339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Kurssilta 1/2022 valmistui 11 ja kurssilta 2/2022 15 henkeä. Metrojunankuljettajia kurssilta 1/2022 valmistui 8 henkeä.
Mainiota. Muistatko, kuinka moni kurssit aloitti?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kurssilta 1/2022 valmistui 11 ja kurssilta 2/2022 15 henkeä. Metrojunankuljettajia kurssilta 1/2022 valmistui 8 henkeä.
Kurssilta 1/2022 valmistui 11 ja kurssilta 2/2022 15 henkeä. Metrojunankuljettajia kurssilta 1/2022 valmistui 8 henkeä.
Mainiota. Muistatko, kuinka moni kurssit aloitti?
Otan kantaa yleisellä tasolla. Esitän ns nyrkkiarvion menneestä ajasta. Ennen saattoi kurssille hakea 300-400 kiinnostunutta. Heistä 12 valittiin. Monesti kurssin aikaan, intensiivijakson ja työssäoppimisvaiheen (eli 1/2 vuotta) aikana lopetti 1-2, joskus enemmän. Seuraavan vuoden aikana toiset 1-2. Muutaman seuraavan vuoden aikana taas 1-2 pois. Sitten kun kurssista on kulunut 10 vuotta, jäljellä on vain n 4 kuljettajaa. 400 kiinnostuneesta 1/100 jäljellä 10 v jälkeen. Näin kävi myös minunkin kurssillani. Tämä antaa kuvaa ammatin vaativuudesta ja työn kuormittavuudesta.
Artikkelissa kirjoitetaan:
Yhtä kaikki, vaikuttaa siltä, että AB- ja BC-vyöhykkeen asiakkaille tarjotaan keppiä ja neljän vyöhykkeen asiakkaille porkkanaa.
Näin on, ja tuo on aivan kaistapäistä. Vaikka D-vyöhykkeen joukkoliikenne olisi ilmaista, niin se ei keräisi minkäänlaisia massoja, koska se palvelutaso nyt vaan on autoon verrattuna niin huono. Ja samalla pyllisestään niin rivosti sinne, missä raha on, eli A-vyöhykkeelle ja vähän B-vyöhykkeellekin, että kadotetaan aivan valtavasti potentiaalia. Näinhän on nyt käynytkin, kun HSL raahaa viidenneksen perässä ja muut "suuret" kaupungit ovat palanneet koko lailla koronaa edeltäviin lukuihin.
"Hauskaahan" tässä on se, varsinaiseen aiheeseen palatakseni, että noin pääsääntöisesti nuo nykyiset hätätila-aikataulut riittävät kapasiteetin puolesta ihan hyvin. Kun vielä nostetaan lippujen hintoja niin saadaan varmaan sen verran häädettyä väkeä pois, että voidaan taas harventaa raitioliikennettä.
Mielestäni M2:n voisi kääntää viikonloppuisin toistaiseksi Ruoholahdessa. Ei tästä kovin suurta apua olisi, mutta saataisiin edes muutamia lähtöjä enemmän liikennöityä nykyiseen verrattuna. M2:n matkustajamäärät ovat loppuosuudella alhaiset viikonloppuisin.Estääkö jokin pidentämästä metrolinjojen vuorovälejä lisää? Ratikoiden kanssa ymmärtää ettei harvenneta enempää kun 12min on jo aika harva, mutta metrolla on nytkin linjakohtainen 7,5min vuoroväli vaikka tulee peruttuja vuoroja.
Aivan sama kokemus tänä aamuna. Lähdin hyvissä ajoin. Aikataulun eikä poikkeusinfon mukaan mitään peruttuja pitäisi olla. No ensimmäinen M1 ei koskaan saapunut Kivenlahteen, ei seuraavakaan. Kolmatta en enää uskaltanut jäädä odottamaan vaan ajoin töihin omalla autollani. Tähän loppui sitten omalta osaltani metron käyttö. Henkilöauto on parasEi liity nyt suoraan ratikoihin, mutta Kaupunliikenteen toiseen raidemuotoon eli metroihin. Itseäni ainakin ärsyttänyt nyt suunnattomasti metrojen peruutuksen kun työpaikan vaihdoksen myötä päämaja on Kampissa, joten joutuu käyttää auto + metro yhdistelmää. HSL suosii mm. metroa tiheän vuorovälin vuoksi, mutta metrovuoroja peruttu jatkuvasti ja metrot tupaten täynnä ruuhkassa. Paras paikka olisi ajaa Mellunmäen liityntäparkkiin, mutta esim. eräänä iltana ennen joulua oli Mellunmäen vuoroista 1 peruttu välistä ja sai illalla odotella 20min ennen Mellunmäen metroa. Työmatka olisi suoraan autolla 30-35min (riippuen vuorokaudenajasta). Jo nyt auto+metro yhdistelmällä menee autolla 22-26 min liityntäparkkiin (Mellunmäki tai Itäkeskus) + odotusaika + 15min (Itis - Kamppi) tai 21min (Mellunmäki - Kamppi). Siihen päällä täpötäys haiseva metro, mahdolliset välistä jääneet vuorot yms. Erittäin houkuttelevaa. Menisin suoraan Kamppiin omalla autolla, ellei pysäköinti maksaisi tuhottomasti. Onneksi pyhisin ilmainen pysäköinti, joten autolla suoraan Kamppiin. Houkuttelevaa julkisten käyttöä, kyllä...