Joka tapauksessa, annetuilla luvuilla niveljohdinautojen liikennöinti on noin 5,6% kalliimpaa per matkustajakilometri kuin dieselnivelbussien. Kuitenkin linjastolle A johdinautojen vuosikustannukseksi on annettu 40 334 000 € ja dieselnivelien 40 137 000 €, jolloin trollikkaliikenne on 0,45% kalliimpaa. Oikea luku olisi 42 593 373 € tuolla kilometrikustannuserolla.
Nuo luvut ovat tosiaan höpönpöppöä. Oikeat pdf-sivulla 154, liitteessä 4.
Johdinauto (halpa) A: 14 363 000
Johdinauto (kallis) A: 15 268 000
Hybridinivel (halpa) A: 15 511 000
Hybridinivel (kallis) A: 16 604 000
Mutta hybridivaihtoehdot eivät sisälläkään 1:n lakkauttamista! Aika ovelaa: hybridibussien liikennöinti kun on vain reilu miljoona euroa johdinautoja kalliimpaa, niin lätkäistään päälle toinen miljoona sakkoa siitä, kun se hybridibussi ei voi ajaa sinne Pohjolanaukiolle.
Mutta ei noita keskimääräisiä matkustajapaikkakilometrien hintoja ole käytetty tuon taulukon laskennassa. Lukeehan siinä raportissakin "erityisenä tarkasteluna tehtiin laskelma --". Sillä saatiin ainoastaan nuo 90 % ja 10 %. Kai se oli vain jonkinlainen peukkutuntumatarkastelu. Minullekaan ei ihan selvinnyt, mikä sen funktio ylipäätään on.
Pdf-sivulta 153 eli liitteen 4 taulukosta 1 selviää relevantit kustannustiedot. Erikseen siis kustannustiedot molempien kalustotyyppien kahdelle eri vaihtoehdolle.
Voisiko joku vielä elaboroida, mitkä kalustotyypit sitten valittiin vertailuvaihtoehtoihin? Taulukossa 45 pitäisi kai olla valittuna joko (halpa) tai (kallis), mutta koska se taulukko on ihan rikki, luvuista ei voi päätellä, kumpi kalustoluokka valittiin. Sivun 15 taulukossa 4 luvut eivät täsmää tuon liitteen taulukon kanssa. Niveljohdin auto näyttäisi vastaavan Van Hootin bussia, mutta kilometrikustannus on 6 senttiä kalliimpi. Nivelbussi muistuttaa Volvo 7700:aa, mutta km-kustannus on 4 senttiä halvempi.
Missään ei myöskään siinä puhuta hybrideistä. Liitteen 4 taulukoiden mukaan hybridibussit ovat vain erittäin miedosti normaalidieseleitä kalliimpia, joten olisi erittäin relevanttia laskea rapparin kustannukset myös niihin verraten. Vai tuleeko ongelmaksi se, että hybridibussein saavutetaan niin suuri osa johdinautojen hyödyistä, että trollikat näyttäytyisivät ihan turhina siinä valossa? Tukholman stombusseista ja bussi-Jokerista tiedetään, että ei se bussien brändääminen niitä tuplajohtimia tarvitse.
---------- Viesti lisätty kello 16:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:11 ----------
Näinköhän? Jos tämä hyöty saadaan (esitettyjen laskelmien valossa) kokonaistaloudellisesti edullisemmin kuin oletetulla kilpailevalla vaihtoehdolla, niin ei kai tässä väärin ole toimittu.
No onhan, kun sitä oletettua kilpailevaa vaihtoehtoa ei ole käsitelty mitenkään! Se on sivuutettu kokonaan!
Toki tuplavetoisia hybridejäkin tehdään (Sveitsissä niitäkin), mutta johdinautotason hinnoin.
Siis vielä hintatasokin on mielestäsi sama! Entistä vähemmän hyötyä siis niistä bussien ajolangoista. Entistä tärkeämmäksi tekee sen, että vertailtaisiin mikä on johdinautojen lisähyöty verrattuna hybridibusseihin.