Jätkäsaaren raitiotie

Kuskin työtä helpottaisi toki eniten se, että automaatista lipun saisi halvemmalla/helpommin/nopeammin kuin liikennevälineestä. Näin ollen automaatteja pitäisi varmaan olla kasapäin … sunnuntaikäyttäjä saa minkä tahansa automaatin käytöstä hidasta ja kömpelöä.
Saahan sen, juuri viime perjantaina ostin vaimoille Länsiterminaalissa automaatista lipun, ja hän ei millään meinannut uskoa että se käy bussissakin, koska se maksoi vain 2,20. :) Koto- ja ulkomaalaiset turistit ei vaan ymmärrä käyttää niitä automaatteja, ja jos ymmärtävät niin keskiverto rovaniemeläinen Tallinnan kävijä haluaa kuitenkin käydä näyttämässä sen lipun kuljettajalle kuten bussissa, eli väki ei tule sisään kaikista ovista. Asiaan vaikuttaa myös matkustajakunnan risteilyn jälkeinen vaihteleva vireystila. Tää pitäisi tehdä vaan niin että pysäkillä on laivojen saapuessa kielitaitoista ja lippuja myyvää henkilökuntaa jotka opastaa ihan kädestä pitäen, eli HSL:n ja matkailuneuvonnaan pitäisi hoitaa tämä yhdessä.
 
Tällaisesta masiinasta saa Lontoossa kertalippuja.

Lontoo muuten poistaa nämä kadunvarren lippuautomaatit käytöstä. Niitä varmaan saisi edullisesti.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:30 ----------

Miksi HSL tekee kaikesta niin vaikeaa?

Liittynee hallinnollisiin rajoihin. Lippujärjestelmästä vastaa eri läänitys kuin liikenteen suunnittelusta ja kulusta. Lippujärjestelmästä vastaavaa osastoa ei välttämättä kiinnosta tehdä mitään heille lisätyötä aiheuttavaa, jos ongelmat eivät kohdistu heihin.
 
Lontoo muuten poistaa nämä kadunvarren lippuautomaatit käytöstä. Niitä varmaan saisi edullisesti.

Onko tietoa miksi?

---------- Viestit yhdistetty klo 17:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:05 ----------

Tässä vaiheessa muuten varmasti helpointa ja nopeinta olisi, jos HSL saisi aikaan jonkinlaisen kampanjan kännykkälipuista rautatieasemalle ja länsiterminaaliin. Ensin ihmisten voimin, sitten isoin kyltein. Ja kirsikkana päälle vielä mahdollisuus ostaa se NFC:llä siitä kyltistäkin eikä vain pysäkkikatoksessa olevasta tarrasta.

Ja selkeä ja ytimekäs teksti: "Osta ratikkalippu tästä vain heilauttamalla kännykkääsi tähän". Ja visualisointi vierelle.

Bunkkerin pysäkille vielä tietysti toinen kampana tech-savvyille Verkkokauppa.comin asiakkaille. Viereen vaikka verkkiksen mainos uusista NFC-puhelimista. Tällähän verukkeella verkkis voisi vaikka maksaa koko hoidon.
 
Tässä vaiheessa muuten varmasti helpointa ja nopeinta olisi, jos HSL saisi aikaan jonkinlaisen kampanjan...
Olen kerran jutellut tällaisesta aiheesta. Eli miksi joukkoliikennettä ei myydä, markkinoida ja mainosteta kuten vaikka autoja, joiden mainonnalla on tavoitteena vain saada autoja kaupaksi. Keskustelukumppanini vastasi minulle, että sitä ei pidetä sopivana. Eli joukkoliikenteessä ei ole sopivaa, että yritetään tavanomaisin markkinoinnin keinoin saada joukkoliikennettä myydyksi. Kilpailevan liikennemuodon eli autojen kanssa aggressiivinen markkinointi ei ole ongelma ja se jatkukoon.

Minusta kaikki ajatuksesi saisi panna toimeksi saman tien.

Antero
 
Ruoholahdenkadun liikennevalojen puurouttama liikenne ulottuu nykyään Malminrinteen, Kansakuolukadun ja Simonkadun kautta Kaivokadulle asti. Joukkoliikenteen kulku on osittain täysin epätoivoista autojen toikkaroinnin vuoksi. Tänään varsinkin taksit (joiden pitäisi olla ammattiautoilijoita) kunnostautuivat risteysten tukkooajoon ja törkeisiin kiilaamisiin (sinäänsä ei mitään uutta). Malminrinteen ja Lapinlahdenkadun liikenneympyrässä nykyään käytetään myös pyörätien jatketta sujuvasti autoiluun. Siten yksikaistaiseen liikenneympyrään mahtuu kätevästi kaksi autoa vierekkäin. Aivan yllättäen myös varoitusvaloilla ei ollut mitään vaikutusta.

Juuri tähänhän KSV:n epäpätevät liikennesuunnittelijat vetoavat ratikkakaista-asiassakin jatkuvasti: kun ennenkin on tehty sutta ja sekundaa, niin joka paikkaan voi muka suunnitella maailman tappiin asti liian jyrkkiä kaarteita ja liian kapeita kaistoja.
...
Usein ahtaus on tekemällä tehtyä ja johtuu siitä, että arkkitehdit ihannoivat kapeita katuja. Siihen varta vasten liian kapeaksi tehtyyn tilaan pitäisi kuitenkin mahduttaa paljon enemmän tavaraa kuin ennen, kun meillä ei osata luopua mistään. Jos on pyöräkaistat ja raitiovaunukaistat ja keskikorokkeet, niin pitääkö olla myös parkkipaikat ja puurivit ja 60 km/h nopeudelle suunnitellun levyiset autokaistat 40 km/h kadulla?

Voi vain kysyä kenen etu on, että suunnittelussa on sellaista väkeä, joka ei ole tehtäviensä tasalla. Tietysti yleisestikään suomalaisessa liikennesuunnittelussa ole mitään havaitoa muusta kuin autokaupungin tekemisestä. Kun suunnittelussa tuotetaan täyttä kuraa, pitäisi suunnitelmien hyväksyjen palauttaa asia suunnitteluun niin monta kertaa, jotta siitä tulee kelvollinen. Valitettavasti näillä henkilöillä on vielä vähemmän käsitystä asioista kuin alaisillaan.

Mikä tehtiin poistamalla raitiovaunuilta kaikki etuudet ko. risteyksestä ainakin tuossa ajosuunnassa. Hyvin tehty, joo. :(

No, tässä "todella yllättävässä" tilanteessa tuo varmasti oli paras välittömästi tehtävissä ollut toimenpide ja hyvä, että se tehtiin. Nyt vaan pitäisi tehdä seuraavakin vaihe, eikä jättää hommaa puolitiehen.

Tämä on toki valitettavaa, mutta oli liikenneturvallisuuden vuoksi tehtävä. Ruoholahdenkadun järjestelyjä tulisi välittömästi muuttaa, mutta ei tarvitse, kun se on helsinkiläisellä mittapuulla "hyvä".

Tietty ysin suosio ei ole vain positiisinen asia, sillä nykyinen lipunmyynti- ja kaljakärryruuhka lähinnä vammauttaa "oikeaa" liikennettä - vaan voiko kenelläkään hidasratikkaan nousseella oikeasti olla kiire mihinkään? Fiksut kiireiset kävelisivät ja kävelevät vaunun ohi.

Iloitsivatpa jotkin Eckerö Linen asiakkaat siitäkin, ettei enää tarvitse odottaa bussia. Raideromun odottaminen siis lienee sitä kuuluisaa parasta aikaa matkalla.

Normaaleissa valtioissa raitioliikenteestä ei tarvitse ajatella näin, sillä raitioliikenne on itsessään palvelulupaus laadukkaasta ja nopeasta liikenteestä. Luonnollisesti Helsingin idiotismin olosuhteissa raitioliikenne on huonoa, kun halutaan pitää se huonona ja varmistaa, ettei mikään muutu saatikka uusia ratoja tehdä kunnolla.

Hyvä esimerkki saksalaisesta käsityksestä raitioliikenteen laatulupauksesta oli kesällä eräs tilanne, jossa sakaslainen turisti kysyi viikonloppuna Kauppatorilla minulta, että milloin seuraava linjan 1 vaunu lähtee. Kerroin hänelle, ettei linja liikennöi lainkaan viikonloppuna, johon ensimmäinen kysymys oli, että miksi? Kerroin sitten, että päättäjät ovat päättäneet, ettei linjaa ole varaa liikennöidä viikonloppuisin. Oli siinä saksalainen ihmeissään.

Vastaus on annettu tämän päivän Hesarin mielipidesivulla: Ei näin voi tehdä, koska näin tehdään Saksassa. Meillähän ei voi raitioliikenteessä tehdä kuten tehdään Saksassa. Meillä ei voi olla valoetuuksia, ei sellaisia ratikkakaistoja, joille eivät autot ulotu, ei suuria vaunuja ja kaksinajoa, ei lippuautomaatteja kaikilla pysäkeillä, ei pysäköintipaikkoja joiden autot eivät ulotu ratikan eteen, ei avorataa, ei nurmirataa, ei syväuraisia vaihteita, ei siirtymäkaarteita. Eikä myöskään lipunmyyjiä ruuhkahetkiin.

Näihin ruuhkiin ja viiveisiin on Helsingin erityisolosuhteissa vain kaksi kysymykseen tulevaa ratkaisua: Bussi, jossa turistit jonotavat lippuja myyvälle kuljettajalle tai uusi metrolinja.

Näin se valitettavasti on. Päätä täytyy hakata seinään jatkuvasti ja hokea, että helsingissä on "euroopan parasta joukkoliikennettä".

Miksi HSL tekee kaikesta niin vaikeaa? Mä en keksi enää muuta kuin että potkitaan sieltä kaikki pellolle ja haetaan vaikka Lontoosta heebo joka kertoo ketkä palkataan takaisin. Ihan tässä itku tulee lukiessa näitä selityksiä että miksi lippuautomaatteja ei saa lisää... Kaupasta saa varmasti ihan hyllystä tuollaisia "parkkilippumasiinoita" ? Miksi ne eivät sovellu meidän erityisolosuhteissamme ratikkalipun myyntiin mutta parkkilappujen myyntiin kyllä?

Tämä on loistava kysymys. Kun vuosikymmeniä sitten Tukholmassa muodostettiin SL:n organisaatio, potkittiin ensin pellolle koko porukka ja ne joita tarvittiin ja jotka olivat tehtäviensä tasalla, valittiin takaisin töihin. Samaa ei tetenkään voi tehdä täällä, sillä jos kerran eläessään onnistuu pääsemään johonkin organisaatioon, niin siellä pysyy niin kauan kunnes eläke koittaa. Pätevyydellä tai ammattitaidolla ei ole merkitystä. Ja tarvittaanhan joka organisaatioon tietysti henkilöitä selittelemään kuinka mikään muutos ei ole mahdollista.

Emmä tiedä, miksi tässä tarvitsisi tehdä mitään erikoisratkaisuja. Hankintaan noi Almexit, myydään niistä tavallisia tunnin kertalippuja ja lisätään niiden kuvat Palvelu- ja myyntiohjeeseen.
Näin juuri. Tämä vain ei onnistu, koska se ei onnistu.
 
Ja kirsikkana päälle vielä mahdollisuus ostaa se NFC:llä siitä kyltistäkin eikä vain pysäkkikatoksessa olevasta tarrasta.

Vähän off-topic, mutta en löytänyt varsinaista ketjua NFC:stä: Tuli iso takaisku taas NFC:lle, kun iPhone 5:stä ei sitä löydykään. Tyhmää. Applen markkinaosuus kyllä putoaa, mutta on se silti edelleen tärkeä markkinapeluri ja ennen kaikkea edelläkävijäkäyttäjien lietsoja kaikenlaiseen uuteen.
 
Eikös Vilhonkadullakin mene jokin rata hieman Kaivokatua tilavammassa ympäristössä? Terminaali-ysiä voitaisiin ajaa rengaslinjana, ja pakottaa käteisellä RT-terminaali matkustavat nimenomaan T9:ään vaikka lipunhinnalla tai uhkaamalla ajaa väärin matkustavat Varioiden kanssa mereen. Vilhonkadun rauhoittamiselle linjavaunuilta lienee jokin perusteltu syy, mutta eikö nykyinen rata jollain tasolla sallisi RT-Kamppi-Länsiterminaali-Erottaja-RT -liikennöinnin?
 
Vilhonkadun rauhoittamiselle linjavaunuilta lienee jokin perusteltu syy, mutta eikö nykyinen rata jollain tasolla sallisi RT-Kamppi-Länsiterminaali-Erottaja-RT -liikennöinnin?

Ei pääse kovin kätevästi kääntymään Rautatientorilla lännestä länteen. Lyhin reitti taitaa kiertää Kruununhaan kautta.
 
Ei pääse kovin kätevästi kääntymään Rautatientorilla lännestä länteen. Lyhin reitti taitaa kiertää Kruununhaan kautta.
Tarvitaan vaihde, raideristeys, kaarre ja vaihde, jonka kautta voi ajaa Kaisaniemenkadulta Vilhonkadulle tultaessa Rautatientorilta. Mutta tämähän ei tule kysymykseen, koska raide tulisi Kaisaniemi-nimisen ratikkapysäkin kohdalle. Järjestely, jossa raide veisi Vilhonkadu oikeaan reunaan josta raide taittuisi sitten vasemmalle ei sekään riitä siihen, että pysäkkiä ja sen laitureita ei katkaista.

Mutta Krunikan kautta kiertäminen ei ole varsinaisesti ongelma. Reitti Kaivokatu – Mikonkatu – Senaatintori – Vilhonkatu – Mikonkatu – Kaivokatu voisi olla jopa ihan fiksu.
Sillä tarjottaisiin Satamasta yhteys kaupungin kaupalliseen keskukseen Rautatieaseman lisäksi sekä turistiajelu vanhan Helsingin läpi. Mikonkadun pysäkki toimii tarvittaessa ajantasauksessa sekä pysäkkinä, jossa on aikaa sählätä lippujenkin kanssa.

Vaihtoehtoisiakin reittejä on:
  • Kaivokadulta paluusilmukkaan Kauppatorille ja samaa reittiä takaisin.
  • Kaivokadulta paluusilmukkaan Hakaniemeen Arenatalon ympäri ja samaa reittiä takaisin.
  • Kaivokadulta paluusilmukkaan Linjoille ja samaa reittiä takaisin.
Antero
 
Kaivokadulta paluusilmukkaan Linjoille ja samaa reittiä takaisin.
Minä olisin tuon Linjat - Länsiterminaali -ruuhkanpurkuratikan kannalla. Samoin toivoisin, että kolmosen etelälenkillä voisi olla laivojen lähtöaikoina "ylimääräistä" liikennettä. Varsinkin sunnuntaisin tulee aika täyttä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Revitään tästä ruuhkaratikasta vähän enemmän irti: Entä jos se kulkisikin Kruununhakaan ja jatkaisi sieltä vielä linjoille? Tällöin ykkösen voisi vetäistä ilman mutinoita kulkemaan keskustan (tai ainakin Mikonkadun) kautta. :)
 
Onko tietoa miksi?

TfL:n näkemyksen mukaan hyödyt eivät vastaa enää kustannuksia. Lontoossa matkakortin alennus on niin suuri, että käteislippuja ostetaan prosentuaalisesti hyvin vähän. Lontoo myös luopuu nivelbusseista, joihin avorahastus tavallaan liittyi.

Ei tietenkään mitenkään liity automaatteihin ysillä tai lipunmyynnin lopettamiseen yleisemmin Helsingin ratikoissa. Näille on molemmille aika ilmeiset perusteet.
 
13 minuuttia päärautatieasemalta

Muistan kun pari vuotta takaperin väittelimme aiheesta kuinka nopeasti vaunu ajaa Kaivokadulta Jätkäsaareen. Optimistisin arvio tuli mieheltä, joka hallitsee raitiovaunut, 7 minuuttia.

Eilen ajoin ensimmäistä kertaa uudella 9:llä länsiterminaalin, matka-aika oli 13 minuuttia . Ei ollut ruuhkia, lähdettiin 13.25. Päättäri on loistavalla paikalla. Lippuautomaattikeskusteluun sanon, että pitää siellä olla lisäksi automaati, joka antaa yhden lipun yhdellä painallukksella. Eikä välttämättä sitä painallusta edes tarvita.
 
Vs: 13 minuuttia päärautatieasemalta

Muistan kun pari vuotta takaperin väittelimme aiheesta kuinka nopeasti vaunu ajaa Kaivokadulta Jätkäsaareen. Optimistisin arvio tuli mieheltä, joka hallitsee raitiovaunut, 7 minuuttia.

Eilen ajoin ensimmäistä kertaa uudella 9:llä länsiterminaalin, matka-aika oli 13 minuuttia .
On myös aika monen viestin voimalla käynyt selväksi, miten reitin liikennejärjestelyt ovat epäonnistuneet. Mahdoitko testimatkallasi laskea, montako kertaa vaunu seisoi muualla kuin pysäkillä, kauanko turhat seisomiset kestivät ja mitä nopeutta vaunu ajoi silloin, kun se liikkui. Sillä eihän raitioliikenteen aikataulujakaan tehdä sujuvan liikennöinnin mukaan, kun sujuva liikennöinti ei ole mahdollista. Ja sitä sujumattoman liikenteen aikataulua pitää sitten noudattaa ja ajaa hissukseen silloinkin, kun ei muuten olisi pakko.

Antero
 
Takaisin
Ylös