Jatkuva kuljettajapula pakottaa jälleen hätätila-aikatauluihin Helsingissä

Mä muistelen, että se jotenkin menetettiin länsimetron yhteydessä. Siis sillä tavoin, että kääntymiset siellä ei onnistu muusta liikenteestä erotellusti. Voin muistaa kyllä väärinkin.

Ei sitä menetetty. Siinä taisi olla väliaikainen este kääntöraiteen käyttöön, joka liittyi varmaan jotenkin asetinlaitteisiin tai kulunohjaukseen tms. mutta ymmärtääkseni se ei ole enää ongelmana. Ja nokkajuniakin siellä säilytettiin Länsimetron jo auettua.
 
Näyttää siltä,että suurin ongelma Kaupunkiliikenne osakeyhtiössä on erittäin huono johtaminen.Mitäköhän HSL voisi asialle tehdä?Ensiksi pitäisi laittaa vaihtoon nykyiset johtajat liikennöinti-yksiköstä.
 
Meille joukkoliikenneoperattoreilla työskentelylle auto on lähestulkoon pakollinen asia --

Höpsis. Julkisilla silloin kun kulkee, fillarilla aina kun on mielekästä ja muulloin taksilla.

Aika paljon voi taksilla suhailla, ennen kuin se tulee omaa autoa kalliimmaksi kaikki kulut ja vaivat huomioiden.
 
Aika paljon voi taksilla suhailla, ennen kuin se tulee omaa autoa kalliimmaksi kaikki kulut ja vaivat huomioiden.

Tosin takseja pk-seudulla käyttävät tuttavani ovat kertoneet nykyisen taksitarjonnan palvelutason aiheuttavan usein suoranaista mielipahaa. Suomenkielisenkin taksiasiakkaan kannattaa monen mielestä tilatessa edellyttää ruotsin kieltä osaavaa taksinkuljettajaa. Joukkoliikenteen ammattilainen on tietysti taksiasiakkaana vahvemmassa asemassa kuin ajokortiton ja liikuntarajoitteinen taksin pakkokäyttäjä.
 
Näyttää siltä,että suurin ongelma Kaupunkiliikenne osakeyhtiössä on erittäin huono johtaminen.Mitäköhän HSL voisi asialle tehdä?Ensiksi pitäisi laittaa vaihtoon nykyiset johtajat liikennöinti-yksiköstä.

jutussa kerrotaan että kuljettajat ovat kyllästyneet odottamaan muutoksia parempaan, joita on odotettu jo vuosikausia. Onko ongelmat tulleet nyt vasta esille julkisuuteen yhtiöittämisen myötä vaikka niitä on ollut jo vuosikausia, jo laitosaikaan? mutta tosiaan, niuhottaminen jostain puolen minuutin myöhästymisestä on lähinnä työntekijän kiusantekoa.
 
Höpsis. Julkisilla silloin kun kulkee, fillarilla aina kun on mielekästä ja muulloin taksilla.

Aika paljon voi taksilla suhailla, ennen kuin se tulee omaa autoa kalliimmaksi kaikki kulut ja vaivat huomioiden.
Tervetuloa katsomaan esimerkiksi Klovin varikolle: arkipäivänä se on täynnä työntekijöiden, nimenomaan kuljettajien, autoja. Niitä on jopa niin paljon, että lisätilaa on tarvittu läheisen toimistokeskittymän alueelta. Itse ajan omalla sähköautollani töihin vartissa, julkisilla kestäisi moninkertaisesti. Viikonloppuisin vielä enemmän.

Vastaat tähän varmasti, että asuinpaikkavalinnalla työpaikkaan nähden on tietysti merkitystä. Toki noin on. 2000-luvun alussa asuin Koskelan bussivarikon varikon naapurissa. Näin makuuhuoneeni ikkunasta työpaikalleni.

Pääkaupunkiseudun nykyisistä bussivarikoista vain muutama on sellaisella paikalla, että niihin pääsee kätevästi myös julkisilla.
 
Kyllä henkilökuntavajeen kanssa painitaan muuallakin kuin vain Kaupunkiliikenne Oy:llä:

31.12.2022 07:54 - 23:59 | A, E, I, K, L, P, R, U, X, Y, Z
Junat: A, E, I, K, L, R, P, U, X, Y ja Z. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Henkilöstövaje. Arvioitu kesto: 7:54 - 23:59
 
Höpsis. Julkisilla silloin kun kulkee, fillarilla aina kun on mielekästä ja muulloin taksilla.

Aika paljon voi taksilla suhailla, ennen kuin se tulee omaa autoa kalliimmaksi kaikki kulut ja vaivat huomioiden.
Ei kuule maksa mun 500€ rotiskolla ajelu kaikki kulut huomioon ottaen enempää kuin taksilla joka päivä töihin Kivenlahdesta asti. Ota huomioon että suuri osa kuljettajista asuu kehyskunnissa. Ei suinkaan pääkaupunkiseudulla. Nurmijärvellä ja Mäntsälässä asuvia tulee mieleen muutama heti alkuun. Sieltä ei pääse julkisilla ja jos fillaroida meinaa niin voi unohtaa nukkumisen
 
Höpsis. Julkisilla silloin kun kulkee, fillarilla aina kun on mielekästä ja muulloin taksilla.

Aika paljon voi taksilla suhailla, ennen kuin se tulee omaa autoa kalliimmaksi kaikki kulut ja vaivat huomioiden.

Omalla työpaikalla pisimmät työmatkat on luokkaa 50km. Millähän laskukaavalla tuollainen työmatka on taksilla halvempi kuin oma auto. Julkinen ei ole vaihtoehto ja täytyy olla melkoinen teräsmies jos 14-tunnin työpäivän jälkeen lähtee polkemaan 50km polkupyörällä. juu, onhan niitäkin jotka asuu käytännössä varikon vieressä mutta on melkoista yleistystä väittää että joukkoliikennealalla tultaisiin toimeen ilman omaa autoa.
 
Kyllä henkilökuntavajeen kanssa painitaan muuallakin kuin vain Kaupunkiliikenne Oy:llä:

31.12.2022 07:54 - 23:59 | A, E, I, K, L, P, R, U, X, Y, Z
Junat: A, E, I, K, L, R, P, U, X, Y ja Z. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Henkilöstövaje. Arvioitu kesto: 7:54 - 23:59

Onko tämä ollut ihan säännönmukaista viimeiset kuukaudet, vai joku flunssasesongista johtuva poikkeustilanne?

En siis tiedä, ja kysyn ihan vaan siksi, että keskustelu pysyisi raiteillaan.
 
Kyllä henkilökuntavajeen kanssa painitaan muuallakin kuin vain Kaupunkiliikenne Oy:llä:

31.12.2022 07:54 - 23:59 | A, E, I, K, L, P, R, U, X, Y, Z
Junat: A, E, I, K, L, R, P, U, X, Y ja Z. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Henkilöstövaje. Arvioitu kesto: 7:54 - 23:59

Viikolla 51, kun raitioliikenteessä oli palattu viikon kaaoksen jälkeen hätätila-aikatauluihin, oli (niistäkin huolimatta) ajamattomia lähtöjä hiukan vajaa 300.

Junat käsittääkseni kulkevat normaalein vuorovälein. Kuinka monta ajamatonta lähtöä junaliikenteessä oli viikolla 51?
 
Viikolla 51, kun raitioliikenteessä oli palattu viikon kaaoksen jälkeen hätätila-aikatauluihin, oli (niistäkin huolimatta) ajamattomia lähtöjä hiukan vajaa 300.

Junat käsittääkseni kulkevat normaalein vuorovälein. Kuinka monta ajamatonta lähtöä junaliikenteessä oli viikolla 51?

Nyt näkyy Juliadatassa 22 ajamatonta A-Z - junavuoroa https://juliadata.fi/timetables?s=pasila&d=31.12.2022 Ja tilanne elää.

Ja eilen 30.12.22 oli 25 peruttua vuoroa https://juliadata.fi/timetables?s=PASILA&d=30.12.2022
 
Meille joukkoliikenneoperattoreilla työskentelylle auto on lähestulkoon pakollinen asia, sillä se mahdollistaa töihin pääsyn ja sieltä poistumisen sellaiseen aikaan, jolloin julkista liikennettä ei ole käytettävissä. "Ennen vanhaan" oli myös henkilökuntavuoroja, mutta niitä ei ole enää millään liikennöitsijällä. Työhaastattelussakin yksi ensimmäisiä kysymyksiä on, että "onko sinulla autoa?". Työvuorojen järjestely autottomalle on liian haasteellista työvuorosuunnittelun kannalta. Tai sitten täytyy asua kävely- tao polkupyörämatkan päässä varikolta. Voisi siis sanoa, että HSL-alueen joukkoliikenteen operointi on yksityisautoilijoiden (kuljettajien, joilla on auto) varassa.

Mieleeni tuli semmoinen ongelma että monelle kuljettajalle oman auton hankkiminen tai omistanen voi olla erittäin haasteellinen palkkatasoa ajattelen. Ja vaikka löytyisi ratkaisu tähän pulmaan voisin kuvitella että töihin saavuttua parkkipaikan löytäminen olisi sekin käytännössä aikamoinen ongelma. Varhain aamuulla löytyy ehkä varikon yhteydessä parkkipaikka, mutta miten on tilanne sitten myöhemmin päivälla esim. Helsingin keskustassa, varsinkin rv-kuljettajille ? Jos ajatellaan esim. monen yrityksen myyntihenkilöitä joilla auto-etu sisältyy palkkaan koska asiakkaiden vierailu sisältyy toimenkuvaan ja palkkataso on aivan toista maata. Saavatko kuljettajat vastaavia etuja vaikka matkustajat ovatkin kuljettajien asiakkaat ? Sama koskee tietysti monta muuta alaa, esim. hoiva-alaa. Mutta tässä sivuutetaan jo politiikkaa ja politisointi ei kuule tähän foorumiin joten tyydyn vaan lainamaan Ylen mainospätkä omalle ohjelmalle "Perjaintai, pistää miettimään", vaikka ei olisikaan edes perjantai.
Joka tapauksessa, Hyvää Uutta Vuotta kaikille foorumilaisille.
 
Takaisin
Ylös