Ainakaan tuo Mlahdenm:n vuoro ei ollut myöhässä. Mä olen mennyt vain pari kertaa uudella ysillä ja silloin on kyllä päättäreillä seisty. Pasilassa pidempäänkin. Arkena keskipäivällä ysin keskinopeus näkyy olevan aikataulun mukaan 14,7 km/h ja iltaruuhkassa 13,0 km/h. Voiko tuo oikeasti olla liian kireää?
Surkeastihan raitioliikenteellä kyllä menee ja pidän HSL:n aikataulusuunnittelun varovaisuutta liiallisena. Kympin keskinopeus Pikkiksestä Tarkk'ampujankadulle iltaruuhkassa on 13,4 km/h ja lähes koko matka mennään sentään Mannerheimintietä, jonka valtakatuna pitäisi olla yksi nopeimpia osuuksia. Tuolle on nyt varattu 31 min. Jos päästäisiin tällaisella valtakatua kulkevalla linjalla realistiseen ja silti melko vaatimattomaan 20 km/h keskinopeuteen, niin matkaan kuluisi vajaa 21 min. Kolmasosa pois.
"Useampia minuutteja" on aika hämärä määre, mutta "useampia minuutteja" voi kulua jo pelkästään lipunmyynnissä. Ellei sitten puhuta yli kymmenestä minuutista, niin pitkään en ole rahastanut kuin pari kartaa. Sitten vielä matkustamon tarkistaminen ja mahdolliset kuljettajan tarpeet päälle. Pasilaan ei voida kunnollista päättäritasausta aikatauluttaa, koska ei ole tilaa, seiskan pitää mahtua ohi. Kyllä miten hidas aikataulu vaan voi olla tiukka, jos matkaan kuluu enemmän.
Ja Helsingissä kyllä riittää paikkoja missä sitä aikaa kuluu. Helposti sillä kympilläkin kestää, kun vaikkapa pysäkkiajat venähtävät minuuttiin per pysäkki. Tai jos joka toisiin valoihin pysähdytään, mikä on Helsingin keskiarvo.