Jatkuva kuljettajapula pakottaa jälleen hätätila-aikatauluihin Helsingissä

Paras paikka olisi ajaa Mellunmäen liityntäparkkiin, mutta esim. eräänä iltana ennen joulua oli Mellunmäen vuoroista 1 peruttu välistä ja sai illalla odotella 20min ennen Mellunmäen metroa.

metro29dec22.jpg

Ja tänään sieltä on mukavasti peruttu kaksi peräkkäistä vuoroa, eli vuoroväli aamuruuhkassa 18 minuuttia. Tuo on vieläpä toistunut kaksi kertaa. Kuvittelisi, että noita edes yritetään jakaa tasaisemmin.

Työmatka olisi suoraan autolla 30-35min (riippuen vuorokaudenajasta). Jo nyt auto+metro yhdistelmällä menee autolla 22-26 min liityntäparkkiin (Mellunmäki tai Itäkeskus) + odotusaika + 15min (Itis - Kamppi) tai 21min (Mellunmäki - Kamppi). Siihen päällä täpötäys haiseva metro, mahdolliset välistä jääneet vuorot yms. Erittäin houkuttelevaa. Menisin suoraan Kamppiin omalla autolla, ellei pysäköinti maksaisi tuhottomasti. Onneksi pyhisin ilmainen pysäköinti, joten autolla suoraan Kamppiin. Houkuttelevaa julkisten käyttöä, kyllä...

Varmaan osasyy keskustan näivettymistä on yhdistelmänä kallis pysäköinti ja surkea joukkoliikenne. Sun on pakko mennä sinne, kun olet siellä töissä. Mun ei ole pakko, enkä oikein koskaan menekään. Olisinkohan ollut tänä vuonna 3 tai 4 kertaa. Kun asuin vielä Munkkiniemessä, kävelin tai menin ratikalla sinne useamman kerran viikossa.

Estääkö jokin pidentämästä metrolinjojen vuorovälejä lisää? Ratikoiden kanssa ymmärtää ettei harvenneta enempää kun 12min on jo aika harva, mutta metrolla on nytkin linjakohtainen 7,5min vuoroväli vaikka tulee peruttuja vuoroja.

Nythän PSKL ei pysty hoitamaan edes noita hätätila-aikatauluja (ratikkapuolella; kuvassa alla Lasipalatsi tänään). Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että vaikka harva aikataulu näyttää ikävältä paperilla, niin harva ja luotettava on sittenkin parempi kuin tiheämpi, jota liikennöitsijä ei kykene toteuttamaan. Koskee sekä metroa että ratikkaa.

lp-29dec22.jpg

Mielestäni M2:n voisi kääntää viikonloppuisin toistaiseksi Ruoholahdessa. Ei tästä kovin suurta apua olisi, mutta saataisiin edes muutamia lähtöjä enemmän liikennöityä nykyiseen verrattuna. M2:n matkustajamäärät ovat loppuosuudella alhaiset viikonloppuisin.

Järkeväähän tämä olisi. Mä ehdotin jokin aika sitten kääntöä Kampissa, kun siellä olisi ne erilliset kääntöraiteet, joten päälinjan kulku ei häiriintyisi. Ja kuuden vaunun junia tälle linjalle.
 
Onneksi on etätyöt. Seuraavaksi sitten lapio maahan käveltävää kaupunkia rakentamaan, ettei tarvita koko joukkoliikennettä. Auto on väärä vastaus.
Kerrotko, miten joukkoliikenteen operointia suoritetaan etänä?
 
Mielestäni M2:n voisi kääntää viikonloppuisin toistaiseksi Ruoholahdessa. Ei tästä kovin suurta apua olisi, mutta saataisiin edes muutamia lähtöjä enemmän liikennöityä nykyiseen verrattuna. M2:n matkustajamäärät ovat loppuosuudella alhaiset viikonloppuisin.

Tämä olisi minustakin hyvä ratkaisu. M2-linjalla on suhteellisen vähän matkustajia länsimetro-osuudella ruuhka-ajan ulkopuolella. Prioriteetin pitäisi kuljettajapulassa olla se, että M1-vuoroja ei saisi jäädä välistä, koska seuraava M1-juna tulee muuten melko täyteen.

Ruoholahti olisi optimaalisempi kuin Kamppi kuormituksen ja matkustajien matkojen kannalta mutta Kamppi olisi vähemmän häiriöherkkä kun Kampissa on kääntöraide. Käsittääkseni Kampin ja Kivenlahden välissä ei ole muita kääntöraiteita kuin Tapiola.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:11 ----------

Seuraavaksi sitten lapio maahan käveltävää kaupunkia rakentamaan, ettei tarvita koko joukkoliikennettä.

Koko kaupungistuminen tapahtui siksi, että työntekijällä oli useampia työnantajia, joista valita ja toisin päin sekä on useampia vapaa-ajan aktiviteetteja, joista valita, ja vastaavasti voidaan järjestää erikoisempiakin aktiviteetteja, jotka silti saavat tarpeeksi käyttäjiä. Koko kaupungin idean pohja putoaa pois, jos pitää pysytellä kävelyetäisyydellä omasta asunnosta.
 
Ruoholahti olisi optimaalisempi kuin Kamppi kuormituksen ja matkustajien matkojen kannalta mutta Kamppi olisi vähemmän häiriöherkkä kun Kampissa on kääntöraide. Käsittääkseni Kampin ja Kivenlahden välissä ei ole muita kääntöraiteita kuin Tapiola.

Myös Ruoholahdesta löytyy kääntöraide.
 
Koko kaupungistuminen tapahtui siksi, että työntekijällä oli useampia työnantajia, joista valita ja toisin päin sekä on useampia vapaa-ajan aktiviteetteja, joista valita, ja vastaavasti voidaan järjestää erikoisempiakin aktiviteetteja, jotka silti saavat tarpeeksi käyttäjiä. Koko kaupungin idean pohja putoaa pois, jos pitää pysytellä kävelyetäisyydellä omasta asunnosta.

Rakennus- ja asukastiheydestähän se on kiinni, että miten paljon asioita on kävelyetäisyydellä. Jos otetaan “hyväksi kävelyetäisyydeksi” kilometri kotoa, siinä on n. 6km2 ja satatuhatta asukasta tulee täyteen kun asukastiheys on keskimäärin alle 20 000 as/km2. Eiköhän tuohon mahdu enemmän vaihtoehtoja kuin kehtaa pyytää. Jos puolet säteestä on jotain vesistöä, korvaamatonta puistoa tms niin ei se 40 000 as/km2 ole vielä mitenkään kohtuuttoman tiivistä.

Jos haluaa olla liikenteestä riippuvainen esimerkiksi koska ei tykkää tiiviistä kaupungista, siitä vaan. Mutta mä en ainakaan ihan hiffaa, että miten hienoa kaupunkia tää lähiö on kun kävelyetäisyydellä ei ole töitä, ja palvelutarjontakin on lähikauppa, pikaruoka ja parturi. Kaupungin idean pohja on hävitetty.
 
Rakennus- ja asukastiheydestähän se on kiinni, että miten paljon asioita on kävelyetäisyydellä. Jos otetaan “hyväksi kävelyetäisyydeksi” kilometri kotoa, siinä on n. 6km2 ja satatuhatta asukasta tulee täyteen kun asukastiheys on keskimäärin alle 20 000 as/km2. Eiköhän tuohon mahdu enemmän vaihtoehtoja kuin kehtaa pyytää. Jos puolet säteestä on jotain vesistöä, korvaamatonta puistoa tms niin ei se 40 000 as/km2 ole vielä mitenkään kohtuuttoman tiivistä.

Tuossa olisi silti vain noin 8 % nykyisestä Helsingin keskustaajaman väestöstä, eli aikamoinen määrä työpaikkoja/työntekijöitä ja aktiviteetteja/niiden käyttäjiä menetettäisiin, jos pitäisi olla riippuvainen apostolinkyydistä. Paras vaihtoehto on tiivis kaupunki, jossa kuitenkin on mahdollisuus liikkua moottorikäyttöisin ajoneuvoin, jotta kodin lähellä on paljon työpaikkoja ja palveluja mutta samalla on mahdollisuus käyttää kaikkia kaupunkiseudun työnantajia ja palveluja hyväkseen.
 
Myös Ruoholahdesta löytyy kääntöraide.

Mä muistelen, että se jotenkin menetettiin länsimetron yhteydessä. Siis sillä tavoin, että kääntymiset siellä ei onnistu muusta liikenteestä erotellusti. Voin muistaa kyllä väärinkin.
 
Mä muistelen, että se jotenkin menetettiin länsimetron yhteydessä. Siis sillä tavoin, että kääntymiset siellä ei onnistu muusta liikenteestä erotellusti. Voin muistaa kyllä väärinkin.

On se näköjään mahdollinen: http://jlf.fi/f13/14-automaattinen-metro/index151.html viesti #2258

Matinkylän aseman jälkeen (Länsipuolella) olevat nykyisin kääntöön käytetyt raiteet ovat jatkossa osa Kivenlahteen jatkavaa Länsimetron jatketta. Ruoholahden asema on alkujaankin suunniteltu niin, että siellä on kääntöraiteet keskellä ja varsinainen linjaraide jatkaa sen ulkopuolelta länteen.

Lähinnä ajattelin, että Ruoholahti ja Kamppi on vielä "kiinnostavia" asemia Mellunmäestä, Kontulasta ja Myllypurosta tuleville matkustajille, Lauttasaari ei.

Keskimäärin asemilla on käyttäjiä seuraavasti:

Asema Nousijat Poistujat Kaikki käyttäjät yhteensä päivässä
Matinkylä - 8 600 - 9 000 - 17 600
Niittykumpu - 2 200 - 2 200 - 4 400
Urheilupuisto - 2 100 - 2 100 - 4 200
Tapiola - 5 100 - 4 900 - 10 000
Aalto-yliopisto - 4 900 - 5 200 - 10 100
Keilaniemi - 1 400 - 1 400 - 2 800
Koivusaari - 700 - 900 - 1 600
Lauttasaari - 7 500 - 6 400 - 13 900
Ruoholahti - 8 000 - 7 600 - 15 600
Kamppi - 17 800 - 17 500 - 35 300
Rautatientori - 21 500 - 21 900 - 43 400

https://www.lansimetro.fi/asemat/tietoa-asemista/matkustajamaarat/#39bb154b

---------- Viestit yhdistetty klo 21:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:12 ----------

Ja kuuden vaunun junia tälle linjalle.

Vuoroväli jouduttaisiin kuitenkin mitoittamaan neljän vaunun junille tai yhteisen osuuden vuorovälin pitäisi olla epäsäännöllinen. Esimerkiksi kun kummankin linjan vuoroväli on 7.5 min, yhteisen osuuden vuoroväli olisi pitkä juna > 3 min > lyhyt juna > 4.5 min > pitkä juna. Toisaalta vuoroväli on niin tiheä, ettei tuollainen heittelevä vuoroväli ehkä niin haittaa, vaikka normaalisti tämä ei olekaan hyvää käytäntöä. Matkustajat ajattelisivat vain, että vuoroväli on "tiheä". Nytkään suurin osa matkustajista ei todennäköisesti tiedä, mikä metron vuoroväli on.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi on etätyöt. Seuraavaksi sitten lapio maahan käveltävää kaupunkia rakentamaan, ettei tarvita koko joukkoliikennettä. Auto on väärä vastaus.
Tämähän ei ole hyvä idea. Mites Töölössä asuva rekkakuski pääsee klo 3 aamulla töihin jos ympärillä on kilometrikaupalla kävelykeskustaa? Pitäisi varmaan ensin kävellä Ruskeasuolle asti että pääsee autollensa ja ajamaan töihin. Kävelykeskusta muutenkin haittaisi huomattavasti huoltoajoa; tavarantoimittajia, auraajia sekä roska-autoja
 
Tänään on jälleen jopa häiriötiedote epäsäännöllisistä vuoroväleistä kaikille raitiolinjoille syynä henkilöstövaje.
 
Tämähän ei ole hyvä idea. Mites Töölössä asuva rekkakuski pääsee klo 3 aamulla töihin jos ympärillä on kilometrikaupalla kävelykeskustaa? Pitäisi varmaan ensin kävellä Ruskeasuolle asti että pääsee autollensa ja ajamaan töihin. Kävelykeskusta muutenkin haittaisi huomattavasti huoltoajoa; tavarantoimittajia, auraajia sekä roska-autoja

Yksityisautoilu se vasta haittaa huomattavasti huoltoajoa puhumattakaan hälytysajoista. Kävelykeskustassa huviautoilijat eivät pääse haittaamaan tärkeitä kuljetuksia. Auto on väärä vastaus, jos tälläiset asiat huolestuttaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:43 ----------

Tuossa olisi silti vain noin 8 % nykyisestä Helsingin keskustaajaman väestöstä, eli aikamoinen määrä työpaikkoja/työntekijöitä ja aktiviteetteja/niiden käyttäjiä menetettäisiin, jos pitäisi olla riippuvainen apostolinkyydistä. Paras vaihtoehto on tiivis kaupunki, jossa kuitenkin on mahdollisuus liikkua moottorikäyttöisin ajoneuvoin, jotta kodin lähellä on paljon työpaikkoja ja palveluja mutta samalla on mahdollisuus käyttää kaikkia kaupunkiseudun työnantajia ja palveluja hyväkseen.

Ei siellä nykyisessä keskustassakaan ole kuin 200 000 ja vähemmän tiiviisti, joka on (1) aivan liian pieni verrattuna koko taajama-alueen kokoon ja (2) liian väljä. Ja sit kun jonnekin sinne kehdataan vähän taloa rakentaa niin tulee kauhea huuto Hesariin. Saatanan tunarit.
 
Yksityisautoilu se vasta haittaa huomattavasti huoltoajoa puhumattakaan hälytysajoista. Kävelykeskustassa huviautoilijat eivät pääse haittaamaan tärkeitä kuljetuksia. Auto on väärä vastaus, jos tälläiset asiat huolestuttaa.
Meille joukkoliikenneoperattoreilla työskentelylle auto on lähestulkoon pakollinen asia, sillä se mahdollistaa töihin pääsyn ja sieltä poistumisen sellaiseen aikaan, jolloin julkista liikennettä ei ole käytettävissä. "Ennen vanhaan" oli myös henkilökuntavuoroja, mutta niitä ei ole enää millään liikennöitsijällä. Työhaastattelussakin yksi ensimmäisiä kysymyksiä on, että "onko sinulla autoa?". Työvuorojen järjestely autottomalle on liian haasteellista työvuorosuunnittelun kannalta. Tai sitten täytyy asua kävely- tao polkupyörämatkan päässä varikolta. Voisi siis sanoa, että HSL-alueen joukkoliikenteen operointi on yksityisautoilijoiden (kuljettajien, joilla on auto) varassa.
 
Takaisin
Ylös