon aikana lähinnä joko istuu ohjaamossa tai seisoo etuoven vieressä tupakalla tai muuten ulkoilemassa. Näitä toimintoja matkustajat tuskin sanottavasti haittaavat.

Matkustamon siisteyden tarkkailua ja mahdollisten löytötavaroiden etsintää, pääasiassa. Joskus vikalappujen kirjoittelua yms. Muiden kuljettajien puolesta, miten he tuon työajan käyttävät, en tietenkään voi puhua, kun työnäni ei ole tarkkailla muita.

Olen varmaan aistimuksineni väärässä, mutta minusta tästä aistii vähän sellaista asennetta, että kuljettajan työ olisi kovasti paljon mukavampaa, kun matkustajia ei olisi ollenkaan.

Totta kai olisi. Tuottavuus tietenkin eri asia.

Ajoajoissa on niin valtavasti löysää, että kuljettajan on hankala välttää tulemasta reippaasti etuajassa päättärille. Siinä sitten seistään, kolme vaunua Kirralla vaikkei mahdukaan.

Paljon helpompaa on seistä aikaa pois, kuin maagisesti siirtyä vaunulla esteiden yli lippuja myyden ja ovet auki.

Miten ihmeessä saat tärvättyä minuutin per pysäkki? Lasipalatsilla ehkä, ja Ooperan valot ovat kamalat. Mutta muuten 20 sekuntiakin on monella pysäkillä yläkanttiin.

Matkustajien touhuihin se aika menee.
 
Berliinissä on käytäntö, jossa paria bussinmittaa (eli noin ratikanmittaa) ennen lähtöpysäkkiä on jättöpysäkki. Jättöpysäkin yhteydessä on kyltti, jossa pyydetään antamaan kuljettajalle taukorauha ja odottamaan lähtöpysäkillä bussin/ratikan saapumista siihen. Toimii hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onkohan kellään tietoa miten ovat kasin matkustajamäärät muuttuneet reitin pidennyksen jälkeen ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
 
No nyt meidänkin espoolaisperhe on testannut 9-ratikkaa. Kokemukset ovat sekä hyviä että huonoja.

Itse matkasin Ruoholahden villojen pysäkiltä Länsiterminaaliin ja olin perillä mielestäni jopa hämmästyttävän nopeasti. Nousin vuoroon 6:34 ja väitän olleeni sisällä Länsiterminaalissa ennen klo 6:45. JA takaisin pääsin yhtä vaivatta. Maihinnousun jälkeen noin klo 16:45 terminaalin edessä odotti kaksi ratikkaa, mahduin hyvin ensimmäiseen ja vain hieman hitaammin aamua edeten olin Ruoholahdentien pysäkillä. Ainoa ihmetys oli, miksi pysäkeillä on eri nimi vaikka ne ovat vastakkain.

Mieheni (töissä Itä-Pasilassa ja etsii edelleen optimaalisinta tapaa päästä Tapiolasta sinne. Täällä hetkellä vaihtoehtoina on kävellä vajaa kilometri Tapiolan Lämmön pysäkille 506 tai sitten ajaa 194:lla Allergiasairaalaan ja vaihtaa bussia. Jälkimmäinen on nopea kyllä, mutta 194 kulkee verrattain harvoin eikä päivällä lainkaan. Bussi-Metro-Juna taas on hylätty vaivalloisena ja odotusaikojensa takia hitaana) nousi vastakkaiselta puolelta kyytiin 6:31 ja oli Pasilassa vasta seitsemän jälkeen. Eli tämä uusi raitiolinja ei edes varhaisaamuna tuonut järkevää vaihtoehtoa työmatkaan.
 
Ainoa ihmetys oli, miksi pysäkeillä on eri nimi vaikka ne ovat vastakkain.

Ratikkapysäkkien nimi on Ruoholahden villat. Samalla paikalla sijaitsevien bussipysäkkien nimi on Ruoholahdenkatu. Ratikoiden sisänäytössä lukee virheellisesti myös ratikkapysäkin nimenä Ruoholahdenkatu.

HSL ehdotti tuota katua, mutta Helsingin kaupungin nimistötoimikunta, joka on tottunut käyttämään katujen ja aukioiden nimissä historiallisia "kerrostumia", ehdotti lausunnossaan pysäkin nimeksi villoja. Niin siinä sitten kävi, mutta tieto ei tavoittanut kaikkia toimijoita. Kai ne ratikoiden sisänäytöt päivitetään jossain vaiheessa.
 
HSL ehdotti tuota katua, mutta Helsingin kaupungin nimistötoimikunta, joka on tottunut käyttämään katujen ja aukioiden nimissä historiallisia "kerrostumia", ehdotti lausunnossaan pysäkin nimeksi villoja. Niin siinä sitten kävi, mutta tieto ei tavoittanut kaikkia toimijoita. Kai ne ratikoiden sisänäytöt päivitetään jossain vaiheessa.

Itse asiassa, näitä tähän 9-linjaan liittyviä vastaavia seikkoja on muitakin: Tänään vasta hoksasin, että noissa linjan ulkomainoksissa on kuvattu raitiovaunu siten, että määränpäänä on "Länsisatama - Västra hamnen". Mutta sehän ei ole sitä, vaan "Länsiterminaali - Västra terminalen"....
 
Itse asiassa, näitä tähän 9-linjaan liittyviä vastaavia seikkoja on muitakin: Tänään vasta hoksasin, että noissa linjan ulkomainoksissa on kuvattu raitiovaunu siten, että määränpäänä on "Länsisatama - Västra hamnen". Mutta sehän ei ole sitä, vaan "Länsiterminaali - Västra terminalen"....

Jos tarkoitat niitä pysäkkikatoksiin ilmestyneitä 9-linjan uusia isoja mainoksia, niin nehän ovat käsittääkseni Helsingin sataman kustantamia eikä HSL:n mainoksia. Länsisatama on yksi Helsingin satamista ja Länsisatamassa sitten sijaitsee Länsiterminaali, samoin kuin Eteläsatamassa on Olympiaterminaali ja Vuosaaren satamassa Hansaterminaali.
 
Jos tarkoitat niitä pysäkkikatoksiin ilmestyneitä 9-linjan uusia isoja mainoksia, niin nehän ovat käsittääkseni Helsingin sataman kustantamia eikä HSL:n mainoksia. Länsisatama on yksi Helsingin satamista ja Länsisatamassa sitten sijaitsee Länsiterminaali, samoin kuin Eteläsatamassa on Olympiaterminaali ja Vuosaaren satamassa Hansaterminaali.

Muistutetaan vielä, että Eteläsatamassa on myös Makasiiniterminaali. http://www.helsinginsatama.fi/matkustajille
 
Sekä Katajanokan terminaali ja vielä jokunen kuukausi sitten Kanavaterminaali. Tämä lienee itseasiassa syynä lännessäkin juuri nimen länsiterminaali valintaan. Ei ole mahdoton idea, että länsisatamaan tulee myöhemmin vielä toinenkin terminaali.
 
Takaisin
Ylös